Even Voorstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:32

MarlindeRooz schreef:
Veulens hoeven gelukkig ook niks te leren, behalve aan een halster meelopen en voetjes geven. :)

Ik dacht dat het toch de bedoeling was toch een beetje grondwerk te beginnen doen wanneer hij er klaar voor is, leren wennen aan spuitbus, plastiek etc, of ben ik hier mis mee? Ik vraag het liever wat extra na :D

MarlindeRooz

Re: Even Voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:33

Dat is allemaal extra meegenomen vind ik, zolang je dat spelenderwijs doet is dat prima. Maar het is niet dat het echt moet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:34

@ marlinderooz Daar zijn de meningen over verdeeld. Mijn fjordenmerrie was als veulen niet naar de opfok gegaan. Wel stond ze uiteraard met soort genootjes. Zo kon ik haar laten wennen aan poetsen, halster, meelopen en al kleine wandelingetjes in het bos. Ook voor verkeer ( inclusief groot verkeer ) kende ze al voor ze een jaar of 1 was.
Zo kreeg ze niet alles in 1 keer op haar 3e.
Toen er een rem en stuur en gas op zat heb ik haar vooral meegenomen het bos in ( onder zadel toen ze haar leeftijd er voor had ) en haar daar ingereden. Lange rechte stukken.

Het is een hele sociale en brave bomproeve merrie geworden. Keek nergens van op of om. Lief te rijden en mee om te gaan. Ik heb van veel mensen de vraag gekregen hoe ik haar zo heb gekregen aangezien zij mijn 1e paard was en ook nog eens een veulen.

@ ts, ik hoop dat jullie samen een leuke toekomst tegemoet gaan :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:34

Ik zou hem eerst lekker veulen laten, voetjes leren kan die al en halster kent die al en mee lopen, das al een heel end. Laat hem lekker in een kudde opgroeien die hem kan opvoeden en kijk als die jaar of 1,5-2 is verder zou ik zeggen. En als je het dan rustig speels gewijs opbouwt, dan is dat al vroeg genoeg.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:35

Heb net het topic even gelezen, jammer dat je 2016 zo begint.
Wel leuk dat jij het veulen mag houden, en wat staat hij op een leuke plek (als ik dat zo lees)
Ben nu alleen wel stiekem benieuwd naar een foto van jou kleine vent ;)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:37

Veulens inderdaad de basis leren (halster, meelopen en voetjes geven) en de rest lekker laten. Eventueel spelenderwijs inderdaad met wat nieuwe dingen kennis laten maken, maar niks moet. Het is nog maar een jonkie, lekker even veulen laten zijn en de kuddegenoten hun werk laten doen als opvoeders :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:38

Je hoeft er toch niet strak met 3 jaar op te zitten toch? Ik zie liever paarden die pas met 5 jaar echt onder het zadel komen. Heb je van 1,5 / 2 jaar oud tot 5 jaar om alles te leren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:39

Daarom met 5 -6 maanden moet je t veulen lekker veulen laten,de basis zoals voetje geven halster om en mee lopen is al heel goed, maar om nu al verder (speelsgewijs) "aan het werk" te zetten nee, zou ik niet doen.

Zelf de voorkeur pas bij 4 jaar met zadel enzo te beginnen

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:44

@Cinnepin Dank je! hoop ik ook, klinkt mss raar maar wanneer ik op stal ben, zijn al de zorgen even vergeten en is het enkel genieten.

@Mioux & @MarlindeRooz Het is zeker niet de bedoeling hem echt te "trainen" hij staat elke dag met de kudde veulens op wei, ik ga er tijdens de week elke dag toch 1 uurtje langs, al is hetmaar gwn kijken terwijl hij op wei staat, zodat hij weet dat ik er elke dag ben, maar dat hij niet elke dag iets moet doen van mij, gwn dat hij me leert kennen zeg maar. In het weekend en 2x per week ben ik er langer en doe ik oefeningen, als ik voel dat hij speels is, of geen zin heeft, dwing ik hem ook niet, heeft geen zin, ga ik met hem gewoon de binnen piste even rond & borstel ik hem, waarna ik hem op weide zet bij de kudde, of stal als het al laat is!

@Mowgli4 Het is inderdaad ene slecht einde van 2016, maar het begin word hopelijk leuker!
Ja ik ben al een week een foto aan het nemen, maar telkens ik daar ben vergeet ik alles buiten hem ^^ Ik ga proberen zo snel mogelijk de foto te maken, want iedereen vraagt er echt achter (qua vrienden en dergelijke!)

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:45

Zadelmak maken was me aangeraden om rond 4jaar te doen? vanaf 3 zou mogen, maar iets later was mss beter zeiden ze me? Allesinds, dat is het plan momenteel om pas zadelmak te maken tegen dat hij 4 is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:45

MarlindeRooz schreef:
Dat is allemaal extra meegenomen vind ik, zolang je dat spelenderwijs doet is dat prima. Maar het is niet dat het echt moet.

Klop zo denk ik nu ook, maar 10 jaar geleden heb ik haar op haar 3e toch ingereden ( wel rustig aan hoor ).
Maar waar ik dus niet voor ben is, je veulen tot zijn 3e in de opfok gooien en dan moet hij ineens van alles leren.
Met verkeersmak maken heb ik ze ook liever als veulen, ze kunnen dan al bere sterk zijn, laat staan als ze 3 jaar zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:46

ik zou niks kwa oefeningen doen maar is mijn mening, het is nog maar 5 - 6 maanden he?

Gewoon bij hem in de bak of wei zitten of met een skippybal spelen bijvoorbeeld is leuk, maar oefeningen met een veulen zo jong nee.. zou ik niet doen. Met zo skippybal is het ook geweldig om naar te kijken :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:47

SethDark schreef:
Zadelmak maken was me aangeraden om rond 4jaar te doen? vanaf 3 zou mogen, maar iets later was mss beter zeiden ze me? Allesinds, dat is het plan momenteel om pas zadelmak te maken tegen dat hij 4 is.

Dat is helemaal prima ;)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:47

Ik zou inderdaad pas met 4 jaar beginnen met inrijden :) Eventueel kan je wel al wat eerder een zadeltje erop leggen om hem daar de tijd voor te geven om eraan te wennen :)

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:51

dunja_11 schreef:
Ik zou inderdaad pas met 4 jaar beginnen met inrijden :) Eventueel kan je wel al wat eerder een zadeltje erop leggen om hem daar de tijd voor te geven om eraan te wennen :)

Extra vraagje hierrond mss, sorry hoor, kwil gwn bij leren :)
Wnnr is dan best om er al een padding & zadel op te leggen? bedoel je dan, 3j6maanden of eerder 1 of 2 maand voor het inrijden?
of heeft dat minder belang?

nog is men excuses voor al de vragen :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:55

Nee zou zeker met 2 jaar niks erop leggen :) ik zou met 3 jaar, dan heb je nog 12 maanden, beginnen met alleen erop leggen, dus niks leunen nog niks doen gewoon alleen erop leggen :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:58

Inderdaad wat Mioux zegt. Vanaf een jaar of 3/3,5 een zadeltje erop leggen. Verder geen druk erop, maar dan went je paardje wel alvast aan het gevoel van een singel etc.
Met een dekje kan je wel al spelenderwijs wat doen op 2 jaar, vind ik. Dat weegt niks en dan went hij eraan dat je 'iets' op zijn rug legt. ;)

En vragen is geen probleem hoor, daar is Bokt de perfecte plek voor :j

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:00

Mioux schreef:
ik zou niks kwa oefeningen doen maar is mijn mening, het is nog maar 5 - 6 maanden he?

Gewoon bij hem in de bak of wei zitten of met een skippybal spelen bijvoorbeeld is leuk, maar oefeningen met een veulen zo jong nee.. zou ik niet doen. Met zo skippybal is het ook geweldig om naar te kijken :)

6 maanden nu ja klopt :)
Skippybal, heb ik nog niet, mss inderdaad naar kijken.
Qua oefeningen, nja ik hoor véél mensen die er tegen zijn en véél die ervoor zijn. Meningen zijn héél verdeeld hierover lijkt me.
Me wel niet verkeerd begrijpen, ik vind je feedback prachtig, en ben zeker niet van plan om hem elke dag oefening te laten doen, maar toch op een rustig tempo in het weekend, een uurtje hier en een uurtje daar afhankelijk van zijn stemming. Ik probeer hem zeker niet te "pushen" of dergelijke gwn alles op een traag tempo over de eerste jaren aanteleren zodat niet alles tegelijk moet.

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:02

dunja_11 & Mioux oké dank je! dus padding op 2j6m, maar met zadel tot wachten tot 3/3J6m en inrijden op 4 is een goed plan zo te horen :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:02

Meningen zijn zeker verdeeld over bepaalde onderwerpen :') Dat is ook iets van bokt, er kan een verhitte discussie ontstaan als de meningen verdeeld zijn :=

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:03

SethDark schreef:
dunja_11 & Mioux oké dank je! dus padding op 2j6m, maar met zadel tot wachten tot 3/3J6m en inrijden op 4 is een goed plan zo te horen :)

:j En als hij er nog niet klaar voor is ofzo wacht je nog gewoon een maandje met dekje. Heeft geen haast. ;)

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:05

dunja_11 schreef:
Meningen zijn zeker verdeeld over bepaalde onderwerpen :') Dat is ook iets van bokt, er kan een verhitte discussie ontstaan als de meningen verdeeld zijn :=

oei :D nja ik luister wat naar beide kanten, en degene met de beste argumenten probeer ik zo wat te volgen, wel zolang het niet fout klinkt natuurlijk!

Qua opvoeding ben ik echt zo een newbie, en eigenlijk met rijden ook nog helemaal, dus dergelijke discussies zijn wel leuk om te volgen, wel... als ze niet "kwaad" worden toch!

ik probeer nu gewoon zo véél mogelijk te leren en zo goed mogelijk mijn best te doen voor men kleine jongen. :)

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:06

dunja_11 schreef:
SethDark schreef:

:j En als hij er nog niet klaar voor is ofzo wacht je nog gewoon een maandje met dekje. Heeft geen haast. ;)

klopt, dat hoor ik ook héél véél, om het zeker rustig aan te doen en te voelen wnnr je paard er klaar voor is, dus daar ga ik ook zo goed mogelijk op letten dat ik niets overhaast! :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:06

Ondertussen dan ook beginnen met lessen? Dan kan je met rij-ervaring op je eigen paardje stappen als het zover is. :) En inrijden ook met een ervaren iemand erbij doen, maar zover is het nog niet :)

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 14:08

oh Trouwens, een foto! Deze is wel bijna 6 weken oud, juist voordat we hem hadden gekocht.

euh foto lukt me blijkbaar niet? o_o
Laatst bijgewerkt door SethDark op 31-12-15 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt