Langlopend topic uit 2011 nu opslot? (wormenkuren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:35

Kadankovitch schreef:
jodi schreef:
En als je een recept hebt,mag je het product kopen waar je wil volgens mij.

Nee Jodi. Je mag volslage legaal in België een wormkuur kopen en het aan je paard geven. Er is geen enkele wetytelijke plicht opgelegd aan de 'gebruiker'. Dat heb ik in mijn vorige post uiteengezet. Maar die is veel later geplaatst dan uw post. Maar omdat de meeste mensen in dit land gewoon aannemen dat zij tegelijkertijd met de aan de apotheker opgelegde receptplicht, ook de plicht hebben alleen maar wormkuren te geven die aldus verkregen zijn. Dat is een misvatting. Die plicht bestaat niet. De wetgever heeft daarin niet voorzien.

Ik koop hier(Frankrijk) ook gewoon bij de apotheek,maar 'ergens' staat er ook in de franse regels dat je een recept moet hebben. :+

karuna
Drukke kabouter

Re: Langlopend topic uit 2011 nu opslot? (wormenkuren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:15

He is het topic dicht, is miste het al redelijk bovenaan.

Wie heeft het gemeld aan een moderator? Dat topic loopt al zo ontzettend lang en er hebben zoveel mensen in gereageert. Het is niet illegaal om ze te kopen in het buitenland, het is niet illegaal om ze te geven aan je eigen paard. Wat is er dan tegen de regels van bokt? Heeft er een dierenarts gepiept of zo?

Ook waar je sebacil kunt kopen wordt openlijk besproken, dat mocht ook jaren niet verkocht worden in nl, maar elders wel. Dat hebben we op aanraden van de dierenarts zelfs in Frankrijk gekocht bij een apotheek.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:32

Dames, een ieder kan googlen op 'wormers horses' en dan 'UK' of 'Ireland' en met, al dan niet zijn (jaar)recept thuis in de la, kuren bestellen. Ik lees telkens, en onderbouwd door de overheid, dat dit niet illegaal is vanuit de kopende partij. Ik lees veel mee op Bokt, maar reageer zelden, maar het afsluiten van het oorspronkelijk topic van 2011 stuitte me erg tegen de borst. Waarom? Omdat met de juiste formulering dat topic niet 'verboden' is (mits je de plicht tot recept maar noemt), de tijdspanne tussen opening van het topic en de sluiting te groot is om geloofwaardig tot sluiting over te gaan en ik van mening ben dat bepaalde tips gedeeld mogen worden, en men het aan de verantwoordelijkheid van de gebruiker (in dit geval koper is) dient over te laten om wel of niet tot aanschaf over te gaan. Daarom heb ik een topic geopend, 'Wormenkuren, elders in EU goedkoper', maar dat ging ook direct op slot, terwijl ik in dat topic nadrukkelijk heb opgenomen dat er een receptplicht in NL is (de gewenste opmerking vanuit het Team)terwijl het mogelijk is zonder recept te bestellen in sommige andere EU-landen (bijzonder, maar wel vermeldingswaardig), zodat de moderators gerust mogen zijn.

Nogmaals, ik lees sommige zinvolle onderwerpen graag mee. De beredenering van de sluiting van het oorspronkelijke topic kan ik nog enigszins mee leven, omdat daar niet wordt gesproken over de receptplicht en men de mogelijkheid zonder receptplicht te bestellen juist promootte. Echter, mijn reactie daarop in het nieuwe topic waarin ook gewezen wordt op die mogelijkheid maar waarbij nadrukkelijk vermeld staat dat men niet ontslagen is van de receptplicht, is ook gesloten. En dat laatste is niet in lijn met de reden waarom het oorspronkelijke topic is gesloten. En DAT snap ik dus niet!!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:37

Gun het team de tijd hierop te reageren. Wellicht waren ze niet op de hoogte van de feitelijke regels rondom het geven van buitenlandse middelen. Ben wel benieuwd of de mening naar aanleiding van deze informatie aangepast wordt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:32

Iris82 schreef:
Gun het team de tijd hierop te reageren. Wellicht waren ze niet op de hoogte van de feitelijke regels rondom het geven van buitenlandse middelen. Ben wel benieuwd of de mening naar aanleiding van deze informatie aangepast wordt.

Wellicht hadden ze dat dan eerst beter na moeten kijken voor dit besluit genomen werd.
Daar hebben ze immers 2 jaar lang de tijd voor gehad. :)

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:09

Als onbekende voor wat betreft forumzaken en slotjes; hoe lang duurt het gemiddeld voordat er een antwoord komt? Ik begrijp dat het vrijwilligers zijn, maar er zijn genoeg verwijzingen gegeven naar de richtlijnen en hoe of wat vanuit de EU.

Nogmaals een citaat uit de evaluatie van Berenschot, onderzoek evaluatie wormenkuren/receptplicht, uitgevoerd op verzoek van het ministerie van EL&I, misschien helpt ze dat op gang:
In Ierland zijn bepaalde antiparasitica, waaronder ontwormingsmiddelen, uitgesloten van receptplicht op grond van de uitzonderingsmogelijkheid die de Europese Richtlijn 2006/130/EG biedt. Deze richtlijn bevat criteria om bepaalde diergeneesmiddelen voor voedselproducerende dieren uit te kunnen sluiten van de receptplicht die is ingesteld via Rl. 2001/82/EG. Ierland geeft aan dat anthelmintica niet receptplichtig zijn, omdat de dierhouder in de beste positie is om te weten of zijn boerderij een risico heeft op besmettingsgevaar van wormen.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:14

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:41

Marjanka ik ga een moderator vragen zich even te melden in dit topic om jullie vragen te beantwoorden. Mocht je binnen 48 uur nog geen reactie hebben gehad, wil je me dan even een pb sturen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:47

Mag dit topic zeker ook op slot?
[MD] Wormmiddelen, wel of niet via DA, hoe zit het nu?

Het staat nergens in de WET dat het niet mag..
Ik vind dit onterecht...

Dan mogen idd de topics over illegale baken,schuren e.d ook dicht lijkt me?

Ben heel benieuwd naar een reactie van een moderator hierop.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:43

Kleine update nav mijn vorige post. Omdat het een wat breder vraagstuk is en we het belangrijk vinden dat er uitsluitsel komt, heb ik beheer gevraagd jullie vragen te beantwoorden. Eline heeft zojuist aangegeven zich in te lezen en de vragen morgen te beantwoorden.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:03

Hartelijk dank, we wachten rustig af en ik vertrouw erop dat de stellingname vanuit Beheer, het Team, Moderators etc. voldoende breed is dat ook andere topics over de grijze gebieden in de regel- en wetgeving van een duidelijke handleiding kunnen worden voorzien zover het al dan (on)terecht sluiten van dergelijke topics betreft. Blijkbaar ontbrak dit nog.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:44

Ik ben benieuwd naar de reactie van Eline en ik ben blij dat meerdere bokkers met mij het niet eens zijn met de sluiting. :)

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:06

Ik heb zojuist Sansje (lid bezwarencommissie) een PB verzonden; ik heb namelijk nog geen bericht van het Team danwel Beheer, noch van Eline, noch dat aanvullende info inzake de besluitvorming in dit topic is vermeld. De afspraak was dat dit binnen 48 uur zou plaatsvinden, maar enige tijdsoverschrijding kan natuurlijk; vrijwilligers van Bokt hebben ook een werkgever, paarden en huishouden. Wellicht zal het dan vanavond geplaatst worden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:09

D'r werd gevraagd of je Sansje dan een pb wilde sturen.
Dit hoeft toch niet direct in het topic gemeld te worden? Voegt niet veel toe namelijk.

Beetje geduld mag wel gebruikt worden.

Schiet eens op Eline :+ :Y)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:20

Ik vind het wel een toegevoegde waarde hebben om dit te posten.
Zo hoeft niet iedereen Sansje of Eline te PB-en. 1 mail is voldoende en nu is de kans op een dubbele PB kleiner.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:48

Het klopt dat ik laat reageer, ik heb gisteren een post getypt om hier te plaatsen, waarin ik vooral aangaf dat ik vandaag overleg met Bart zou hebben hierover, maar die heb ik wel getypt - niet geplaatst, vergeten een laatste keer op enter te drukken. Excuus daarvoor!

Op de Bokt Markt (en vroeger EA) geldt al een tijdje de regel dat het niet toegestaan is om middelen waarvoor in Nederland een receptplicht geldt te verhandelen. Op een gegeven moment kwam ook dit topic weer onder de aandacht van het team en is daar over overlegd. Voor wormenmiddelen heeft de wetgever een receptplicht ingesteld, o.a. om resistentie te voorkomen/te vertragen. Wat er precies is toegestaan op dit gebied is juridisch gezien nogal grijs. Het team is er in eerste instantie vanuit gegaan dat het zonder recept kopen/gebruiken van receptplichtige middelen tegen de wet zou zijn - wat geen onlogische gedachte is.

Maar: we hebben daarbij de fout gemaakt om ervan uit te gaan dat Europese wetgeving logisch is ;) Bianca41 quote op de vorige pagina al: "Deze handelswijze druist in tegen wat in Nederland legale praktijk is, maar is in het Verenigd Koninkrijk toegestaan, en daarmee niet illegaal." In de categorie 'makkelijker kunnen ze het niet maken...’ scoort die quote erg hoog, maar de laatste twee woorden zijn duidelijk: niet illegaal.

Daar gaan we dan ook op Bokt maar aan weer in mee, dus de wijziging zal worden teruggedraaid, topic zal in de loop van morgen weer geopend worden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 20:51

Fijn, dankjewel.
Hopelijk wordt het een volgende keer eerst goed uitgezocht. :)
Ik begrijp alleen niet, dat het verhandelen van middelen gelijk wordt gesteld met een topic met tips. Maar zo te lezen viel dat voor het team onder het grijze vlak.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:47

Hartelijk dank. Verhandelen is inderdaad iets totaal anders dan het verstrekken van tips.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 09:35

Super nieuws! Bedankt Eline! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:59

Klopt het trouwens dat het topic op dit moment ook verwijderd is? Want ik zie hem niet meer terug in mijn eigen berichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:02

Je hebt gelijk, ik ga er even achteraan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:02

Bedankt!

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:51

Gast8253, wil je ook kijken naar het topic 'Wormenkuren, elders in EU goedkoper', daar staat ook een slotje op met vermelding van 'gastslotje'. Geen idee wat dat betekent, maar als het het bovenstaande besluit samenhangt, dan mag dat 'gastslotje' (ik weet niet waar het voor staat) wellicht ook verwijderd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:12

Ga ik ook meteen overleggen, ik hoop er vanavond op terug te kunnen komen.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:06

Dank!!