[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin december 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:03

pien_2010 schreef:
Tieneke schreef:
Met alle vertrekken van het laatste jaar (en dat heeft wel stof doen opwaaien) zou het jullie sieren om net wat persoonlijker te zijn.

Zelf denk ik dat met alle vertrekken van het laatste jaar een kwaliteitstraject loslaten op aansturing van vrijwilligers, manier van communicatie met vrijwilligers verbeteren enz. erg veel winst kan opleveren voor BOkt. Meer continuïteit en kwaliteit van de vrijwilligers (moderators en HM) kan dit opleveren als dit kwaliteitstraject goed en professioneel wordt opgezet en uitgevoerd, want het verloop van vrijwilligers vind ik erg groot en dat is in mijn ogen totaal niet nodig en zonde van de tijd die gestopt wordt in het inwerken van nieuwe moderators.
Wat Tienke noemt zou dan een aandachtspunt kunnen zijn.

Laat ik voorop stellen dat ik geen idee heb of het verloop het afgelopen jaar groter is dan voorheen, maar verloop hou je altijd. Zeker bij vrijwillige functies, en zeker ook bij functies die qua tijd makkelijk onderschat worden. Modereren red je niet in een uurtje per dag. Daarnaast veranderen omstandigheden; iemand krijgt een nieuwe baan waar veel meer tijd in gaat zitten, iemand krijgt kinderen of raakt verwikkeld in een dramatische echtscheiding. Zomaar enkele dingen waardoor iemand simpelweg geen tijd of wellicht motivatie meer heeft en ervoor kiest te stoppen. Daar doe je als Bokt zijnde weinig aan.

Het hoeft ook geen probleem te zijn. Ik heb jaren geleden zelf voor destijds één van de grootste gamesites van Nederland gewerkt en had toen de hele nieuwsdienst en het moderatorteam onder me. Een forum (denk aan PC, PlayStation, Xbox, etc) had 2-4 moderators, en per forum had ik een lijstje met enkele potentiële nieuwe moderators; mensen die ik in de gaten hield omdat ze interessant konden zijn als het team op een forum uitgebreid moest worden of als iemand zou stoppen en waarvan ik het idee had dat ze geïnteresseerd waren. Als iemand aangaf er mee te willen stoppen, had ik vaak binnen een dag of twee een opvolger. Zolang je goed voorbereid bent, kun je best wat wisselingen opvangen wat dat betreft. :)

Oscar
Forumcoördinator

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:10

Het verloop is al een aantal jaren ongeveer hetzelfde, daarvoor hadden we een iets hoger verloop. En inderdaad, er kunnen heel veel factoren meespelen waardoor iemand stopt :j

Interessant trouwens om te lezen hoe je dit in het verleden aangepakt hebt! Wij hebben in het verleden ook wel bezettingsproblemen gehad. Het investeren in een goed kandidatenbestand is ook best veel werk, maar als de nood aan de man komt dan is het die investering zeker waard omdat je dan kunt putten uit een aantal kandidaten die je zou kunnen benaderen, en uiteindelijk pluk je daar dan de vruchten weer van :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:35

Het is veel werk, maar het is o zo handig. :) We waren destijds een snelgroeiend forum (we groeiden in een paar jaar tijd van zo'n 100.000 unieke bezoekers per maand tot boven de 300.000) met een relatief jong team, en met zo'n groei moet je moderatorteam natuurlijk meegroeien. Als je dan iedere keer dat je een nieuwe moderator nodig hebt moet gaan kijken wie mogelijk geschikt is, word je ook niet blij. Het was regelmatig bijhouden en bijlezen (hoe actief is iemand, hoe uit hij/zij zich, is iemand betrokken bij opstootjes of vervult diegene dan juist een sussende rol, etc), maar je hebt wel een goed beeld bij wat je in huis haalt.

Voor de nieuwsbrief deed ik dit overigens niet, daar ging het aan de hand van proefberichten van mensen die per mail lieten weten geïnteresseerd te zijn. Daar was het verloop ook wat minder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:50

Bokt heeft, vind ik, een heel goed systeem om nieuwe mensen te screenen en er staan genoeg mensen klaar in de coulissen die kunnen beginnen zodra het nodig is. Die mensen hebben zich zelf vaak al opgegeven en weten dat er (nog) geen plaats is.
Zuinig zijn met wat je in huis hebt is belangrijk want dat werkt kwaliteit verhogend denk ik en daar is nog wel een slag te slaan is mijn opvatting. Begrepen heb ik dat ook daar achter de schermen bewustzijn voor is en aanpassingen op gedaan zijn.
Interessant om te lezen Exitum je bijdrage.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:00

Oscar schreef:
Interessant trouwens om te lezen hoe je dit in het verleden aangepakt hebt! Wij hebben in het verleden ook wel bezettingsproblemen gehad. Het investeren in een goed kandidatenbestand is ook best veel werk, maar als de nood aan de man komt dan is het die investering zeker waard omdat je dan kunt putten uit een aantal kandidaten die je zou kunnen benaderen, en uiteindelijk pluk je daar dan de vruchten weer van :)

en dit vind ik zo'n typisch voorbeeld van een actie die het brandjes blussen zou moeten doen afnemen. Geen idee of zo'n bestand er al is, maar anders kun je het ook neerleggen bij een (hoofd)mod oid. Afspraken maken over planning, deliverables en communicatie en dan periodiek voortgang bewaken. Klassiek project management.

Citaat:
Maar uiteindelijk blijkt altijd weer dat we veel meer willen dan we kunnen qua tijd, mankracht en budget.

en dit is ook een klassiek probleem. Niemand in de groep vrijwilligers (of een afstudeerder) die zich hier eens in wil vast bijten? Realistisch plannen is moeilijk, maar 'lessons learned' zijn wel waardevol.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:39

Lielle schreef:
Geen idee of zo'n bestand er al is, maar anders kun je het ook neerleggen bij een (hoofd)mod oid. Afspraken maken over planning, deliverables en communicatie en dan periodiek voortgang bewaken. Klassiek project management.

Klopt helemaal, zo doen we het tegenwoordig (sinds een aantal jaren) ook :j
We hebben bestanden van kandidaten die zichzelf aangemeld hebben en die positief opgevallen zijn, eigenlijk dus 2 verschillende ingangen. Daarnaast hebben we ook een coordinator voor het zoeken van nieuwe kandidaten en een klein team (dat is een deel van het modteam) dat zich bezighoudt met het actueel houden van alle informatie. Op het moment dat er ergens iemand nodig is, kijk ik samen met de coordinator naar waar behoefte aan is en dan selecteren we iemand uit het bestand. Dat scheelt enorm veel werk en stress in vergelijking met vroeger toen het vaak paniek in de tent was als we ergens vervanging nodig hadden.
Komt zo te lezen ook behoorlijk overeen met de uitleg van Exitium :)

Overigens is kwaliteit in huis houden ook zeker een prio, uiteraard is dat heel belangrijk!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:25

pien_2010 schreef:
Bokt heeft, vind ik, een heel goed systeem om nieuwe mensen te screenen en er staan genoeg mensen klaar in de coulissen die kunnen beginnen zodra het nodig is. Die mensen hebben zich zelf vaak al opgegeven en weten dat er (nog) geen plaats is.
Zuinig zijn met wat je in huis hebt is belangrijk want dat werkt kwaliteit verhogend denk ik en daar is nog wel een slag te slaan is mijn opvatting. Begrepen heb ik dat ook daar achter de schermen bewustzijn voor is en aanpassingen op gedaan zijn.
Interessant om te lezen Exitum je bijdrage.

Ervaren moderators zijn zeker kwaliteitsverhogend, alleen heb je helaas niet altijd in de hand of iemand blijft of niet. Zaak is om daarop vooruit te spelen door in ieder geval goede vervangers in beeld te hebben voor als het nodig mocht zijn. Natuurlijk heeft het bij elkaar houden van een team de voorkeur, maar dat lukt helaas simpelweg niet altijd.

Oscar schreef:
Lielle schreef:
Geen idee of zo'n bestand er al is, maar anders kun je het ook neerleggen bij een (hoofd)mod oid. Afspraken maken over planning, deliverables en communicatie en dan periodiek voortgang bewaken. Klassiek project management.

Klopt helemaal, zo doen we het tegenwoordig (sinds een aantal jaren) ook :j
We hebben bestanden van kandidaten die zichzelf aangemeld hebben en die positief opgevallen zijn, eigenlijk dus 2 verschillende ingangen. Daarnaast hebben we ook een coordinator voor het zoeken van nieuwe kandidaten en een klein team (dat is een deel van het modteam) dat zich bezighoudt met het actueel houden van alle informatie. Op het moment dat er ergens iemand nodig is, kijk ik samen met de coordinator naar waar behoefte aan is en dan selecteren we iemand uit het bestand. Dat scheelt enorm veel werk en stress in vergelijking met vroeger toen het vaak paniek in de tent was als we ergens vervanging nodig hadden.
Komt zo te lezen ook behoorlijk overeen met de uitleg van Exitium :)

Overigens is kwaliteit in huis houden ook zeker een prio, uiteraard is dat heel belangrijk!

Klopt. Kandidaten die zichzelf aanmeldde had ik ook, die kwamen op dezelfde lijst als het serieuze aanmeldingen waren. (en niet de 'ik ben twee dagen lid, mag ik mod worden?' kind of aanmeldingen) In mijn geval overlegde ik vaak met de moderators van het betreffende forum zelf, en toen we later hoofdmoderators aangesteld hadden met de hoofdmod van het forum. Eerst kijken met wie zij kwamen (dat waren gelukkig vaak de mensen die ik ook al op het oog had :) ), eventueel overleggen over iemand die ik wel had maar zij niet, en dan samen een beslissing nemen. Door de moderators er zelf bij te betrekken kreeg je mensen die elkaar lagen en goed samen konden werken. Moderaten hield bij ons ook het interessant houden van je forum in door wedstrijden, challenges en dat soort zaken, dus het was wel handig als mensen een beetje op één lijn zaten ;)

Voordeel wat ik had was dat ik zelf min of meer carte blanche had, dat maakte het voor mij ook een stuk makkelijker. De andere admin (en eigenaar) was de technische man en zorgde dat alles draaide, ik zorgde dat er een team stond dat wist wat het moest doen. Het kostte me erg veel tijd, maar ik heb me er destijds uitstekend mee vermaakt :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:58

Je verhaal heeft heel veel overeenkomsten met onze situatie, Exitium!
Wij zorgen er ook altijd voor dat kandidaten niet alleen geselecteerd en verdiept worden, maar we checken ook altijd of er zaken zijn waardoor een evt. samenwerking binnen het team bemoeilijkt zou kunnen worden. Want wat je zegt is waar, het is gewoon heel belangrijk om goed samen te kunnen werken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:56

Klopt, en het maakt teamuitjes ook een stuk ongezelliger, dat wil je ook niet ;)