Steeds dezelfde mensen in Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:14

Ik vind het niet gek dat het toch vaak dezelfde zijn, meestal zijn dat degenen die ook meer moeite doen voor een mooie foto. Als iemand zijn/haar best doet voor mooie foto's, en de dieren staan er ook mooi op, dan zou ik die ook voorrang geven op een plek op de voorpagina vs mensen die enkel wat onduidelijke kiekjes met hun htk telefoon schieten. Of er nou een leuk verhaal aan geplakt zit, of niet.

Het was mij juist opgevallen dat de foto's in uitgelicht laatste tijd kwalitatief echt minder zijn, sommigen zo 'erg' dat ik ze zelf echt nooit op een voorpagina zou zetten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:15

Maar het is me zeker al wat langer opgevallen hoor, niet alleen deze winter. Maar ook van het voorjaar en van de zomer dat ik al dacht: Weer van dezelfde persoon...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:16

amanda kiest het uit en hier zijn ook al vaker topics over geweest :D

Nayomie

Re: Steeds dezelfde mensen in Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:17

Amanda kiest dat ondertussen niet meer uit. Het stokje is overgedragen aan een ander teamlid. :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:18

Een deel van de vragen hier word al beantwoord in dit topic:
[FZ] [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Namelijk:

Citaat:
Wat zijn de criteria voor foto's in Uitgelicht? Hoe worden deze gekozen?
Een veelgestelde vraag. :)

We hanteren een aantal criteria waar de foto's en topics aan moeten voldoen:
- Heeft een topic bijzonder mooie of sfeervolle foto's?
- Is het iets waar je zelden foto's van op Bokt ziet?
- Heeft iemand een gave prestatie geleverd?
- Is iemand de eerste/beste/jongste/etc die iets doet?
- Zit er een mooi verhaal aan het topic vast?
- Et cetera, et cetera.

Verder zijn er een aantal fototechnische voorwaarden:
- Scherpe foto's.
- Niet over-/onderbelicht.
- Geen grote copyright door de foto.
- Geen andere dieren dan paarden of ezels.
- Geen potentiële reltopics (denk aan opengesperde monden, grof spoorgebruik, enz.).
- Zoveel mogelijk liggende foto's, er moet een uitsnede gemaakt kunnen worden (na verkleining) van 280x150.
- Topics mogen maximaal 10 dagen oud zijn.
- Voor caps geldt: liever wel, maar geen verplichting. Bij 'gewoon' rijden is het een minpunt, als we moeten kiezen tussen twee topics die even leuk zijn, dan nemen we het topic met cap. Maar geen cap is geen showstopper als het topic voor de rest gewoon erg leuk is, of behoorlijk origineel, erg mooie foto's, etc. Voor dingen waarbij cap niet 'hoort' ('hoedjesdressuur, voltige, western, fotoshoots met jurken, poseerfotos met iemand ernaast) wegen we het niet mee.

Filmpjes mogen ook, mits het filmpje van dusdanige kwaliteit is dat er een mooie screenshot uit gepakt kan worden. Je herkent de filmpjes op Uitgelicht altijd aan het filmicoon.

Er is geen 'max' aan aantal keer uitgelicht worden. Als er weer geniale foto's van die Tunesische hengsten voorbij komen, of die ene fotograaf heeft weer een gave shoot gehad, dan kunnen deze dus vaker voorbij komen. Wel is het zo dat we iedere dag een zoveel mogelijk afwisselend beeld laten zien. Variatie is belangrijk, dus geen 5 fjorden op een dag, geen 5 dressuurtopics, 5 fotoshoots, et cetera.

Uitgelicht en populariteit of vriendjespolitiek
Zoals al eerder genoemd is Uitgelicht het visitekaartje van Bokt en geen populariteitswedstrijd. Sterker nog, er wordt vaak niet eens gekeken wie de topicstarter is. Iemand met 100 posts en 1 topic per jaar kan dus net zo goed op Uitgelicht verschijnen als iemand met 10.000 posts en 1 topic per week.

Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor uitgelicht, ik zal altijd proberen of de mooiste/speciaalste topics in uitgelicht te plaatsen, maar ben natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Op dit moment is het bijvoorbeeld slecht weer, niet veel mensen zullen mooie fotos's van hun paard gaat maken en toch moet ik iedere dag 5 topics in uitgelicht plaatsen, op die manier kan het voorkomen dat er nu wat minder mooie foto's in uitgelicht staan dan bijvoorbeeld een half jaar geleden, wanneer het mooi, zonnig weer was.

Zoals Fiffill ook al aangeeft ben ik afhankelijk van het aanbod, ik ga ieder topic langs met minimaal 3 foto's, vervolgens kijk ik van welke foto's ik mooie uitsnede's kan maken en vanuit daar word een selectie gemaakt. Op het moment dat ik veel mooie foto's heb om uit te kiezen zal ik zeker kijken of ik niet de "bekende uitgelichters" een keer kan overslaan, maar die luxe moet ik dan natuurlijk wel hebben. :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:18

minikatje schreef:
ik denk dat je afgunstig bedoelt :)

Ook goed... :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:20

Murthul schreef:
Een deel van de vragen hier word al beantwoord in dit topic:
[FZ] [Uitgelicht] 'uitgelicht'

Namelijk:

Citaat:
Verder zijn er een aantal fototechnische voorwaarden:
- Geen andere dieren dan paarden of ezels.

Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor uitgelicht, ik zal altijd proberen of de mooiste/speciaalste topics in uitgelicht te plaatsen, maar ben natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Op dit moment is het bijvoorbeeld slecht weer, niet veel mensen zullen mooie fotos's van hun paard gaat maken en toch moet ik iedere dag 5 topics in uitgelicht plaatsen, op die manier kan het voorkomen dat er nu wat minder mooie foto's in uitgelicht staan dan bijvoorbeeld een half jaar geleden, wanneer het mooi, zonnig weer was.

Zoals Fiffill ook al aangeeft ben ik afhankelijk van het aanbod, ik ga ieder topic langs met minimaal 3 foto's, vervolgens kijk ik van welke foto's ik mooie uitsnede's kan maken en vanuit daar word een selectie gemaakt. Op het moment dat ik veel mooie foto's heb om uit te kiezen zal ik zeker kijken of ik niet de "bekende uitgelichters" een keer kan overslaan, maar die luxe moet ik dan natuurlijk wel hebben. :)

Waarom staat dan nu Tinker Rogan met een Duitse herder bij uitgelicht? Of mag het dan wel in combinatie met?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:22

In combinatie met kan wel, maar bijvoorbeeld een foto met alleen een hondje heeft geen kans om in uitgelicht te komen. :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:23

Ik heb nu ook al (+-)17 keer in uitgelicht gestaan maar zoals veel uitgelegd wordt er niet gekeken naar de gebruiker die achter het topic zit. Gewoon de kwaliteit ervan, of het interessant is of juist niet.
Kan je die mensen toch niet kwalijk nemen, maar ik kan er niet over meespreken natuurlijk :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:25

Is mij niet opgevallen. Vind het ook niet belangrijk wie de ts is. Het gaat om de mooie, leuke foto's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:27

Wordt er nog wat met de TEM's voor Uitgelicht gedaan? :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:31

fransje23 schreef:
Wordt er nog wat met de TEM's voor Uitgelicht gedaan? :)

Zeker, die worden meegenomen in mijn overwegingen om een topic wel/niet in uitgelicht te doen, maar meestal staan die topic's al wel op mijn "wensenlijstje". Soms kan ik er ook niets mee doen omdat er bijvoorbeeld geen mooie uitsnede te maken is. Dus TeM's voor uitgelicht is geen garantie om in uitgelicht te komen. :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:32

Wat ik ook vind is dat de kwaliteit wat achteruit is gegaan (no offence echt waar). Maar vroeger werd er gezorgd voor variatie en ja oke nu post iedereen zijn jaaroverzicht met zijn paard maar nu staan er wel zeker 3 tot 4 topics daarvan elke keer te samen, of bokkers hun fotografiejaar bv.
Nu klik ik het dus amper aan, behalve als het een mooie foto is ;)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:35

xTitanic schreef:
Wat ik ook vind is dat de kwaliteit wat achteruit is gegaan (no offence echt waar). Maar vroeger werd er gezorgd voor variatie en ja oke nu post iedereen zijn jaaroverzicht met zijn paard maar nu staan er wel zeker 3 tot 4 topics daarvan elke keer te samen, of bokkers hun fotografiejaar bv.
Nu klik ik het dus amper aan, behalve als het een mooie foto is ;)

Ook daarin probeer ik zeker te zorgen voor afwisseling, maar dan moet er wel een alternatief beschikbaar zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:37

Nu na de zoveelste steigerende pony of gewoon loslopend paard klik ik bijna nooit meer wat aan van uitgelicht. Ik vind het totaal niks toevoegen aan bokt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:40

Billy schreef:
Nu na de zoveelste steigerende pony of gewoon loslopend paard klik ik bijna nooit meer wat aan van uitgelicht. Ik vind het totaal niks toevoegen aan bokt

Ik ook dus niet meer.
Elke keer hetzelfde, geen variatie.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:40

Moet eerlijk zeggen dat ik de foto's nooit meer aanklik :+
Maar ik hou sowieso niet van foto topics haha. (Sorry mensen)

Nog steeds trots op mijn 1 keer in uitgelicht :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:41

Sorry ik ben 1 van die mensen die er al vaak in heeft gestaan en ik heb er geen invloed op.. Hoe vaker je mooie foto's plaatst hoe beter mensen je paardjes kennen en dus hoe vaker ze ook temmen..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:43

Het valt mij ook op als ik eerlijk moet zijn. En het mag ook wel gezegd worden, waarom moet het meteen afgunst zijn? Er wordt duidelijk gezegd dat bokt geen populariteit heeft qua uitgelicht maar als dezelfde mensen er steeds instaan is dat wel opvallend, al hoeft het niet zo te zijn. Snap ook wel dat de kans op uitgelicht vele mate groter is als je iedere week foto's plaatst. Maar leuk is het niet dat de mensen die dan af en toe eens een leuk topic maken overschaduwd worden doordat ze minder vaak posten. Want zoveel verandert een bokker en zijn/haar paard nu ook weer niet in een week tijd (bij wijze van spreken) :P

Ik had ook eens een topic dat best veel reacties (8 pagina's) kreeg omdat het ook een speciale sfeer was, (mijn dementerende opa in een grote hengsten kudde, kwalitatieve foto's en er was variatie). Veel mensen zeiden zelfs dat ze hadden uitgelicht maar het topic is nooit uitgelicht geworden. Dat vind ik dan wel jammer, het is wel leuk als je een speciaal topic opent het ook eens in het zonnetje gezet wordt. Dat heeft echt niets met afgunst te maken, want ik gun het iedereen van harte. Maar het was wel eens wat anders dan wat er toch wel veel te zien is op bokt.

Maar ik heb denk ik 3 topics gehad in itp en eentje is er ook al eens van uitgelicht dus ik kan uit ervaring zeggen dat niet-populaire bokt spammers ook wel eens hun momentje krijgen :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:44

Keet schreef:
In het begin bekeek ik de topics bij Uitgelicht wel. Maar na de zoveelste keer dezelfde bokker ben ik er mee gestopt :n Er worden zoveel topics geopend, zit vast wel een topic bij van iemand die er nog nooit heeft gestaan.

Zelfde hier. Maar ik klik eigenlijk helemaal geen topic's meer van "bekende" bokkers aan in ITP of HAW. Te veel geslijm en 9 van de 10 keer zijn alleen oeehs en aaws welkom dus reageren doe ik al heel lang niet meer.
Sommige bokkers hebben er met hun eigen paarden al zo vaak in gestaan dat ik dan denk "tja dat trucje ken ik nu wel" als ik ze voor de zoveelste keer zie met weer die typische foto's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:44

Ik meende dat topics met veel pagina's sowieso niet zo snel in uitgelicht komen? Maar weet het niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:46

Ik heb ook zeer regelmatig in uitgelicht gestaan. Tsja ik doe nu regelmatig aan shoots mee met altijd goede fotografen en meestal met een leuk thema.

Ik ben nu eenmaal trots op mijn paard en wil hem graag laten zien.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:51

Fiffill schreef:
Ik meende dat topics met veel pagina's sowieso niet zo snel in uitgelicht komen? Maar weet het niet zeker.

Daar kijk ik niet naar, meestal zie ik topics al vrij snel voorbij komen namelijk, maar als ik twijfel bij het klaarzetten tussen topic A en B en ik zie dat topic A al 9 pagina's heeft terwijl topic B er pas 1 heeft, kan ik wel beslissen om voor topic B te gaan omdat A al vrij veel aandacht heeft gehad. Dus t is geen groot heikelpunt maar kan wel meewegen in de beslissing.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:36

Alja schreef:
amanda kiest het uit en hier zijn ook al vaker topics over geweest :D

Zoals Nayomie zegt doe ik Uitgelicht inderdaad niet meer. Ik heb het stokje vanaf 1 september overgedragen :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:40

Myrthe, nog vraagje over uitgelicht..
Hoe zit het met tekeningen? Als er alleen 1 afgeronde tekening staat? Maakt die kans?