Stoor jij je aan een grappige "noot" in een ernstig topic ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stoor jij je aan een grappige, weliswaar off-topic, reactie

Ja, maar ik besteed er geen verdere aandacht aan.
22 (9%)
Ja, dat TeM ik want het verstoort het topic en zet aan tot nog meer off-topic reacties.
9 (3%)
Nee, leven en laten leven.
41 (16%)
Nee, soms komt het zelfs de sfeer ten goede als de gemoederen dreigen uit de hand te lopen.
170 (70%)

Totaal aantal stemmen: 242

Anoniem

Re: Stoor jij je aan een grappige "noot" in een ernstig topic ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:06

Ik denk te weten over wie het hier gaat. Ik ben van mening dat als je humor plaatst om er iets mee uit te lokken en dat keer op keer doet, het niet echt gewenst is. Maar een gewoon grapje of woordspeling tussendoor mag nooit een probleem zijn. En ik denk ook echt dat Bokt daar niet moeilijk over doet. Daarbij moet je voor dat je gebant wordt toch echt wel een paar waarschuwingen hebben genegeerd.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 10:38

Dit topic is niet ter verdediging van één iemand.
Het gaat erom dat Bokt regeltjes toepast, waarvoor zijn gebruikers geen vragende partij zijn.
Meer nog, de gebruikers wensen het tegendeel ... en kunnen een luchtige noot best appreciëren.

Dat off-topic geneuzel moet toch echt niet de spuigaten uitlopen. Het is duidelijk uit de antwoorden dat weinigen zich eraan storen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:52

Maar het blijft nog steeds een erg selectieve steekproef he? Omdat het topic op FZ staat, betekent het bijvoorbeeld helemaal niet dat dit ook geldt voor de doorsnee bezoekers op RT ofzo.

Ook is de vraagstelling niet specifiek genoeg om goede conclusies uit te trekken. Want mensen zullen zich inderdaad niet zo snel storen aan een grappige reactie, alleen... wat is grappig? Daarover denkt men nogal eens verschillend. En dus zullen mensen in het algemeen best kiezen voor optie 4, terwijl ze in concrete situaties bepaalde opmerkingen niet als grappig maar als storend offtopic ervaren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:08

Daar heb je wel gelijk in, ShadowO, maar ik vind grapjes over het algemeen een stuk minder storend, dan al die negatieve, kattige en dwingende opmerkingen, die je overal op Bokt vind. Terwijl ik in de echt serieuze topics nog nooit een ongepast grapje gezien heb.
In topics zoals die van de bultrug, een serieus, maar algemeen topic, waar het af en toe fel aan toe ging, was een grapje niet misplaatst. Als nu het hele topic overgenomen was door grappenmakers, zou een groen balkje voldoende geweest zijn, om weer on-topic te gaan. Maar het topic ontspoorde niet en dat gebeurt ook maar zelden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:44

In een discussietopic kan sarcastische of cynische humor ook als denigrerend opgevat worden. Ik vind het niet leuk wanneer een zeer goedlopende, maar hoogoplopende discussie ineens tenietgedaan wordt door een lacherige opmerking/sneer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:51

Een goedlopende discussie kan dat hebben :j
Je kunt een dergelijke opmerking ook negeren ...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:58

Idd, maar niet als de "partij van de grappenmaker" er duchtig op doorgaat. Vind ik zonde van de discussie. Zoals eerder gezegd zou ik absoluut niet temmen hoor, dat vind ik vergaand, maar ik zou mij idd terugtrekken uit de discussie.
Mijn idee is: een humoristische noot hier en daar moet absoluut kunnen, maar niet alles moet kunnen en mogen onder de term "humor".

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:00

Dat is ook niet de bedoeling en mocht dat gebeuren, dan wordt er ook vaak weer binnen een dergelijk topic "zelf-regulerend" opgetreden door andere gebruikers, dat heb ik al vaker gezien ...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:40

Gini schreef:
In een discussietopic kan sarcastische of cynische humor ook als denigrerend opgevat worden. Ik vind het niet leuk wanneer een zeer goedlopende, maar hoogoplopende discussie ineens tenietgedaan wordt door een lacherige opmerking/sneer.

Ben ik helemaal met je eens, maar dat zie ik ook niet als humor. Dat zie ik als kwetsende opmerkingen, verpakt als humor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:55

Precies,en je moet zelf voldoende gezond verstand gebruiken om te weten wanneer een opmerking of een foto iets is wat luchtig is, of kwetsend en uitdagend voor de tegenpartij.

Zo kan ik me ook echt ergeren aan volwassen die zo nodig een topic van een jong kind moeten gaan verzieken met zogenaamde grappige "pennyalarm!"-reacties. Meisje van tien jaar opent bv een topic dat ze graag later op de olympische spelen wil rijden, of iets in de trant van "hellup, mijn pony wil niet aan de teugel terwijl ik zo netjes met mijn handen knijp ;( ", en er moeten altijd flauwe plezante zijn die iets moeten roepen als "ik zou er een slof en elastiek en sporen aanbinden!" of "moet juh juh zwarte hengst maar uit de stal halen dan win je zo van iedereen!" . En plezier en humor dat er dan is.
Dan denk ik ook, iedereen is jong geweest en heeft onbereikbare dromen gehad, en misschien wel dingen fout geleerd. Kan je dan niet op een normale manier zeggen hoe het wel moet of zit, in plaats van zo denigrerend over te komen op een jong kind?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:12

Kwanyin schreef:
Precies,en je moet zelf voldoende gezond verstand gebruiken om te weten wanneer een opmerking of een foto iets is wat luchtig is, of kwetsend en uitdagend voor de tegenpartij.

Zo kan ik me ook echt ergeren aan volwassen die zo nodig een topic van een jong kind moeten gaan verzieken met zogenaamde grappige "pennyalarm!"-reacties. Meisje van tien jaar opent bv een topic dat ze graag later op de olympische spelen wil rijden, of iets in de trant van "hellup, mijn pony wil niet aan de teugel terwijl ik zo netjes met mijn handen knijp ;( ", en er moeten altijd flauwe plezante zijn die iets moeten roepen als "ik zou er een slof en elastiek en sporen aanbinden!" of "moet juh juh zwarte hengst maar uit de stal halen dan win je zo van iedereen!" . En plezier en humor dat er dan is.
Dan denk ik ook, iedereen is jong geweest en heeft onbereikbare dromen gehad, en misschien wel dingen fout geleerd. Kan je dan niet op een normale manier zeggen hoe het wel moet of zit, in plaats van zo denigrerend over te komen op een jong kind?

_/-\o_

Dat bedoel ik dus! Het negatieve wat overal op bokt te vinden is, terwijl een grapje of grappig plaatje als storend word ervaren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:49

Idd Kwanyin, dat zijn oa de dingen waar ik op doel. Niet alles moet goedgepraat worden onder het mom "het is maar humor".

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:17

Nope, totaal niet :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:49

Het ligt totaal aan het onderwerp.

Met een topic waarin bokker X net haar relatie heeft verbroken en na wat steun komt er een bokker die een grappig opmerking maakt over mannen dan zie ik daar de ernst niet van in.

Wanneer een jonge bokker een foto topic maakt van haar en haar lievelingspony en er worden alleen maar onserieuze opmerkingen gepost dan vind ik dat wel vervelend voor de TS.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:32

tuurlijk moet dat kunnen (afhankelijk van de aard van het topic).
humor is de beste genezer...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:46

Kwanyin schreef:

Kijk, zoiets bedoel ik dan
[PP] paarden windjes..

Ja, het is vreemd en ja, het zou wel eens kunnen dat het een SA is. Maar wie zegt dat het zo is? TS is twaalf jaar. Wie zegt dat ze niet op een bv onderlinge manegewedstrijd eens op haar protocol dit heeft zien staan? Omdat het echt de spuigaten uitliep? Maar het moet dadelijk in het belachelijke getrokken worden door volwassen bokkers. Zoiets vind ik heel jammer, je zou bijna geen aparte vraag meer durven stellen als jonge bokker, want ze nemen je toch niet serieus...

rea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:30

Maar die humor is kwetsend, opzettelijk kwetsend, dat kan ik zelfs geen ironie of sarcasme meer noemen.
Hier gaat het om grapjes en luchtige opmerkingen in een voorts ernstig topic, die helemaal niet de intentie hebben te kwetsen of iemand onderuit te halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:14

Rea: maar precies dat onderscheid (tussen kwetsend en luchtig bv) is erg moeilijk om van buitenaf vast te stellen. (Vaak weten mensen het zelf niet eens goed.)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:42

Helemaal mee eens.
Maar ik zou denken dat mods toch wel kunnen onderscheiden waar het gaat om uitlachen en lachen mèt of om een leuke tussenkomst (zeker bij hoogoplopende discussies) of simpelweg een toepasselijke grap.

Excuseer me de veronderstelling, maar als je dàt niet kan onderscheiden in een tekst, dan vraag ik me af of je als mod wel op je plaats zit ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:47

Kwanyin schreef:
Nee, integendeel zelfs. Ik vind het juist leuk om tussendoor eens een luchtige noot te zien, eens even te kunnen lachen en terug verder te kunnen. Op voorwaarde natuurlijk dat je niet express de TS of iemand in het topic wil belachelijk maken of kwetsen. Iedereen heeft hopelijk genoeg gezond verstand om te weten wanneer een grapje op zijn plaats is of niet. Je gaat natuurlijk geen grapje maken over bv paardenvlees als een TS heel emotioneel vertelt dat haar paard naar de slacht gaat.

Ik erger me om eerlijk te zijn veel meer aan al die azijnpissers die zonder onderbouwing overal maar tegen aan moeten klagen en zagen hoe slecht alles en nog wat wel niet is en overal het goed gevoel van mensen moeten vergallen zonder dat ze netjes kunnen vertellen waarom ze met iets niet akkoord gaan. Die in topics die luchtig zijn bedoelt weer de hele negatieve en zware "realiteit" per se moeten vermelden en de grap niet snappen. Geef mij dan maar honderd keer liever iemand die zogenaamd het topic zou "verzieken" met wat flauwe humor dan zo iemand tegen te komen...

Precies _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:49

WilmaBoy schreef:
tuurlijk moet dat kunnen (afhankelijk van de aard van het topic).
humor is de beste genezer...

Klopt als een bus....humor in de zorg is bijv. essentieel om het zware werk dragelijk te maken... :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:55

Niet alleen in de zorg, wat te denken bij mensen (al dan niet in overheid dienst) die vanwege hun werk met een verscheidenheid aan ongevallen/doding enz. te maken hebben. Die humor kan zelfs kei en kei hard zijn. Maar het is een manier om trauma te "overleven"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:14

De mensen die daar professioneel mee te maken hebben leren als het goed is ook dat je met die humor erg op moet passen, en dat veel dingen uitsluitend kunnen bij personeel onder elkaar. En dus niet bij klanten of patienten of nabestaanden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:30

Tuurlijk, maar onderling niet. Het is een manier van verwerken. Voor gewone mensen ook trouwens. Meer dan genoeg mee gemaakt.
Denk daarbij alleen maar aan de bijlmerramp, daar kwamen harde moppen weg.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:34

wat ik opmerkelijk vind is dat mensen die een bepaalde handicap meestal een ontzettende humor hebben over hun handicap.. (is niet altijd maar toch).
ik kan die mensen alleen maar toejuichen, ondanks hun 'beperking/anders zijn' toch in staat zijn te kunnen lachen, en soms echt wel zwarte humor waar ik van sta te kijken. En zoals reeds gezegd, het is niet steeds op zijn plaats, maar als het een verhitte discussie kan verlichten ben ik absoluut voorstander :D