Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wat zijn de criteria voor foto's in Uitgelicht? Hoe worden deze gekozen?
Een veelgestelde vraag.
We hanteren een aantal criteria waar de foto's en topics aan moeten voldoen:
- Heeft een topic bijzonder mooie of sfeervolle foto's?
- Is het iets waar je zelden foto's van op Bokt ziet?
- Heeft iemand een gave prestatie geleverd?
- Is iemand de eerste/beste/jongste/etc die iets doet?
- Zit er een mooi verhaal aan het topic vast?
- Et cetera, et cetera.
Verder zijn er een aantal fototechnische voorwaarden:
- Scherpe foto's.
- Niet over-/onderbelicht.
- Geen grote copyright door de foto.
- Geen andere dieren dan paarden of ezels.
- Geen potentiële reltopics (denk aan opengesperde monden, grof spoorgebruik, enz.).
- Zoveel mogelijk liggende foto's, er moet een uitsnede gemaakt kunnen worden (na verkleining) van 280x150.
- Topics mogen maximaal 10 dagen oud zijn.
- Voor caps geldt: liever wel, maar geen verplichting. Bij 'gewoon' rijden is het een minpunt, als we moeten kiezen tussen twee topics die even leuk zijn, dan nemen we het topic met cap. Maar geen cap is geen showstopper als het topic voor de rest gewoon erg leuk is, of behoorlijk origineel, erg mooie foto's, etc. Voor dingen waarbij cap niet 'hoort' ('hoedjesdressuur, voltige, western, fotoshoots met jurken, poseerfotos met iemand ernaast) wegen we het niet mee.
Filmpjes mogen ook, mits het filmpje van dusdanige kwaliteit is dat er een mooie screenshot uit gepakt kan worden. Je herkent de filmpjes op Uitgelicht altijd aan het filmicoon.
Er is geen 'max' aan aantal keer uitgelicht worden. Als er weer geniale foto's van die Tunesische hengsten voorbij komen, of die ene fotograaf heeft weer een gave shoot gehad, dan kunnen deze dus vaker voorbij komen. Wel is het zo dat we iedere dag een zoveel mogelijk afwisselend beeld laten zien. Variatie is belangrijk, dus geen 5 fjorden op een dag, geen 5 dressuurtopics, 5 fotoshoots, et cetera.
Uitgelicht en populariteit of vriendjespolitiek
Zoals al eerder genoemd is Uitgelicht het visitekaartje van Bokt en geen populariteitswedstrijd. Sterker nog, er wordt vaak niet eens gekeken wie de topicstarter is. Iemand met 100 posts en 1 topic per jaar kan dus net zo goed op Uitgelicht verschijnen als iemand met 10.000 posts en 1 topic per week.
Murthul schreef:Een deel van de vragen hier word al beantwoord in dit topic:
[FZ] [Uitgelicht] 'uitgelicht'
Namelijk:Citaat:Verder zijn er een aantal fototechnische voorwaarden:
- Geen andere dieren dan paarden of ezels.
Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor uitgelicht, ik zal altijd proberen of de mooiste/speciaalste topics in uitgelicht te plaatsen, maar ben natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Op dit moment is het bijvoorbeeld slecht weer, niet veel mensen zullen mooie fotos's van hun paard gaat maken en toch moet ik iedere dag 5 topics in uitgelicht plaatsen, op die manier kan het voorkomen dat er nu wat minder mooie foto's in uitgelicht staan dan bijvoorbeeld een half jaar geleden, wanneer het mooi, zonnig weer was.
Zoals Fiffill ook al aangeeft ben ik afhankelijk van het aanbod, ik ga ieder topic langs met minimaal 3 foto's, vervolgens kijk ik van welke foto's ik mooie uitsnede's kan maken en vanuit daar word een selectie gemaakt. Op het moment dat ik veel mooie foto's heb om uit te kiezen zal ik zeker kijken of ik niet de "bekende uitgelichters" een keer kan overslaan, maar die luxe moet ik dan natuurlijk wel hebben.
fransje23 schreef:Wordt er nog wat met de TEM's voor Uitgelicht gedaan?
xTitanic schreef:Wat ik ook vind is dat de kwaliteit wat achteruit is gegaan (no offence echt waar). Maar vroeger werd er gezorgd voor variatie en ja oke nu post iedereen zijn jaaroverzicht met zijn paard maar nu staan er wel zeker 3 tot 4 topics daarvan elke keer te samen, of bokkers hun fotografiejaar bv.
Nu klik ik het dus amper aan, behalve als het een mooie foto is
Keet schreef:In het begin bekeek ik de topics bij Uitgelicht wel. Maar na de zoveelste keer dezelfde bokker ben ik er mee gestoptEr worden zoveel topics geopend, zit vast wel een topic bij van iemand die er nog nooit heeft gestaan.
Fiffill schreef:Ik meende dat topics met veel pagina's sowieso niet zo snel in uitgelicht komen? Maar weet het niet zeker.