Waarom is bokt zo moeilijk met verkoop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Waarom is bokt zo moeilijk met verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:23

Ik volg even niet wat mw ermee te maken heeft Olympia? Het gebeurt overal op bokt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:40

duhelo meld zich :)
in mijn ogen tillen we niet hard zan het verkopen op zich. Daarvoor hebben we ook de markt ontwikkeld (er rekening mee houdend dat er al genoeg 2dehandssites bestaan, en dit voor bokt extra kosten en voor de moderators extra werk met zich meebrengt, is dit dus een extra dienstverlening dat we aanbieden aan de bokkers.)
Er is echter een tijd geweest dat willekeurige topics overspoeld werden met verkoopsposts. Die post zijn erg storend, zeker als ze niks te maken hebben met het betreffende topic.
Voor ons als moderator is het erg moeilijk om te volgen of die ene post een van de zoveel is, of idd eens een sporadische post. In het laatste geval is er niet echt een probleem.
MAAR ... Dan heb je die ene persoon die tig verkoopspost rondplaatst. Die persoon spreken we aan, en krijgen we als antwoord dat bokker X dat wel mocht, we meten met 2 maten enzoverder.
Dit maakt het niet duidelijk voor de gebruikers, en ook niet duidelijk voor de modjed (wat is spammen? meer dan 5 posts? Meer dan 2 in 1 week? Waar trekken we de grens?)

Beter is dus om op dergelijke vlakken rechtlijnig te zijn. We hebben de boktmarkt, je links kan je delen in je onderschrift (wat dan bij iedere post in ieder topic tevoorschijn komt!), en zeker in bv een Hk topic zal dat dan wel opvallen als er iemand een dergelijk item zoekt.

Over het research gedeelte over bepaalde producten kan ik echter niet op antwoorden, misschien dat er een medemodje me hierover kan aanvullen! echter blijft hier ook de kwestie dat als iedereen researchtopics opent en bokt hiermee overspoelt het erg onoverzichtelijk wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:47

Als ik overweeg een bepaald merk te gaan verkopen, mag ik daar geen topic over openen.
Als ik overweeg een bepaalde kleur in mijn collectie op te nemen en wil weten welke kleur men mooi vind, mag ik daar geen topic over openen.
De link die verwijdert is in get hk topic waarin ik actief ben, wat notabene een markt link was, wordt verwijdert... Terwijl het niemand van de actieve users in dat topic in de weg stond.

Als je commercieel bent, is er op bokt gewoon geen plaats voor je, buiten de markt om.
Maar mijn topic vorig jaar over nail art kinderfeestjes bleef dan weer wel staan :?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:59

LadyMadonna schreef:
Als ik overweeg een bepaald merk te gaan verkopen, mag ik daar geen topic over openen.
Als ik overweeg een bepaalde kleur in mijn collectie op te nemen en wil weten welke kleur men mooi vind, mag ik daar geen topic over openen.
De link die verwijdert is in get hk topic waarin ik actief ben, wat notabene een markt link was, wordt verwijdert... Terwijl het niemand van de actieve users in dat topic in de weg stond.

Als je commercieel bent, is er op bokt gewoon geen plaats voor je, buiten de markt om.
Maar mijn topic vorig jaar over nail art kinderfeestjes bleef dan weer wel staan :?

Maar, je bent niet de enige comercant hier. Stel dat er bv 100 mensen op bokt een eigen bedrijf hebben in paardenspullen. Die 100 mensen openen wekelijks een topic op harnachement over een merk, of een kleur, of ...
Dan komen er wekelijks 100 topics bij, waar mensen na een tijd toch niet meer op reageren.
De links die verwijderd worden, zoals ik zei zijn de regels er om een grens te kunnen trekken, om te vermijden dat we een welles nietes spelletje gaan spelen. Simpelweg om niet met 2 maten te gaan meten.

Als ik me niet vergis kun je als comercant wel banners laten plaatsen op bokt (waardoor je een grote groep gebruikers bereikt), maar ook hiervan heb ik niet genoeg kennis om me over uit te spreken. Ik log nog een medemodje :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:07

Banner is leuk voor reclame, niet om info van je doelgroep te krijgen.
En ach, er komen elke week ook 100 topics binnen met de strekking van: mijn pony wil niet aan de teugel, mijn hond is drachtig, help! Wat voor kleur dekje is leuk? Zal ik de manen wel of niet knippen?

Als particulier mag ik vragen: heeft iemand ervaring met produkt x?
Als ik een winkel heb mag dat ineens weer niet :?
Stel even dat ik een winkel heb in minipaarden benodigdheden, dan mag ik niet vragen: ik overweeg om tuigen van merk x in mijn collectie op te benen, heeft iemand ervaring met deze tuigen?
Waarom mag dat niet?

Dat er dan elke week 100 van dergelijke topics komen vind ik nogal een onzin argument sorry.
Aan dergelijke topics heb je meer dan aan: mijn sielughuh paardjuh wilt nie springe..., maar daar is wel ruimte voor :?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:10

Bokt is inderdaad zo 'moeilijk' met verkoop omdat we willen vermijden dat je overal om de oren geslagen kan worden met ondernemers die Bokt wel een handige visvijver vinden - en er dan wel een duidelijke lijn getrokken moet worden. Er is overigens wel een uitzondering op STW:

Commerciële berichten en topics zijn op Bokt.nl niet toegestaan. Wel bieden we afstudeerders en startende ondernemers op STW de kans om vragen te stellen en bijvoorbeeld een enquête te plaatsen. Als je vragen hebt aan collega-ondernemers, kun je die ook hier stellen of eventueel dit topic gebruiken. Voor andere bedrijven of topics met een duidelijke commerciële insteek gelden deze uitzonderingen niet. Voor de mogelijkheden om op Bokt te adverteren, verwijzen we je naar: http://www.bokt.nl/adverteren.

Ook op STW loopt er een topic speciaal voor ondernemers waar ook wel overlegd wordt over de samenstelling van assortiment en acties. Daarbuiten worden gebruikers niet lastig gevallen met ondernemers. Uiteraard kun je in je onderschrift alle vragen stellen die je wil.

@ LadyMadonna: waarom zou je niet gewoon een algemene vraag stellen naar ervaringen met dat bepaalde type tuig? Waarom moet daar meteen de mededeling bij dat je ook tuigen verkoopt?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:16

Prrrr (hoeveel r'en zijn dat nou? :P ) dat is ook weer niet helemaal waar hoor... ik heb destijds naar meningen gevraagd van verschillende stoffen, wat mensen mooi vonden. Maar dat mocht niet, want dat was ook te commercieel... dus in dat opzicht is er dan toch niet één lijn binnen het team, als ik jouw post zo lees. Ik geloof dat ik het merk niet eens genoemd had of had gezegd dat ik het verkocht. Enkel wat mensen mooi vonden voor een nieuwe collectie. Dat kan van alles zijn, toch?

Prrrr schreef:
@ LadyMadonna: waarom zou je niet gewoon een algemene vraag stellen naar ervaringen met dat bepaalde type tuig? Waarom moet daar meteen de mededeling bij dat je ook tuigen verkoopt?

Nou even in alle eerlijkheid, maar als ik met een webshop in mijn onderschrift een topic open met 'Wie heeft ervaringen met ...', dan denk ik dat ik van de helft van de mods een pb krijg dat het niet mag. Te commercieel, onbewuste verwijzing naar de shop, weet ik veel wat. Ook als ik mijn shop er niet eens bij noem. Soortgelijk is me namelijk al overkomen.
Laatst bijgewerkt door Annash op 24-08-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:21

Laatst was er nog een topic met een pas aangemelde gebruiker die een link plaatste naar een marktonderzoek. Ik heb daarop getemd, maar dat bleef gewoon open. Dat kon blijkbaar wel! Terwijl de "oudgedienden" zich niks kunnen permitteren.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:24

ik vind dat eigenlijk ook wel raar ik vind dat bokt ook bedoeld is om meningen ervaringen te horen nou en ts vraagt om een ervaring met een bepaald merk en dat is toegestaan op bokt volgens mij
en de bokt markt staat ook vol met heel veel onzinnige advertenties je kan er geen eens normaal naar een pony zoeken!
als de moderators zich bezig gaan houden met het verwijderen vind dit soort topic's mogen ze eerst wel andere topic's verwijderen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:25

Dat is dan weer een andere vraag dan een vraag naar de ervaringen ermee. De suggestie 'voor een nieuwe collectie' maakt de vraag commercieel, en dus niet geschikt voor alle topics buiten de eerdergenoemde topics op STW.

Voor een ondernemer in paarden en paardenspullen is Bokt uiteraard goud waard als informatiebron. Houd er alleen rekening mee dat Bokt geen visvijver is en niet iedereen ervan gediend is met enige regelmaat geconfronteerd te worden met vragen met een commerciële achtergrond.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:26

Prrrr schreef:
Dat is dan weer een andere vraag dan een vraag naar de ervaringen ermee. De suggestie 'voor een nieuwe collectie' maakt de vraag commercieel, en dus niet geschikt voor alle topics buiten de eerdergenoemde topics op STW.

Maar als iemand anders (zonder shop) het voor mij vraagt is het ineens geen probleem (zonder het merk te noemen). Dat is toch eigenlijk zo krom als een hoepel?

Prrrr schreef:
Voor een ondernemer in paarden en paardenspullen is Bokt uiteraard goud waard als informatiebron. Houd er alleen rekening mee dat Bokt geen visvijver is en niet iedereen ervan gediend is met enige regelmaat geconfronteerd te worden met vragen met een commerciële achtergrond.

Dat snap ik heus wel. Maar als ik een topic open met 'Wie heeft er ervaringen met product x' betwijfel ik of het open blijft, eerlijk gezegd. Als iemand anders het doet is het geen probleem. Er staan immers ladingen topics van op HAR (of is 't nou HAN?) Wordt er bij mensen die een shop hebben (oid) niet veel sneller het lijntje doorgetrokken 'het zal wel voor de shop zijn, dus het is commercieel'?
Laatst bijgewerkt door Annash op 24-08-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:29

Natuurlijk is dat wel een probleem. De vraag of je een bepaalde stof in een assortiment op zou moeten nemen is toch altijd een commerciële vraag, wie hem ook stelt? Je kan een topic aanmaken op STW, maar als ik de opmerkingen zo lees, is dat precies wat je niet wilt: je wil topics die niet commercieel bedoeld zijn gebruiken om vragen te stellen waarvan je het antwoord commercieel wil gebruiken. Daarvan hebben we in het beleid gezegd dat Bokt daar niet voor bedoeld is, juist om te voorkomen dat je overal en nergens geconfronteerd kan worden met vragen met commerciële doelen. Niet op Bokt.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:31

Nee hoor, ik wil daar helemaal geen speciaal topic voor aanmaken :-) Op dat moment was het een vraag middenin een groot topic, waar het over nieuwe collecties ging. Lijkt mij volkomen op zijn plek en werd ook met veel enthousiasme op gereageerd. Ik zou voor zoiets ook echt niet speciaal een topic aanmaken hoor! Dat is echt commercieel, snap ik ook wel. :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:35

Maar een particulier zal een of een paar keer een topic maken over ervaringen met product X. Terwijl commerciele gebruikers iedere week wel een nieuw product willen (of zouden willen) lanceren. Dan wordt het informatieve gedeelte van bokt overspoeld door commerçanten die ervaringentopics openen (ook door commerçanten die dus énkel gaan aanmelden op bokt om zo gemakkelijk enquêtes te verspreiden)
Als ik me niet vergis hebben we daarvoor min of meer de markt ontwikkeld, zodat gewone gebruikers die niks zoeken en niks willen kopen niet tussen de verkoopsadvertentie's moeten gaan ploegen op zoek naar iets écht informatiefs.

@Annash, dit hangt er ook vanaf waar die vraag gesteld wordt. Stel die vraag passeert in een HK topic, over het algemeen knijpen we daar wel een oogje voor toe (uitgezonderd als je eerste en enige post in dat topic die vraag is, maar dan wordt er vooral gemodereerd op het feit dat het niet toegelaten is om zomaar een HK topic binnen te vallen met iets dat er niets mee te maken heeft, zonder de intentie om daadwerkelijk mee te kletsen).
In een informatief topic past een dergelijke vraag een stuk minder, omdat dat dan simpelweg offtopic gaan is.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:36

ik als totale leek en non commerciële heb veel liever topics van mensen met een webshop of iets dergelijks die proberen een goed aanbod te creëren dan al die honderden topics van kinderen met al die onzin waar bokt mee vervuild word (erger me groen en geel daaraan, kan daar niet wat aan gedaan worden als we het toch over vervuiling hebben?). Ik vind zulke topics wel heel interessant om op de hoogte te blijven van nieuwe dingen en ontwikkelingen en om mee te discussiëren over waarom ik zelf iets wel of niet zou willen.

Misschien een speciaal plekje maken voor deze mensen en enkel toegang naar x aantal postst om het visvijver gehalte weg te halen? Met bijvoorbeeld een maximum van 1 topic per maand?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:37

leonie87 schreef:
ik als totale leek en non commerciële heb veel liever topics van mensen met een webshop of iets dergelijks die proberen een goed aanbod te creëren dan al die honderden topics van kinderen met al die onzin waar bokt mee vervuild word (erger me groen en geel daaraan, kan daar niet wat aan gedaan worden als we het toch over vervuiling hebben?). Ik vind zulke topics wel heel interessant om op de hoogte te blijven van nieuwe dingen en ontwikkelingen en om mee te discussiëren over waarom ik zelf iets wel of niet zou willen.

Misschien een speciaal plekje maken voor deze mensen en enkel toegang naar x aantal postst om het visvijver gehalte weg te halen? Met bijvoorbeeld een maximum van 1 topic per maand?

een soort van huiskamer waar bv iedere commerçant 1 topic mag aanmaken en in dat topic zijn updates/vragen kan stellen, zoiets?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:39

Duhelo schreef:
Maar een particulier zal een of een paar keer een topic maken over ervaringen met product X. Terwijl commerciele gebruikers iedere week wel een nieuw product willen (of zouden willen) lanceren. Dan wordt het informatieve gedeelte van bokt overspoeld door commerçanten die ervaringentopics openen (ook door commerçanten die dus énkel gaan aanmelden op bokt om zo gemakkelijk enquêtes te verspreiden)
Als ik me niet vergis hebben we daarvoor min of meer de markt ontwikkeld, zodat gewone gebruikers die niks zoeken en niks willen kopen niet tussen de verkoopsadvertentie's moeten gaan ploegen op zoek naar iets écht informatiefs.

@Annash, dit hangt er ook vanaf waar die vraag gesteld wordt. Stel die vraag passeert in een HK topic, over het algemeen knijpen we daar wel een oogje voor toe (uitgezonderd als je eerste en enige post in dat topic die vraag is, maar dan wordt er vooral gemodereerd op het feit dat het niet toegelaten is om zomaar een HK topic binnen te vallen met iets dat er niets mee te maken heeft, zonder de intentie om daadwerkelijk mee te kletsen).
In een informatief topic past een dergelijke vraag een stuk minder, omdat dat dan simpelweg offtopic gaan is.

Maar op de Bokt markt bereik je daar echt niet je publiek mee hoor... evenals een banner. Niet bij een vraag, zeg maar. Ik snap jullie gedachtengang heel goed hoor, en ik vind het zeker goed dat er regels voor zijn, maar 'de andere opties', die werken imo niet.

Jammer dat er dan bij mij geen oogje dicht werd geknepen, dat was in een HK topic waar ik gewoon meeklets. En dat het bij anderen wel mag laten staan. Ja, ik weet het, moeilijk, veel werk, absoluut waar... maar niet eerlijk tegenover de ene ondernemer wel en de andere niet. Ik snap het, echt waar, maar vind het toch jammer. Of alles (wat imo onmogelijk is, dan heb ik echt medelijden met jullie :(:) ) of niets (in HK bv). Ik denk nl als het daar écht storend is, mensen er wel op temmen.

Fijn dat er zo uitgebreid wordt gereageerd nu, toch goed om er nog een keer over te praten / meningen uit te wisselen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:40

Duhelo schreef:
leonie87 schreef:

een soort van huiskamer waar bv iedere commerçant 1 topic mag aanmaken en in dat topic zijn updates/vragen kan stellen, zoiets?

Dat zou ik niet eens een heel gek idee/voorbeeld vinden. Een apart stukje voor ondernemers met vragen over producten vóór hun doelgroep. Dan kunnen bokkers zelf kiezen of ze er kijken of niet, en krijg je misschien ook geen verkapte sluikreclame op andere gedeelten van bokt?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:42

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:43

Prrrr schreef:

Ik ben niet gediend van penny's die hun pony met kippensoep beter willen maken.
Ik ben niet gediend van foto's van paarden die met een slof in de krul getrokken worden.
Ik ben niet gediend van doorgeslagen naturals...
Toch zijn die er zat op bokt en krijg je te horen: je hoeft het niet te lezen....

Maar goed, t topic is weer vrij kansloos merk ik wel...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:50

@ LadyMadonna: Het topic is niet kansloos, zoals je kunt zien worden er van beide kanten optie's aangedragen, en doen wij ook ons best om daar rekening mee te houden, moest een HK voor commerçanten een optie kunnen zijn dan wordt dit zeker besproken en indien mogelijk gerealiseerd.
Er is daarnaast wel een verschil tussen penny's die op JH een topic openen (waarvan je op voorhand weet als je daar gaat posten/lezen je soms een penny zult tegenkomen) of foto's van paarden met een slof (wat je ook kunt tegenkomen als je leest op HAW, en commerciele topics die overal gaan opduiken ...

JOAN: je topic dat je doorgeeft is inderdaad een goed voorbeeld, ik zie echter dat er geen tem op gekomen is (heb ik net even gedaan zodat het aangepakt kan worden).
Dat is ook een groot probleem, bokt is groot, hééél hééél erg groot. Er rekening mee houdend dat sommige forumdelen héél erg vlug gaan, en de meeste moderators vrijwilligers zijn (en wij dus ook werk en een huishouden hebben waardoor we geen 24/7 online kunnen zijn) kunnen dergelijke topics wel eens over het hoofd gezien worden. Daarom is die temfunctie ook zo belangrijk, tems zien we altijd. losse topics zien we niet altijd ...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:59

leonie87 schreef:

Die mogelijkheid is er dus: op STW.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:18

Duhelo: en dat verschil is?
Er wordt als argument aangedragen dat men niet zit te wachten op topics met een commerciële insteek. Dat er honderd topics per week zullen komen....
Er zijn ook 100 topics per week die ik niet interessant vind. Die laat ik ook niet uit bannen.
Wát is het probleem met commerciële Posts?
Zelfs het topic van een opening van een shop, wat gewoon goed liep, mocht niet. Er kwamen vragen van mensen, hebben jullie dit of dat? Mocht niet. Gebruiker heeft zelfs een apart account aan moeten maken als het om dingen betreft de shop gaat.
En dan: waarom wordt een link naar een advertentie op boktmarkt verwijdert uit een hk?

Verder zou je je topics onder stw kwijt kunnen, maar waar laat je dan je paard gerelateerde topics?
Fotografen mogen hun werk laten zien, hoewel 1 fotograaf (waarvan ik het iig weet) haar naam ook heeft aan moeten passen, omdat haar user naam haar bedrijfsnaam was (al jaren)

Ik ben zelf nagelstyliste (oh... mag ik dat zeggen?) stel nou dat ik mijn collectie uit wil breiden, waar kan ik vragen welke kleuren men interessant zou vinden? Van alle bokkers kont er misschien uiteindelijk 1 bij mij terecht, dus wat dat betreft is bokt compleet niet interessant voor mij. Wel als het gaat om welke kleuren "de massa" mooi vind.

Een hk zoals nu voorgesteld wordt vind ik overigens compleet niet interessant.
Mijn inziens wordt er behoorlijk overdreven met met 100 topics per week en bedrijven die elke week wel iets aan hun collectie toe willen voegen...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:22

Waarom wil je die vragen per se kwijt op een forum dat is opgezet als paardenforum?
De beleidskeuze is gemaakt om commerciële topics buiten markt en STW niet toe te laten, om te voorkomen dat je overal en nergens overvallen kunt worden met vragen waar je niet op zit te wachten. Ik heb ook nog geen reden gehoord om dat beleid te verlaten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:25

Dat was een voorbeeld prrr... Er staan wel ergere dingen die compleet niet paard gerelateerd zijns
Dat paard gerelateerd heb ik al heel lang laten varen..

Vragen waar je niet op zit te wachten zijn er ook te over.... Help m'n ex, ben ik zwanger? Ik heb don gedaan, m'n eerste one night stand....
Ohja, ontzettend paard gerelateerd :j