[Dienstmededeling] Resultaten van de Bezoekersenquête 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:37

Lolacabana schreef:
Is het geen idee om zo'n systeem te doen als tweakers heeft met de discussie topics? Dat je goede antwoorden een + kan geven en onzin dingen een -?

+ :)

Het zou mooi zijn als je in informatieve topic's reactie zou kunnen plussen of minnen. Zo kunnen mensen duidelijker zien dat iets onzin is of juist een goed advies volgens de meeste.

Overigens zie ik op markt nog steeds de oude rommel graag verwijderd. Daardoor is het geheel zo onoverzichtelijk.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:44

Shadow0 schreef:
Miss_lizje, wat vind je er verwarrend aan? En welke vorm zou jij het liefst zien? Geldt het voor alle grafiekjes? Dan nemen we dat mee voor een volgende keer.

Nee het geld niet voor alle grafieken.
Wat wij leren bij statistiek en informatie verwerking is dat je de onafhankelijke variatie( bijv. keuze pc, mobiel of tabblet) op de x-as zet en de afhankelijke variatie op de y-as. Dat is bij sommige grafieken hier andersom. Maar misschien ben ik dan wel aan het mierenneuken want deze grafieken hoeven natuurlijk niet in een wetenschappelijk rapport te worden opgenomen.
Maar bij de reden bezoek vind ik jullie manier juist weer beter gekozen omdat je anders een ontzettend brede grafiek zou krijgen als je de x en y as zou omdraaien.

Zoals bij je verbeterde grafiek had ik zelf de uren per week op de x as gezet. En komt de 29% overeen met iets meer dan 1600 mensen of is het 29% van het totaal? Hebben er 1800 in totaal mee gedaan of gaat het weer om procentuele verdelingen?

Maar nogmaals, misschien ga ik nu wel te diep in op statistiek en KIV en let ik er te veel op omdat ik zelf daar nu les in heb.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:45

Citaat:
Opvallend is dat de nieuwspagina van Bokt dit jaar duidelijk minder goed scoort dan in 2012, het up-to-date zijn van de nieuwspagina, als ook de betrouwbaarheid en de compleetheid van de nieuwspagina scoren minder goed dan in 2012. De nieuwspagina is een belangrijk onderdeel van Bokt.nl, het dient als visitekaartje voor (toekomstige) bezoekers. Er is daarom een duidelijke taak weggelegd voor het Bokt-team om het nieuws op Bokt actueler, betrouwbaarder en completer/vollediger te maken.

Heb ik meteen een suggestie, namelijk om dit soort crap niet meer op VN te plaatsen:
[VN] Twintig manieren waarop paarden je leven voorgoed veranderen

Als dit je visitekaartje is dan vraag ik mij serieus af wat je als bokt zijnde uit wilt stralen?

Shadow0

Re: [Dienstmededeling] Resultaten van de Bezoekersenquête 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:09

Miss_lizje: thanks voor de toelichting. Inderdaad hoort het eigenlijk andersom. Het is gewoon lastig - bij veel van de grafieken zijn de labels lang en worden de verticale balkjes dus lastig leesbaar, en ook zijn het discrete variabelen (categorieen dus, die geen onderling verband hebben.) Uiteindelijk heb ik dus de meeste grafiekjes op z'n zij gezet omdat dat in het geheel wel zo leesbaar was, ook bij de situatie waar er wel sprake is van een onderling verband en het dus eigenlijk op de x-as past. In de context van de overige grafiekjes was dat logisch, in de context van statistiek niet. Blijft puzzelen.

Ik snap je punt in elk geval :j Maar omdat, zoals je ook zegt, het niet gaat om een diepgaande wetenschappelijke analyse denk ik dat het voor nu zo blijft.

Er hebben ruim 5400 mensen de enquete ingevuld, 29% is dus 29% van het totaal, ongeveer 1600 mensen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:37

Citaat:
Als we de verdeling van de leeftijden bekijken, is te zien dat waar in 2012 de 18-20 jarigen de grootste groep vormden, dat nu de 20-22 jarigen zijn

Gek he :D We groeien mee met bokt {:}

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:33

Interessant al deze uitkomsten!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:33

Mars schreef:
Wat ik zie is veel herhaling van eerdere bezoekersenquetes. Wat ik mis is hoe de uitkomsten vervolg gaan krijgen, wát gaat er met de probleempunten gedaan worden?

Aan de andere kant weet ik hoe traag het werkt achter de schermen, maar geef dan aan dat er op 'datum' een plan van aanpak gaat komen. Dit is, geheel in bokt stijl, weer een erg mooi geformuleerd maar véél te vrijblijvend stuk.

M.i. zijn de problemen en speerpunten zoals hier boven geformuleerd al jááren bekend en kan daar beter iets mee gedaan worden in plaats van veel tijd en moeite te steken in een gebruikersenquete.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.

Ik vul iedere keer heel lief de enquête in, maar ik zie nooit iets super concreets gebeuren behalve een "mooiere" layout waar ik een eeuwigheid aan moet wennen.

Het idee van +/- op een reactue kunnen geven vind ik nuttig, een like button minder. Als dan ook de optie komt de hè de + reacties kan filteren, dan kan je ook sneller een gedegen antwoord vinden op een vraag.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:53

Er kan steeds meer op/met bokt maar ik heb het gevoel dat de gebruikers er ook steeds meer van verwachten. Er wordt steeds meer professionaliteit verwacht terwijl het toch grotendeels vrijwilligers zijn die dit allemaal runnen. Bokt-medewerkers: hebben jullie dat gevoel ook?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:13

Martie schreef:
Er kan steeds meer op/met bokt maar ik heb het gevoel dat de gebruikers er ook steeds meer van verwachten. Er wordt steeds meer professionaliteit verwacht terwijl het toch grotendeels vrijwilligers zijn die dit allemaal runnen. Bokt-medewerkers: hebben jullie dat gevoel ook?

Dat denk ik ook, naar dat Is ook het beeld wat bokt.NL wil scheppen volgens mij. Dan lijkt het mij ook logisch dat vrijwilligers zich daar bewust van zijn en aan meehelpen.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:20

Mars schreef:
Citaat:
Opvallend is dat de nieuwspagina van Bokt dit jaar duidelijk minder goed scoort dan in 2012, het up-to-date zijn van de nieuwspagina, als ook de betrouwbaarheid en de compleetheid van de nieuwspagina scoren minder goed dan in 2012. De nieuwspagina is een belangrijk onderdeel van Bokt.nl, het dient als visitekaartje voor (toekomstige) bezoekers. Er is daarom een duidelijke taak weggelegd voor het Bokt-team om het nieuws op Bokt actueler, betrouwbaarder en completer/vollediger te maken.

Heb ik meteen een suggestie, namelijk om dit soort crap niet meer op VN te plaatsen:
[VN] Twintig manieren waarop paarden je leven voorgoed veranderen

Als dit je visitekaartje is dan vraag ik mij serieus af wat je als bokt zijnde uit wilt stralen?

Opvallend dat er kennelijk posts met commentaar over de nieuwswaarde zijn verwijderd, zonder daar een mod opmerking bij te plaatsen.

Denk dat dit soort topics onder andere de reden is van het gedaalde cijfer voor de nieuwspagina. Regelmatig topics zonder nieuwswaarde langs zien komen de laatste tijd.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:10

Citaat:
Bij de vraag ‘wat is het grootste probleem op Bokt’ kiest 19% van de bezoekers voor de optie ‘ik heb geen probleem met Bokt. Dat is een daling van 6% ten opzichte van 2012 en dus een punt van zorg.

Dus als er minder mensen problemen hebben dan is dat een punt van zorg?

Idd de nieuwswaarde... Lijkt heel vaak het niveau van pagina 3 berichten niet te overstijgen, er wordt klakkeloos overgenomen en soms lijkt de toegevoegde waarde alleen uit spelfouten te bestaan. Kan de redactie eindelijk meer aandacht geven aan taal voor dat er op 'send' geduwd wordt?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:15

foxy80 schreef:
Citaat:
Bij de vraag ‘wat is het grootste probleem op Bokt’ kiest 19% van de bezoekers voor de optie ‘ik heb geen probleem met Bokt. Dat is een daling van 6% ten opzichte van 2012 en dus een punt van zorg.

Idd de nieuwswaarde... Lijkt heel vaak het niveau van pagina 3 berichten niet te overstijgen, er wordt klakkeloos overgenomen en soms lijkt de toegevoegde waarde alleen uit spelfouten te bestaan. Kan de redactie eindelijk meer aandacht geven aan taal voor dat er op 'send' geduwd wordt?

Nee, er zijn juist meer mensen die wel een probleem hebben op Bokt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:25

Dan had er toch moeten staan dat die 19% een stijging van 6% is tov 2012 of ben ik nu blond?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:26

Ja je bent blond. :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:28

foxy80 schreef:
Citaat:

19% heeft nu géén probleem met bokt.
in 2012 had 25% géén probleem met bokt.

Dus meer mensen hebben wél een probleem met bokt ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:35

Euuuurrgghhh ik ben wakker geworden! Ik wijt mijn blonde actie aan dit exemplaar dat om 0200 en 0600 u gevoederd wilde worden ;)
Afbeelding

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:40

19% heeft geen probleem dus 81% heeft wel een probleem met bokt (2014)

25% had geen probleem met bokt dus 75% had wel een probleem met bokt in 2012

dus een stijging van 6%

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:44

Naskapower schreef:

dus een stijging van 6%

Nee een daling. :Y) Ze gaan van 25% naar 19%.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:31

Ketly schreef:
Naskapower schreef:

dus een stijging van 6%

Dat staat er toch? Alleen dan staat 2014 bovenaan. :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:33

Als je het andersom neerzet lijkt het een stijging en dat heeft ze er ook bijgezet. Maar hoe je het ook neerzet, het blijft een daling. :+

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:41

Ketly schreef:
Naskapower schreef:

dus een stijging van 6%

Is het aantal mensen dat in 2012 dit heeft ingevuld ook bekend?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:51

Als de nieuwspagina het visitekaartje van Bokt is moet hier wel drastisch iets aan gaan veranderen. Ik zie liever 'maar' één nieuwtje per dag met waarde dan zoveel nutteloze nieuwtjes die nu op Bokt staan. Neem het voorbeeld van Mars, dit nieuwsbericht komt terecht op het Voorpagina Nieuws (!!!) dat geeft de waarde van de voorpagina wel goed aan.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:44

Veulen84 schreef:
Lolacabana schreef:
Is het geen idee om zo'n systeem te doen als tweakers heeft met de discussie topics? Dat je goede antwoorden een + kan geven en onzin dingen een -?

+ :)

Het zou mooi zijn als je in informatieve topic's reactie zou kunnen plussen of minnen. Zo kunnen mensen duidelijker zien dat iets onzin is of juist een goed advies volgens de meeste.

Overigens zie ik op markt nog steeds de oude rommel graag verwijderd. Daardoor is het geheel zo onoverzichtelijk.

Dit!! Dan heb je twee vliegen in éen klap. Maar dan zou ik het misschien nog iets anders doen. bijv. geen + of - mogelijk op de OP (zoals in ITP, t' moet geen populairiteitswedstrijdje worden.. en ook sneu als je geen mooie foto's hebt, dat je dan gelijk allemaal - krijgt) maar dat je bijvoorbeeld bij het maken van een topic kan aageven dat het een vraag-topic betreft, dat het dan mogelijk is om + en - op de reacties te geven, en het beste antwoord een keertje extra bovenaan komt te staan. Dan de rest van de posts gewoon op chronologische volgorder. Een beetje zoals op yahoo.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 02:37

_KiMbErLeY_ schreef:
Echter ben ik het wel eens met de opmerking van meelezers in een HK topic!! Hoe dat technisch zou moeten, geen flauw idee, maar zou mooi zijn als dit aangepakt wordt!

Het is niet zo moeilijk om te zorgen dat degenen die (ik noem maar iets) de 25 nuttige berichten nog niet gehaald hebben, gewoon niet kunnen meelezen in de HK en andere niet-paardgerelateerde onderwerpen. Ik ga er vanuit dat wij als leden zonder de nuttige berichten in een aparte gebruikersgroep zitten, waardoor we dus momenteel al niet kunnen reageren in de HK, maar dan moet het dus ook gewoon in te stellen zijn dat dat onderdeel helemaal niet zichtbaar is. De vraag is of het gewenst is, omdat zo'n forum ook weer reclame wil maken voor de sfeer en andere onderwerpen om leden te trekken, maar daarvoor is het ook wel zo aan te passen dat de nieuwe leden de onderwerpenlijst wel zien, maar ze niet mee kunnen lezen.

Verder ben ik hier gewoon een meelezer om informatie op te pakken en heb eigenlijk weinig nuttigs zelf toe te voegen ;) en als meelezer ben ik tevreden over hoe ik hier informatie kan vinden :j

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:03

Mars schreef:
Wat ik zie is veel herhaling van eerdere bezoekersenquetes. Wat ik mis is hoe de uitkomsten vervolg gaan krijgen, wát gaat er met de probleempunten gedaan worden?

Klopt, en heel grote kans dat er volgend jaar weer een aantal dezelfde punten voorbij komen. Het is een erg grote site, een aantal problemen zijn inherent aan de manier waarop we georganiseerd zijn en een aantal zaken krijgen we nooit naar 100% tevreden.

Maar dat neemt niet weg dat er een hoop zaken zijn waarmee we wel aan de slag kunnen en gaan. Dat dit hier nog weinig concreet is dat klopt en is ook het punt waar we het eerste mee aan de slag gaan. Verder moeten we zorgen dat we meer tijd krijgen om ook daadwerkelijk met die concrete punten aan de slag te gaan en dat is iets waar we al even mee bezig zijn.

Een van de meest overzichtelijke punten daarvan is de techniek. Een tijd terug hebben we gekozen voor Drupal als systeem aan de 'achterkant' van Bokt voor nieuwe zaken. O.a. de Markt is gebouwd in Drupal. Helaas heeft dat ons niet gebracht wat we hebben gehoopt. De Markt hebben we met behulp van Drupal behoorlijk snel kunnen bouwen, de Markt is ook behoorlijk functioneel, maar het up to date houden en vooral het aanpassen en oplossen van problemen is een kleine ramp. Daarin verliezen we de tijd die we hebben gewonnen bij het bouwen. Geen goede weg voor de toekomst dus helaas. Om die reden zijn we nu terug naar de andere optie die we hadden toen we met de Markt aan de slag gingen, Symfony. Bij Symfony duurt het bouwen wat langer maar dit levert wel een stabieler en makkelijker te onderhouden systeem op. De Bokt upload is het eerste project dat we hebben opgezet met Symfony. Het goede nieuws daar is dat de upload op niet heel lange termijn online kan en daarmee hebben we meteen een van de grootste wensen van de gebruikers ingelost.

Een ander punt en een stuk complexere reden dat projecten langzaam gaan is dat ik niet heel goed ben in loslaten. Daardoor ben ik (of zijn we als beheer) te vaak bezig met zaken die eigenlijk ergens anders in de organisatie horen te liggen. Dat vraagt nogal een grote verandering, in mijn hoofd maar ook in de organisatie. Working on it :j Hangt voor een heel groot deel ook samen met het professionaliseringspunt dat Martie noemt.

Om het toch een beetje concreet te maken, een aantal antwoorden op concrete vragen:

@Lolacabana; Een systeem zoals bij Tweakers ken ik. Heeft zeker zijn voordelen maar is niet geschikt voor alle discussies/forums. Wat dat betreft moeten we misschien toe naar meer onderscheid tussen de fora. Een topic op RT-D is iets heel anders dan een topic op VVDD. En een topic op ED is niet te vergelijk met een topic op RIJ-ITP. Ondertussen proberen we dat wel allemaal in grotendeels hetzelfde format te houden met grotendeels dezelfde regels.

Communities zie ik ook een aantal keer voorbij komen. Eerst een misverstand uit de weg, Jessica heet 'community manager' en geen 'forumbeheerder' omdat haar takenpakket voor een groot deel bestaat uit zaken die niet perse met het forum te maken hebben (b.v. de Wiki). Oscar heeft meer de forumbeheerder rol.

Daarnaast ligt er inderdaad al een heel tijd een concept voor communities op Bokt. Een manier om b.v. de huiskamertopics beter af te kunnen sluiten of om groepen Bokkers betere mogelijkheden te geven om in kleiner verband met elkaar te kunnen kletsen/overleggen. Dat is echter een enorm project dat op een aantal vlakken ook heel erg fors afwijkt van wat Bokt op dit moment is. Technisch heeft dat flink wat voeten in de aarde (rechten goed regelen, zoeken mogelijk maken, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk houden) maar ook wat beleid betreft liggen daar flinke uitdagingen. Wie bepaalt wie wel/niet in zo'n community mag? Wie bepaalt de regels? Hoe ga je om met b.v. een community die vooral gebruikt wordt om te rellen? Hoe voorkom je dat goede en algemeen nuttige informatie over b.v. rijtechnische zaken verdwijnen in afgesloten groepen? Etc, etc. Het is in ieder geval een project dat heel erg veel tijd kost en dat is tijd die we niet kunnen besteden aan het verbeteren van andere zaken op de site. Prioriteren dus weer.

@_Mirjam; het dichtzetten van de HK voor mensen die niet in 'De Kudde' zitten (en dus geen 25 paardenposts hebben) is technisch vrij gemakkelijk, maar zorgt vooral voor schijnveiligheid. Ook in die situatie blijft het vrij makkelijk om toegang te krijgen. Overigens is die 25-posts regel ook een behoorlijk groot frustratiepunt. Zowel bij mensen die deze posts nog niet hebben verzameld als bij mensen die last hebben van mensen die een poging doen zo snel mogelijk aan de 25 te komen. Ideeën voor een goed alternatief daarvoor zijn zeer welkom :)