Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:32

Het begint nu over te komen alsof de nieuwe regels heilig zijn en dat de goedwilende gebruikers gewoon pech hebben dat de slechtwillende gebruikers het verzieken.
En alsof jullie totaal niet openstasn voor andere meningen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Als jullie werkelijk denken dat er soepeler gemodereerd wordt zou ik toch toch nog even goed kijken. Er worden nu echt veel meer topics gesloten en vaak vanwege off topic gaan. 0neliners en/of alleen een smiley mag tegenwoordig dan weer wel, maar persoonlijker vind ik het storender om een bericht waarin alleen 'amen' of een smiley staat erger dan een goed onderbouwd bericht wat misschien off topic gaat. Wie bepaalt op de nieuwsforums eigenlijk wat off topic is? De nieuwsredactie? Het moderatorteam?
Of degene die temmen?

goldenarrow

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:45

Het is zeker niet de bedoeling dat het lijkt alsof we niet openstaan voor andere meningen. De reden dat we in dit topic meelezen en meereageren is omdat we júíst open staan voor nieuwe ideeën. Wij zien ook dat er soms onvrede heerst en we willen dat graag oplossen. Maar als moderatorteam kijken we toch anders naar bepaalde zaken, ook omdat je gewoon andere informatie hebt.

Waar we alleen niet veel mee kunnen is als er alleen maar wordt gezegd wat er allemaal niet goed is, zonder dat daarbij meegedacht wordt. We willen heus meedenken, we kijken ook oprecht naar het beleid zoals dat nu is en of we daar verbeteringen in aan kunnen brengen. Maar we hebben daar wel de zwarte gebruikers voor nodig. Jullie voelen nog meer dan wij hoe de sfeer is onderling en waar (volgens jullie) de pijnpunten liggen.

Je vangt uiteindelijk meer vliegen met honing dan met azijn. Opmerkingen als 'Jullie willen het beleid niet veranderen' of 'Er valt niet met jullie te praten' zijn natuurlijk geen opmerkingen waarbij wij nog erg graag willen discussiëren en de zaken vanuit het huidige (!) beleid willen uitleggen. Het klinkt dan namelijk meer alsof je als moderator toch niks goed kan doen, omdat er van tevoren al vanuit wordt gegaan dat de wil er niet is. Terwijl juist het omgekeerde waar is. We willen juist graag dat de sfeer verbeterd, en op bepaalde plekken heb ik ook het idee dat dit daadwerkelijk gebeurt. We willen graag meedenken, we nemen de punten ook zeker mee achter de schermen. Maar we vragen van jullie dan wel dat jullie ook meedenken. Dat jullie met alternatieven komen, dingen waar wij misschien nog niet aan gedacht hebben. Juist omdat jullie de sfeer nog zoveel meer voelen dan wij.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:49

Niet mee wilken denken? Ik geef toch al in mijn openingspost al een alternatief waarbij alleen de slecht willende gebruikers de dupe van worden maar als reactie krijg ik dan een heel verhaal waarbij niet echt wordt ingegaan op mijn voorstel.

Tevens geef ik aan dat moderatoropmerkingen niet bepaald altijd duidelijk zijn, ik vraag mij vaak af wat er met die off topic berichten wordt bedoelt en ik ben vast niet de enige?

Nog even een vraagje: Wordt hier ook met het hele team naar gekeken aan gezien er zo snel al gereageerd wordt dat het niet gaat veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:53

Jazeker is het team hiermee bezig. Ik reageer uit mijn eigen ervaring en formuleer mijn eigen vragen. Dit is geen antwoord vanuit het gehele team. Wij hebben eerder het advies gekregen om ons als team eerder te laten zien in topics zoals deze, over het beleid of andere zaken, dit is geen bevestiging of beslissing.

Hoe zie jij liever de opmerkingen trouwens? Echt in detail over wat precies wel en niet kan?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:56

Zelf zou ik graag zien dat degene die off topic gaan persoonlijk worden aangesproken. Dan heeft de rest er verder geen last van en hoeven die zich niet af te vragen wie er off topic gaat en waarom.

Verder ben ik nog steeds benieuwd wie er bepaalt wat off topic is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:58

Oh, ik sprak niet alleen tegen jou, maar tegen meer mensen in het topic. Sorry als dat niet helemaal duidelijk is. Het is al laat, en ik moet eigenlijk al in bed liggen :')

Ik neem aan dat je dit bedoelt?:
Citaat:
Waarom niet de berichten die off topic gaan verwijderen en die gebruikers aanspreken zodat het topic niet op slot hoeft?

Dit wordt namelijk al gedaan. Ik had gehoopt dat in mijn bericht duidelijk uit te leggen. Modopmerkingen en mensen persoonlijk aanspreken zijn de stappen die nog voor een slotje komen. Maar wat als het (in dit geval) offtopic gaan maar door blijft gaan? Ondanks verschillende waarschuwingen, modopmerkingen, verwijderde berichten. Hoe zou jij dit dan op willen lossen? Zou je dan berichten willen blijven verwijderen (wat dus tegen het huidige beleid ingaat, want we willen zo min mogelijk verwijderen) of is een slotje dan toch op zijn plek? Of heb je misschien nog wel een hele andere mogelijkheid waar wij overheen kijken?

Dat modopmerkingen niet duidelijk zijn is niet de bedoeling en is ook iets dat ik mee zal geven aan mijn collega's dat dit nog iets specifieker mag (zonder namen te noemen). We kunnen niet zomaar alles voor de schermen zetten natuurlijk, maar we kunnen misschien wel nog wat duidelijker zijn. Zou je dan liever zien dat het onderwerp waarmee offtopic wordt gegaan wordt aangestipt?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:59

Als het team echt openstaat voor onze mening als gebruiker over het beleid dan zie ik die enquête wel verschijnen.
Wel jammer dat daar niet op in gegaan wordt.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:00

harbourlight schreef:
Het begint nu over te komen alsof de nieuwe regels heilig zijn en dat de goedwilende gebruikers gewoon pech hebben dat de slechtwillende gebruikers het verzieken.
En alsof jullie totaal niet openstasn voor andere meningen.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Als we het nou eens omdraaien. Er loopt een topic waarin een deel van de gebruikers continu offtopic gaan
(zoals jij zegt de slechtwillende gebruikers), ondertussen stroomt ons temsysteem vol met reacties van gebruikers die zich daar aan storen.
Wij proberen door meerdere malen een modopmerking te plaatsen het topic weer de goede kant op te krijgen. Helaas blijkt dit niet te werken en haken de gebruikers die echt ontopic berichten willen lezen af.

Moeten er dan voor gekozen worden om het offtopic geklets door te laten gaan? Ik denk dat hier dan in no time een topic geopend word over het waarom de mods niet ingrijpen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:00

harbourlight schreef:
Zelf zou ik graag zien dat degene die off topic gaan persoonlijk worden aangesproken. Dan heeft de rest er verder geen last van en hoeven die zich niet af te vragen wie er off topic gaat en waarom.

Diegenen worden heel vaak aangesproken hoor. Ik heb een inbox vol met sturende pb's.

goldenarrow schreef:
Oh, ik sprak niet alleen tegen jou, maar tegen meer mensen in het topic. Sorry als dat niet helemaal duidelijk is. Het is al laat, en ik moet eigenlijk al in bed liggen :')

Ja waar blijf je nou? Ik lig hier al een tijdje ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:01

Yunomi schreef:
Als het team echt openstaat voor onze mening als gebruiker over het beleid dan zie ik die enquête wel verschijnen.
Wel jammer dat daar niet op in gegaan wordt.

Over wel of geen enquête wordt op dit moment nog gediscussieerd :j
Dat is namelijk niet altijd de fijnste manier om aan informatie te komen.
Wij staan overigens wel open voor suggesties zoals je al zag zijn wij je suggestie over verplaatsen naar HK aan het bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:04

Citaat:
Diegenen worden heel vaak aangesproken hoor. Ik heb een inbox vol met sturende pb's.

Herkenbaar :') oeps

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 00:06

Als het steeds dezelfde gebruikers zijn die off topic blijven gaan na moderatoropmerkingen lijkt mij een sanctie niet overbodig.
Zijn het niet dezelfde en blijft het wel off topic gaan dan vraag ik mezelf af wie zich er aan stoort? Blijkbaar is er dan een grote behoefte om in dat topic over dat off topic onderwerp te praten en de topicstarter vind het geen probleem dan zie ik niet in waarom het wel een probleem zou zijn voor de moderators.

Een moderatoropmerking waarin staat dat er off topic berichten zijn verwijderd vind ik prima en duidelijk. Maar het dreigen met een slotje voor het geval ef nog meer off topic berichten komen slaat een topic vaak dood, de gebruikers zien niet wat er verwijderd is en snappen niet wat er off topic is.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 16-08-16 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:09

Wie zijn wij?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 00:10

Essie73 schreef:
Als we het nou eens omdraaien. Er loopt een topic waarin een deel van de gebruikers continu offtopic gaan
(zoals jij zegt de slechtwillende gebruikers), ondertussen stroomt ons temsysteem vol met reacties van gebruikers die zich daar aan storen.
Wij proberen door meerdere malen een modopmerking te plaatsen het topic weer de goede kant op te krijgen. Helaas blijkt dit niet te werken en haken de gebruikers die echt ontopic berichten willen lezen af.

Moeten er dan voor kiezen gekozen worden om het offtopic geklets door te laten gaan? Ik denk dat hier dan in no time een topic geopend word over het waarom de mods niet ingrijpen.

Dan lijkt het mij dat er in overleg met de topicstarter kan worden bekeken of die het wel of niet storend is.

Als er geen sancties staan op herhaaldelijk off topic gaan zal het nooit stoppen en hebben gebruikers dus, als ze dat willen als een topic ze niet bevalt, een mogelijkheid om een topic op slot te krijgen door of te gaan rellen of off topic te gaan.
En ik zie dat ook regelmatig gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:10

Gebruikers die offtopic gaan en dat niet doorhebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:10

harbourlight schreef:
Als het steeds dezelfde gebruikers zijn die off topic blijven gaan na moderatoropmerkingen lijkt mij een sanctie niet overbodig.
Zijn het niet dezelfde en blijft het wel off topic gaan dan vraag ik mezelf af wie zich er aan stoort? Blijkbaar is er dan een grote behoefte om in dat topic over dat off topic onderwerp te praten en de topicstarter vind het geen probleem dan zie ik niet in waarom het wel een probleem zou zijn voor de moderators.

Een moderatoropmerking waarin staat dat er off topic berichten zijn verwijderd vind ik prima en duidelijk. Maar het dreigen met een slotje voor het geval ef nog meer off topic berichten komen slaat een topic vaak dood, wij zien niet wat er verwijderd is en snappen niet wat er off topic is.

Soms zijn er meerdere die zich eraan storen maar die hoor je niet in het topic, denk aan meelezers bijvoorbeeld. Ik wil er nog wel dieper op ingaan maar dan moet ik morgen even de laptop erbij pakken, dat typt fijner.

Je laatste punt is een goede! Daar kunnen wij inderdaad wel wat mee winnen, meer iets van "Wij hebben net wat offtopic berichten verwijderd die alleen gingen over een fout geplaatste quote etc."
Zoiets bedoel je dan?

Edit:

lieveli schreef:
Wie zijn wij?

Ik ga even voor het gemak ervan uit dat je mijn bericht bedoelde? Ik bedoel uiteraard wij als in het team.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:11

Interessant topic dit. :j Ik vind slotjes ook vaak te snel gegeven.

Als we nou het fictieve topic "mijn kat sloopt het huis" nemen: ga ik dan off-topic als ik vertel hoe ik mijn cavia het slopen van mijn huis heb afgeleerd? Voor de mieperds ongetwijfeld wel. Maar wellicht dat de TS, of welke andere gebruiker dan ook, wél een hele goede tip heeft aan hoe ik mijn cavia heb aangepakt.
Dan heb ik liever, dat als er getemd is op mijn cavia post, ik een PB van een mod krijg en ik vervolgens de kans krijg om uitleg te geven waarom ik vind dat mijn post wél zinvol kan zijn.
En ik snap dat het vervelend is: ik leg uit wat ik met mijn cavia deed, een ander begint over zijn pup en weer een ander over het konijn. Maar wellicht zijn ze geen van allen off-topic. :) Het is alleen meer werk voor de mods. Sorry. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:15

[***] schreef:
\

lieveli schreef:
Wie zijn wij?

Ik ga even voor het gemak ervan uit dat je mijn bericht bedoelde? Ik bedoel uiteraard wij als in het team.

Nee, de TS had het over 'wij' in haar bericht maar ze heeft het inmiddels aangepast. Hmmm.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:18

harbourlight schreef:

Uiteraard word hier bij enige twijfel achter de schermen over gesproken. Het is voor ons ook niet altijd duidelijk of een bericht wel of niet offtopic is.

Wanneer is er deze twijfel is, zal een topic ook echt niet op slot gaan. Dit doen we pas na meerdere keren een modopmerking plaatsen, gebruikers persoonlijk aanspreken, berichten verwijderen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:24

harbourlight schreef:
Essie73 schreef:

Moeten er dan voor kiezen gekozen worden om het offtopic geklets door te laten gaan? Ik denk dat hier dan in no time een topic geopend word over het waarom de mods niet ingrijpen.

Dan lijkt het mij dat er in overleg met de topicstarter kan worden bekeken of die het wel of niet storend is.

Als er geen sancties staan op herhaaldelijk off topic gaan zal het nooit stoppen en hebben gebruikers dus, als ze dat willen als een topic ze niet bevalt, een mogelijkheid om een topic op slot te krijgen door of te gaan rellen of off topic te gaan.
En ik zie dat ook regelmatig gebeuren.

Daar heb je zeer zeker gelijk in. Helaas gebeurd het ook wel dat TS vraagt of het topic op slot mag ivm rellen. Wij proberen dan echt eerst de "rotte appels" uit de fruitschaal te halen. Neem maar van mij aan dat deze relgebruikers aangesproken worden en we eerder een persoonlijke sanctie uitdelen dan dat we het topic sluiten.

Ik modereer op o.a. VN en HK. Op de HK heb ik volgens mij in al die jaren nog nooit een topic gesloten (alleen bij 500 pagina's) Op VN daar in tegen word offtopic gaan door veel gebruikers als storend ervaren en moeten we veel strenger modereren en besluiten tot een slotje wanneer we het topic echt niet meer terug naar het oorspronkelijke onderwerp krijgen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 00:31

Over (ongeveer) hoeveel gebruikers heb je het als je spreekt over veel gebruikers?

Ben wel benieuwd waarom die gebruikers het zo storend vinden als er een beetje off topic wordt gegaan. Zeker in het door Sammie aangehaalde topic vond ik het erg meevallen.

Maar een groep gebruikers bepaalt dus op de nieuwssites wat off topic is als ik het goed begrijp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:35

Nee uiteindelijk besluiten de mods of het offtopic is, dan nog eens de beslissing om er wel of niet iets mee te doen, want niet alles wat offtopic is is direct storend. Het is lastig om daar een zwart wit antwoord op te geven.

Waarom gebruikers het storend vinden kan ik niet beantwoorden helaas. Dat zou je aan henzelf moeten vragen.
Iedereen verschilt van elkaar, wat de een offtopic vindt, vindt de ander interessant of grappig. Net zoals schelden, wat de een schelden vindt, vindt de ander misschien wel een gewone pittige mening.
het blijft maatwerk wat wij doen.

Aantallen kan ik je niet geven, sorry daar heb ik geen weet van.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:41

Palmera schreef:
Interessant topic dit. :j Ik vind slotjes ook vaak te snel gegeven.

Als we nou het fictieve topic "mijn kat sloopt het huis" nemen: ga ik dan off-topic als ik vertel hoe ik mijn cavia het slopen van mijn huis heb afgeleerd? Voor de mieperds ongetwijfeld wel. Maar wellicht dat de TS, of welke andere gebruiker dan ook, wél een hele goede tip heeft aan hoe ik mijn cavia heb aangepakt.
Dan heb ik liever, dat als er getemd is op mijn cavia post, ik een PB van een mod krijg en ik vervolgens de kans krijg om uitleg te geven waarom ik vind dat mijn post wél zinvol kan zijn.
En ik snap dat het vervelend is: ik leg uit wat ik met mijn cavia deed, een ander begint over zijn pup en weer een ander over het konijn. Maar wellicht zijn ze geen van allen off-topic. :) Het is alleen meer werk voor de mods. Sorry. :)

Ik vind dit een prachtig voorbeeld. Wanneer je zou antwoorden "goh ik heb geen kat, maar bij mijn cavia deed ik het zo en zo, probeer dat eens" Dan is het ontopic. Zelfs wanneer anderen dan met voorbeelden komen hoe ze het met hun hond, big, papegaai oploste.
Word het topic overgenomen door reacties als "hey wat goed dat dat bij jou cavia hielp, ik heb trouwens een bruine cavia, eet die van jou ook graag worteltjes" Dan zien we dat als offtopic.
Helaas is het meestal niet zo zwart/wit. Maar als er klachten komen via het temsysteem moeten we ook wat doen met het grijze gebied.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:47

harbourlight schreef:
Over (ongeveer) hoeveel gebruikers heb je het als je spreekt over veel gebruikers?

Ben wel benieuwd waarom die gebruikers het zo storend vinden als er een beetje off topic wordt gegaan. Zeker in het door Sammie aangehaalde topic vond ik het erg meevallen.

Maar een groep gebruikers bepaalt dus op de nieuwssites wat off topic is als ik het goed begrijp?

Ik kan echt geen antwoord geven op de vraag hoeveel gebruikers dat zijn, er word niet continu door dezelfde gebruikers getemd, dus ik denk toch wel een groot deel.

Uiteraard bepalen zij niet wat off of ontopic is, maar als ik voor mezelf spreek lees ik niet alle topics op VN. Daar is voor mij geen beginnen aan. Ik lees vaak pas als er een tem binnen komt.
9 van de 10 keer is het dan ook op te lossen door de gebruiker even aan te spreken.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 02:49

Is het een idee om in de mod opmerking voorbeelden van de berichten te plaatsen waar het topic eventueel van op slot zou gaan?
Het grootste probleem is denk ik dat de berichten die niet mogen verwijderd worden waardoor anderen niet weten waar het precies over gaat.

En dan heb ik het niet over de algemene dingen die al vaak in de opmerkingen staan maar echt speciefieke voorbeelden dus gewoon een quote van een bericht die verwijderd is. Dan verlies je een beetje het nut van het verwijderen maar dan weten andere mensing iig waar het over gaat.