Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blijheid schreef:Ik vind eigen risico altijd een beetje een egocentrisch argumentAlsof jij de enige bent die er last van heeft als je je hoofd in twee stukjes valt, denk ook eens aan omstanders die je vinden, ambulancepersoneel, familie etc.
Natuurlijk voorkom je niet alles door een cap te dragen, maar de risico's worden wel fors verminderd.
En nogmaals, zelfs dan zou ik het nu nog niet op heel bokt willen verbieden, maar wel op VN en in uitgelicht. Dat voorbeeld mag bokt best stellen.
nontie schreef:Blijheid schreef:Ik vind eigen risico altijd een beetje een egocentrisch argumentAlsof jij de enige bent die er last van heeft als je je hoofd in twee stukjes valt, denk ook eens aan omstanders die je vinden, ambulancepersoneel, familie etc.
Natuurlijk voorkom je niet alles door een cap te dragen, maar de risico's worden wel fors verminderd.
En nogmaals, zelfs dan zou ik het nu nog niet op heel bokt willen verbieden, maar wel op VN en in uitgelicht. Dat voorbeeld mag bokt best stellen.
Noem het egocentrisch, maar het is simpel gezegd wel zo.
Jij neemt het risico om zonder cap te rijden, dat je er dan afvalt en een gat in je hoofd hebt bij wijze van en alle omstanders ermee belast, dat risico neem je er ook gelijk mee.
Risico: zonder cap rijden
Oorzaak: pony slaat op hol om wat voor reden ook (het zijn immers geen robots en houden in paniek geen rekening met ruiter)
Gevolg: omstanders/ambulancepersoneel/artsen/familie belast door het risico wat jij genomen hebt.
Ik deel wel je mening dat bokt het idd wel van VN en Uitgelicht enigszins kan beperken.
lissisanne schreef:Veel mensen hebben het nu over de vraag om wel of niet een cap te dragen. Dat is denk ik inderdaad iemands eigen keuze en kan je als forum niets aan doen. Mijn stelling richt zich daarom op de vraag of je deze keuze mag verbieden op fotos die worden geplaats op bokt. Als iedereen op elke foto op een paard een cap zou dragen wordt het misschien sneller als "normaal" gezien om een cap te dragen. Daarbij ben ik het eens met het argument wat eerder werd genoemd: Als iemand speciaal voor de foto's de cap opzet heeft hij of zij 1 keer vaker veiliger gereden.
@ paardje 1983, ik vind persoonlijk dat voltige net iets anders is omdat iemand anders het paard 'controleerd' en het vaak in een afgeschermde omgeving (bak) gebeurt, al vind ik wel dat het goed zou zijn om ook bij voltige een cap te dragen. Je kan immers alsnog verwond worden door een natrap bij een val.
Blijheid schreef:Ik vind eigen risico altijd een beetje een egocentrisch argumentAlsof jij de enige bent die er last van heeft als je je hoofd in twee stukjes valt, denk ook eens aan omstanders die je vinden, ambulancepersoneel, familie etc.
Shadow0 schreef:Als je dat argument echt wilt gebruiken moet je paardrijden in z'n geheel verbieden. Maar mij lijkt een leven waarin je niet meer zelf kunt kiezen wat je doet en nooit meer iets mag doen dat eventueel risico met zich meebrengt eigenlijk verschrikkelijk. Dus laten we die kant alsjeblieft niet opgaan?
Uitleggen waarom sommige dingen gevaarlijk zijn en hoe je die situaties kunt vermijden: prima. Maar uiteindelijk moet iedereen de keuze zelf maken. En die ruimte moeten we als maatschappij (en dus ook als Bokt) volgens mij heel nadrukkelijk ook echt houden.