Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:07

Volgens mij zijn criteria nummer 6 en 9 hier wel van toepassing.

Waarom neemt bokt zichzelf niet serieus door dit op de voorpagina te plaatsen? Kan je daar meer uitleg bij geven? Ik ken Hart van Nederland niet, maar dat programma wordt best vaak aangehaald op bokt, dus het lijkt mij best een actueel, interessant, opiniemakend, veelbekeken programma te zijn?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:37

Gini schreef:

Waarom neemt bokt zichzelf niet serieus door dit op de voorpagina te plaatsen? Kan je daar meer uitleg bij geven? Ik ken Hart van Nederland niet, maar dat programma wordt best vaak aangehaald op bokt, dus het lijkt mij best een actueel, interessant, opiniemakend, veelbekeken programma te zijn?

Hart van nederland is een programma dat de kleine lokale nieuwtjes laat zien. Dus niet de oorlog in syrie, maar een groep eendjes die gered zijn uit een drooggevallen put bijvoorbeeld. Net echt opiniemakend...

http://www.hartvannederland.nl/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:40

Zet gewoon alle nieuwsfeiten in één kader, kan iedereen er uit pakken wat ze willen lezen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:44

Hart van Nederland heeft 1 miljoen kijkers. De Telegraaf is met een oplage van rond de 550 000 nog steeds de grootste krant van Nederland. De meeste mensen houden van nieuws wat 'dicht' bij ze staat. En nieuws is persoonlijk, voor iedereen anders :)

Wij willen met het nieuws élke Bokker bereiken. Degene die iets wil weten over de ontwikkeling van bijvoorbeeld klonen en de Bokker die graag leest over een kind dat te paard naar school gaat of een brand in een stal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:46

Ik lees graag over grote zadeldiefstallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:27

Telegraaf en hart van Nederland zijn ook sensatie media. Ik heb het gevoel dat er qua artikelen nu meer op kwantiteit wordt gelet dan op kwaliteit. En dat vind ik zonde. Als dergelijke berichten zoals het paardrijden naar school op de voorpagina staat straal je als medium wel wat anders uit dan wat volgens mij de oorspronkelijke bedoeling is. Endan bedoel ik het 'negatieve' beeld dat sommige mensen hebbe. Het pennygehalte...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:11

Maar wat ik me serieus afvraag: kan je echt op kwaliteit kijken wanneer het over zoiets niche gaat als paarden? Geef toe, paarden komen nu niet zo vaak in het reguliere nieuws voor. Of jawel, als er een paardenbeul rondloopt of een paard tegen een auto is gekwakt. Nou, laat mij dan maar lezen over een meid die leuk met haar paardje naar school gaat.
Maar mijn punt doen: is er voldoende paardennieuws om iedere dag of laat ons zeggen iedere week kwalitatief nieuws te brengen? Want wat is kwalitatief? De koliekdood van een dekhengst?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:22

Misschien een idee om in plaats van voorpaginanieuws en overig de rubrieken aanders te noemen. Sport nieuws en overig nieuws. Sport nieuws komen alle wedstrijdruiters, dekhengsten etc en bij overig al het nieuws wat dus niet onder de eerste categorie valt. Dus paard in sloot, diefstal, een expositie van paardenschilderijen , meisje op paard naar school enz. Zo heb je elk nieuwsbericht nog steeds op bokt en kan ieder voor zich bepalen wat ie wil lezen of niet. Zeker mbt het sportnieuws. Daar staan vaak "bekende" namen in van paarden en mensen terwijl ik vaak zie dat velen geen flauw idee hebben wie het is. Het lijkt mij ook dat als er gesproken wordt van voorpagina nieuws je vele reacties zou moeten krijgen aangezien het iets bijzonders is. En dat zie ik juist niet meer. Waarom het ene nieuws belangrijker maken dan het andere ? Voor de een is een paard in sloot belangrijker dan een tinkerhengst die verhuisd is naar een andere eigenaar.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:50

Dat is er toch al? Voorpagina nieuws en overig nieuws?

Ik moet zeggen dat ik nu meer bij overig nieuws kijk dan op de voorpagina. Sinds de vorige nieuws redactie is opgestapt is het echt heel hard achteruit gegaan sowieso de nieuwswaarde en zeker hoe het geschreven word.

Misschien een maximum aantal nieuwsberichten inzetten, dus maximaal 5 per dag dan wordt er misschien beter gekeken of het wel voorpaginanieuws is of moet zijn.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:44

Winged: Ik kom na HE op je vraag terug, tussendoor kom ik niet aan een inhoudelijke post toe merk ik.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:46

Ik typ juist geen voorpagina en overig. Maar sport en overig. Dan heb je niet het gedoe wat waar moet en hoef je niet door al het sport gebeuren te scannen voor je ander nieuws vindt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:54

Waardoor je eigenlijk sport het belangrijkste maakt en daardoor de niche nog kleiner maakt.
Ik vind een paardenbeul die een paar paarden afslacht belangrijker dan een Nederlander die ergens in Polen op een eensterrenwedstrijd een grote prijs wint.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 10:29

Gini schreef:

Alleen in het topic zelf staan minstens 5 reacties van Bokkers die ook te paard naar school zijn gegaan. Er zullen nog meer Bokkers zijn die dat ook wel eens deden die niet in het topic reageren, en wereldwijd zullen er vermoedelijk nog véél meer mensen zijn die dat ook wel eens doen. Het is dus echt niet heel afwijkend te noemen, vind ik.

HvN is inderdaad heel erg macro. Zielige mensen, zielige beestjes, persoonlijke verhalen. Trekt veel kijkers maar wel van een bepaald soort. Ik vind dat Bokt zichzelf niet serieus neemt door zichzelf ook zo te profileren, het is het grootste paardenforum ter wereld en dan verwacht ik ook gedegen nieuws. Echt nieuws. Dit is non-nieuws, leuk om te lezen maar met 0 toegevoegde waarde voor welke Bokker dan ook (want HvN beperkt zich tenminste nog tot binnenlands nieuws, dit speelt zich nota bene af in de V.S. Het staat dus helemaal niet dicht bij wie dan ook). Het is best een leuk artikel hoor, kan prima bij overig nieuws. Maar voorpaginanieuws lijkt mij toch redelijk synoniem voor belangrijk nieuws en dat is dit niet. Zéker niet belangrijker dan een grote zadeldiefstal in eigen land.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:11

Eline schreef:
Wat het grote 'probleem' van zadeldiefstallen is, om daar toch inhoudelijk op in te gaan, is dat het iets is wat heel veel voorkomt. Helaas, trouwens, ik zou het graag anders zien. Als je kijkt naar het lijstje wat Eddy_Rocks plaatst, is er voor gekozen om de zadeldiefstallen op ON te plaatsen in verband met het laatste punt:
A. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)
Ik heb op dit moment geen duidelijk overzicht, maar er zijn helaas periodes waarin meerdere grote diefstallen per week plaatsvinden. Dan is voor VN elke keer hetzelfde bericht met verschillende plaatsnamen en verschillend gekleurde bestelbusjes niet interessant meer.

Dus daarom maar niet plaatsen? Dat vind ik echt een vreemd argument. Voor de mensen die in die omgeving hun stal hebben is een grote zadeldiefstal iedere keer wél actueel. En nieuwswaardig.
Even die redenering consequent doortrekken...dan is er eigenlijk veel meer wat niet meer op de VN hoeft. Iedere krant staat dagelijks vol met nieuws van wéér een autoongeluk, wéér een inbraak, wéér een mishandeling. Nieuws is bij uitstek iets van vandáág. Zulke diefstallen niet meer plaatsen....alsof het normáál is dat dat gebeurd. Dat is het niet. Het is nieuws. Vergeet dat niet. Plaatsen dus. Hoe saai de redactie het ook mag vinden. Denk aan je doelgroep en niet aan hoe saai het is voor de redactie. Als ik als lezer besluit dat het een ver-van-mijn-bed show is en het niet wil lezen, dan klik ik het niet aan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:15

Wat mij opvalt is dat sport alleen de grote namen is, waar ook ter wereld maar aan een hippiade voorbij wordt gegaan.

Dan staat de voorpagina vol met buitenlands nieuws, dat mag van mij standaard bij overig.

Is er dan geen Nederlands nieuws, dan maar niets.
Beter dan een hoop onzin.
Maar die zadeldiefstal vind ik duidelijk wel nieuws voor de voorpagina.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:45

Heeft de nieuwsredactie van bokt eigenlijk een eindredacteur? Liefst iemand met een aanverwante opleiding?
Misschien dat beter de werking van de redactie uitgelegd kan worden, dan enkele abstracte termen waarop geselecteerd wordt. Maw wie brengt het nieuws aan? Wie beslist wat waar hoort? Wie beslist welke bronnen gebruikt worden? Enz.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:51

Misschien de indeling al anders maken.
Kijk je bij nu.nl of welke nieuws site ook heb je aparte koppen voor binnenland, buitenland, sport.
Is dat voor bokt geen idee?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:39

Hoezo zou je sport belangrijker maken als je daar een aparte groep voor maakt ? Elk klein ding over een "bekende" ruiter of paard staat er nu ook al op en dan op de vp. Als je twee groepen maakt. Sportnieuws en overig nieuws heb je dat gescheiden. Dan kun je zelf kijken of je wat wilt lezen over wedstrijden, waar dan ook.Of dat je wat wwilt weten over zafeldiefstallen of een onderzoek naar bijv weven.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:33

Ja, en dan krijg je weer de discussie over wat onder sport valt en wat niet (een onderzoek naar rollkur, bijvoorbeeld).

Ik vind dat voorpaginanieuws op Bokt niet wezenlijk anders moet zijn dan het soort nieuws wat op het journaal komt, of op de eerste pagina's van de krant. Niet iedereen vindt alles interessant maar binnen de eigen categorie is het wel allemaal belangrijk. Dat kan dus over dressuur gaan, of eventing, of mennen, of Natural Horsemanship, of grote zadeldiefstallen, of bijzonder paardengedrag, maar het is in ieder geval voor een bepaalde (voldoende vertegenwoordigde) groep belangrijk of interessant. Een berichtje over een meisje wat te paard naar school gaat is hooguit amusant maar meer ook beslist niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:44

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:44

Ik schop ook weer
[VN] Tinker dressuurkampioen in Groot-Britannië

1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
3. Belang voor de lezer (heeft bokt er wat aan om dit te weten? )
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)
6. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)

1. Er is zeer zeker geen conflict
2. Wedstrijd was 2 maanden terug, vorige week werd het bekend dat nummer 2 nummer 1 werd.
3. Absoluut geen belang, levert niks op behalve amusement
4. Buurland, andere kant van het kanaal
5 totaal onbekend
6. Volgens mij lopen er bergen tinkers op laag niveau,w ant het gaat om b/l niveau. Er dus ook geen sprake van een uitzonderlijke prestatie.

Ik snap dan ook niet dat dit voorpagina nieuws wordt...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:51

Jammer dat Eline er niet meer aan toegekomen is om te reageren. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:18

secricible schreef:
Ik schop ook weer
[VN] Tinker dressuurkampioen in Groot-Britannië

1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
3. Belang voor de lezer (heeft bokt er wat aan om dit te weten? )
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)
6. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)

1. Er is zeer zeker geen conflict
2. Wedstrijd was 2 maanden terug, vorige week werd het bekend dat nummer 2 nummer 1 werd.
3. Absoluut geen belang, levert niks op behalve amusement
4. Buurland, andere kant van het kanaal
5 totaal onbekend
6. Volgens mij lopen er bergen tinkers op laag niveau,w ant het gaat om b/l niveau. Er dus ook geen sprake van een uitzonderlijke prestatie.

Ik snap dan ook niet dat dit voorpagina nieuws wordt...

Goed punt. Dit op de voorpagina viel mij ook al op.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:35

Het kan achteraf natuurlijk altijd zijn dat iets niet goed geplaatst is. Daarvoor hebben we de TeM-knop en we horen het graag als er andere gedachten over zijn. Maar daar is de reactie-optie in het topic niet voor bedoelt.

Als je een pb stuurt kunnen we topics gewoon verplaatsen, al zal dat niet altijd gebeuren.

De tinker is op VN geplaatst omdat het om een Nationaal kampioenschap ging. Naar ons idee heeft een Tinker nog nooit een NK gewonnen, ook niet in Nederland. Hippiades plaatsen we ook op VN.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:58

Eddy: als er wordt getemt krijgen de gebruikers melding dat ze bij de nr moeten zijn. Nu wijst de nr naar de mods. Wat is het nou? Bovendien, als je eens tipt komt er nooit reactie terug. Dus waarom zou ik dan moeite doen als er geeneens een simpel 'dankjewel' vanaf kan? Daarnaast is dat tinkertopic echt niet vn waardig.