Vervanging voor EA; Hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:10

Oscar: bemiddelaar is een moeilijk punt. Zo geregeld als op Ebay zul je het nooit krijgen (al lijkt dat op papier aardig, maar de praktijk werkt ook anders Lachen ) Natuurlijk gaat er een werking uit van negatieve feedback, maar dan is het kwaad al geschied.
Bart leest dit ongetwijfeld en zal het meenemen in zijn 'bouwplan'.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:02

Ik ga ook voor de Marktplaatsopzet.
Qua prijs vind ik tussen de €5,- en €7,50 wel een mooi bedrag voor advertenties van duurdere dingen zoals paarden en zadels.
Zou mooi zijn als het aanbieden van goedkope dingen gratis kan blijven.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:15

Hèhè! Tong uitsteken

Bart… al mijn ideeën en hersenspinsels weet je inmiddels al Knipoog Ik ga ze daarom niet meer hier neer zetten. Ik hoop voor je dat je al mijn pb’s omtrent dit onderwerp zorgvuldig bewaard hebt. Mocht je nog een keer met mij van gedachten willen wisselen dan hoor ik het wel Knipoog

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 14:24

De kans is extreem groot dat het advertentie gebeuren iig de eerste maanden helemala gratis is. In die tijd zal er ongetwijfeld ook nog behoorlijk wat bijgeschaafd en bijgebouwd moeten worden.

Daarna is nog niet echt bekend wat er gaat gebeuren, dat is o.a. afhankelijk van hoe goed het systeem gaat werken. Ik loop overigens wel te spelen met het idee actieve Bokkers gratis advertenties of korting te geven. Je kan dan b.v. punten scoren met posts (die in een latere phpBB versie ook op waarde beoordeeld kunnen gaan worden) en die punten kan je vervolgens inzetten voor b.v. het plaatsen van advertenties of het uploaden van foto's (als er een Bokt upload komt).

Maar goed, dat zijn allemaal nog extreem vage ideeen, staat nog zeker niet vast, ben er ook nog niet achter of het wel goed te realiseren is in de praktijk. Het is b.v. niet handig als vervolgens Bokkers tig advertenties voor anderen gaan plaatsen (omdat ze punten over hebben), op die manier wordt het advertentie systeem redelijk onoverzichtelijk en werkt een feedback systeem ook totaal niet meer.

Het wordt waarschijnlijk een mengeling van Marktplaats en Ebay met nog een vleugje van andere sites en wat eigen ideeen. Moet ook nog eens uitzoeken hoe dat verkoop gebeuren nou juridisch in elkaar zit, het is niet echt handig als Bokt.nl aansprakelijk kan worden gesteld voor transacties die helemaal mislopen...

Is er trouwens behoefte aan een escrow service? De meeste escrow services werken op de volgende manier:

Mien heeft een oud zadel te koop, Klaas heeft een zadel nodig en wil het zadel van mien kopen voor 300 euro. Klaas kent Mien niet en is nogal gehecht aan z'n geld, hij maakt daarom gebruik van de Escrow service van Bokt.

Klaas maakt 300 euro over naar Bokt. Bokt stuurt een berichtje naar Mien dat Bokt het geld heeft ontvangen. Mien stuurt nu het zadel naar Klaas en meld dat aan Bokt (inclusief trackingnummer van het pakket). Bokt vraagt vervolgens aan Klaas of hij het artikel ontvangen heeft en tevreden is. Als dat zo is maakt Bokt de 300 euro over naar Mien.

Stel dat Mien niet lief is en niets opstuurt dan krijgt Mien nooit haar geld, het heeft voor Mien dus weinig zin om te proberen Klaas op te lichten.

Als Klaas niet tevreden is stuurt hij het zadel terug, Mien bevestigt ontvangst en Bokt stort de 300 euro terug op de bankrekening van Klaas.

Lijkt jullie dit een handige dienst of is het een nogal onnodige service omdat het het grootste deel van de tijd gewoon goed gaat? Overigens gaat die Escrow service zeker geld kosten, het levert namelijk redelijk wat administratie op voor Bokt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:24

Blijft de vervanger van EA ook paardengerelateerd of kunnen er ook andere dingen / niet paardgerelateerd op aangeboden worden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:31

ik vind het ook een goed idee om ook andere dingen aan te kunnen bieden, en dan bijv net als marktplaats dingen boven de 1000 euro , dat je daar pas voor moet gaan betalen fsow?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 14:36

Waarschijnlijk ook andere items maar daar komt zeker niet de nadruk op te liggen. Er zijn al legio sites voor het aanbieden van niet paardengerelateerde items.

Op het moment is het idee om alleen mensen met meer dan x posts (200 ofzo?) toe te laten in de niet paarden categorieen. Het grote voordeel van het verkopen van b.v. je staafmixer is dat je het verkoopt aan iemand die je soort van kent. Het zou dan ook redelijk zinloos zijn om die categorieen toegankelijk te maken voor iedereen, dan zijn we een 2e marktplaats.nl aan het bouwen en dat is niet echt de bedoeling. Of ja, zou op zich wel leuk zijn, dan zou ik eindelijk eens wat nieuwe broeken kunnen kopen Tong uitsteken

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:39

BartVB schreef:
Op het moment is het idee om alleen mensen met meer dan x posts (200 ofzo?)

Of een bepaalde tijd aangemeld zijn en dan natuurlijk ook redelijk actief zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:47

Pony's en paarden zou van mij ook apart mogen.
Want iemand die een paard zoekt, zoekt nu eenmaal geen kleine stokmaat en andersom.
Zo ook bij de paarden spullen.
Dat lijkt me een stuk sneller zoeken.

Het idee van Bart wat betreft overmaken van het geld, is zo gek ook nog niet.
Dan heb je geen risico opgelicht te worden.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 15:01

Ik zou in ieder geval zowiezo een bijdrage vragen aan mensen die systematisch bv paarden verkopen of trailers of ... handelaars dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:07

Bart: als je Escrow uit handen geeft bij een ander bedrijf, prima, maar je moet daar als Bokt niet tussen willen gaan zitten. Dan mag je wel een team mensen (betaald) aanstellen en juridisch wordt je er ook niet vrolijk van.

Way2Pay (a la Paypall) is wel handig, maar voor mensen die bankieren via internet ook geen must.

Qua niet-gratis verkopen ben ik voor een vastbedrag als aanmeld (laag bedrag bijv € 1) en een percentage van de verkoopprijs.

Tevens zou er dan geen verschil meer mogen zijn in wel of niet-commerciele items/aanbieders.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:26

Dan zullen mensen die bv. een stel kettinghaakjes hebben afhaken SM, want die verkoop je voor een habbekrats zodat die extra kost echt de moeite niet meer is. Zou bij betalende ads wel handig zijn dat je bv. kan een basisbedrag storten die je kan opgebruiken, want als je als belg iedere keer moet internationaal overschrijven voor één euro'ke is dat gekkenwerk en erg duur
Een onderverdeling gratis/ruilen zou ook handig zijn trouwens Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:16

Sommige dingen zijn sowieso niet handig omdat de verzendkosten hoger zijn dan de goederen waard zijn.

Overschrijven vanuit de Europese landen is al een tijdje gratis. Met sommige banken kun je ook al zelf internetbankieren naar het buitenland. Overschrijving doet er dan 3 dagen over. Voor kleine(lichte) items is het zelfs goedkoper om ze naar het buitenland te versturen. Dus de Belgen zijn zeker niet slechter af Lachen

Maar het idee van een 'verkoop-potje' is wel handig, die houden we erin Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:23

Sugarmiss"]
Voor een Ebay-fanaat als ik is er maar één voorbeeld EBAY(of het oude Ibazar) Clown , ze zijn niet voor niets zo groot gegroeid.
Wel zou het mooi zijn als je tegen de snipers (last-minute bieders) iets kunt doen, bijv. alleen toestaan te bieden in de laatste 3 uur van een veiling als je daarvoor ook al een bod hebt gedaan.
Feedbacksysteem (pos/neg. stemmen) ben ik zeker voor, zou ook leuk zijn als dit bij je avatar gezet zou kunnen worden.
[/quote]
Goed idee, Ik vraag me af of het wel haalbaar is met alleen paardenspullen, en worden dan ook gewone spullen weer toegelaten?
[quote="Sugarmiss"]
Verplichte leeftijd is handig, maar hoe check je dat??
Feedback werkt best goed, want als iemand jou een neg. geeft op jouw gegeven negatief is een beetje Ebayer er snel achter hoe de vork in de steel zit. Overigens kun je ook kommentaar geven op je ontvangen feedback.
[/quote]
OK dan! Klopt helemaal, en voordeel hier is dat je evt. nog naar een beheerder of mod kunt pbén de de boel uitlegt zodat je onterecht negatieve feedback weg kunt laten halen.
[quote="Oscar"]
Ik denk dat het goed zou zijn om al bij het aanmelden op Bokt de leeftijd verplicht in te laten vullen.
Een positieve bijkomstigheid is dat je dan ook de geplaatste berichten beter op waarde kunt schatten.
[/quote]
Nee dit hoeft van mij niet. Leeftijd voegt bij een berichtje geen extra toegevoegde (neg. of pos.) toe. Bij verkopen is het soms wel handig, maar dit hoeft van mij absoluut niet. Er wordt dan te veel gekeken naar de leeftijd wat niet eerlijk is voor een eerlijke verkoper van 12, maar wel makkelijk voor een oplichter van 23.
[quote="BartVB"]
Daarna is nog niet echt bekend wat er gaat gebeuren, dat is o.a. afhankelijk van hoe goed het systeem gaat werken. Ik loop overigens wel te spelen met het idee actieve Bokkers gratis advertenties of korting te geven. Je kan dan b.v. punten scoren met posts (die in een latere phpBB versie ook op waarde beoordeeld kunnen gaan worden) en die punten kan je vervolgens inzetten voor b.v. het plaatsen van advertenties of het uploaden van foto's (als er een Bokt upload komt).
[/quote] Uh.. hier snap ik niet veel van, ingewikkeld systeem. En het plaatsen van advertenties voor anderen zou je dan gewoon moeten verbieden. Ik denk dat je met dit systeem ook gewoon mensen krijgt die dan gaan posten omdat ze iets willen verkopen.(onzinpost bv)

[quote="BartVB"]
Is er trouwens behoefte aan een escrow service? De meeste escrow services werken op de volgende manier:
[uitleg]
Lijkt jullie dit een handige dienst of is het een nogal onnodige service omdat het het grootste deel van de tijd gewoon goed gaat? Overigens gaat die Escrow service zeker geld kosten, het levert namelijk redelijk wat administratie op voor Bokt...
[/quote] Op Ebay gebruiken ze het ook, en nee ik zou er absoluut géén gebruik van maken. Zadels moet je ophalen en passen en niet via de post versturen. Als alle andere service goed verloopt (bv. feedback enz.) dan kun je daar aan beoordelen op zo'n verkoper betrouwbaar is.

En hoe zit 't met bannen of OW,UN als ze teveel neg. feedback hebben of nooit iets opsturen en wel geld ontvangen???
Verder zie ik alles zoveel mogelijk gratis, misschien paarden aanbieden niet.

[quote="BartVB"]
]Op het moment is het idee om alleen mensen met meer dan x posts (200 ofzo?) toe te laten in de niet paarden categorieen.
[/quote] Goed idee, maar dan ook beoordelen op de inhoud, dus niet alleen ja, ik ook. oh, wat leuk. Gaaf joh, dubbelposts enz.

[quote="Sugarmiss schreef:
Qua niet-gratis verkopen ben ik voor een vastbedrag als aanmeld (laag bedrag bijv € 1) en een percentage van de verkoopprijs..

Dit zou mij al weerhouden om iets te koop te zetten, het moet wel leuk blijven. Ebay is een proffesioneel bedrijf die hier winst op maakt, waar mogelijkheden legio zijn. Bokt.nl is voor het plezier en kost bart en omstanders natuurlijk wel veel tijd en geld. Dus eenmalig aanmeldbedrag(á la €1) kan ik nog mee inkomen, maar géén percentage van de verkoopprijs.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:23

Als je bv een regeling treft, voor 10 euro ofzo, krijg je een "tegoed"om 8 advertenties te plaatsen ofzo. Die een jaar geldig zijn ofzo.
Hoef je niet voor elke advertentie geld over te maken. En plaats je makkelijker een advertentie.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:09

Sorteren op provincie/land.
Onderverdeling aangeboden/gezocht.
Feedback-systeem.
Op slot doen van verkochte artikelen.
Zoekfunctie.

Dat zijn toch punten die ik graag zou zien, als ik bv bruine bandages zoek, dan kan ik gewoon bij het onderdeel aangeboden zoeken op bandages en België.
En dan zie ik al de topics waarin "bandages" staat.

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:25

Ik vind ook dat als je eenmaal hebt geboden, dat je bod bindend is.
Evengoed bij het plaatsen van een artikel. Als er al op is geboden, kun je niet zeggen van, nou ik verkoop hem toch liever niet.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:01

Ik zou het dan zelf ook handiger vinden dat er niet meer in groepen aangeboden zou zijn tenzij het om een "lot" gaat die verkocht is in één keer.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:55

Maar dan krijg je weer heeel veel topics, bruine bandages, zwarte bandages, peesbeschermers, teugels, martingaal, enz.
Of begrijp ik je verkeerd wat je met groepen bedoelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:59

Ik denk ook dat één item per keer aanbieden beter is of ineens alles in één koop, maar dan niet op afzonderlijke dingen kunnen bieden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 23:17

Angelke: Het nieuwe systeem heeft totaal geen 'topics' meer, het lijkt in bijna niets op het huidige systeem.

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:42

Juridisch gezien kan je beter wel werken met de leeftijd.

als iemand onder de 16 jaar een verkoop doet kunnen de ouders het er weleens helemaal niet mee eens zijn. dit houdt dan in dat de verkoop ten alle tijde ongedaan gemaakt kan worden.

verder het systeem wat je handhaaft, maakt ook uit welke klanten je aantrekt. Hoe makkelijker te frauderen hoe meer mensen je aan zult trekken die dit zullen doen. (Internet spreekt zo rond nietwaar)

verder hoe moeilijker het systeem, (dus eigenlijk gebruiksonvriendelijk) des te minder gebruikers.

eigenlijk vindt ik EA niet slecht. alleen mag bokt best een aandeel van de verkochte opbrengst ontvangen. En misschien een beter indeling. en natuurlijk voor niet gerelateerde paardenartikelen en al dan niet commerciele instellingen.

en ja juridisch gezien moet je het goed indekken, dus eens een praatje hier en daar maken. (ik denk alleen al aan de KvK)

Verder zijn alle opbrengsten die naar bokt gaan belastbaar, en kan je als bedrijf aangerekend worden (commerciele doelstellingen) dus bezint voor men begint. de regels zijn momenteel aangescherpt, ook wat betreft van verkoop van artikelen op internet. en dan hebben we het nog niet eens gehad over de aansprakelijkheid Haha!
Ook hier zijn de regels voor veranderd. Tevens moet men uitkijken dat commerciele instellingen je site niet als vervanging zien voor hun site, wat je vaak ziet gebeuren als er veel users zijn.

Tja begeef me in de wereld van de verkoop en bedrijfsleven dus zie momenteel erg veel voorbij trekken waar meniggeen niet op gerekend had.

Ik wens je in deze dan ook veel wijsheid

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:31

Misschien een stichting van bokt.nl maken. Scheelt een hoop (andere) rompslomp.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:35

DeesDeBest schreef:
Misschien een stichting van bokt.nl maken. Scheelt een hoop (andere) rompslomp.

Je kunt alleen een stichting opzetten als je een algemeen maatschappelijk (goed) doel hebt. Het van de straat afhouden van paardenmensen zal vast niet tellen Knipoog

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:42

BartVB schreef:

Mien heeft een oud zadel te koop, Klaas heeft een zadel nodig en wil het zadel van mien kopen voor 300 euro. Klaas kent Mien niet en is nogal gehecht aan z'n geld, hij maakt daarom gebruik van de Escrow service van Bokt.

Klaas maakt 300 euro over naar Bokt. Bokt stuurt een berichtje naar Mien dat Bokt het geld heeft ontvangen. Mien stuurt nu het zadel naar Klaas en meld dat aan Bokt (inclusief trackingnummer van het pakket). Bokt vraagt vervolgens aan Klaas of hij het artikel ontvangen heeft en tevreden is. Als dat zo is maakt Bokt de 300 euro over naar Mien.

Stel dat Mien niet lief is en niets opstuurt dan krijgt Mien nooit haar geld, het heeft voor Mien dus weinig zin om te proberen Klaas op te lichten.

Als Klaas niet tevreden is stuurt hij het zadel terug, Mien bevestigt ontvangst en Bokt stort de 300 euro terug op de bankrekening van Klaas.

Ik denk dat dit een hele goede oplossing kan zijn, maar ook ontzettend veel tijd kost. Wel wordt er denk ik meer verkocht dan, omdat je er zeker van kan zijn dat je je pakket krijgt of je geld!