Bokt richting de wetenschappelijke onderlegde discussies?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:54

Sizzle schreef:
troi schreef:
Uhmm nee hoor. Van mijn ondertussen stuk of 10 publicaties heb ik welgeteld 1keer betaald. Maar dat is in de humane geneeskunde. Misschien is het anders in de veterinaire hoek.

In de fundamentele biologie (neuro, immuno, moleculaire, cell) betaal je je echt helemaal scheel en verlies je bovendien je autheursrechten.

Als onderzoeker zelf zie je die rekening niet Wendy, die gaat naar de prof of afdeling en die heeft daar als het goed is geld voor liggen.

Hier de kosten voor het plaatsen van figuren in je text in "Cell": 1 van de allerhoogste bladen waar je in kan publiceren. Een gemiddeld artikel heeft tussen de 5 en 8 figurn.

Citaat:
Authors will be charged $1000 for the first color figure and $275 for each additional color figure.

Ja, kleur afbeeldingen! Waarom denk je dat in de medische literatuur geen kleurenafbeeldingen te vinden zijn :P .

Ik (beter gezegd mijn baas idd) betaald echt maar zelden voor publicatie!

Stephanie

Re: Bokt richting de wetenschappelijke onderlegde discussies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:55

Interessant topic, ik zie wel eens vakbladen staan waar dan wel geteld 1 artikel in staat die mij interessant lijkt, maar om daar dan 5 euro + voor neer te tikken... Dat is vaak het punt waar ik afhaak :+ .

Tot ik van de week iemand sprak die mij vertelde over een site die in januari gelanceerd gaat worden. Deze site biedt aan dat je losse artikelen uit tijdschriften kan kopen. Zo'n artikel kost dan een paar centen afhankelijk van de grote van het artikel. Iets dat mij als muziek in de oren klinkt. Ik zat het net al te googelen, maar ik kon helaas nog niet iets concreets vinden, toch vind ik het zelf de moeite waard om het even in de gaten te houden :) .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:02

troi schreef:
Zo schiet wetenschap zijn doel voorbij, ipv verbreden van de kennis wordt die beperkt tot een subgroep. Er is overigens verandering op komst met de open access journals. Dan betaald de onderzoeker voor het publiceren van zijn/haar artikelen. Helaas is het wel zo dat de budgetten van diezelfde onderzoekers steeds verder beperkt worden dus zijn de meeste onderzoekers er niet zo happig op. Die besteden dat geld liever aan nog beter onderzoek.

Je kan altijd de auteur mailen, ze sturen je graag hun paper toe.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:44

Ik zou het wel interessant vinden als er meer wetenschappelijke artikelen zouden worden besproken op Bokt. Voor mij is zo'n licentie dan weer niet interessant omdat ik al toegang tot een groot aantal heb en zoals al eerder genoemd, dat wordt onbetaalbaar.

Ik heb overigens ook nog nooit hoeven te betalen voor publicatie, ook de afdeling niet. Zou niet best zijn als we dat wel moesten ;) En al onze artikelen staan in ranked & reviewed jounals. Vaak 'betaal' je terug als proeflezer oid. Maar zo te lezen zitten er grote verschillen tussen de vakgebieden en tijdschriften.

F_Orumster schreef:
Je kan altijd de auteur mailen, ze sturen je graag hun paper toe.

Dat mag niet altijd als het artikel eenmaal gepubliceerd is. Maar proberen kan altijd.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:01

Op twitter zie ik ook heel vaak #canIhazpdf voorbij komen met de vraag naar een artikel..

Maar wetenschappelijke artikelen met betrekking tot paarden bespreken lijkt me leuk, ook hierin zal vast niveau verschil zitten en goede en minder goede artikelen voorbij komen.

Misschien een apart topic met geinteresseerden?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:05

Ik denk dat een groot deel van bokt geen wetenschappelijk artikel kan lezen en genoeg heeft aan een samenvatting. Niet alleen omdat het in het Engels is (een groot deel iig), maar ook omdat er veel termen en methodes in staan die je niet zonder achtergrondkennis kan gebruiken of snappen.

Een blogpost geschreven door mensen die ervaring hebben met zulke artikelen is denk ik waardevoller en interessanter voor de gemiddelde bokker. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap. Niet alleen het feit dat je dan geen licencie voor heel bokt nodig hebt (en voor elk magazine), maar ook dat elke bokker het kan lezen en snappen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:10

Misschien zou dat het resultaat kunnen zijn van een Bokt journalclub bespreking?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 16:33

Wat een boel reacties, bedankt daarvoor!

Ik heb ze door gelezen en het idee van een Bokt journalclub is goed bedacht, wellicht kunnen we daar meer mee inderdaad?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:53

Pure wetenschappelijke verslagen en artikels lezen vind ik grof gezegd te langdradig om in mijn vrije tijd te lezen. Een korte, in een leuke taal geschreven parafrasering van de onderzoeksresultaten is dan beter doenbaar en aantrekkelijker.
Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen nu geïnteresseerd zijn, maar moest het zover komen, lezen ze in het begin misschien wel een paar artikelen, maar het leuke zal na een tijd wel verzwakken.
En om nu zo een dure dienst aan te bieden voor die zeer kleine niche die wel regelmatig artikelen zou lezen. Leuk idee hoor, maar ik denk dat het niet levensvatbaar is. ;)

Verder komt daarbij nog de waarde van die wetenschappelijke artikelen. Hoe belangrijk is een onderzoek met een steekproef van 15 merries ergens in een stal in Engeland? Ik denk dat de echt interessante en vernieuwende onderzoeken op het gebied van paarden op 2 handen te tellen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:05

Wat Dribbel zegt. (Hoi Dribbel) als ik zelf eens een wetenschappelijk artikel onder ogen krijg vlieg ik altijd als eerste naar de conclusie, soms denk ik dan hoezo dat, en dan moet ik alsnog het grootste deel lezen, zou best fijn zijn om hier een samenvatting te kunnen lezen en eventueel vragen te kunnen stellen. En dan idd geen mini-onderzoekjes met anekdotisch bewijs, maar gedegen papers.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:24

Een jounalclub zou een soort reviews kunnen schrijven, maar dat kost natuurlijk wel veel tijd...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:01

Ga even brainstormen hier.

Een journal club is zeker interessant en leuk om te doen. Dit is denk ik het handigst in de vorm van een blog, omdat alle artikelen in 1 topic onoverzichtelijk kan worden. Wat je dan nodig hebt is mensen die een wetenschappelijk artikel kunnen lezen en het leuk vinden om daar wat over te schrijven. Een ander punt is dat ze toegang moeten hebben tot de artikelen. Als je aan een universiteit verbonden bent is dat het makkelijkst. Het is dan denk ik belangrijk dat je peer-reviewed articles hebt. Dus met een wetenschappelijke basis en geen van-horen-zeggen artikelen.

dus:
- een blog
- schrijvers (wetenschappelijke artikelen kunnen lezen, er toegang tot hebben en het leuk vinden om er eens in de zoveel tijd een stukje over te schrijven.)

Dat lijkt me het makkelijkst. En hoe meer schrijvers hoe minder vaak iemand aan de beurt is om wat te schrijven.

Iemand op- of aanmerkingen of brainstorm?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:16

Misschien een idee om een soort van literatuurstudie te doen?
Dat je een paar onderwerpen bedenkt, die het meest relevant zijn voor Bokt, en die vervolgens laat uitwerken door mensen die wel toegang hebben tot die artikelen?

En dan dus niet per artikel vertellen wat er gedaan is, gewoon de kernboodschap identificeren. Eventueel onderzoeken tegenover elkaar zetten en de belangrijkste/meest generaliseerbare conclusies benoemen.

Denk inderdaad dat de artikelen zelf niet voor iedereen even makkelijk leesbaar en begrijpelijk zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:17

Geweldig idee!
Mis het inderdaad heel erg dat er zo weinig wetenschappelijke artikelen openbaar toegankelijk zijn!
Want inderdaad: ik zie 'feiten' toch graag onderbouwd!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:19

NoekAa_ schreef:
Dat je een paar onderwerpen bedenkt, die het meest relevant zijn voor Bokt, en die vervolgens laat uitwerken door mensen die wel toegang hebben tot die artikelen?

En dan dus niet per artikel vertellen wat er gedaan is, gewoon de kernboodschap identificeren. Eventueel onderzoeken tegenover elkaar zetten en de belangrijkste/meest generaliseerbare conclusies benoemen.

Denk inderdaad dat de artikelen zelf niet voor iedereen even makkelijk leesbaar en begrijpelijk zijn.

Dus meer een artikel over een onderwerp met onderbouwing vanuit wetenschap (voors en tegens). Dat kan, maar kan ben ik bang dat je soms leuke onderzoeken mist, omdat er nog weinig onderzoek over is gedaan. Weet alleen niet of dat in werkelijkheid ook zo is, maar dat is iets waar je wel aan moet denken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:08

Een literatuur studie is een heel goed plan maar als je dat goed wilt doen is het echt uren en uren werk. Iets waar ik in elk geval geen (onbetaalde) tijd voor heb.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:10

troi schreef:
Een literatuur studie is een heel goed plan maar als je dat goed wilt doen is het echt uren en uren werk. Iets waar ik in elk geval geen (onbetaalde) tijd voor heb.

Dat noemde ik eerder ook al, leuk plan, maar als je het goed wilt doen kost dat veel werk.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:25

Inderdaad is het grote struikelblok tijd..... :(

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:08

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:18

NoekAa_ schreef:

Dat heet een review en die worden door wetenschappers al gedaan. Kun je beter zoeken of er een recente review over je gekozen onderwerp is en díe uitkouwen in lekentaal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:00

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:11

Ik vind het een zeer boeiend idee en ik ben zeker geïnteresseerd om hieraan bij te dragen. Ik denk inderdaad dat de gemiddelde bokker geen tijd heeft voor wetenschappelijke artikelen, maar wel interesse heeft in de uitkomst van deze onderzoeken.

Ik denk dat het idee van blog waar een aantal bokkers aan bijdragen heel leerzaam kan zijn.

timokyana schreef:
Misschien is er hier een bokker die het volgende artikel wel kan openen en mij door zou willen sturen?
http://connection.ebscohost.com/c/artic ... ive-horses

Ik heb het ook voor je geprobeerd, via de hogeschool in Nederland en mijn universiteit hier in Canada, maar ik kan hem ook niet voor je openen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 20:14

Dito hier. -O-

Tijd is ook hier een struikelblok inderdaad, erg jammer want ik vind het nog steeds een tof idee. Maar wellicht na mijn afstuderen dat ik dan bijvoorbeeld een inventarisatie route doe en dan verder brainstormen?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:33

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:02

Dat is idd een mooi vorrbeeld. Soms komt er idd wat op VN, maar dat is vaak gerelateerd aan ziektes. Het is denk ik leuk om, als dit plan zich doorzet, artikel over (natuurlijk) gedrag, voeding, ruiter en paard/rijden, stalling en fokkerij.