muziek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: muziek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:44

Maar ehm... ik wil niet banketstaaf doen...
Is het niet handig dat het beheer zich eens gaat verdiepen in illegaal downloaden?
Want zover als ik weet is downloaden voor eigen gebruik (in ieder geval muziek) niet illegaal.
Het wordt pas illegaal wanneer je het gaat verhandelen of uploaden. Echter worden particuliere uploaders meestal met rust gelaten.

http://www.digimuziek.nl/legaal.htm

Maar ik vraag me dus al een aantal jaren af wat het argument van Bokt is om dit als taboe te bestempelen. Zeker zolang er van een wetswijziging geen sprake is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:46

Volgens mij wil Bokt er, omdat de regels soms onduidelijk zijn, er helemaal niets mee te maken hebben.
En kan het niet zo zijn, dat als je er dus op internet over praat (dus iets in de trant van: "check die site, daar hebben ze heel goede liedjes, virus vrij" of "anders stuur mij je mail maar, dan stuur ik je wel wat muziek") dat dat weer op de grens ligt. Of er overheen gaat (verhandelen?)
En dan is Bokt strafbaar, toch?
Correct me if I'm wrong.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:51

Zodra wij muziek op bokt posten deelt bokt - een bedrijf - dus muziek. Wij zijn dan niet strafbaar, maar bokt wel.

Op the Pirate Bay staat ook niet één illegaal bitje. Zijn toch uit de lucht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:54

LoveBodin schreef:
Volgens mij wil Bokt er, omdat de regels soms onduidelijk zijn, er helemaal niets mee te maken hebben.
En kan het niet zo zijn, dat als je er dus op internet over praat (dus iets in de trant van: "check die site, daar hebben ze heel goede liedjes, virus vrij" of "anders stuur mij je mail maar, dan stuur ik je wel wat muziek") dat dat weer op de grens ligt. Of er overheen gaat (verhandelen?)
En dan is Bokt strafbaar, toch?
Correct me if I'm wrong.

Maar de wetgeving is hartstikke duidelijk, bekijk de link maar eens.
Jurisprudentie geeft dat als resultaat.

En ik denk dat de situatie die jij nu schetst dusdanig te betwijfelen is dat de kans dat het als verhandelbaar wordt gezien, heel erg klein is. Maargoed, ik ben geen advocaat hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:57

HLPhoto schreef:
Zodra wij muziek op bokt posten deelt bokt - een bedrijf - dus muziek. Wij zijn dan niet strafbaar, maar bokt wel.

Op the Pirate Bay staat ook niet één illegaal bitje. Zijn toch uit de lucht.

Dat uit de lucht betwijfel ik hoor :D Andere landen hosten de site nog gewoon.
Plus dat TPB niet bij elke provider uit de lucht is, althans, zo was het van de zomer toch?

Maar Bokt deelt de muziek niet, Bokt is enkel het platform waarop de muziek wordt gedeeld.

Maargoed, ik zal ff een belangrijk stukje uit de link quoten:

Citaat:
De Nederlandse regering heeft bij het aanpassen van de Nederlandse Auteurswet aan de Europese richtlijnen "uitdrukkelijk en herhaaldelijk verklaard dat het downloaden uit illegale bron voor privégebruik niet verboden is".

Zolang die Auteurswet niet wordt veranderd lijkt me hier niets aan te veranderen. En aangezien Bokt slechts het platform is, en zij hier niet van profiteren (inkomsten komen uit reclamebanners etc.) lijken ze me niet verantwoordelijk.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:00

Je kan je trouwens ook afvragen of bokt niet al moet betalen als er auteursrechtelijk beschermd materiaal van YouTube ge-embed wordt. Dat is weergeven op je website en in principe moet je dat melden + er wat over afdragen.

Aan degene boven mij; hoe goed denk jij dat bokt nog draait als er een IP ban op zit bij alle grote providers van NL? Reken maar dat er dan iemand een nieuwe baan kan zoeken :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:03

Oh ja, Pirate Bay verdient ook puur aan reclame en host minder dan bokt, er wordt namelijk niks ge-embed.
Buiten dat heeft zeker 10% van wat ze doen niets van doen met illegaa downloadenl. Bv. Windows dvd's hosten zonder s/n is nl. niet eens strafbaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:05

HLPhoto schreef:
Je kan je trouwens ook afvragen of bokt niet al moet betalen als er auteursrechtelijk beschermd materiaal van YouTube ge-embed wordt. Dat is weergeven op je website en in principe moet je dat melden + er wat over afdragen.

Aan degene boven mij; hoe goed denk jij dat bokt nog draait als er een IP ban op zit bij alle grote providers van NL? Reken maar dat er dan iemand een nieuwe baan kan zoeken :=

En waarom zou dat gebeuren?

Mocht de Auteurswet aangepast worden, kan Bokt het beleid ook prima weer aanpassen toch?

Kijk maar eens op andere grote fora, wat er wordt gedaan met topics over muziek downloaden...
http://forum.fok.nl/topic/1566077/2/25

Niks eigenlijk :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:07

HLPhoto schreef:
Oh ja, Pirate Bay verdient ook puur aan reclame en host minder dan bokt, er wordt namelijk niks ge-embed.
Buiten dat heeft zeker 10% van wat ze doen niets van doen met illegaa downloadenl. Bv. Windows dvd's hosten zonder s/n is nl. niet eens strafbaar.

Zal nog eens mijn vorige quote herhalen:

Citaat:
De Nederlandse regering heeft bij het aanpassen van de Nederlandse Auteurswet aan de Europese richtlijnen "uitdrukkelijk en herhaaldelijk verklaard dat het downloaden uit een illegale bron voor privégebruik niet verboden is".

Vandaar dat de kwestie Pirate Bay ook zo langdradig is en er nog steeds geen duidelijke uitspraak in is.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:08

Ja ik! Muziek, leuk, maarreee. ben helemaal niet muziekaal, maar heb vorige week een blokfluit gekocht, gewoon meer voor de bluf om te kijken of het nog ging.........wat een drama!!

Maar zo leuk, nog een ouder iemand die toevallig wel blokfluit kan spelen??????

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:14

GroteVogel schreef:
Ja ik! Muziek, leuk, maarreee. ben helemaal niet muziekaal, maar heb vorige week een blokfluit gekocht, gewoon meer voor de bluf om te kijken of het nog ging.........wat een drama!!

Ooit toen ik klein was geleerd, inmiddels al minstens 12 jaar saxofoniste ;) Wat moet je weten? (kan evt ook via pb)

Wbt downloaden, als je het woord downloaden al schrijft dan krijg je al een pb dat je over downloaden praat (ja, heb er al 2 ontvangen). Terwijl dingen voor eigen gebruik bij mijn weten nog altijd niet illegaal zijn.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:32

Oh ik wil TE veel weten geloof ik hahaha! Zag op youtube een filmpje , en probeer zo na te fluiten maar geen idee hoe ik de tussen tonen moet houden ( vingers)

hihi...ik ken geen noten lezen, als kind deed ik ook op gehoor na wat de anderen deden en net alsof ik uit het boekje deed.....

Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die me wat kan leren die uit de buurt komt ;-)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:46

Ah, tjah dan heb je aan mij weinig. Wellicht eens bij een ICO langslopen voor lesinformatie?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:02

Janine1990 schreef:
HLPhoto schreef:

En waarom zou dat gebeuren?

Mocht de Auteurswet aangepast worden, kan Bokt het beleid ook prima weer aanpassen toch?

Kijk maar eens op andere grote fora, wat er wordt gedaan met topics over muziek downloaden...
http://forum.fok.nl/topic/1566077/2/25

Niks eigenlijk :D

Klopt, dit is één van de punten waarop Bokt strenger is dan de Nederlandse wet. Ze willen gewoon geen risico lopen.
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Downloaden

En de voorbeelden die ik gaf zijn wel illegaal. Ik vind het eerlijk gezegd wel fijn zo: het is erg duidelijk en er kunnen geen misverstanden over ontstaan.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:03

Winged schreef:
Ah, tjah dan heb je aan mij weinig. Wellicht eens bij een ICO langslopen voor lesinformatie?

Ik ben blond ;-) Wat is ICO?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:04

http://www.ico-kunstencentrum.nl/

Maar ik zie net dat ICO niet landelijk is. Maar er is vast in Limburg een vergelijkbaar instituut voor kunst en cultuur. Heb destijds zelf muziekles via dit centrum gehad.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:05

Oke, dank je, ga ik morgen eens achteraan wat hier zoal in de buurt ligt en wat ze bieden, leuk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:16

LoveBodin schreef:
Klopt, dit is één van de punten waarop Bokt strenger is dan de Nederlandse wet. Ze willen gewoon geen risico lopen.
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Downloaden

En de voorbeelden die ik gaf zijn wel illegaal. Ik vind het eerlijk gezegd wel fijn zo: het is erg duidelijk en er kunnen geen misverstanden over ontstaan.

Ik vind het juist heel erg verwarrend.
Het is inmiddels redelijk algemeen bekend dat het illegaal downloaden voor eigen gebruik niet strafbaar is.
Op andere fora wordt hier openlijk over gesproken.

En zoals Winged al noemde, je krijgt al een waarschuwing als je het woord downloaden alleen maar schrijft. Zelfs als het gaat over legaal downloaden, heb ik wel eens een hulk zien staan.

Daarnaast heeft ook HLPhoto een punt over het embedden van youtube materiaal...

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:49

GroteVogel schreef:

ik heb blokfluit gespeeld :)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:52

Ja heel vroeger ikke ook ;-) tjee wat valt dat tegen na 25 jaar of zo hahahaha maar leuk!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:23

Janine1990 schreef:
Vandaar dat de kwestie Pirate Bay ook zo langdradig is en er nog steeds geen duidelijke uitspraak in is.
Maar intussen is de site al wel maanden ge-IP-blocked; een site die in principe niks illegaals doet. In een land waar normaal gesproken geen censuur is. Geef ze hier groot gelijk dat ze er niks mee te maken willen hebben :=

Ik zeg: Niet over downloads mokken, lekker over paarden bokken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:42

http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Pirate_Bay

Ik denk niet dat Stichting BREIN achter Bokt aan komt, maar dat terzijde.

Een paardenforum alleen is Bokt al jaren niet meer. Er worden meer discutabele dingen bediscussieerd. :P

Maargoed, al zouden ze de huidige regels met betrekking tot spreken over downloaden aanhouden (het beheer), zie ik nog niet in waarom er geen subforum voor muziek aangemaakt kan worden. Leuk toch, kletsen over een nieuw nummer, het album waar het nummer op staat. Mensen die zelf muziek maken.
Het sneeuwt toch wat onder bij UDK en ENT.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:49

Pfff... ik wel :D
Ibbel schreef:
Het huidige beleid is om (voorlopig) geen nieuwe subfora aan te maken. Dus ik geef het op dit moment niet veel kans.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:53

Leuk, een muziekgedeelte. Ik speel nu gitaar, heb ook als kind veel blokfluit gespeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:54

HLPhoto schreef:
Pfff... ik wel :D
Ibbel schreef:
Het huidige beleid is om (voorlopig) geen nieuwe subfora aan te maken. Dus ik geef het op dit moment niet veel kans.

Ja, afgezien daarvan :P

Maar wie niet waagt ;)