[Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 10:56

Ik bedoel vooral dat ik het waarschijnlijk acht dat er ook los van de GDPR al werd nagedacht over het stoppen van het forum en dat de tijd/moeite die het implementeren van de GDPR de druppel was.

Zoals al eerder gezegd; de GDPR is niet zo heel erg anders dan de 'oude' Wet Bescherming Persoonsgegevens. Je kan prima een forum runnen met deze wetgeving. Maar dat kost wel even wat werk. Overigens is het echt niet zo dat je als hobby-forum een boete gaat krijgen van 20M euro :)

Als de privacyverklaring op een belangrijke manier veranderd was dan hadden we deze zeker breder aangekondigd. Bijvoorbeeld via een melding op de hele site of via de mail. Maar in dit geval is het zo dat er vooral zaken zijn verhelderd en zijn aangescherpt in het voordeel van de gebruikers. Als de wijziging inhield dat we nu ineens al jouw data aan Facebook geven of iets van die strekking dan was breder onder de aandacht brengen zeker een goed plan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:03

BartVB schreef:
Ik bedoel vooral dat ik het waarschijnlijk acht dat er ook los van de GDPR al werd nagedacht over het stoppen van het forum en dat de tijd/moeite die het implementeren van de GDPR de druppel was.

Zoals al eerder gezegd; de GDPR is niet zo heel erg anders dan de 'oude' Wet Bescherming Persoonsgegevens. Je kan prima een forum runnen met deze wetgeving. Maar dat kost wel even wat werk. Overigens is het echt niet zo dat je als hobby-forum een boete gaat krijgen van 20M euro :)

Als de privacyverklaring op een belangrijke manier veranderd was dan hadden we deze zeker breder aangekondigd. Bijvoorbeeld via een melding op de hele site of via de mail. Maar in dit geval is het zo dat er vooral zaken zijn verhelderd en zijn aangescherpt in het voordeel van de gebruikers. Als de wijziging inhield dat we nu ineens al jouw data aan Facebook geven of iets van die strekking dan was breder onder de aandacht brengen zeker een goed plan.

Dan zou ik dat lekker waarschijnlijk blijven achten Bart. Zoals gezegd, ik zie in mijn privesituatie dat dat niet zo is. Ik heb enthousiaste hobbiers zien stoppen vanwege de AVG omdat ze geen duidelijkheid krijgen om zich heen en bang worden om wel die boetes te krijgen en dat simpelweg niet vinden opwegen tegen een hobby.

En w.b. Je laatste opmerking, ik kan er weinig aan veranderen, niet? Ik vind het idioot om het op deze minimale manier aan te kondigen, maar bokt is nog steeds geen democratie. Ik vind het (icm de andere gesprekken die hier al vaker langs zijn gekomen over privacy) wel tekenend voor de manier waarop jullie tegen privacy van jullie gebruikers aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:22

Stel dat ik mijn account laat anonimiseren omdat ik vind dat er te veel zooi op staat mag ik dan daarna wel een nieuw account aanmaken? Of valt dit ook onder dubbel account.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:29

secricible schreef:
BartVB schreef:

Dan zou ik dat lekker waarschijnlijk blijven achten Bart. Zoals gezegd, ik zie in mijn privesituatie dat dat niet zo is. Ik heb enthousiaste hobbiers zien stoppen vanwege de AVG omdat ze geen duidelijkheid krijgen om zich heen en bang worden om wel die boetes te krijgen en dat simpelweg niet vinden opwegen tegen een hobby.

En w.b. Je laatste opmerking, ik kan er weinig aan veranderen, niet? Ik vind het idioot om het op deze minimale manier aan te kondigen, maar bokt is nog steeds geen democratie. Ik vind het (icm de andere gesprekken die hier al vaker langs zijn gekomen over privacy) wel tekenend voor de manier waarop jullie tegen privacy van jullie gebruikers aankijken.

_/-\o_

Ik kom dit topic nu pas heel toevallig tegen en sla er steil van achterover! Expliciet toestemming geven voor het verwerken van je gegevens is iets heel anders dan 'als je het blijft gebruiken, zul je wel akkoord zijn'. Volgens mij zitten er echt nog wel wat stevige hiaten in jullie privacyverklaring. Het recht om vergeten te worden is er daar eentje van...

Het is trouwens nog maar de vraag of je 'legitieme' doel voldoende is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:50

Lees het ook nu pas...als dit bericht geplaatst wordt en je bent een paar dagen niet op bokt, ean is het al naar pagina tig gezakt en komt het absoluut niet onder de aandacht.

Overigens is mij al duidelijk dat achter de schermen er absoluut geen privacy is betreffende de bokkers het hoe en wie....

Ga echt niet denken dat als je geanonimiseerd wordt, dat je eventuele nieuwe account na een langere tijd, desnoods tig jaren, niet gekoppled wordt aan je oude account, achter de schermen....overigens is mij ok al duidelijk dat stigmatisering hierdoor juist een rol speelt, waardoor je privacy dus juist helemaal niet geeaarborgd is....een zomaar moddi die op hun eigen berichtenschermen kan gerust lekker speuren en neuzen in je ooit eerdere opnaamaccount, waardoor je dus helemaal niet anoniem bent en dus helemaal niet je privacy gewaarborgd wordt....

Aangezien het hele moddieteam voortdurend wisselt, is er ondertussen al een behoorlijke groep gebruikers van groen naar zwart die alle ins en outs weten, inclusief je eventuele zogenaamde privacy die hierdoor dus gewoon van hand naar hand gaat. Ipadressen zijn een leuke extra info en zoek info voor derden, de moddies dus waar leuke dingen mee gedaan kunnen worden binnen bokt, waar je als gebruiker geen zicht op hebt en geen controle op hebt.

Een beetje handige systeemkenner kan zelfs je pbs inlezen, kunnen alles, ook al wordt beweerd van niet. :') :j

Kortom een hele wasse neus... :( :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:10

Fijn ook dat het zo goed vindbaar is en als sticky op de voorpagina staat ofzo +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:03

BartVB schreef:
Als ik het goed begrepen heb heeft dat te maken met het feit dat je nog steeds actief bent op dit account. De vraag was of het wenselijk was dat we nog even wachten. Lijkt me vervelend als we je account dicht zetten als jij b.v. midden in een PB-gesprek zit.

Maar we gaan ermee aan de slag dan.

@VickyS; vreemd? Is natuurlijk een keuze, maar lijkt me dat er meer speelt dan alleen de GDPR, IP-adressen e.d. hoeven echt geen probleem te zijn.

En ik heb daar dezelfde avond nog op teruggereageerd dat het account gewoon afgesloten mocht worden. Geeft verder niet hoor :+

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:03

Ow... huh wow Best wel aparte voorwaarden heeft bokt.nl zie ik nu pas, maar er mist nog steeds 1 ding namelijk het permanent verwijderen alle gegevens incl account iets wat al volgens nlse wet mogelijk moest zijn mAAR nu wellicht nog belangrijker is

of lees ik er overheen?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:06

Indestal schreef:
Lees het ook nu pas...als dit bericht geplaatst wordt en je bent een paar dagen niet op bokt, ean is het al naar pagina tig gezakt en komt het absoluut niet onder de aandacht.

Overigens is mij al duidelijk dat achter de schermen er absoluut geen privacy is betreffende de bokkers het hoe en wie....

Ga echt niet denken dat als je geanonimiseerd wordt, dat je eventuele nieuwe account na een langere tijd, desnoods tig jaren, niet gekoppled wordt aan je oude account, achter de schermen....overigens is mij ok al duidelijk dat stigmatisering hierdoor juist een rol speelt, waardoor je privacy dus juist helemaal niet geeaarborgd is....een zomaar moddi die op hun eigen berichtenschermen kan gerust lekker speuren en neuzen in je ooit eerdere opnaamaccount, waardoor je dus helemaal niet anoniem bent en dus helemaal niet je privacy gewaarborgd wordt....

Aangezien het hele moddieteam voortdurend wisselt, is er ondertussen al een behoorlijke groep gebruikers van groen naar zwart die alle ins en outs weten, inclusief je eventuele zogenaamde privacy die hierdoor dus gewoon van hand naar hand gaat. Ipadressen zijn een leuke extra info en zoek info voor derden, de moddies dus waar leuke dingen mee gedaan kunnen worden binnen bokt, waar je als gebruiker geen zicht op hebt en geen controle op hebt.

Een beetje handige systeemkenner kan zelfs je pbs inlezen, kunnen alles, ook al wordt beweerd van niet. :') :j

Kortom een hele wasse neus... :( :+

Naast dat je natuurllijk niet iedereen moet vertrouwen zullen echt niet ale groene mods overal bij kunnen :) enn k ben echt n persoon die niet snel iets prijsgeeft maar qua vertrouwen in sommige mods is er dan weer wel

edit dat van prive berichten lezen dat klopt helaas wel dat is idd mogelijk maar alleen door Bart en dan nog kost dat moeite

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:26

Het forum waarover ik spreek was niet zo maar een kleintje hoor.Duizenden leden zowel in België als Nederland.Ik denk heus wel dat ze een gegronde reden hadden.
De stopzetting kwam er puur door de nieuwe wetgeving.Dus ik zou het niet zomaar banaliseren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 00:56

Ik denk dat bokt gigantisch de fout in gaat met beweren dat er niet veel veranderd en het stug nog steeds niet waarborgen van gebruikersprivacy.

En dan ook nog verwachten dat iedereen dit topic wel een keertje vindt. Ik vind dit zó slecht dat ik bijna hoop dat hier gecontroleerd gaat worden. Dat geneuzel en domweg weigeren accounts te verwijderen heeft lang genoeg geduurd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:35

Crypto, wat een naiviteit! Heerlijk dit, terwijl de hackdreiging bij zelf de meest proffesionele bedrijven een groot probleem is, heb jij volle vertrouwen in een hobbyforum met vrijwilligers die niet gescreend zijn, virtueel bestaan, persoonlijke vetes van de orde van de dag, wijven onder elkaar, nieuwsgierigen, gewoon een x % mens is gewoon ter slechte trouw, ja.....nee niet de bokkers :+ , en alleen Bart kan alles? :D Bart is niet bezig met bokt, laat zich soms even horen, best bewaarde geheim wie wel de ultime macht hebben....alles met supervisorrechten op het forum! :+ }>

Overigens, als je weg gaat bij bokt, houden ze je atief, met het smoesje dat topics leesbaar moeten blijven, omdat bokt nl onschatbare waardevolle kennis waarborgt en elk topic onderwerp ooit maar 1 keer wordt besproken :+

Stel je toch voor dat iemand eens de zoekfunctie gebruikt om in de 1000 x hetzelfde gevraagde onderwerp, een paar berichten mist en niet oeverloos dezelfde antwoorden op volgorde kan lezen. Dat zou wrg zijn! Heb je een probleem met je paard, geen dierenarts nee BOKT, of geen goed opgeleide instruktie, nee BOKT!

Mij is ondertussen al duidelijk dat tere zieltjes en lange tenen hun macht hebben tot in het modteam....aangezien iedereen mod kan worden en er zat mensen zijn die alleen daarom op bokt willen zitten :j :P, verwacht jij privacy waarborging? Het alternatief knoppengebruik is niet zo moeilijk hoor, de tools zijn aanwezig....

Eens een bokker, altijd een bokker, alles via ip adres, anoniemer kan niet :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:31

Citaat:
7.5.3 Moet ik altijd de gegevens verwijderen of zijn er uitzonderingen?
Het recht op verwijdering en het recht om vergeten te worden zijn niet absoluut, maar moeten gewogen
worden tegen andere rechten en belangen. Het recht op verwijdering en het recht om vergeten te worden
zijn niet op u als verwerkingsverantwoordelijke van toepassing wanneer de verwerking nodig is voor:
• het uitoefenen van uw recht op vrijheid van meningsuiting en informatie;
• het nakomen van een wettelijke verwerkingsverplichting die op u rust;
• het vervullen van een taak van algemeen belang die op u rust;
• het uitoefenen van het openbaar gezag waarmee u bent bekleed;
• om redenen van algemeen belang op het gebied van volksgezondheid;
• archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden
wanneer verwijdering van de gegevens de doeleinden van die verwerking onmogelijk dreigt te maken of
ernstig in het gedrang dreigt te brengen;
• de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering

Ik wil nog wel even wat zeggen over die vreemde column van Engelfriet.

Het recht op meningsuiting is het recht op meningsuiting van de uiter van de mening.

Het is niet het recht dat je hebt op andermans mening. Kortom, als Bart weigert om persoonlijke topics te verwijderen op verzoek van de topicplaatser, zeker die waarin het gaat om

-geaardheid
-politieke meningen
-gezondheidskwesties
-welke andere oliebol dan ook die weinig tot geen 'algemeen belang' dient, wat toch helaas echt wel voor het gros van de topics hier opgaat

dan handelt hij tegen het recht om vergeten te worden.

En bovendien tegen het recht om van mening te veranderen, een eerdere mening niet meer te willen delen enz.

Ik vraag me overigens ook af wat de zin is van databases op het internet die voor eeuwig alles wat ooit gezegd is te bewaren.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat de meeste fora waar ik ooit actief was niet meer actief online staan.

Ik ben overigens moderator op een forum waar niemand de bekende persoonsgegevens voor overige doelen gebruikt, anders dan wat nodig is om het forum actief te houden.
Hier verwijderen we ALTIJD op eerste verzoek zonder gezanik zowel posts, topics als volledige accounts. Voor ons blijft de poster sowieso de eigenaar van zijn uitingen.

En eigenlijk is het een heel leesbaar en gezellig forum.

De vraag is waarom Bokt tot in de eewigheid topics bewaart waarvan de meesten geen enkele nieuwswaarde hebben of algemeen belang dienen.
Ik denk zelf dat dit commerciele belangen dient: een groot forum zal aantrekkelijker zijn voor adverteerders dan een klein forum.

Citaat:
Overigens, als je weg gaat bij bokt, houden ze je atief, met het smoesje dat topics leesbaar moeten blijven, omdat bokt nl onschatbare waardevolle kennis waarborgt en elk topic onderwerp ooit maar 1 keer wordt besproken :+

Ik denk dat vrijheids van meningsuiting dus niet betekent dat Bokt de vrijheid heeft om jouw mening te uiten tot in lengte van dagen.

Ik denk dat dit eerder het gijzelen van meningen is.

Wat betreft onschatbaar: er staat werkelijk niets op bokt, dat elders niet beter is beschreven. Voor paardengedrag zijn er ethologische publicaties - door afgestudeerde ethologen.
Voor alles wat medisch is, werkt 1 telefoontje naar je veearts toch echt een stuk beter dan bokt. Veel klinieken hebben tegenwoordig ook websites waar ze zelf artikelen plaatsen en daar is de info een stuk overzichtelijker en betrouwbaarder. :+

Ik denk dat er maar weinig fora zijn die zich kunnen beroepen op het recht dat alles wat er besproken is zo belangrijk is, en in dat geval denk ik dat auteursrechten misschien ook zwaarder wegen dan de rechten van een beheerder om dingen eindeloos te blijven publiceren.

Eeuwig is een lange tijd.

Ik vraag me ook af of een forum dat verder geen enkele functie heeft zoals bedoeld in de nieuwe AVG, wel het recht heeft persoonsgegevens te bewaren als een gebruiker verzoekt deze te verwijderen. En dat gaat dan zeker ook om IP-adressen en email-adressen.

Maar ik ben er nog mee bezig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:51

@BartVB: ik heb nog wel een vraag.

Aangezien een gebruiker die op nonactief gezet wordt (bijv. Gastxxx in dit topic) nog steeds een aanklikbare naam heeft en al zijn/haar posts nog steeds opgeslagen staan op bokt.nl, vraag ik me af wat er nu werkelijjk met zon account gebeurd?

Wordt het geanonimiseerd of gepseudonimiseerd?

Is de zogenaamde anonimisering omkeerbaar en welke persoonsgegevens zijn daar nog steeds aan gekoppeld?
Wie kan achter de schermen bij de eventuele gegevens van 'geanonimiseerde' accounts?

Overigens: toen Gastxxx (zie dit topic) onlangs 'geanonimiseerd' werd, kon ik 3 resultaten in vriendje google vinden met haar naam en bokt in de zoekbalk, dus toen leek het me best wel een OK-e optie.
Vandaag waren er dat 142.
Als de botjes weer langsgekomen zijn?

Vanwege persoonlijke info in de postgeschiedenis is de kans levensgroot dat iemand ergens op bokt op een post stuit, meent Gastxxx te herkennen, en dan via google alsnog de hele postgeschiedenis kan nalopen. In mijn eerste hit zat de naam van een paard...

Kortom, de huidige manier van anonimiseren druist alleen al regelrecht in tegen het recht om vergeten te worden, omdat dit met huidige technologie makkelijk te omzeilen is.

(En daar was ik dus benieuwd naar, vandaar dat ik het eens getest heb.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:52

Die gebruiker staat er met naam, foto's en alles gewoon nog op..... Zal betreffende persoon fijn vinden.

Vraag je om anonimiteit.... Is het eigenlijk alleen maar zo dat jij het zelf niet meer kunt zien, maar de rest van de wereld wel gewoon.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:54

Door bovenstaande bericht van randalinpony ben ik ook eens gaat kijken, met ook als voorbeeld Gastxx in dit topic. Ik had met 1 klik de gebruikersnaam gevonden, mét bijbehorende berichten.
Ook in quotes e.d. staat nog gewoon de gebruikersnaam en is dit niet veranderd naar Gastxx.
Ik had ruim 3000 resultaten.

Dus ik ben eens verder gaan kijken; er is onder andere een topic geopend waar de gebruikersnaam in de titel wordt genoemd, inclusief foto's van deze gebruiker, waar deze -uiteraard- in gereageerd heeft. Ondanks dat in de reactie de username Gastxx staat, snapt iedereen dat het om de gebruiker gaat die genoemd wordt in de titel.

Kortom, de huidige manier van anonimiseren werkt niet. Gastxx is niet anoniem, de username is alleen veranderd naar Gastxx. De avatar is nota bene niet eens verdwenen, en hoeveel Bokkers herkennen elkaar aan de ava's... :=

edit; wat dingen aangepast

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:00

Anonimiseren hier op bokt is niks anoniems aan. Neem als voorbeeld de gebruiker die nu Gastnummerozoveel is hier in het topic, Bart heeft nota bene in zijn reacties in dit topic met @ haar oude gebruikersnaam gereageerd. Je hoeft er niet eens voor te zoeken :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-06-18 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:04

Als het goed is zou de gebruikersnaam in berichten en quotes ook aangepast moeten worden, wellicht dat Bart hier nog niet aan toe is gekomen. Dat ga ik even navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:05

Zou het een optie zijn om alle gastaccounts dezelfde naam te geven en dus naar hetzelfde account te koppelen?
Op die manier heb je in ieder geval al een stuk meer anonimiteit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:43

zonnebloem18 schreef:
Als het goed is zou de gebruikersnaam in berichten en quotes ook aangepast moeten worden, wellicht dat Bart hier nog niet aan toe is gekomen. Dat ga ik even navragen.

Nou daar krijgt Bart dan nog een hele kluif aan...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:44

Daar heeft Bart een tooltje voor gelukkig.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:11

xSCWx schreef:
zonnebloem18 schreef:

Nou daar krijgt Bart dan nog een hele kluif aan...

banketstaaf, maar hoort wel met de huidige wetgeving :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:31

@BartVB
Is het niet verstandiger om bij het anonimiseren van het account ook de avatar te verwijderen?
Je kan een reverse image search doen op foto's, en soms is de foto weer te herleiden naar een persoon.

Edit:
zie dat PureSG me al voor is. :)

PureSG schreef:
De avatar is nota bene niet eens verdwenen, en hoeveel Bokkers herkennen elkaar aan de ava's... :=

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:51

In alle quotes worden nog de boktnamen gegeven :+ dat anonimiseren is een wassen neus, als je zoekt op die bokkernaam kom je op de berichten...

Iemand wegjorissen van een forum is makkelijk te doen hoor....als er berichten worden weggehaald door de moddies omdat het iemand niet past op bokt, kan dat wel....

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 17:12

@secricible/VickyS; Mijn punt is vooral dat het met de GDPR prima mogelijk is om een forum te hebben. Maar klopt, het implementeren van de GDPR, of vooral uitzoeken wat daar nu wel/niet voor mogelijk is, is flink wat werk (en/of kosten ivm jurist). Vooral ook doordat er tot en met de 25e heel erg veel onduidelijkheid is over wat de GDPR/AVG nu precies wel en niet is. Dit topic is daar een prima voorbeeld van lijkt het.

Over de privacywijzigingen; Die zijn niet groots aangekondigd omdat er geen grote wijzigingen zijn. De voorwaarden zijn in lijn gebracht met de wetgeving, het is niet zo dat we nu ineens meer of andere dingen met je gegevens gaan doen. Als er in de echte wereld zaken concreet zouden veranderen voor jullie dan zouden we dat aankondigen, tenzij die verandering puur een verbetering is. Waarom duizenden mensen lastig vallen met zoiets?

Maar zoals gezegd; als je wel prijs stelt op het op de hoogte gehouden worden van werkelijk iedere wijziging dan kan dat via de Wiki waar deze documenten staan.

@Tink89; Als 'legitiem doel' niet voldoende is dan is bijvoorbeeld 'toestemming' een mogelijke grondslag. De vraag is dus inderdaad of 'legitiem doel' voldoende is voor alles. Naar ons idee wel, grootste twijfelpunt zijn de advertenties (en daaraan gekoppeld de cookies). Daar zijn we hard mee bezig, toevallig dinsdag naar Google geweest o.a. daarover, maar de hele internetwereld is daar nog niet uit en de tools zijn er ook nog niet klaar voor. Dat is dus nog een punt van aandacht, maar voor de rest is er geen expliciete toestemming nodig volgens onze jurist. Als je daar anders over denkt hoor ik het graag.

@Indestal; je gaat wel een beetje richting de alu-hoedjes hoek zo. Mods zijn behoorlijk autonoom op het forum maar met de PBs kunnen ze echt niets. Zelfde voor iedereen die niet rechtstreeks bij de database kan. Op dit moment ben ik dat alleen en nog een systeembeheerder die invalt tijdens mijn vakantie. Beide hebben we echt geen interesse in jullie PB-verkeer wat inderdaad in theorie te lezen is (anders kan de site die PBs ook niet tonen) maar dat is heel wat meer werk dan even twee keer klikken. Staat zelfs genoemd in de gebruikersvoorwaarden:

Citaat:
Bokt.nl zal geen kennis nemen van door gebruikers geplaatste privégegevens, tenzij dit noodzakelijk is voor een goede dienstverlening of gedwongen door een wettelijke plicht of gerechtelijk bevel. Wanneer daarvan sprake is zal Bokt.nl zich binnen de mogelijkheden inspannen de kennisname van de gegevens zo veel mogelijk te beperken.

Los daarin neuzen gewoon ethisch niet verantwoord. Maar uiteindelijk zal je me inderdaad op mijn woord moeten geloven. Als dat vertrouwen er niet is dan kan je het beste geen gebruik maken van de PB functie denk ik?

@randalinpony; Als jij berichten weg wil hebben die gaan over gevoelige onderwerpen dan worden die over het algemeen gewoon verwijderd. Wat de column van Engelfriet betreft; een belangrijker punt is dat een forumbericht pas een persoonsgegeven is als deze te herleiden is tot een specifiek persoon. Na anonimiseren is dat niet meer het geval.

Wat betreft de belangenafweging tussen de gebruiker en Bokt mbt het verwijderen van berichten; daar is al heel erg uitgebreid over gediscussieerd op FZ. Wij (en andere deelnemers aan topics waarin jij iets plaatst) hebben belang bij behouden, jij hebt belang bij verwijderen, we doen ons best om daar een goede balans in te vinden.

'Gast3289' was gisteren pas deels geanonimiseerd door een vrij dag aan mijn kant, support kan redelijk wat doen maar nog niet alles. Verwijderverzoeken komen zo weinig voor dat het bouwen van een automatische tool meer werk is dan dit af en toe met de hand afhandelen. Inmiddels zijn avatar, gebruikersnaam en foto's ook verwijderd. Die laatste twee kunnen nog een aantal uren zichtbaar zijn om technische redenen. De systemen hebben wat tijd nodig om die wijzigingen allemaal te verwerken. Zelfde geldt voor Google zoekresultaten.

Het probleem met de gebruikersnaam die niet wordt meeveranderd in de quotes is een ding dat hier hoog op de ergernissenlijst staat. Is bijzonder lastig aan te passen, vooral ook omdat daarvoor bijna 100 miljoen berichten moeten worden doorgeploegd maar we zijn aan het zoeken naar een oplossing voor de lange termijn waardoor we dit wel in 1x goed (of iig flink beter) kunnen doen.