Uitgelicht zonder cap.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:21

Is dit echt de moeite waard om je druk om te maken? Begrijp me niet verkeerd, rijden zonder cap is (voor mij en velen) niet acceptabel, maar ik denk dat iedereen wel afweet van de voor en nadelen, óók de jongere amazones. En om dan maar te zeuren over het feit dat een dergelijk topic in uitgelicht staat.. Kind alsjeblieft :(:) . Ik hoop oprecht dat je belangrijkere dingen hebt om je zorgen over te maken.
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 21-02-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:24

Hallo, bokt is geen officieel orgaan al doen velen alsof dat wel is. Moet ieder voor zich zelf weten hoe en wat. Bokt is de wet niet, en ook geen uitvoerder van de wet, dus hoeft ook niet te gaan doen of dat wel zo is.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 21-02-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:25

Ik vind het de eigen verantwoording van degene die er zelf zonder cap op gaat zitten, niet de verantwoording van bokt.
Maar om nu te gaan zeggen dat deze foto's niet bij uitgelicht horen? Dan zijn er veel meer dingen die je ziet waarvan ik denk van, mmmm is niet echt veilig (met sportschoenen rijden, kan je met vallen ook gemakkelijk blijven hangen)

En ja natuurlijk is het verstandig om altijd een cap op te zetten als je op een paard stap, en met geschikte schoenen/laarzen te rijden. Maar dat is de keuze van diegene.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:28

Ik ben het wel met de ts eens...

Over bitten en zonder zadel, dat slaat als een tang op een varken in deze discussie. Een cap is om je hoofd te beschermen tijdens een valpartij die áltijd onverwachts kan gebeuren.

Ik was een paar weken geleden héél blij dat ik die cap altijd op heb. Ik viel er op een heel l*llige manier vanaf en kwam met mijn hoofd op het asfalt terecht. Ik had alsnog een gat in mijn hoofd en een flinke hersenschudding.
Zonder cap had het nog veel erger geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:30

kiki1976 schreef:
Ik vind het de eigen verantwoording van degene die er zelf zonder cap op gaat zitten, niet de verantwoording van bokt.

Maar het is wel de verantwoordelijkheid van bokt wat ze plaatst, en al helemaal wat ze als visitekaartje op de voorpagina plaatst. Wat mij betreft staan bij uitgelicht de leukste/belangrijkste/inspirerendste topics van de dag, waarmee je mensen die voor het eerst op de site komen een Wauw-idee wil geven, een voorbeeld van hoe divers en leuk bokkers met hun paarden bezig zijn.
Om op zo'n plaats foto's te zetten van iets wat je eigenlijk liever niet ziet (namelijk foto's zonder cap, waarvan al word aangegeven dat ze liever mét cap kiezen) vind ik niet handig.

En volgens mij pleit er hier niemand voor een capverplichting voor alle foto's op bokt, enkel dat je met foto's zonder cap niet meer in uitgelicht komt :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:36

Nee, dat vind ik dikke onzin. Nog ff en er komt een verbod op plaatsen van fotos zonder cap 8)7 + waar leg je dan de grens? Mogen standfotos dan wel?
Ik rijd zelf ALTIJD met cap (behalve voor de fotos dan), zelfs op het meest brave paard die er bestaat (mn bijrijdpaard), dat ding heeft me al te vaak gered. Maar dat is mijn keuze (en tot een half jaar geleden ook die van mn ouders) en ik vind dat als je lekker zonder cap wilt rijden, dan moet je dat lekker doen. Eigen keuze, eigen verantwoordelijkeid.

Oja. Als je er naast staat kan er ook heel veel gebeuren. Sterker nog, eigenlijk is het op sommige maneges zelfs verplicht om als je minderjarig bent zelfs een cap op te hebben NAAST je paard. Mag dit dan ook niet meer? Fotos van mensen zonder cap naast paard? Of op de menwagen?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:44

Eileen_ schreef:
Nee, dat vind ik dikke onzin. Nog ff en er komt een verbod op plaatsen van fotos zonder cap 8)7 + waar leg je dan de grens? Mogen standfotos dan wel?
Ik rijd zelf ALTIJD met cap (behalve voor de fotos dan), zelfs op het meest brave paard die er bestaat (mn bijrijdpaard), dat ding heeft me al te vaak gered. Maar dat is mijn keuze (en tot een half jaar geleden ook die van mn ouders) en ik vind dat als je lekker zonder cap wilt rijden, dan moet je dat lekker doen. Eigen keuze, eigen verantwoordelijkeid.

Oja. Als je er naast staat kan er ook heel veel gebeuren. Sterker nog, eigenlijk is het op sommige maneges zelfs verplicht om als je minderjarig bent zelfs een cap op te hebben NAAST je paard. Mag dit dan ook niet meer? Fotos van mensen zonder cap naast paard? Of op de menwagen?

Je haalt de woorden uit mijn mond, ik heb zelf áltijd een cap op als ik aan het rijden ben, en dan net als ik ernaast ben en dus zonder cap op stal rondloop gebeurd hetgeen wat je niet voor mogelijk houd.
Dan zouden foto's waar men ernaast staat zonder cap dus ook wel verboden kunnen worden. Er lopen genoeg voorbeelden rond van ruiters waarbij het inderdaad gruwelijk mis is gegaan zonder cap, dat zou in principe waarschuwing genoeg moeten zijn en daar gaat wel of niet uitgelicht zonder cap verder niets aan toevoegen denk ik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:46

Ineke2 schreef:

Over bitten en zonder zadel, dat slaat als een tang op een varken in deze discussie. Een cap is om je hoofd te beschermen tijdens een valpartij die áltijd onverwachts kan gebeuren.

Ik was een paar weken geleden héél blij dat ik die cap altijd op heb. Ik viel er op een heel l*llige manier vanaf en kwam met mijn hoofd op het asfalt terecht. Ik had alsnog een gat in mijn hoofd en een flinke hersenschudding.

het gaat erom, dat bokt het niet bepaald, wat het ook is
dus gympen, geen rijbroek bla bla bla..... je snapt heus wat ik bedoel

je hebt overal voor en tegenstanders in, ook in veiligheid kwestie's
laat mensen het lekker zelf bepalen

zometeen kom je alleen in uitgelicht met de juiste optoming, met cap, bodyprotector en de juiste laarzen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:47

Ineke2 schreef:

Dan vind ik ook dat zowel cap (tijdens dressuren/mennen) als bodyprotector (springen/marathon mennen) verplicht moet worden voor uitgelicht.

ps:
Eigenlijk vind ik het absurd (niet dat ik ooit foto's plaats, dus ik kom sowieso al niet in uitgelicht) om iets te "verplichten" waar wettelijk niets over geregeld is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:48

Ik snap het idee van het voorbeeld wel, maar vind het ook ieders eigen verantwoording of ze een cap dragen of niet. Om dan een foto niet meer bij uitgelicht te plaatsen vind ik een beetje kort door de bocht. Iedereen kent het nut (en nadelen) van een cap, iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor. Lekker leven en laten leven dus ;-)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:50

Tammy_ schreef:
viel mij ook op, bij topics met een aparte soort foto's (zandvlakte, shows, jurken etc) waarbij een cap afbreuk doet aan de foto wordt het geloof ik niet aangerekend. Maar ik dacht dat er bij bak rijfoto's wel gekozen werd voor topics waar met cap gereden wordt. Ik zelf zie ook liever rijfoto's met cap eerlijk gezegd.

Nee, want een paard kan niet schrikken natuurlijk als je in een trouwjurk erop klimt...

Ik ben het met TS eens. Bokt heeft een voorbeeld functie.

dnieSz

Re: Uitgelicht zonder cap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:52

Ik ben het met TS eens.
Vind niet dat er gepromoot moet worden om zonder cap te rijden, als het mooie fotoshoot foto's zijn met een jurk enz dan snap ik het maar dit zijn 'gewone rij foto's' dus is voor mij rijden zonder cap niet acceptabel.
En het zijn ook nog 2 uitgelicht zonder cap.. :roll:

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:55

Grappig want het viel mij inderdaad ook op. Maakt me verder niet uit hoor... Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Maar ik dacht wel van: goh, dat ze DAT dan weer wel goedvinden...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:56

Tja, zonder cap rijden komt hier ook niet door de ballotage maar jongens, er word hier gereageerd alsof Bokt het enigste is waar jeugdigen ruiters zonder cap zien. Die meiden kijken ook naar filmpjes op you tube, indianen en cowboys, Ilse de Lange in de Twente reclame enzenz. Ik vind dat de cap verantwoording tot 18 bij de ouders en manege ligt. Daarboven?? Ieder zijn ding, je hebt maar één stel hersens dus gebruik ze zou ik zeggen.
Dat Bokt soms roomser dan de paus is klopt maar ze hoeven toch niet alles te gaan boycotten, dan word het echt een forum waar we alleen 12 jarigen terug gaan vinden.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:57

Niet alleen vandaag, maar de laatste paar weken heb in regelmatig mensen zonder cap zien passeren. Het gaat me niet zozeer om het feit dat die mensen zonder cap rijden, zal mij een worst wezen, ik rij zelf ook zonder. Maar mij gaat het er meer om dat er een tijd geleden gepredikt werd dat Uitgelicht een visitekaartje is en dat mensen zonder cap daar dus niet toe behoren. Is toen letterlijk gezegd geweest, maar vind ik topic niet meteen terug aangezien het al best een hele tijd geleden was.
Zou het door de verandering van Uitgelicht bestuur komen? Geen idee, maar het gebeurd inderdaad wel steeds vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:01

Klopt valt mij ook op, geen kwestie van het maakt niet uit. Zodra die mensen vallen kunnen wij weer kaarten sturen en steun betuigen als het helemaal mis gegaan is , paarden kan je kennen en vertrouwen maar het blijft een dier even schrikken en jij ligt ernaast en paard staat perongeluk op je schedel dan ben je mooi in de aap gelogeerd

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:07

Ik snap je wel TS. Zonder cap rijden moet niet 'aangemoedigd' worden.
Maar aan de andere kant vind ik dat iedereen het zijn eigen verantwoording is. Als jij foto's wilt plaatsen zonder cap, dan vind ik niet dat die foto's geen kans moet krijgen op uitgelicht.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:08

Alle moraal ridders graag opstaan.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:09

Ik dacht precies hetzelfde!
De voorpagina is het visiteplaatje en als er dan 2 topics zijn waar de meiden geen cap dragen vind ik dat geen goed voorbeeld voor de jongere bokkers.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:15

Eens met de TS. Maar ik ben ook fel tegen geen cap. :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:17

Leffroi schreef:
Is dit echt de moeite waard om je druk om te maken? Begrijp me niet verkeerd, rijden zonder cap is (voor mij en velen) niet acceptabel, maar ik denk dat iedereen wel afweet van de voor en nadelen, óók de jongere amazones. En om dan maar te zeuren over het feit dat een dergelijk topic in uitgelicht staat.. Kind alsjeblieft :(:) . Ik hoop oprecht dat je belangrijkere dingen hebt om je zorgen over te maken.

Nou hier ben ik het dus 100% mee eens.
Dat je je hier echt druk om kan maken :P

Dat gezeur altijd over uitgelicht :\

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:18

Ik ben het met TS eens. Het gaat om rijfoto's en Bokt heeft m.i. een voorbeeldfunctie. Bokt zou naar mijn idee moeten uitdragen dat je een cap moet dragen als je rijdt.

jaime_andrea

ardo_iggy schreef:
Alle moraal ridders graag opstaan.

_/-\o_ nou idd zeg
Tjonge jonge vroeger had ik ook nooit geen cap op, ja in de les omdat het moest maar zodra we gingen buiten rijden lag dat ding in de hoek vd stal. Want hey..je gaat toch niet met zo'n zweetding op je hoofd rijden.

Nu ik ouder ben ;) heb ik hem 9 vd 10 keer op en zeker als ik met mijn dochter ga rijden. Maar eerlijk is eerlijk tegenwoordig vind ik ook dat er betere caps zijn die ademen zijn en die je wel uren op je hoofd kan hebben zonder er last van te hebben.

Maar bokt voorbeeld functie? Nee..dragen van cap oid is ieders eigen verantwoordelijkheid. Net als dragen van je gordel in de auto. Iedereen weet dat het bijdraagt evt aan je veiligheid masr niet iedereen maakt er gebruik van.

Splendesco

Selena schreef:
Ik snap je wel TS. Zonder cap rijden moet niet 'aangemoedigd' worden.
Maar aan de andere kant vind ik dat iedereen het zijn eigen verantwoording is. Als jij foto's wilt plaatsen zonder cap, dan vind ik niet dat die foto's geen kans moet krijgen op uitgelicht.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik rijd ook altijd met cap.
Maar voor een fotoshoot heb ik toch ook op mijn paard gezeten, zonder cap en zonder zadel.
Altijd een risico die je zelf neemt, maar vind dat ook die foto's in uitgelicht moeten kunnen komen.

Zeepsop

Jemig zeg, hoop gedoe om niks vind ik. Het zal me een worst wezen of iemand anders nou met of zonder cap rijdt. Hun keuze, daar heb ik niks mee te maken. Ook vind ik niet dat het gepromoot wordt door het op de voorpagina te zetten want uiteindelijk is het toch je eigen keuze.