Rijtechnisch commentaar bij Rij-itp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Re: Rijtechnisch commentaar bij Rij-itp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:30

Feedback is betekent niet: als je dit advies niet opvolgt ben je een slechte ruiter.

Maar zo wordt het af en toe wel geïnterpreteerd heb ik het idee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:31

In veel gevallen vind ik reacties hier en daar terecht.
Maar er zijn tipics bii waarbij ik mij één ding afvraag.

Waar zijn de ouders?

Niet alleen in foto topics maar ook in vragen over medici.
Of kittens. Pups en dat soort dingen.
Sommigen worden de grond in geboort terwijl ze er niets aan kunnen doen.
Zij staan onder hun ouders en hebben maar te luisteren...

Als jong meisje heb ik dat zovaak mee gemaakt.
Mensen zeiden dat ik slecht was voor mijn pony... maar ik had maar te luisteren en te doen wat mijn ouders zeiden. Terwijl ik werd afgebrand op de heksenstapel...

Ik hoop dat bokkers zich daar tóch wel eenbeetje bebewust van zijn...

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:35

Maar wanneer er bijna zeker van is dat een ruiter gewoon begeleiding krijgt en zo zijn/haar minderheden op zal lossen, waarom moet dat dan nog een keer (netjes of niet....) gezegd worden in een topic? Niet iedereen rijdt een paard binnen no time naar het Z.

Waarschijnlijk zijn ruiter, paard en instructeur op dat moment bezig een zo mooi mogelijk beeld neer te zetten en dat gaat met stapjes. Zijn er nog verbeterpunten dan ben ik er bijna zeker van dat ruiter en instructeur zich hiervan bewust zijn. Ik denk zelfs dat als een ruiter nog op een dusdanig laag niveau zit en er tips worden gegeven waar de ruiter nog niet eens mee bezig is, het welzijn van het paard er niet op vooruit gaat wanneer een ruiter dit toch eens uit wil gaan proberen.

Natuurlijk mogen er tips gegeven worden maar vaak wordt een fototopic geopend om te laten zien hoe trots ze op hun paard/zichzelf zijn. Tips worden natuurlijk gewaardeerd maar het moet dan niet te ver gaan. Tenzij er natuurlijk om advies wordt gevraagd.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:54

elenaMM77 schreef:
vanuit jouw gedachtegang, zou ik dan niets weten en mij niet uit kunnen spreken.. Maar hoe kan een wereldtopper dan ooit beter worden? zijn al die coaches ooit allemaal op dat niveau actief geweest (dus zelf rijden?).. ook die geven 'les' of commentaar op veel hoger niveau dan dat ze ooit gereden hebben.

Doelt denk ik op mij? :')

Klopt. Hier het zelfde. Je ziet ook veel coaches die zelf op wel eens gereden hebben maar heel goed kunnen coachen.

Er zit natuurlijk wel een nuance in. Maar het moraal van het verhaal is dat sommige zich wel gedragen alsof ze alles kunnen en weten.

Liselot schreef:
Juist ayasha, na de eerste post met opbouwend commentaar (ja echt na één post al!!) werd er al gegooid met "pffff, typisch bokt dat gezeik altijd"

Dat is heel vaak niet zo en alsnog loopt vaak een topic volledig uit de hand. En alles wat een TS dan nog zegt wordt door 20 man volledig neergehaald. Dat is toch gewoon niet leuk? Daarvoor heeft ze haar topic niet op HAW gezet maar op ITP.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:46

Tja, ik vind ook dat je er iets van moet kunnen zeggen. Het is niet altijd 'wauw' en 'geweldig'. Als het er gewoon niet goed uitziet, dan zeg ik er iets van. Wel met tips en opbouwend commentaar, althans dat probeer ik wel (tenzij TS zich totaal niet gewillig opstelt, dan heb ik ook zoiets van laat maar).

Wat ik wel heel erg merk is dat mensen zich hierdoor, bij het maken van een topic, bij het begin al gaan indekken. Er is dan een enorm verhaal met alles wat diegene mankeert en allemaal dus niet kan, of minder (slechter) goed doet. Dat vind ik ook altijd een beetje dubbel. Als het echt zo erg is (en dat zal bij sommigen echt wel zo zijn!), rijd dan gewoon niet, of plaats geen foto's als je alsnog geen commentaar wil.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:07

Hier kom ik weer: wat voor de 1 opbouwende kritiek is, is dat voor de ander niet. En wat de 1 wordt gezien door een forum met veel kennis, word door de ander gezien (mij bijvoorbeeld) als een forum met vooral heel veel mensen die zichzelf heel veel kennis vinden hebben. Ik zoek, net als vele anderen mijn kennis liever in mijn naaste omgeving (mijn instructrices, stalgenoten) en lees hier vooral heel veel mee. 1 van de redenen dat ik geen topics open is dus echt dat ik niet zit te wachten op alle goedbedoelde "kritiek". Dit topic is gestart naar aanleiding van een topic wat ik hierin niet zal noemen, waarin de TS aangeeft dat ze de fijne, opbouwende kritiek niet waardeert en het voor haar een reden is om minder / niet te posten. Zo eeuwig zonde en nergens voor nodig.

Ik snap zelf er echt de ballen niet van waarom iedereen zo ongelofelijk graag zijn of haar onderbouwde mening in iedereens gezicht wil duwen. Ben ik oprecht nieuwsgierig naar. Lijkt wel een stelletje aasgieren, wanneer er ergens een topic wordt geopend waarin er kritiek valt te leveren yes! Daar gaan we weer, want ik vind het er niet goed uitzien en ik ben in staat om je complete rijstijl incl. instructiestijl te evalueren aan de hand van een paar foto's welke een momentopname zijn. Zo komt 't althans op mij over, kleine dingen worden enorm uitvergroot en eindeloos herhaald. Dan komt er ook nog eens bij dat wanneer de TS "niet luistert", ze wordt uitgemaakt voor dierenmishandelaar en weetikwat. Daarbij zijn de meningen over wat goed is en niet goed is nogal verdeeld.

Ik vind dat bij RIJ-ITP er actiever gemodereerd mag worden. Zie topic wat-niet-genoemd-mag-worden nu op ITP, waarbij er actief word ingegrepen op zich herhalend commentaar. Zodra de topicstartster aangeeft geen kritiek te wensen of zich indekt, denk dan 3x na voor je opbouwend advies geeft. En als je dan toch per se je mening moet geven, denk na over ofdat je echt nuttige bijdrage kan leveren vanuit je eigen ervaring (wat ook echt wel gebeurt). Zoveel verschillende manieren van trainen, daar wordt je het toch nooit over eens. Ook al is iets in jouw ogen enorm verkeerd, je kan ook eens gewoon niet reageren. Typisch ook dat het op RT-HAW stukken rustiger is, dit is juist de plek waar mensen hun nuttige tips kunnen geven, maar daar komt geen drol. Kennelijk is het leuker als de TS er niet om vraagt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:19

Ik weet om welk topic het gaat en heb zelf daarin ook wat gezegd.. in mijn ogen opbouwend. Maar goed ik snap ook dat het via internet niet altijd zo aankomt als iemand bedoelt. Je ziet en hoort nuances nu eenmaal niet.

Heb zelf een tijdje geleden ook een filmpje geplaatst in een topic en toen werd er het 1 en ander gezegd over mn houding. Terwijl ik juist dacht dat in inmiddels beter zat. Bleek ik dus zo vast in mn onderrug te zitten dat ik niet eens mee kon bewegen. Mn osteopaat die zelf ook rijd zij hoe kan jij in hemelsnaam een proef doorzitten.. eh ja uhh kennelijk kan ik dat ook niet. Kan het op dat moment nog zo vervelend zijn dat er mensen commentaar geven uiteindelijk zat er wel een kern van waarheid in en ben blij dat ik er nu achter ben waar het zat! Paard loopt heerlijk en ik kan weer normaal zitten. Wat wil je nog meer!

Dus tja leuke plaatjes neerzetten is prima maar als je enig idee hebt van hoe een paard hoort te lopen en je ziet zelf niet dat er ergens een stukje basis mist is dat jammer. Je kan zoveel meer bereiken door soms een stukje terug te gaan ipv alleen maar meer te willen. In het geval van de ts in het topic, ik zou willen dat ik vanaf dit weekend (eerste m start met dit paard waarmee ik de klasses gewoon doorloop) over een half jaar ook op dat niveau rijd.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:21

Wat ik net al zei, ben namelijk benieuwd naar de meningen....
Wanneer er feedback gegeven wordt aan een gevorderde ruiter hij/zij zich hiervan waarschijnlijk bewust is, is die feedback wat soms harde kritiek is dan wel nodig? (Een ruiter die nog waarschijnlijker ook een instructeur heeft waarmee hij/zij eraan werkt.)

Maar ook wanneer er feedback gegeven wordt aan een onervaren persoon, dit verkeerd opgevat kan worden en de feedback totaal verkeerd gebruikt kan worden? (Denk aan gepluk aan monden, proberen oprichting te krijgen op een verkeerde manier, sporen en zwepen die verkeerd gebruikt worden om een achterbeen er onder te krijgen, en ga zo maar door.....)

Waarschijnlijk wil degene die de foto's post zijn/haar vorderingen laten zien in een fototopic. Gewoon omdat hij/zij trots is op het paard, of op zichzelf.
(Wil hij/zij tips kiest diegene er wel voor het in een ander topic te zetten, of het onder de post te schrijven)

Ben het er zelf helemaal mee eens dat niet alles aangemoedigd gaat worden, wanneer dat niet verdiend is. Denk wel dat je dan zacht een tip kunt geven (PLUS) hoe je het best op kunt lossen, met daarnaast een compliment wat een mooi paard het is, leuk dekje, of verzin wat om het topic in een positieve vibe te houden. (Wat sommige bokkers tot mijn verbazing niet doen, en dus soms mensen beangstigt om nog eens de vorderingen van zichzelf en het paard te laten zien)

Ik wil niemand hiermee beledigen of over een kam scheren, maar denk dat er verder gedacht moet worden dan de neus lang is. Degene die feedback (mag soms best kritiek genoemd worden) geeft, kent waarschijnlijk het verleden van een paard of ruiter, het karakter van het paard en de kundigheid van de eventuele instructeur niet....

Edit: Kleine zinsveranderingen...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:35

Opbouwend kritiek (ook wel tips genoemd ;) ) vind ik zelf geen probleem, we zijn er immers om elkaar te helpen.
Maar af en toe schrik ik toch wel van wat mensen allemaal tegen elkaar durven te zeggen zeg! := Waarschijnlijk maakt dat toetsenbord het allemaal wat makkelijker...

Inderdaad, ik plaats geen topics op bokt over mijn paard. Mensen zijn soms wel heel fanatiek met hun mening over anderen. :D

Heel ander voorbeeld maar het schetst dezelfde situatie: ik had een tijd geleden een topic geplaatst over een probleempje met mijn hond, in de hoop dat er misschien iemand kwam die veel van honden wist en mij een goed advies kon geven. Maar het enige dat ik kreeg waren ondervragingen over of ik wel goed voor mijn hondje zorgde en weet ik t allemaal.
Okee, laat dan maar. :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:37

Ik vind het op zich niet verkeerd om commentaar te geven op RIJ-ITP, maar het lijkt me wel een goed idee dat dat ook onderbouwd wordt. En dat hoeft nu niet. Gevolg is dat er naast de nuttige reacties ook vaak dingen gepost worden waar ts weinig mee kan.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:09

Ja, met een goede onderbouwing krijg je ook minder herhaling denk ik. Dat zou al een goede stap vooruit zijn :).