Stelling: Foto's zonder cap/geschikt schoeisel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij het eens met de stelling?

Ja
34 (21%)
gedeeltelijk, want..
28 (17%)
nee
96 (60%)

Totaal aantal stemmen: 158

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:46

Ik kan me wel ergeren aan de mensen die posten: ohja, cap is eigen verantwoordelijkheid.
Ja, het is hun verantwoordelijkheid. Maar is het ook hun verantwoordelijkheid als ze met een of andere hoofdwond in het ziekenhuis liggen? Of wie weet wat er anders allemaal nog kan gebeuren? Je confronteert dan de mensen die jou moeten komen helpen met vreselijke beelden. Is een beetje net als: ja, ik doe geen helm op als ik motor rijd, want ja, er gebeurt toch niks.
Oké, dat laatste is wettelijk verplicht. Maar dat is ook alom de norm. Op het moment dat er iemand langs rijd op een motor zonder helm, zal er zeker wat van gezegd worden.

Dus ik vraag me wel af waarom dat bij paardrijden niet ook zo is.
Ik zeg niet dat het meteen verboden moet worden op bokt, ik zie ook de argumenten van andere mensen dat het niet wettelijk verboden is, dus waarom zou je het dan wel op bokt verbieden? Aan de andere kant vind ik rijden zonder cap ronduit (dom) stom en foto's daarvan die overal geaccepteerd worden, helpen dat beeld normaal te maken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:55

Dan kunnen we net zo goed zeggen ook geen foto's meer van ruiters die naast hun paard lopen zonder een cap, want ja, naast een paard lopen kan ook fout gaan. Denk maar aan een kopstoot of een trap :+

Nee ik vind het gewoon eigen verantwoordelijkheid, net als een riem dragen in een auto of als je wel of niet met een helm wil fietsen. Enige verschil is dat een riem verplicht is en een helm/cap niet ;) Maar ieder voor zichzelf. Ik rijd ook wel eens zonder cap. Tuurlijk kan het fout gaan, maar het enige waar een cap bij helpt is hoofdletsel. Ik ben bijvoorbeeld van een paard afgevallen zonder cap mijn mijn gezicht/hoofd in de stenen. Zenuwbeschadeging en hersenschudding opgelopen. Dit had NIET voorkomen kunnen worden door een cap omdat ik gewoon frontaal viel. Als er dan serieus mensen zijn die zeggen dat het mijn eigen schuld is omdat ik geen cap droeg, die wil ik het liefst de feiten in de neus wrijven dan een cap GEEN wondermiddel is bij ELKE val. Het beschermd voornamelijk je achterhoofd en als je er boven op valt. Ik zeg overigens niet dat een cap geen nut heeft, want dat heeft het absoluut wel, maar ik zeg wel dat mensen moeten inzien dat het gewoon een eigen risico is en eigen verantwoordelijkheid.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:57

Blijheid schreef:
Ik vind eigen risico altijd een beetje een egocentrisch argument :o Alsof jij de enige bent die er last van heeft als je je hoofd in twee stukjes valt, denk ook eens aan omstanders die je vinden, ambulancepersoneel, familie etc.
Natuurlijk voorkom je niet alles door een cap te dragen, maar de risico's worden wel fors verminderd.

En nogmaals, zelfs dan zou ik het nu nog niet op heel bokt willen verbieden, maar wel op VN en in uitgelicht. Dat voorbeeld mag bokt best stellen.

Noem het egocentrisch, maar het is simpel gezegd wel zo.
Jij neemt het risico om zonder cap te rijden, dat je er dan afvalt en een gat in je hoofd hebt bij wijze van en alle omstanders ermee belast, dat risico neem je er ook gelijk mee.

Risico: zonder cap rijden
Oorzaak: pony slaat op hol om wat voor reden ook (het zijn immers geen robots en houden in paniek geen rekening met ruiter)
Gevolg: omstanders/ambulancepersoneel/artsen/familie belast door het risico wat jij genomen hebt.

Ik deel wel je mening dat bokt het idd wel van VN en Uitgelicht enigszins kan beperken.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:02

Nee, niet verbieden. Want dan gebeurt het nog steeds alleen mensen plaatsen geen foto's oid dergelijks meer.

Als iets echt gevaarlijk is wordt dat meestal aangegeven in zo'n topic. Dat is een stuk leerzamer dan het wegstoppen en doen alsof het niet meer bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:05

nontie schreef:
Blijheid schreef:
Ik vind eigen risico altijd een beetje een egocentrisch argument :o Alsof jij de enige bent die er last van heeft als je je hoofd in twee stukjes valt, denk ook eens aan omstanders die je vinden, ambulancepersoneel, familie etc.
Natuurlijk voorkom je niet alles door een cap te dragen, maar de risico's worden wel fors verminderd.

En nogmaals, zelfs dan zou ik het nu nog niet op heel bokt willen verbieden, maar wel op VN en in uitgelicht. Dat voorbeeld mag bokt best stellen.

Noem het egocentrisch, maar het is simpel gezegd wel zo.
Jij neemt het risico om zonder cap te rijden, dat je er dan afvalt en een gat in je hoofd hebt bij wijze van en alle omstanders ermee belast, dat risico neem je er ook gelijk mee.

Risico: zonder cap rijden
Oorzaak: pony slaat op hol om wat voor reden ook (het zijn immers geen robots en houden in paniek geen rekening met ruiter)
Gevolg: omstanders/ambulancepersoneel/artsen/familie belast door het risico wat jij genomen hebt.

Ik deel wel je mening dat bokt het idd wel van VN en Uitgelicht enigszins kan beperken.

Ik hoop dat het zo is, dat iedereen dat meeneemt bij zijn beslissing, maar daar twijfel ik aan. Ik lees zo vaak 'als ik val is het MIJN probleem', maar dat is het helaas niet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Stelling: Foto's zonder cap/geschikt schoeisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:47

Ik denk dat het eigen keuze is, want hoever wil je hier in gaan.

een paard/pony met een teveel aantal kilo's is ook gevaarlijk en heeft een verhoogde risico op verschillende ziekten. Dat kan minstens zo gevaarlijk zijn als springen over een te gevaarlijke hindernis.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:50

Hier is al meer een topic overgeweest

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:53

Ik vind dat het een eigen keuze is (tot op zekere hoogte, er zijn natuurlijk grenzen, zoals het prikkeldraad-voorbeeld), maar ik vind wel dat er dan ook commentaar op moet kunnen komen. Ik erger me namelijk ongelofelijk aan de mensen die een topic openen op bijvoorbeeld HAW (fotoshoot met jurk oid is iets anders) en rijtechnisch commentaar willen, maar zich alvast indekken met de opmerking 'geen commentaar op het caploos rijden'. Door het plaatsen van zo'n foto, binnen dat deel van het forum, vraag je letterlijk én figuurlijk om commentaar.

Overigens vind ik ook dat uitgelicht wel een voorbeeldfunctie heeft en dat daar dus wel in geselecteerd mag worden. Gebeurt volgens mij ook al.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:56

Dan kunnen ze ook geen voltige doen. Mogen ze niet eens een cap op hebben.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 15:19

Veel mensen hebben het nu over de vraag om wel of niet een cap te dragen. Dat is denk ik inderdaad iemands eigen keuze en kan je als forum niets aan doen. Mijn stelling richt zich daarom op de vraag of je deze keuze mag verbieden op fotos die worden geplaats op bokt. Als iedereen op elke foto op een paard een cap zou dragen wordt het misschien sneller als "normaal" gezien om een cap te dragen. Daarbij ben ik het eens met het argument wat eerder werd genoemd: Als iemand speciaal voor de foto's de cap opzet heeft hij of zij 1 keer vaker veiliger gereden.

@ paardje 1983, ik vind persoonlijk dat voltige net iets anders is omdat iemand anders het paard 'controleerd' en het vaak in een afgeschermde omgeving (bak) gebeurt, al vind ik wel dat het goed zou zijn om ook bij voltige een cap te dragen. Je kan immers alsnog verwond worden door een natrap bij een val.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:27

lissisanne schreef:
Veel mensen hebben het nu over de vraag om wel of niet een cap te dragen. Dat is denk ik inderdaad iemands eigen keuze en kan je als forum niets aan doen. Mijn stelling richt zich daarom op de vraag of je deze keuze mag verbieden op fotos die worden geplaats op bokt. Als iedereen op elke foto op een paard een cap zou dragen wordt het misschien sneller als "normaal" gezien om een cap te dragen. Daarbij ben ik het eens met het argument wat eerder werd genoemd: Als iemand speciaal voor de foto's de cap opzet heeft hij of zij 1 keer vaker veiliger gereden.

@ paardje 1983, ik vind persoonlijk dat voltige net iets anders is omdat iemand anders het paard 'controleerd' en het vaak in een afgeschermde omgeving (bak) gebeurt, al vind ik wel dat het goed zou zijn om ook bij voltige een cap te dragen. Je kan immers alsnog verwond worden door een natrap bij een val.

Maar moeten ze dan ook een bodyprotector om bij voltige? Want dat hindert dan natuurlijk je oefeningen :Y)

Het blijft toch een kwestie waar trek je de grens.

Vroeger reed iedereen zonder cap, daarna cap zonder kinband. Volgens mij zijn er zelfs foto's van Beatrix zonder cap op scheurend over het strand, zou je toch ook zeggen voorbeeldfunctie _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:30

Niet eens met de stelling.....maar het ontbreken van zaken als een cap heeft (soms)wel invloed op hoe ik naar de foto kijk.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:30

Bokt is geen babysitter. Maar tegelijk vind ik bv wel dat het ook niet gepromoot hoeft te worden door uitgelicht vol te zetten met foto's waarvan je denk "oei, doe maar niet".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:56

Blijheid schreef:

Als je dat argument echt wilt gebruiken moet je paardrijden in z'n geheel verbieden. Maar mij lijkt een leven waarin je niet meer zelf kunt kiezen wat je doet en nooit meer iets mag doen dat eventueel risico met zich meebrengt eigenlijk verschrikkelijk. Dus laten we die kant alsjeblieft niet opgaan?

Uitleggen waarom sommige dingen gevaarlijk zijn en hoe je die situaties kunt vermijden: prima. Maar uiteindelijk moet iedereen de keuze zelf maken. En die ruimte moeten we als maatschappij (en dus ook als Bokt) volgens mij heel nadrukkelijk ook echt houden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:08

Eigenlijk zouden er geen foto's geplaatst moeten worden van mensen op paarden, want met of zonder cap etc is het een gevaarlijke sport..... echocentrisch dus om op een paard te stappen.....

*sarcastische modes weer uit

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:11

Shadow0 schreef:
Als je dat argument echt wilt gebruiken moet je paardrijden in z'n geheel verbieden. Maar mij lijkt een leven waarin je niet meer zelf kunt kiezen wat je doet en nooit meer iets mag doen dat eventueel risico met zich meebrengt eigenlijk verschrikkelijk. Dus laten we die kant alsjeblieft niet opgaan?

Uitleggen waarom sommige dingen gevaarlijk zijn en hoe je die situaties kunt vermijden: prima. Maar uiteindelijk moet iedereen de keuze zelf maken. En die ruimte moeten we als maatschappij (en dus ook als Bokt) volgens mij heel nadrukkelijk ook echt houden.

Dat zeggen de mensen die auto rijden zonder gordel om ook. Maar het is een 100x erger beeld als die verongelukken. Ja, wil je verkeersongevallen voorkomen, zou je autorijden ook moeten verbieden. Dat gaat te ver, maar doe het dan op zo'n veilig mogelijke manier.
Ik ben het dus met blijheid eens.

Daarmee doe ik geen oordeel of Bokt daar regels over op moet stellen, daar twijfel ik nog over.

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:34

Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf.
Of het slim is daar kunnen we hele discussies over houden maar als mensen zelf beslissen om geen cap te dragen ben ik niet de aangewezen persoon hier iets van te zeggen.