[TECH] bokt-upload en kleuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:03

XxDiandraxX

Re: [tech] bokt-upload..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:00

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:05

Mijn gok is inderdaad ook dat het een kleurprofielprobleem is. Gaan we naar kijken :j

Grote kans dat WhatsApp het kleurprofiel weggooit of omzet naar sRGB waardoor de verschillen ontstaan.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:48

Even snel gekeken en de 'oranje' foto heeft een ProPhoto kleurprofiel, de 'grijzere' foto heeft geen kleurprofiel.

Maar bij de 'oranje' foto is het zo dat tussen de versie die origineel geupload is en de verkleinde versie inderdaad een flink verschil zit. Zij hebben beide een ProPhoto profiel maar heel andere kleuren. Lijkt er dus op dat de upload (of beter, het verkleinen na het uploaden) iets vreemds doet met de kleuren.

Ik ga verder zoeken waar dit mis gaat. Dank voor de melding iig!

LoveUggs

Re: [TECH] bokt-upload en kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:09

TS wanneer je de foto's zelf al verkleind naar bijvoorbeeld max 800x800 (in lightroom zijn dan zowel de lengte als de breedte altijd maximaal 800 px waardoor de foto's altijd op bokt geplaatst kunnen worden).
Zo heb je ze vooraf al verkleind, misschien dat dit ook iets doet met de kleuren? (ook nadat ik het bericht van Bart zie) Ik zelf doe dit wel altijd en heb eigenlijk nooit last van kleurverschil. Ja het verschil tussen contrast op mijn telefoon en op de computer maar dit heb ik altijd.. Ook bij foto's van anderen :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:17

Ik heb naar het topic gekeken met Safari, hier zijn de foto's niet zo oranje:

Afbeelding

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 17:25

Volgens mij (kan nu niet kijken straks wel) sla ik mijn fotos automatisch al op al sRGB, ik weet niet in hoeverre dat er mee te maken kan hebben?

In iedergeval super dat jullie zo snel handelen!

Loveuggs, dat is een slimme! Maar in dit geval heeft de persoon waarvan de honden zijn de fotos ontvangen en gebruikt. Ik lever ze standaard af op max 1000x1000 (dacht ik) ook dat kan ik straks nog is checken!

Myca, het blijft echt vreemd, waarom de ene het wel goed ziet en de ander niet. Maar Bart is er al mee bezig! Dus ik heb vertrouwen dat het goed komen gaat!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:53

Als het goed is, is dit probleem nu opgelost?

Voor de techneuten; het had te maken met het 'strippen' van de plaatjes. Bij foto's die je upload (zeker foto's van een mobiele telefoon) zit behoorlijk wat metadata. Welke telefoon heb je, hoe laat is de foto gemaakt, belichtingstijd, kleurprofiel, etc, etc. Dat is allemaal niet zo heel erg, maar vaak zit er ook bij waar de foto precies is gemaakt.

Die informatie halen we weg bij het verkleinen. Daarbij is het echter wel belangrijk dat de informatie mbt kleurprofielen wel wordt behouden. Dat werd gedaan, maar niet volledig. Het soort profiel (ProPhoto in dit geval) werd overgenomen, maar niet het profiel an sich. Dit is nu aangepast. De locatie van de foto e.d. wordt verwijderd, het profiel blijft behouden.

Is in iedergeval opgelost met de foto in dit topic. Andere foto's worden op dit moment ook aangepast maar dat zijn er nogal wat :+ Gaat even duren dus.

Veel dank voor de duidelijke melding!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:04

Aah wat super dat dit is aangepast!! Had er altijd last van met boktupload, en dat gaat toch een stuk sneller dan tinypic :') Nou weer met plezier de boktupload gebruiken voor fototopics :j

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:46

Volgende keer vooral melden als je dit soort problemen tegenkomt :j