Waarschuwen mag niet volgens Mod??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:51

Gini schreef:
Ik veronderstel omdat er 83.879.724 posts op bokt staan en deze heel moeilijk allemaal tot in detail ontleed kunnen worden. Wanneer je het tegenkomt en het stoort je, gewoon temmen!.

Nee, dit staat in Ervaringen/Diensten, daar waar het niet mag staan volgens de mods.

Ik heb hierboven al geschreven wat het antwoord van de mod is.
Daar kun je dus niks mee...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:12

Vera, waarschuwingstopics mogen nergens op bokt. Het is natuurlijk niet zo dat het verhaal smaad en laster en de wetgeving alleen opgaat voor Ervaringen en Diensten.
Waarschijnlijk heeft betreffende mod het inderdaad niet gezien vanwege hetgeen Gini zegt, we kunnen onmogelijk alle berichten doorlezen, en zelfs van alleen de subforums waar je mod van bent niet. Daar hebben we dus de tem ook voor, zodat bokkers die zien dat er iets niet goed is dit doorgeven via tem.
Je kunt op deze berichten dus gewoon een tem plaatsen, zodat de mod van ED erop geattendeerd wordt.

Vera

Re: Waarschuwen mag niet volgens Mod??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:11

Neonlight, zet het in de Boktregels en mensen weten dat het niet mag.
Ik bok al meer dan tien jaar maar ik wist het niet en kan het ook nergens terugvinden :)
Zo voorkom je een hoop onduidelijkheden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:26

Smaad is alleen maar smaad als het niet aangetoond kan worden dat het algemeen belang vereist dat deze informatie naar buiten wordt gebracht.

Wikipedia schreef:
Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.

Anders dan bij laster gaat het bij smaad niet per se om beschuldigingen die onwaar zijn. Vaak worden de beschuldigingen zo veel mogelijk opgeblazen om het slachtoffer zo veel mogelijk aan de schandpaal te nagelen. Het hoeven niet per se strafbare feiten te zijn waarvan het slachtoffer wordt beschuldigd; overspel of afwijkende seksuele voorkeuren kunnen zich ook lenen voor smaad.

De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak, of frustratie na het beëindigen van een relatie. Ook kan smaad het ten uitvoer leggen zijn van het dreigement dat geuit is bij chantage, als het slachtoffer niet mee wenst te werken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:36

Ik heb zoiets ook al eens aan de hand gehad met een handelaar. Ervaring uit eerste hand die niet zo fraai waren, de ervaringen 2 e hand die net zo erg waren heb ik nooit gemeld maar nee werd meteen weggehaald omdat het niet mocht. Ook overlegt met de mod in kwestie maar het antwoord kon ik verder niks mee. Een botte het mag niet. Om waarom? Om daarom!

Ik snap nog steeds niet waaom dat niet mag. Ervaringen en diensten heet toch niet voor niets zo?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:42

Inmiddels is de charter van ED aangepast en hebben we daarin specifiek vermeld dat waarschuwingstopics en -posts niet mogen. Eerder werd dit gezien als onderdeel van het het stukje over het verwijderen van 'niet neutrale posts', maar er bleek behoefte aan meer duidelijkheid over dit punt, dus bedankt voor het aankaarten daarvan; bij deze hebben we de charter hiermee verduidelijkt.

Misschien dan nog een kleine uitleg over wat als niet-neutraal gezien wordt.
De regels voor Ervaringen en Diensten zijn redelijk streng opgesteld, in principe vinden we het op bokt goed als ook negatieve ervaringen gedeeld worden (alleen uit eerste hand), omdat het voor andere mensen nuttig kan zijn om zich goed te kunnen informeren voor ze met een bedrijf in zee gaan, maar er zijn een aantal voorwaarden aan en een daarvan is dat je bericht op een neutrale manier moet weergeven wat er gebeurd is.

Je kunt je voorstellen dat een bericht als "Mensen ga hier echt nooit iets kopen!! Want bij dit bedrijf werken oplichters!' of 'Dit is wat er gebeurd is en iedereen kan toch verdorie zo weten dat dit niet klopt?!!!! Maar ZIJ willen dat weer niet toegeven!!!!' niet neutraal overkomt en daar trekken we dan de lijn.
In deze twee voorbeelden zit een subtiel verschil, de eerste is puur een waarschuwing zonder ervaring, bij de tweede is wel een ervaring beschreven, maar ook dit is niet neutraal te noemen.

Wat mag wel: op een zakelijke manier je geschil melden, vertellen wat er volgens jou gebeurd is, hoe je het hebt proberen op te lossen en hoe het bedrijf hierop heeft gereageerd.
Door veelvuldige uitroeptekens, hoofdletters, termen als oplichters gebruiken en aanvallen plaatsen richting een bedrijf, gaat een bericht over de grens en moeten we het verwijderen, terwijl we voor de boodschap die je te vertellen hebt, juist wel een plaats willen bieden op het forum, mits hij dus op een redelijke toon gebracht wordt.
(Dus kort gezegd: plaats je ervaring feitelijk, met de heftige emoties eruit gestript)

Als het goed is wordt bij het verwijderen van een bericht, een linkje gegeven naar de regels waaraan je bericht op ED moet voldoen. In aangepaste vorm, kan het dan meestal wel opnieuw worden geplaatst. Als je twijfelt over je bericht, kun je het eventueel nog even aan een mod laten zien voor het plaatsen.
Als je in een topic berichten ziet die niet voldoen aan die regels, dan stellen we het op prijs als je er op zou willen TeMmen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:56

Nicole dank je voor je toevoeging, alleen mijn reactie was neutraal maar is toen toch verwijdert omdat het niet mocht. Ging in dit geval over een handelaar die ons eerst een overduidelijk ziek dier wilde aansmeren en daarna een volledig wild dier ging promoten als braaf en zadelmak. Ik wilde er niet op, hij liet een medewerker nietsvermoedend opstappen met veel moeite waarna het dier volledig ontplofte uit angst. Ik heb het iets uitgebreider omschreven maar in dezelfde woorden. Toch werd het verwijdert.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:02

Bedankt Nicole, zeer heldere uitleg!! :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:46

karuna, is het goed als ik je een PB stuur? Ik denk dat ik het bericht gevonden heb, maar dan zou ik hier namen moeten gaan noemen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:57

Vraagje, mag ik wel een reactie geven waarin ik vertel hoe geweldig ik iets vind, met veelvuldig gebruik van hoofdletters, uitroeptekens en woorden als 'topzaak' etc.? Want dat is eigenlijk hetzelfde...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:01

Zo lang er geen strafrechterlijke regel is die bedrijven in staat stelt om klacht neer te leggen wegens enthousiasme en positiviteit, mogen zulke uitspraken inderdaad.