Je kind op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:16

Nayomie schreef:
Uiteraard maak je beslissingen voor je kind, maar ik ben ook van mening dat als je weet dat je kind nu geen beslissingen kan maken, je ook niet dingen voor hem/haar moet gaan beslissen wat zijn/haar hele leven lang kan blijven achtervolgen, zoals foto's van toen hij/zij klein was die er vervolgens ook niet meer van af kunnen en wél voor iedereen zichtbaar is.

Hoeveel kinderen krijgen wel niet oorbelletjes van hun ouders. Dat is toch ook iets wat kinderen hun leven lang meedragen, maar waar ze niet zelf over kunnen beslissen? Wat voor voeding je krijgt, waar je woont, naar welke school je gaat, welke tv programma's je mag kijken (of je uberhoubt tv mag kijken) Je ouders maken zó veel beslissingen voor je die je kunnen beïnvloeden, dat ik niet snap waarom deze zo belangrijk is.

Ik vind het een beetje overtrokken. Er zit geen kwaad in baby/kinderfoto's online hebben staan, mits je op de foto geen konijn aan het vermoorden bent ofzo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:23

Telpeva schreef:
Zo denk ik er ook over. Wanneer ik foto's voorbij zie komen van bokkers met hun kinderen, en dan vooral topics waarin de kinderen centraal staan met hoe schattig en koetsjiekoe ze zijn, en waar in geuren en kleuren beschreven staat hoe en wat en wat ze allemaal voor kinderlijke dingen uitgespookt hebben, dan heb ik altijd een beetje medelijden met die kinderen. Over een paar jaar zijn ze oud genoeg om zelf mee te kunnen draaien, en dan staat al die zooi over ze op internet. En dat kan een heleboel (beeld) materiaal zijn waar ze zich voor schamen, en het zal toekomstige pestkoppen op school ook een hoop ammunitie geven.

Idem. Ik vind het ook altijd een beetje sneu.
Maar ik snap sowieso al die 'show je kind' topics niet, voor dieren vind ik dat wat anders, maar je kind? :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:25

@Vjestagirl: Omdat het voor altijd zichtbaar is. Oorbelletjes voor echte kleintjes vind ik ook niet kunnen. Je zet toch ook geen tattoo bij je baby?
Voor wat betreft de andere zaken die je noemt: daar kun je je bij het ouder worden zelf een mening over vormen, en dan je eigen beslissingen er in nemen/ je eigen positie er in nemen.

Maar kinder/jeugd foto's online vind ik een ander verhaal. Vind het nu als volwassene al heel vervelend als iemand ongevraagd een foto van mij online zet ( en spreek de betreffende persoon daar dan ook op aan), laat staan dat je hier dan ongevraagd geconfronteerd wordt met je jeugdfoto's, die ongetwijfeld ooit schattig bedoeld zijn, maar waar je zelf mogelijk helemaal niet blij mee bent.

En dan zie je toch best vaak foto's van meisjes in jurkjes/badbak... niet al te moeilijk herleidbaar waar de foto genomen is... Tja... dat vind ik met alle creeps die er zijn gewoon ook ronduit risicovol.. Alsof je je kind in een etalage zet...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:26

Vjestagirl schreef:
Nayomie schreef:
Uiteraard maak je beslissingen voor je kind, maar ik ben ook van mening dat als je weet dat je kind nu geen beslissingen kan maken, je ook niet dingen voor hem/haar moet gaan beslissen wat zijn/haar hele leven lang kan blijven achtervolgen, zoals foto's van toen hij/zij klein was die er vervolgens ook niet meer van af kunnen en wél voor iedereen zichtbaar is.

Hoeveel kinderen krijgen wel niet oorbelletjes van hun ouders. Dat is toch ook iets wat kinderen hun leven lang meedragen, maar waar ze niet zelf over kunnen beslissen? Wat voor voeding je krijgt, waar je woont, naar welke school je gaat, welke tv programma's je mag kijken (of je uberhoubt tv mag kijken) Je ouders maken zó veel beslissingen voor je die je kunnen beïnvloeden, dat ik niet snap waarom deze zo belangrijk is.

Ik vind het een beetje overtrokken. Er zit geen kwaad in baby/kinderfoto's online hebben staan, mits je op de foto geen konijn aan het vermoorden bent ofzo.

Ik respecteer je mening. Over oorbellen gesproken, deze kun je later ook uit doen en gaatjes zelfs nog dicht laten groeien. :j
Die dingen die je noemt, zijn geen vreemde dingen in mijn ogen. Op zich ook wel iets wat de wereld mag weten, maar foto's vind ik een ander verhaal aangezien dat een persoonlijk stukje is. Dat is iets voor fotoboeken, ben ik van mening, niet voor dingen zoals bokt, waar je het vervolgens niet meer van kan vernietigen.

Elise_0o

Re: Je kind op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:31

Vond het n mijn pubertijd al schaamtevol genoeg als mijn ouders mijn (baby)fotoalbum uit de kast trokken en aan vrienden lieten zien, laat staan als het gewoon open en bloot op internet zou staan, waar de hele wereld het kan zien.
Ik ben nu zelf zwanger en zou mijn kind nooit zo open en bloot op internet zetten.
Zie vrienden het wel doen en dan meerdere foto's per dag op bv Facebook, vraag me af hoe die kleintjes dat later gaan vinden..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:32

Ik zou het ook niet doen.
Om de redenen die al zijn genoemd.
Daarnaast kun je je kind op ieder andere site voorbij zien komen als je ergens een foto plaatst. Dat lijkt me ook niet wenselijk.
Oorbellen bij kinderen vind ik ook echt not done...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:32

Punz schreef:
@Vjestagirl: Omdat het voor altijd zichtbaar is. Oorbelletjes voor echte kleintjes vind ik ook niet kunnen. Je zet toch ook geen tattoo bij je baby?
Voor wat betreft de andere zaken die je noemt: daar kun je je bij het ouder worden zelf een mening over vormen, en dan je eigen beslissingen er in nemen/ je eigen positie er in nemen.

Maar kinder/jeugd foto's online vind ik een ander verhaal. Vind het nu als volwassene al heel vervelend als iemand ongevraagd een foto van mij online zet ( en spreek de betreffende persoon daar dan ook op aan), laat staan dat je hier dan ongevraagd geconfronteerd wordt met je jeugdfoto's, die ongetwijfeld ooit schattig bedoeld zijn, maar waar je zelf mogelijk helemaal niet blij mee bent.

En dan zie je toch best vaak foto's van meisjes in jurkjes/badbak... niet al te moeilijk herleidbaar waar de foto genomen is... Tja... dat vind ik met alle creeps die er zijn gewoon ook ronduit risicovol.. Alsof je je kind in een etalage zet...

Ook een kwestie van "waar upload ik het". Als je dat doet via bijvoorbeeld het op bokt vergruisde mijn album dan kun je ze er net zo makkelijker weer vanaf halen.

Ik denk dat je niet zo bang moet zij voor creeps. Heel hard, maar als die naar jouw kind willen loeren doen ze het toch wel. Tegenwoordig is een foto zo gemaakt met een telefoon, ook aan de rand van een zwembad.
En, nog harder: je kunt het geen fijn idee vinden dat een creep naar de foto van je kind kijkt, maar je hebt er niet écht last van. Dat is, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen, blissfully unaware. Je kunt je kind niet altijd binnenhouden, verstopt voor de wereld.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:33

Nee, binnen houden kan niet..
Maar je hoeft ze ook niet in een etalage te zetten.... ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:35

Nayomie schreef:
Ik respecteer je mening. Over oorbellen gesproken, deze kun je later ook uit doen en gaatjes zelfs nog dicht laten groeien. :j

Gaatjes kun je dicht laten groeien, maar zul je altijd blijven zien, zeker als je ze zo lang hebt gehad. Waarom zou je ze laten schieten bij zo'n jong kind als je ook kunt wachten tot ze zelf mogen kiezen als ze 18 zijn?

Overigens vind ik het wel bijzonder dat kinderen van 9 hier volwassen genoeg worden geacht om toestemming te geven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:36

Punz schreef:
Nee, binnen houden kan niet..
Maar je hoeft ze ook niet in een etalage te zetten.... ;)

Dan hangt het af van wat je 'in een etalage zetten' vindt. Ik zou dan eerder gaan voor je kind niet naar openbare zwembaden laten gaan en er niet mee naar het strand gaan, dan een foto van een kindje in winterjasje met laarsjes aan en een capje op bokt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:37

Vjestagirl schreef:
Nayomie schreef:

Gaatjes kun je dicht laten groeien, maar zul je altijd blijven zien, zeker als je ze zo lang hebt gehad. Waarom zou je ze laten schieten bij zo'n jong kind als je ook kunt wachten tot ze zelf mogen kiezen als ze 18 zijn?

Overigens vind ik het wel bijzonder dat kinderen van 9 hier volwassen genoeg worden geacht om toestemming te geven.

Dan wil ik niet heel vervelend zijn, maar bij mij is het bijna niet te zien, ondanks dat ik ze toch een hele lange tijd gedragen heb.

Een kind van 9 kan soms (als ouder ken je je kind het beste uiteraard) wel bedenken wat internet is en wat de gevaren er soms van kunnen zijn. Als je aan een kind van 2 uitlegt wat internet is, laat dan staan dat die antwoord kan geven op een vraag of het mag ja of nee.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:42

Ik zou me niet zozeer druk maken om 'creeps', meer om wat het kind er zelf van vindt (later).

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:43

Vjestagirl schreef:
Nayomie schreef:

o ik mocht toen ik 6 wassen zeggen of ik het wou of niet. ik wou het niet. heb ze pas genomen toen ik ouder was :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:48

Ik kan me heel goed voorstellen dat er ouders zijn die geen kwaad zien in het delen van foto's van hun kids, echter, diegenen die denken dat gedeelde foto's op fb met vrienden daar blijven?? Die vrienden of familie kunnen het zo schattig vinden dat de foto weer met hun vrienden gedeeld word, hoezo privacy.
Die foto kan binnen een dag de hele wereld over.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:51

Klopt. Vandaar dat er nauwelijks mensen op mijn op fb geplaatste foto's staan :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:53

Nayomie schreef:
Dan wil ik niet heel vervelend zijn, maar bij mij is het bijna niet te zien, ondanks dat ik ze toch een hele lange tijd gedragen heb.

Een kind van 9 kan soms (als ouder ken je je kind het beste uiteraard) wel bedenken wat internet is en wat de gevaren er soms van kunnen zijn. Als je aan een kind van 2 uitlegt wat internet is, laat dan staan dat die antwoord kan geven op een vraag of het mag ja of nee.

Ik denk niet dat een kind van 9 realistisch kan overzien wat de gevaren van het internet zijn. Ze kunnen vast herhalen wat ze erover gehoord hebben, maar daadwerkelijk het inzicht hebben, nee. Misschien een kleine groep, maar de meerderheid niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:00

Vjestagirl schreef:
Punz schreef:

Ook een kwestie van "waar upload ik het". Als je dat doet via bijvoorbeeld het op bokt vergruisde mijn album dan kun je ze er net zo makkelijker weer vanaf halen.

Ik denk dat je niet zo bang moet zij voor creeps. Heel hard, maar als die naar jouw kind willen loeren doen ze het toch wel. Tegenwoordig is een foto zo gemaakt met een telefoon, ook aan de rand van een zwembad.
En, nog harder: je kunt het geen fijn idee vinden dat een creep naar de foto van je kind kijkt, maar je hebt er niet écht last van. Dat is, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen, blissfully unaware. Je kunt je kind niet altijd binnenhouden, verstopt voor de wereld.

Creeps misschien niet, maar wat denk je van websites zoals 9gag, je kind zou maar een bekende meme worden. Of die nieuwe site op fb De mooie Nicki Minaj generatie pagina..
Sta je mooi voor banketstaaf als kind.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:02

Telpeva schreef:
Zo denk ik er ook over. Wanneer ik foto's voorbij zie komen van bokkers met hun kinderen, en dan vooral topics waarin de kinderen centraal staan met hoe schattig en koetsjiekoe ze zijn, en waar in geuren en kleuren beschreven staat hoe en wat en wat ze allemaal voor kinderlijke dingen uitgespookt hebben, dan heb ik altijd een beetje medelijden met die kinderen. Over een paar jaar zijn ze oud genoeg om zelf mee te kunnen draaien, en dan staat al die zooi over ze op internet. En dat kan een heleboel (beeld) materiaal zijn waar ze zich voor schamen, en het zal toekomstige pestkoppen op school ook een hoop ammunitie geven.

om heel eerlijk te zijn..

ik denk dat het zwaar overtrokken is..

ik heb nog geen foto's gezien waarop kinderen te zien zijn in houdingen waarmee ze gespest zullen worden.

sterker het grootste deel zijn trotse moeders die een foto laten zien van wat een kind kan en niet wat voor blamage er nu weer was.. Deze foto's zijn ze met recht trots op..

hoeveel kinderen van 5 zitten er redelijk recht op een pony.. sterker nog, als ze op de pest leeftijd komen, dan dwingt 'op je vijfde een al eigen pony hebben gehad en gereden' eerder respect af dan een pestmiddel.

De topics zonder foto's hebben soms een tricker voor pesten.. zoals rare dingen als klein kind uitgehaald.. Echter bok kent nicknames.. je moet een nick dan al met een echte naam kunnen combineren en dan nog linken dat dat kind dan je klasgenoot is, bij die topics staan immers geen foto's.. En als ik een grappig iets lees over een klein kind, ga ik niet gelijk het profiel van de poster bekijken, weinig reden toe.. En waarom zouden pesters dat doen.. om te gaan kijken of diegene toevallig in de buurt zit en of het kind ook nog in hun klas zit? nee, dat is veel te veel gedoe.

Tenslotte, op bokt kan het niet heel veel kwijt.. Bokt kent een gezamelijke factor, je komt hier vanwege het hoofdtopic paarden. Met andere woorden, waarom zou je iemand hier real gaan pesten, terwijl je hier zelf om dezelfde interesse zit?

op facebook plaatsen is een heel ander verhaal, want daar kunnen linken met dagelijks leven en real feiten veel makkelijker gemaakt worden en veel meer mensen 'buurten' op je profiel.. Dit is nog een relatief veilige plek op internet omdat we hier allemaal komen uit 1 gezamelijke interesse.

ik ben zelf ook geen foto plaatser.. maar snap best waarom hier foto's te vinden zijn van kleine kinderen, met een verhaal van een trotse mama erbij.

een ander verhaal met betrekking tot mogelijk pesten wordt het als je een foto van een 10-jarige gaat plaatsen met een duim in zijn mond en een grote knuffel in zijn armen op de bank zit.. of een vijfjarige in een blote kont door de tuin achter de kat aan rent met pijl en boog.. Dan heb je het over pestgevoelige foto's en die ben ik hier nog niet tegengekomen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:02

Ik vind dat je een goed punt hebt.Ik plaats idd geen foto's van mijn kinderen.Ze zouden dat ook niet willen.Op facebook heb ik wel een paar mooie staan maar ik heb alleen echte vrienden op facebook die mijn kinderen in het echt ook kennen.Mijn facebook pagina is dan ook afgeschermd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:10

ooit had ik een stalker...die heel veel ellende veroorzaakte,
geloof me iemand die kwaad wil kan veel met deze plaatjes en verhaaltjes!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:22

/3
purny schreef:
Ik kom vaak genoeg foto's tegen op FB van kleinkinderen van iemand. Ik vind het gevaarlijk om foto's openbaar te zetten van kleine kinderen omdat er genoeg mafkedetten rondsurfen en er andere ideeën op nahouden.

Maar als een kind gewoon op een pony zit, met kleren aan.. Wat moet een mafkees met zo'n foto? Zo zijn er 20 miljoen foto's op internet te vinden. En zo lopen er genoeg kleuters rond op straat waar ze ook gewoon een foto van kunnen maken. Halfnaakte foto's uit bad vind ik ook niet kunnen op internet, maar gewoon een normale foto? Wat moet iemand daarmee?

Daarnaast staan er op bokt vaak geen volledige namen bij, dus jezelf terugzoeken of door anderen gevonden worden lijkt me lastig worden..
En waarom zou een kind daarom gepest worden? Omdat hij met een kleuterfoto op een pony zit? Lijkt me een vreemde rede voor pesten. Als klasgenootjes al zo'n foto naar de juiste persoon kunnen leiden..

Ik zou er geen problemen mee hebben als er een paar kleuter foto's van mij op internet stonden. Mits het gewoon normale foto's zijn. Zo vind ik het ook niet erg als er foto's van mij op FB ofzo staan. Mits gewoon normale foto's vind ik niet dat ik me ervoor moet schamen..

Vind het wel anders zoals sommige bokkers die wekelijks een topic aanmaken van hun kleine grut om maar zoveel mogelijk aandacht te krijgen. Maar dat is weer een andere discussie..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:23

een stalker is weer wat heel anders, daarom plaats ik ook geen foto's over mijzelf.

anderszijds nogmaals.. als je iemand wilt gaan stalken zijn open social media een veel betere bron om een slachtoffer te vinden dan een forum waarop men een gedeelde passie heeft..

immers je stalker heeft je dus alleen gevonden omdat hij/zij iets met paarden heeft dan.. makkelijk om vervolgens dus je stalker te vinden en actie te ondernemen.

iemand die iets wil pesten/stalken wil opgaan in de massa en niet snel gevonden kunnen worden (als je kwaad in de zin hebt dus). als je een bokker gaat pesten/stalken om iets wat er op bokt staat, dan weet je al snel uit welke hoek de wind waait.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:34

_suus19_ schreef:
/3
purny schreef:
Ik kom vaak genoeg foto's tegen op FB van kleinkinderen van iemand. Ik vind het gevaarlijk om foto's openbaar te zetten van kleine kinderen omdat er genoeg mafkedetten rondsurfen en er andere ideeën op nahouden.

Maar als een kind gewoon op een pony zit, met kleren aan.. Wat moet een mafkees met zo'n foto? Zo zijn er 20 miljoen foto's op internet te vinden. En zo lopen er genoeg kleuters rond op straat waar ze ook gewoon een foto van kunnen maken. Halfnaakte foto's uit bad vind ik ook niet kunnen op internet, maar gewoon een normale foto? Wat moet iemand daarmee?

absoluut, diezelfde mafkadetten wonen bij je om de hoek en staan je kinderen te bekijken bij school.. Eerlijk gezegd heb ik dan liever dat ze een foto van kind op een pony op internet zien dan dat ze bij de bakrand komen staan kijken toch.. je bent behoorlijk verknipt als je je verlekkert bij een kind op een pony gekleed en wel.. dat zijn feitelijk de ongevaarlijke gekken..

overigens vind ik het ook van de zotte dat je geen foto's zou kunnen delen van een pasgeboren baby die je in bad doet.. sorry, maar wat wil je dan een babybadje vol schuim zetten? of je baby in een burka in badje doen omdat je anders de foto aan niemand zou kunnen laten zien?

kom mensen ga eens naar het strand, hoeveel peuters lopen er niet poedelnaakt rond te rennen? en hoeveel enge mannetjes zullen daar stilletjes van genieten?

nu zou ik geen foto's van je kind naakt op het strand op internet posten van geen enkele leeftijd.. maar badderen van een pasgeboren baby is weer wat anders.

ik vond het ook van de zotte dat de reclame van 'annabel' van de buis moest vanwege 'naakt'.. Het meiske zat verdorie half in het schuim en er was geen klap te zien.. maar de 'wetenschap' dat ze dus naakt moest zijn, zorgde ervoor dat mensen compleet over de rooie raakte, want o wee 'iemand kon wel eens met zijn vingers aan zijn ***, zitten bij de gedachte wat er onder het schuim zou zitten'.

waar leg je de grens met leven in angst voor wat een ander vind van jouw foto's..

er zullen bij iedere vorm van foto's mensen zijn die met kleffe vingers eindigen.. of dat nu je oma is in een rolstoel genietend van een winterzonnetje.. jezelf winkelend.. of je dochter op een pony.. er zullen altijd gekken zijn die willen fantaseren.. wil je echt om wille van mensen die altijd wel ergens over zullen fantaseren, jezelf in een burka heizen zodat je niet herkend zult worden?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:44

Er zullen ook echt wel mensen fantaseren over wat er onder die burka zit :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 14:58

Vjestagirl schreef:
Er zullen ook echt wel mensen fantaseren over wat er onder die burka zit :D

shoot, dan sluit ik mijzelf verder wel op in mijn kledingkast en kom er nooit meer uit.. klaar, niemand die nog over mij fantaseert behalve jullie dirty minds over mijn persoontje in een donkere kast