OP leeghalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:30

Mariett schreef:
Maar wat nou als je bijvoorbeeld gewoon meer informatie aan je OP toe wil voegen? Moet dat dan ook binnen die 10% passen?

Dit is inderdaad een goed punt; het werkt dan al snel beide kanten op, dus als je iets wilt verduidelijken aan de hand van de eerste paar reacties, dan zou dat ook niet meer kunnen met de hier voorgestelde opties. Dat is ook een beetje het probleem met het verhinderen van aanpassingen wanneer er al iemand heeft gereageerd; stel iets blijkt absoluut niet duidelijk te zijn en je wilt dat nog even toevoegen, maar je kunt het dan al niet meer aanpassingen omdat er al iemand heeft gereageerd. Dat kan dan natuurlijk toegelicht worden in een nieuwe reactie, maar vaak is het wel prettig als zoiets nog in de OP meegenomen kan worden.

Zoe_97

Re: OP leeghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:32

is het niet mogelijk dat je gewoon niet meer dan 10% kan weghalen, maar dat je wel kan bijvoegen?

Of extra info toevoegen kan ook gewoon door een nieuwe post te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:34

Ibbel schreef:
Na het posten maximaal 10% van het aantal characters kunnen deleten? Dan kun je wel spelfouten corrigeren, en tekst toevoegen, maar slechts beperkt weghalen.

Ik stelde voor max 10% deleten. Dat is iets anders dan max 10% toevoegen/wijzigen.

Overigens komt het nu ook regelmatig voor dat mensen na de OP alsnog in een latere reactie extra info toevoegen. Als de wijzigingstijd eenmaal is verstreken zit je daar sowieso aan.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-10-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:35

Het lijkt mij echt handiger om gewoon de bewerkingsgeschiedenis te kunnen lezen in een OP, zoals het ook op facebook kan. Dan hinder je verder niemand met regelingen als '10%' (want met een korte OP en een paar spelfouten kan je daar ook snel overheen zitten) en kan iedereen toch zien wat je eerst had getypt voordat je de OP sloot.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:38

Mariett schreef:
Het lijkt mij echt handiger om gewoon de bewerkingsgeschiedenis te kunnen lezen in een OP, zoals het ook op facebook kan. Dan hinder je verder niemand met regelingen als '10%' (want met een korte OP en een paar spelfouten kan je daar ook snel overheen zitten) en kan iedereen toch zien wat je eerst had getypt voordat je de OP sloot.

Ik vind dit wel een goed idee. Maar ik weet niet of dat dan mogelijk is met MOD's die bijvoorbeeld persoonlijke info weghalen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:40

Het zijn meestal niet de korte OPs met simpele vragen die leeggehaald worden. Maar anders maak je er 25% van. Zolang maar duidelijk is dat je niet van een OP met 50 of 500 woorden naar een puntje kunt gaan.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:40

Het lijkt me handig dat het dan zou kunnen dat mods er op een andere manier 'in' kunnen, waardoor het ook uit de bewerkingsgeschiedenis wordt gehaald/de bewerkingsgeschiedenis verwijderd wordt.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:44

Eerlijk gezegd snap ik echt niet waarom mensen zich hier zo aan ergeren. Is toch de keuze van Ts zelf? Misschien heeft hij/zij wel een hele goede reden. Staat het je niet aan dat je de op niet kan lezen klik je toch gewoon weg? :+
Verplicht worden om je geschreven tekst te bewaren die je gewoon weg wil halen om wat voor reden dan ook (nogmaals, keuze van de schrijver) vind ik echt te gek voor woorden.

D4ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:45

Ik ben van mening dat iedereen, ongeacht het onderwerp of de plek waar de informatie online geplaatst wordt, het recht zou moeten hebben om die informatie weer te verwijderen als hij/zij daar de noodzaak toe voelt. Dat ik of willekeurig wie er dan tegenaan loopt niet de info te treffen die verwacht werd vind ik in alle gevallen ondergeschikt aan dat recht. Je kunt ervoor kiezen om je daaraan te ergeren, maar dat ligt bij jou, niet bij de TO.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:48

Ik erger me daar aan omdat veel TS'ers gewoon niet na denken voordat ze iets op internet kwakken. Overigens kun je via een MOD gewoon je topic laten verwijderen of er persoonlijke info uit laten verwijderen, daarvoor hoef je niet je OP leeg te halen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:20

Ik kan me best voorstellen dat je aan de hand van de eerste reactie's misschien spijt krijgt dat je het topic hebt geopend.
Prima toch dat je het binnen een uur dan nog weg kan halen?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw om dan te zeggen dat je je dat maar moet bedenken voor je iets op internet gooit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:36

Kanzi schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje flauw om dan te zeggen dat je je dat maar moet bedenken voor je iets op internet gooit.

Dat is toch iets waar mensen zich meer bewust van zouden moeten zijn...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:40

Maar bokt hoeft ook niet in een strafkamp te veranderen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:43

Nee hoor. Maar ik zie het ook niet als een grote straf dat een post voor het grootste deel blijft staan. Waarom zou dat een straf zijn?

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:44

Prrrr schreef:
Kanzi schreef:

Dat is toch iets waar mensen zich meer bewust van zouden moeten zijn...

Ik ben mij zeer bewust van wat ik op internet heb gezet, maar als een topic tig reacties heeft die allemaal hetzelfde zeggen, staat er in de OP niks wat tot een zinnige discussie leidt en vind ik ook dat het topic verder geen toegevoegde waarde heeft voor bokt :) En daarom verwijder ik dan wat er in de OP staat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:46

Daarmee ontneem je anderen wel de mogelijkheid om dat voor zichzelf te beslissen. Zonder OP zijn de antwoorden vaak niet goed te volgen. En als je de inhoud van de OP elders wel op internet hebt staan, snap ik het nut van verwijderen niet zo goed.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:48

Mijn persoonlijke mening: het is prima zoals het nu is :)

Van mij mag aanpassen OP zelfs langer mogelijk zijn. Wordt dat een keer 'misbruik' van gemaakt wat dan nog. Als het niet erger is dan dat.

en als je bang bent dat een post wordt gewijzigd quote je 'm toch

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:52

Ik heb het betreffende topic even terug gelezen en heb een indruk van de OP.
Meen je nou echt dat iemand dat soort info op bokt moet laten staan omdat jij je er aan ergert dat de openingspost wordt verwijderd? :x
Wow.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:54

Kanzi schreef:
Meen je nou echt dat iemand dat soort info op bokt moet laten staan omdat jij je er aan ergert dat de openingspost wordt verwijderd? :x
Wow.

Inderdaad...... Wat mis je dan? Sensatie? Lekker boeien. Waar kan je je druk om maken zeg, klik lekker weg en ga verder waarmee je bezig was.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 12:57

Kanzi schreef:
Wow.

zoals ik al zei gaat dit niet om een specifiek topic, maar over het algemeen dat dit regelmatig gebeurd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:58

Kanzi schreef:
Wow.

Als ik de OP inschat zal in een situatie als deze het hele topic op verzoek van de gebruiker wel verwijderd worden, met het verzoek de volgende keer goed na te denken over wat je nou op internet zet.

Maar dat is specifiek voor dit topic. De vraag is denk ik algemener: je ziet vaak dat de eerste reacties niet meer helemaal over de OP gaan, en als je dan kijkt is die OP na die eerste reacties nog eens aangepast. Dat is voor de daarna volgende discussie niet echt handig (Wat Zoe_97 ook zegt).

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:58

Het gaat vast niet alleen om dat ene topic. Er zijn genoeg topics van mensen die een vraag stellen en hier antwoord op wordt gegeven, en ze verwijderen vervolgens hun OP. Als je die informatie later nog opzoekt vind je de vraag niet maar het antwoord wel, waardoor het allemaal een beetje onhandig wordt.

Voor mij gaat het echt niet om sensatie, maar ik vind het ook vervelend als je geen informatie meer kan vinden in de OP. Dan had ik er misschien zelf ook nog wat aan gehad. Helemaal met vragen die paardgerelateerd zijn ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:17

(Geheel op persoonlijke titel)

Hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat het ontzettend irritant is als je een topic opent en de startpost is verwijderd, vind ik niet dat mensen gedwongen moeten worden om hun informatie te laten staan. JUIST niet als het iets is waar veel commentaar op is.

Bokt is geen online wrekersclub, die zijn er al genoeg. Ik vind dat iedereen in principe het recht heeft om weg te lopen als de negatieve reacties te heftig zijn want je hoeft niet alles maar te accepteren. En als je in korte tijd merkt: wauw, dit had ik niet voorzien, kun je daar zelf iets aan doen.

(Op twitter kunnen die dingen bv enorm uit de hand lopen. Een niet briljante tweet aan een klein clubje volgers kan het begin zijn van een heksenjacht. Mensen die door GeenStijl zijn gepakt hebben vandalisme en geweld aan huis gekregen - zelfs de mensen die 'oh oeps' de verkeerde waren met dezelfde naam als de vermeende dader van het een of ander.)

Ook gaat het in een aantal gevallen om zaken die echt verwijderd moeten worden. Zaken die schadelijk zijn voor anderen, of waar de gevolgen heel verstrekkend zijn (bv informatie die door een advocaat tegen je gebruikt kan worden.)
De standaardreactie is 'daar had je dan maar vooraf aan moeten denken' maar heel vaak staan de gevolgen niet in verhouding tot wat iemand deed.

Wat mij betreft is de mogelijkheid om dingen te herstellen een groot goed. En het laten lopen via de mods is dan soms toch te langzaam. Als het er al een dag op staat is een dagje extra veel minder erg dan binnen het half uur.

Tegelijkertijd is er de andere kant. Bokt gaat natuurlijk wel om de bereidheid om elkaar te lezen en op elkaar te reageren. Dan is het heel storend als mensen zaken weghalen die helemaal niet weg hoeven, en ik vind het ook terecht dat Bokt voorzichtig is in het weghalen van dingen die niet persoonlijk zijn. Ze maken immers deel uit van de discussie.
(En op andere plekken heb ik ook wel degelijk ervaren hoe ontzettend jammer het is als je ziet dat waardevolle informatie er ooit was, maar nu niet meer omdat het op een of andere manier verwijderd is. Het gaat dan dus helemaal niet om de persoon, maar vooral om de inhoud.)

Mijn eigen voorkeur zou uitgaan naar een systeem waar je wel de mogelijkheid hebt, maar als je je startpost weghaalt, dat je bv een dag ofzo geen nieuw topic kunt openen. Dan raakt niemand de mogelijkheid kwijt, maar nodigt het toch uit om er even over na te denken, en het voorkomt ook 'dramaqueen'-acties. Maar nogmaals: dat is mijn persoonlijke mening, het zegt niets over of Bokt dat ook werkelijk zou inbouwen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:26

Is het niet mogelijk om zoiets als Facebook te doen? Dat als je iets bewerkt, je toch kunt terug zien wat diegene bewerkt heeft?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:29

KimD schreef:
Is het niet mogelijk om zoiets als Facebook te doen? Dat als je iets bewerkt, je toch kunt terug zien wat diegene bewerkt heeft?

Op Facebook kun je ook gewoon je reactie verwijderen als je je bedenkt toch?