Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:46

rien10 schreef:
Lienie_F schreef:
hier ben ik het wel mee eens opzich. Als echte grammarnazi lezen alle spelfouten heel vervelend. Maar ik doe meestal gewoon hetzelfde als Nies_ , dan heeft niemand er last van

Even flauw doen: een zin begint met een hoofdletter. :o

Bokt be like ''een topic over taal- en spelfouten? Laten we iedere fout in het topic benoemen en corrigeren'' :roll:

Ik ''erger'' me alleen aan de fouten die ik weet :+ woorden als sowieso die als zowiezo of een andere variant worden gebruikt, incorrect gebruik van hen en hun. Maar zelf maak ik soms ook nog fouten, soms omdat ik gewoon te snel type (bijv. je word ipv je wordt) terwijl ik het heus wel weet, maar heb daar dan niet over nagedacht. Geen man over boord dan toch, ik kan er (op een forum) niet wakker van liggen. Maar ik vind het alleen schrikbarend hoe ''slecht'' dus de taal- en spelling van zoveel Nederlanders is.

Shadow0

Pantykous schreef:
Maar zo verloederd het hier dus wel een beetje.

Verloedert ;)

Sellyxx

ja daar erger ik mijn ook altijd zo aan :S

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:47

Ik heb een allergie voor bonD... zadel bonDje e.d. :+
Dat zie je ook te vaak :P

*ik moet echt smiley's afbouwen... *
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 01-04-15 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 18:47

Jolien87 schreef:
"Straks lekker na me paardje toe".
Ook ziets...

Dat dus, daar wordt je toch naar van? M.i. niks mis met een beetje sociale controle. Waarom zou een knop voor de users niet kunnen zoals bij voorpagina nieuws? Misschien dat dat de drempel verlaagt voor gebruikers. Als je dan 10 pbs of meldingen krijgt elke keer worden de 'overtreders' er ook flauw van lijkt me.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:48

Ik heb ook dyslexie, maar spel er echt niet minder om. Natuurlijk kost het meer moeite en tijd (alles nalezen en controleren), maar als je goed oplet en het traint dan is het echt niet zo'n probleem. Zware dyslexie uitgesloten natuurlijk. Ik vind d/t ook echt moeilijk, net zoals langere moeilijkere woorden. Fouten zoals 'me' staan daar echter volledig buiten, dat is namelijk geen kwestie van spellen maar van laksheid.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 18:49

Shadow0 schreef:
Pantykous schreef:
Maar zo verloederd het hier dus wel een beetje.

Verloedert ;)

Let op de zin die erna komt :D

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:50

Het ge me en na, word ik soms ook wel knetter van. Aan de andere kant, ik ben ook geen spellingwonder. Dus dan denk ik toch ook wel van, misschien is het niet express. En als je dan constant afgestraft word is dat ook niet echt leuk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:51

rien10 schreef:
Lienie_F schreef:
hier ben ik het wel mee eens opzich. Als echte grammarnazi lezen alle spelfouten heel vervelend. Maar ik doe meestal gewoon hetzelfde als Nies_ , dan heeft niemand er last van

Maartje1990 schreef:
Bokt be like ''een topic over taal- en spelfouten? Laten we iedere fout in het topic benoemen en corrigeren'' :roll:

Ik zou zeggen: join the club! :D
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1690913

SeaSide

Danique schreef:
Ik zag net iemand die had 'blouw' getypt... Auw, of uh, ouw, of uh...

Dat ben ik dus en mijn auto correct keurt het goed....

Ik ben heel erg dyslectisch en probeer er zoveel mogelijk op te letten door met auto correct te typen, maar auto correct keurt zowel blouw als blauw goed. Ik zelf had geen enkel idee dat ik blauw verkeert heb getypt tot ik dut topic zag en mezelf herinnerde dat ik net ergens blauw had getypt.

Jolien87

kwii schreef:
Het ge me en na, word ik soms ook wel knetter van. Aan de andere kant, ik ben ook geen spellingwonder. Dus dan denk ik toch ook wel van, misschien is het niet express. En als je dan constant afgestraft word is dat ook niet echt leuk.

Als je overdag betaald wordt om mensen op hun fouten te wijzen dan is het na werktijd best lastig om dit niet te doen. :o

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:54

Nayomie schreef:
BaileyMix schreef:
't Is janken met de pet op. Eigenlijk zouden mods de topics moeten sluiten totdat de TS ze een normale, correcte versie van de OP toestuurt :7

Ik denk dat dat een onbegonnen zaak is. Waar ligt de lijn wat netjes geschreven is en wat niet? Mobiele fouten etc etc. Om daar een lijn door te trekken is gewoon té lastig.

Zou er niet een grammatica check ingebouwd kunnen worden? Nu checkt (iig de browserversie van bokt) alleen de spelling..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:56

rien10 schreef:
Lienie_F schreef:

Maartje1990 schreef:

Jolien87 schreef:

Nee dankje, ik erger me er alleen aan dat zodra er een topic over taal- en spelfouten is, er áltijd wel iemand is (maar vaak meerdere) die op posts gaan reageren van ''ja, maar hier heb jij zelf dit fout''.... :roll:

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:56

Fouten als d/t (ik maakte 'm net zelf nog :+) zijn nog wel te overzien, maar een zin als 'k ga zo na me paardje', ik ben toch niet de enige die daar de kriebels van krijgt? :')
Laten we zo zeggen; of je nu goed bent met spelling en grammatica of niet, dit hebben ze je zo in ieder geval niet aangeleerd op school.. :o

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:57

Jette schreef:
Ik heb ook dyslexie, maar spel er echt niet minder om. Natuurlijk kost het meer moeite en tijd (alles nalezen en controleren), maar als je goed oplet en het traint dan is het echt niet zo'n probleem. Zware dyslexie uitgesloten natuurlijk. Ik vind d/t ook echt moeilijk, net zoals langere moeilijkere woorden. Fouten zoals 'me' staan daar echter volledig buiten, dat is namelijk geen kwestie van spellen maar van laksheid.

Wauw! De eerste bokker die ik tegenkom met dyslexie en die het niet als een excuus gebruikt! :D

kwii

Jolien87 schreef:
kwii schreef:

Als je overdag betaald wordt om mensen op hun fouten te wijzen dan is het na werktijd best lastig om dit niet te doen. :o

Er op wijzen vind ik iets anders als een dergelijk puntensysteem zoals hierboven beschreven. Daar vind ik namelijk niets mis mee, leren we ook nog wat.

Edit: Niks mis met er op wijzen dus :+
Laatst bijgewerkt door kwii op 01-04-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielleeee_

Verschrikkelijk irritant. En inderdaad, 'k ga zo na me paardje'. Na? Me?
Ik erger me er altijd heel erg aan :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:59

Pantykous schreef:
Shadow0 schreef:
Verloedert ;)

Let op de zin die erna komt :D

Je bedoelt deze?
Citaat:
Ik ga echt niet over elke DT fout zitten ziften maar dit is gewoon super irritant.

Maar ik snap niet zo goed waarom 'me' als fout zoveel erger is dan een d/t-fout? Waarom is het ene 'gewoon super irritant' maar het andere niet?

Meestal is de conclusie in dit soort topics namelijk steeds dezelfde: "de fouten die ik zelf maak zijn niet zo erg, dat zijn alleen maar onbelangrijke dingetjes, daar moet je niet over zeuren. Het zijn de fouten die anderen maken die wel erg zijn."
En dat vind ik dan wel wat makkelijk.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:00

Cas123 schreef:
Ik met het wel met jullie eens maar de[ [url]Afbeelding[/url] ]nk eens aan de bokkers met dyslexie worden die met 10 spelfouten dan een dag van bokt weg gehaald omdat je dyslexie hebben?

Dan kun je mij beter definitief bannen, ben zo dyslectisch als de achterruit van een koe.

Als er zo streng gekeken moet worden op spelfouten.

Ik zeg ook niet dat alles 'goedgekeurd' hoeft te worden, maar lees de laatste tijd dat er om elk klein foutje een probleem van word gemaakt.
Fouten als 'me' is naar mijn ogen geen dyslexie, in ieder geval zo ken ik het bij mij zelf niet.

Ik vind het wat te overdreven, als je het stoord kun je altijd weg klikken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:00

Paris_ schreef:
Autocorrect erop zetten, net zoals in Word. :+
Of een puntensysteem, bij elke fout -1 en bij 10 strafpunten wordt je een dag van Bokt geband. ~~}> Durf te wedden dat er dan opeens veel minder fouten te ontdekken zijn... O:)

Vooral leuk voor mensen zoals ik, die wel degelijk fatsoenlijk Nederlands proberen te typen, maar waar dat niet altijd even makkelijk gaat. Zoals nu, ik word al nerveus bij het schrijven van dit antwoord. Want stel je voor dat je een fout ontdekt zeg. -O-

Sommige mensen zien de fouten oprecht niet. ;)

Uiteraard weet ik wel het verschil tussen me en mijn, en vind het ook vreselijk irritant. Ook als mensen massaal alles afkorten. |o

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:01

UhNee schreef:
Nayomie schreef:
Als 'me' geaccepteerd wordt, mogen wij Nederlanders wel eens flink achter onze oren gaan krabben.

Taal veranderdt voortdurend, kijk maar eens naar de taal die vroeger werd gebruikt! Dat lijkt misschien raar, maar in feite is het best normaal!

Taal verandert inderdaad, maar grammatica niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:02

Het staat zo verschrikkelijk dom... Ik neem bij berichten met meer dan 2 keer 'me' (Of een variatie hierop, 'ze' bijvoorbeeld is ook GEEN bezittelijk voornaamwoord) niet eens meer de moeite verder te lezen, erger me er dood aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:02

Citaat:
Dat dus ja hun kunnen er ook niks aan doen en niet iedereen kan autocorrectie enz

Jij blijkbaar ook niet :P

"Hun" moet "zij" zijn.

Zij hebben een paard.
Hun paard staat in de wei.
Het paard is van hen.

Mensen met dyslexie zijn juist vaak enorm correct.
Voornaamwoorden vervuiling is doorgaans pure laksheid.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:05

teiger150 schreef:
Danique schreef:
Ik zag net iemand die had 'blouw' getypt... Auw, of uh, ouw, of uh...

Dat ben ik dus en mijn auto correct keurt het goed....

Ik ben heel erg dyslectisch en probeer er zoveel mogelijk op te letten door met auto correct te typen, maar auto correct keurt zowel blouw als blauw goed. Ik zelf had geen enkel idee dat ik blauw verkeert heb getypt tot ik dut topic zag en mezelf herinnerde dat ik net ergens blauw had getypt.

Ik snap je helemaal.. Ik moet nog wel een eeuwigheid nadenken of het "vuur" of "veur" is. Ik moet het dan in mijn hoofd zeggen en dan dus echt met het idee "klinkt als ..." en dan weet ik het :+

De ergernis is vooral het feit dat mensen gewoon te lamlendig zijn om even na te denken, maar wel van jou verwachten dat je de moeite doet om het bericht te lezen. Dyslexie is in veel gevallen (helaas) gewoon een makkelijke smoes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:05

Sizzle schreef:
Citaat:
Dat dus ja hun kunnen er ook niks aan doen en niet iedereen kan autocorrectie enz

Jij blijkbaar ook niet :P

"Hun" moet "zij" zijn.

Zij hebben een paard.
Hun paard staat in de wei.
Het paard is van hen.

Mensen met dyslexie zijn juist vaak enorm correct.
Voornaamwoorden vervuiling is doorgaans pure laksheid.

Dat kan ook komen door dialecten, mijn Nederlands is behoorlijk belabberd doordat ik meer dialect spreek overal.