Modereren op mods

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Moderen op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:42

'Niet zo handig' of volledig onnodig kwetsend? Daar zit wel een verschil tussen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:43

Fijn dat je reageert Ods, snap dat het een lastige situatie is.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:47

Klopt, heb je ook helemaal gelijk in Winged, ik wilde de omschrijving wat luchtig houden maar je hebt gelijk, het is meer dan 'niet zo handig'.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:48

Als je het ene bericht verwijderd, moet je bijna het hele topic verwijderen..... of aan alle kanten in andermans berichten gaan zitten knippen. Dus ik kan me best voorstellen dat het niet zo simpel is als sommige het hier stellen. Bovendien, ik vind dat er nogal een drama van gemaakt word. Zowel in het topic zelf als hier. De overige gebruikers hebben net zo veel deel aan het ontsporen van het topic als de opmerking van 1 mod. Als de rest verder gewoon netjes ontopic was gebleven en gewoon getemd had, dan was al deze drama ook niet nodig geweest.

Bovendien zie ik hier een aantal mensen reageren die zelf altijd het hardste brullen 'Bokt is een discussieforum, dus ik mag een mening plaatsen die een discussie uitlokt!'. En dan nu zou dat ineens niet meer mogen?

Beetje schijnheilig en een storm in een glas water. Iemand willen ontmodden omdat diegene een afwijkende mening heeft (of je het nu wel of niet eens met die mening eens bent), dat vind ik dus te ver gaan. Kwetsend? Tja, als je je graag gekwetst wil voelen kan dat altijd natuurlijk. Je kan het ook van je af laten glijden.

En kan iemand de titel aanpassen naar modereren?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:52

Lalidan schreef:
Als je het ene bericht verwijderd, moet je bijna het hele topic verwijderen..... of aan alle kanten in andermans berichten gaan zitten knippen. Dus ik kan me best voorstellen dat het niet zo simpel is als sommige het hier stellen. Bovendien, ik vind dat er nogal een drama van gemaakt word. Zowel in het topic zelf als hier. De overige gebruikers hebben net zo veel deel aan het ontsporen van het topic als de opmerking van 1 mod. Als de rest verder gewoon netjes ontopic was gebleven en gewoon getemd had, dan was al deze drama ook niet nodig geweest.

Bovendien zie ik hier een aantal mensen reageren die zelf altijd het hardste brullen 'Bokt is een discussieforum, dus ik mag een mening plaatsen die een discussie uitlokt!'. En dan nu zou dat ineens niet meer mogen?

Beetje schijnheilig en een storm in een glas water. Iemand willen ontmodden omdat diegene een afwijkende mening heeft (of je het nu wel of niet eens met die mening eens bent), dat vind ik dus te ver gaan. Kwetsend? Tja, als je je graag gekwetst wil voelen kan dat altijd natuurlijk. Je kan het ook van je af laten glijden.

En kan iemand de titel aanpassen naar modereren?

Ik ben zelf iemand die meteen getemd heeft en een mod die online was heef gewaarschuwd.
Als toen dat bericht van de mod eruit was gepakt had het verdere topic niet geëscaleerd.

Gisteren in een topic werd ik even voor wat uit gemaakt, ik denk binnen 5 minuten was dat bericht verdwenen, dan kan het ook.

En ja ik ben ook iemand die zijn mening duidelijk ventileert.
Maar een complot theorie verzinnen op een net overleden kindje, nee dat komt niet eens in mijn botte kop op :)

Liselot

Re: Modereren op mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:56

Er zijn gehele topics om veel minder verwijderd inderdaad

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 08:57

Nee, maar blijkbaar wel in die van een ander. So be it. Dat het niet in jouw hoofd opkomt, wil niet zeggen dat het dan maar niet gezegd mag worden. En dat je getemd hebt, is geen vrijbrief om er daarna alsnog op in te gaan (geld voor iedereen, niet voor iemand specifiek). Het bericht wat geplaatst is, is niet zonder meer tegen de regels (tenminste, ik kan geen directe regel vinden die ze overtreed. Dat betekend dus dat het in een grijs gebied komt wat onder artikel 5 zou moeten vallen). Dat is dus een bericht waar over overlegd moet worden. Een bericht wat zonder meer over de regels gaat, kan wel meteen verwijderd worden. Iets met appels en peren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:02

Ook ik heb getemt en een hoofdmod een pb gestuurd. Als er dan geen actie wordt ondernomen tjah.... hier en daar ook nog gevraagd terug ontopic te gaan.

(Geen sollicitatie tot mod... bok al 7 jaar lekker zwart ;) )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:02

Ik vond haar bericht erger dan het verwijderde bericht van gisteren.
Dat bericht van gisteren had mogen blijven staan van mij hoor, ik heb daar ook niet op getemd.
Waarom vond ik dat het mocht blijven staan, omdat die persoon dat vond over mij, en ik me gewoon kon verdedigen.
Plus dat de persoon maar lekker laat zien hoe die in elkaar steekt, mag best gezien worden.

Over tijn konden ouders zich niet verdedigen, hebben ook wel wat beter te doen.
En nee wat daar gezegd werd kon niet gezegd worden, zo walgelijk was het wel.
Maar goed dat gebeurde, kan. Maar er dan nog een schepje bovenop doen?

Ergens meen ik te weten dat mensen die zich niet kunnen verdedigen hier wel beschermt werden en zodoende kwetsende uitspraken daarover verwijderd worden.
Maar dat kan ik verkeerd onthouden hebben.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:04

Ergens denk ik dat het hele topic verwijderd kan worden daar er al een geheel nieuw topic is gestart. Dan hoeft men ook niet moeilijk te doen met knippen in allerlei berichten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:04

Hoewel ik dit topic begrijp vind ik het wel raar dat er nu een specifieke gebruiker op fz wordt besproken. Als het een zwarte gebruiker zou zijn was dit topic al lang verwijderd. Niet dat ik de betreffende mod een hand boven het hoofd wil houden, maar vind dat je aan twee kanten niet met twee maten moet meten.

Door de naam te noemen is voor iedereen duidelijk om wie het gaat, ik had het netter gevonden als dat achterwege gelaten was. De discussie over wat een mod niet mag versus wat bij een gewone gebruiker nog wel kan is namelijk wel heel waardevol.

Want moderators zijn er voor de gebruikers, dus wat dat betreft moeten gebruikers ook op de integriteit en op een bepaalde terughoudendheid van moderators kunnen rekenen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:06

Eens met je dat de naam niet noemen beter was.
Maar is maar 1 mod die in een Tijn topic zo heeft gereageerd. Dus even betreffende topic zoeken en de naam is er toch.
Wat maakt dat dan nog voor verschil?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:11

Goh ik voel een deja-vu gevoel opkomen.....hebben we niet eens eerder een soortgelijk geval gehad van meten ( modderen ) met 2 maten.....Here we go again......

Als een mod zo'n opmerking plaatst en dan groen blijft.... :? :n
Laatst bijgewerkt door sandorra op 14-07-17 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:16

Angela schreef:
Hoewel ik dit topic begrijp vind ik het wel raar dat er nu een specifieke gebruiker op fz wordt besproken. Als het een zwarte gebruiker zou zijn was dit topic al lang verwijderd. Niet dat ik de betreffende mod een hand boven het hoofd wil houden, maar vind dat je aan twee kanten niet met twee maten moet meten.

Door de naam te noemen is voor iedereen duidelijk om wie het gaat, ik had het netter gevonden als dat achterwege gelaten was. De discussie over wat een mod niet mag versus wat bij een gewone gebruiker nog wel kan is namelijk wel heel waardevol.

Want moderators zijn er voor de gebruikers, dus wat dat betreft moeten gebruikers ook op de integriteit en op een bepaalde terughoudendheid van moderators kunnen rekenen.

- Een mod is IMO niet een specifieke gebruiker, maar een gebruiker met een voorbeeldrol. Op die rol word je bij het mod-worden ook gewezen. Als het goed is.
- Daarop kom je ook terecht op 'wat mag een mod'. Als mod zit je meer op je handen. Natuurlijk mag je pittig discussieren. Maar als de desbetreffende mod bij de eerste reacties op haar post al had ingebonden dan was het niet zo geescalleerd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-17 09:20

Begrijp me niet verkeerd, het gaat er niet om dat ik de betreffende mod aan de schandpaal wil hebben, maar het had denk ik een hoop gescheeld als er al eerder duidelijk was gemaakt dat er achter de schermen aan gewerkt werd.
Ods, het is fijn dat je dit nu alsnog mededeelt.

Angela, ik noem heel bewust niet de naam van de mod. Dat de naam nu alsnog genoemd is, is van mij dan ook niet nodig want het moge wel duidelijk zijn om wie het gaat.
Het gaat mij meer om het feit dat er ogenschijnlijk onderscheid werd gemaakt tussen een mod en een zwarte bokker. Zoals hier ook al door een paar is gezegd: er zijn zwarte bokkers die wel voor minder op de vingers zijn getikt. Wat er achter de schermen gebeurt zien wij natuurlijk niet, maar ik hoop dat er dan ook wel begrepen wordt dat dit vraagtekens oproept bij mensen vóór de schermen die niet meekrijgen of er überhaupt iets mee gedaan wordt.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:27

Jolien87 schreef:
Begrijp me niet verkeerd, het gaat er niet om dat ik de betreffende mod aan de schandpaal wil hebben, maar het had denk ik een hoop gescheeld als er al eerder duidelijk was gemaakt dat er achter de schermen aan gewerkt werd.
Ods, het is fijn dat je dit nu alsnog mededeelt.

Angela, ik noem heel bewust niet de naam van de mod. Dat de naam nu alsnog genoemd is, is van mij dan ook niet nodig want het moge wel duidelijk zijn om wie het gaat.
Het gaat mij meer om het feit dat er ogenschijnlijk onderscheid werd gemaakt tussen een mod en een zwarte bokker. Zoals hier ook al door een paar is gezegd: er zijn zwarte bokkers die wel voor minder op de vingers zijn getikt. Wat er achter de schermen gebeurt zien wij natuurlijk niet, maar ik hoop dat er dan ook wel begrepen wordt dat dit vraagtekens oproept bij mensen vóór de schermen die niet meekrijgen of er überhaupt iets mee gedaan wordt.

Daarom gaf ik idd ook al aan een deja-vu gevoel te hebben...... iets soortgelijks is al eens eerder voorgekomen.....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:29

Winged schreef:
Angela schreef:

- Een mod is IMO niet een specifieke gebruiker, maar een gebruiker met een voorbeeldrol. Op die rol word je bij het mod-worden ook gewezen. Als het goed is.
- Daarop kom je ook terecht op 'wat mag een mod'. Als mod zit je meer op je handen. Natuurlijk mag je pittig discussieren. Maar als de desbetreffende mod bij de eerste reacties op haar post al had ingebonden dan was het niet zo geescalleerd.

Helemaal mee eens.
Zeker betreft de laatste zin... als er maar enige reactie van inzicht of als je echt deze mening toebedeeld bent, van; "misschien had ik dit niet zo op internet moeten zetten" was het anders geweest. Maar de reactie werd verdedigd en versterkt... en zelfs gesteld dat het gezegd werd om juist voor het overleden kindje op te komen.
In een voorbeeld functie kan dat gewoon niet. Als gewone bokker ook niet, maar imo weegt het in een rol als mod zwaarder.

en ik zeg echt niet dat het achter de schermen niet goed wordt opgepakt. Maar het groene kleurtje blijft me verbazen :')

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:34

Heel valide punt wat je aanhaalt Jolien87, voor het grote geheel is niet zichtbaar dat we ermee bezig zijn en de ontwikkelingen daarin. Maar dat is denk ik ook heel lastig om enig zicht in te geven, dat je daarom een topic hebt gemaakt begrijp ik wel.

Angela ik snap wat je zegt, het is ook erg lastig. We willen met elkaar transparantie ipv een doofpot (oid) en hoe kan je dat zo goed mogelijk creëren? Het dient ook voor iedereen respectvol te verlopen, voor het onderwerp, onze gebruikers en, niet op de minste plaats, betrokken Mod. Dit geeft ook tegelijk de complexheid aan van het geheel.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:36

ik denk echt wel dat er achter de schermen iets gebeurd en dat X vast (hoop ik) door heeft dat het niet geheel slim was wat ze heeft neer gezet. Als jij kijkt naar haar berichten heeft ze na dat topic niets meer gepost. Misschien zegt dat genoeg.....

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:40

De betreffende mod heeft al een volle week niet meer gepost... hoewel er (nog?) geen uitspraken zijn geplaatst die voor ons 'zwarte' bokkers te zien zijn, lijkt mij het gevoel dat er helemaal niets gedaan wordt dus wat onterecht...?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:43

Het is een mod die anders ook niet dagelijks berichten plaatst, dus naar mijn idee zegt dat dus niet veel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:47

Fijn TS dat je dit topic opgestart hebt. Maar zo te zien zijn ze er nog volop mee bezig en het is vakantietijd dus zal overleg achter de schermen, om het zorgvuldig te doen, wat langer duren. Dat de posten blijven staan in een gesloten topic vind ik persoonlijk not done. Je kunt de opmerkingen niet slim vinden.... ik vind ze shockerend, kwetsend en onfatsoenlijk.

En een mod een mod laten met zulke afwijkende opvattingen.... je zou er maar door beoordeeld moeten worden....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 14-07-17 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:48

Ik vind het vooral apart dat zoiets als dit meer dan een week nodig heeft om over te overleggen in het mod team.
De opmerkingen waren echt beneden niveau. Je mag je mening geven, maar in sommige situaties is het beter deze voor je te houden.
Daarnaast vind ik dat de sanctie voor de betreffende mod best openbaar mag worden gemaakt. Wanneer in het echte leven een hoge pief iets doet wat niet kan, verschijnt het gevolg hiervan ook in de krant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:56

Ik vind dat het hebben en geven van een scherpe, al dan niet geaccepteerde, mening en het uitvoeren van een functie als mod niets met elkaar te maken hebben.
Deze berichten bevatten een mening en vragen, insinuaties kun je ze zelfs noemen, die door het meerendeel als slecht wordt opgevat, vooral omdat het onderwerp zo gevoelig is. Ik zie niets wat tegen de regels is en al zeker geen reden om iemand van groen naar zwart te zetten. Als je als mens een afwijkende mening hebt, kun je als Mod prima functioneren. Het zijn net mensen he die modjes.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 09:58

Maar als mod heb je een voorbeeldfunctie. Net zoals bv een politieagent in zijn vrije tijd bepaalde uitlatingen doet, hij daar ook op berispd wordt, ook al is dat in zijn vrije tijd gezegd.

En ook als dit getolereerd wordt, dan moeten er ook geen mods meer zijn want alles mag toch gezegd worden.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 14-07-17 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt