Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel

Voor
30 (38%)
Tegen
48 (61%)

Totaal aantal stemmen: 78

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:23

Ik heb het topic aangemaakt doordat een Mod voorstelde dat ik een eigen afval - voeding - sport topic zou moeten maken omdat ik dagelijks helemaal gek word van alle pbs waarin bokkers om hulp vragen.

Vervolgens een extra motivatie aan geplakt door een goed doel te steunen.

Vervolgens word het topic gesloten omdat er al een centraal topic is om af te vallen.
(Waarom zou je gratis advies willen van een dietiste - voedingsdeskundige - personal trainer als je ook in een topic met veel incorrecte info kunt posten? )

Daarna krijg ik een trap na dat een "inzamelingsactie" niet mag, wat het niet was.
Net zoals dat ik een topic zou openen dat de buurvrouw ziek zou zijn en ik daar over zou willen praten en dat ik mensen een steuntje in de rug wil geven die ook lotgenoot zijn en ik vermeld dat ik een donatie gemaakt heb naar een fonds. Dat is hetzelfde idee.

Overigens was mijn idee wel controleerbaar. :)

De mods zouden overleggen over het topic dat het toch weer open mocht.
Denk je dat ik ooit nog een pb heb gehad over het topic?

Nee hoor. :n

Stuur ik zelf een pb over het topic, word gelezen maar niet beantwoord.

Vind het ontzettend jammer dat het zo moet op bokt.

jSophiaF

Re: Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:57

dat is inderdaad zonde dat je geen reactie hebt gekregen op je PB. Ik weet niet wat er gaande is / was over het topic welke je bedoelt, zoals ik het zo lees, is het wel krom. Het enige wat je nog zou kunnen doen, is nog een PB sturen naar de betreffende mod, of naar een hoofdmod. http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Team#Moderators

Om terug te komen op het onderwerp.
Maar mag ik vragen , hoe je kan controleren dat mensen wel het juiste aantal kilo's door geeft aan je, zodat je netjes per kilo die euro naar het goede doel overmaakt ? Want zover mij kennis reikt is dat niet te controleren. Zo kan ik bijvoorbeeld aangeven dat ik goed 20 kilo moet afvallen, wat in de praktijk zou betekenen als ik dat ook daadwerkelijk zou doen, dan ik door een tl-balk een salto kan maken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 01:19

Freya schreef:
dat is inderdaad zonde dat je geen reactie hebt gekregen op je PB. Ik weet niet wat er gaande is / was over het topic welke je bedoelt, zoals ik het zo lees, is het wel krom. Het enige wat je nog zou kunnen doen, is nog een PB sturen naar de betreffende mod, of naar een hoofdmod. http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Team#Moderators

Om terug te komen op het onderwerp.
Maar mag ik vragen , hoe je kan controleren dat mensen wel het juiste aantal kilo's door geeft aan je, zodat je netjes per kilo die euro naar het goede doel overmaakt ? Want zover mij kennis reikt is dat niet te controleren. Zo kan ik bijvoorbeeld aangeven dat ik goed 20 kilo moet afvallen, wat in de praktijk zou betekenen als ik dat ook daadwerkelijk zou doen, dan ik door een tl-balk een salto kan maken.

Op weeg 1 ga je op een weegschaal staan, briefje voor de weegschaal op de grond met je bokt naam en maakt een foto.
Week 2 maak je diezelfde foto op de weegschaal etc.

Je hebt ook apps waarop je moet wegen en het resultaat kunt delen.

Genoeg manieren.

Nogmaals, het topic ging om afvallen en daar lag ook de nadruk, het feit dat ik voor elke kilo een euro zou storten was niet waar het topic over ging maar wat ik zou doen voor het kankerfonds omdat ik toch elk jaar geld stort voor kanker onderzoek.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:00

Regels voor inzamelingsacties zijn niet toegestaan en zullen ook niet toegestaan worden op Bokt. De redenen hiervoor zijn al uitgelegd, ik denk dat dat punt wel duidelijk is? Zo niet, dan hoor ik het graag. Er zijn een aantal uitzonderingen die ook al beschreven zijn.

Overigens zijn er best wel manieren om goede doelen wél op Bokt onder de aandacht te brengen: Zo mag een goed doel op LN onder de aandacht gebracht worden. Soms is het echter wel handig om even te overleggen, omdat de scheidslijn tussen 'inzamling' en 'goed doel' onduidelijk kan zijn, zoals in het geval van TS. Een topic met een link om het fenomeen Alpe D'HuZes (het goede doel) onder de aandacht te brengen was prima geweest, een topic om enkel voor jezelf (ookal is het dan voor het goede doel) sponsors te werven is niet de bedoeling. Reden voor dat laatste is eigenlijk simpel: Als iedereen die er aan meedoet een topic voor zichzelf opent, word het forum snel overspoeld. Dus dan kom je uit in een algemeen topic en je persoonlijke link in je onderschrift.

Raponsje, ik geloof dat er bij jou meer dingen niet fijn gelopen zijn dan alleen het efit dat een inzameling niet mocht. Zou je het zien zitten met mij via pb uit te zoeken wat er verkeerd gegaan is waardoor je nu met dit gevoel bent blijven zitten?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:30

Goede doelen collecteren al en prijzen zichzelf al aan alle kanten aan.
Als ik me geroepen voel te geven aan een doel dan heb ik daar bokt niet zo zeer voor nodig.

Bij de inzameling van het boeket van SG was ieder vrij te doen zoals die wilde.
Het was zij zelf die bepaalde hoe ze het wilde, ik heb het slechts uitgevoerd.
Misschien wel juist doordat ik het controleerbaar heb gehouden en mensen al eerder goede ervaringen hier mee hadden dat men zo gul werd? Wie zal het zeggen....
Maar als daar vragen over zijn of gemengde gevoelens benader me gerust hoor, ik bijt heus niet :+

Persoonlijk zou ik zelf niet zo snel in gaan zamelen voor een goed doel. :o
Bij bokker marieke heb ik ook gedoneerd maar meer omdat ik uit ervaring weet wat dat kan doen voor de achter gebleven familie.
Dat geld is ook naar een goed doel gegaan.....dat is prima, dat wist ik toen ik het over maakte dus was dat een bewuste keus van mezelf.

Het nadeel van inzamelen is dat je van de belasting dan ook nog een leuk kadootje gaat krijgen -O-
Maar dat is dan verder mijn probleem

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:39

Ook ik vind Bokt niet de juiste weg om inzamelingsacties te starten voor goede doelen. Een onderschrift is idd een mooie oplossing.
Klinkt misschien onaardig maar dit is een paardenforum (met een paar 'buitenpaardse' topics), geen liefdadigheidsforum.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:48

Ook ik heb een donatie voor SG gegeven en ik ben ook ZO blij dat ik daar in iets heb kunnen betekenen, maar waarom mag zoiets wel terwijl het via Bokkers gaat en de TS waarbij je haar zelf kan sponsoren via een gecontroleerde weg mag niet? Dit is ook voor haar moeder die zo te lezen ongeneeslijk ziek is..

Als er dan een een streep getrokken moet worden..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:50

er is ook wel eens iemand geweest die haar spullen verkocht om zo met haar paard en hoger doel te halen.
Ik moet wel bekennen dat ik dat doel zo leuk vond.....en de inzet van die ts waardeerde dat ik ook wat van haar kocht.
Maar misschien is dat anders omdat het dan om verkoop gaat??

Mear

Re: Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:53

Ik snap het ook allemaal wel en ik stoor mij ook absoluut niet aan inzamelingtopics, maar de mods en het beheer roepen dat er een streep getrokken moet worden, maar dit doen ze nu naar mijn inzicht maar een beetje te pas en te onpas.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:56

misschien zou het een optie kunnen zijn de regels duidelijker toe te lichten of uit te breiden?

Ik wist niet eens dat een inzameling zoals die van SG op bokt mogelijk was tot iemand mij er op wees :')
Maar moet ook eerlijk bekennen dat er zo veel regels zijn dat ik die niet allemaal ga zitten lezen voor ik iets open :o

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:58

Zou Maartje wel een topic mogen openen waarin ze zegt dat ze mee gaat doen etc. Gewoon enkel zegt wat ze daar gaat doen, waarom etc. en dat mensen via haar onderschrift op haar deelname pagina komen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:02

Mear schreef:
Zou Maartje wel een topic mogen openen waarin ze zegt dat ze mee gaat doen etc. Gewoon enkel zegt wat ze daar gaat doen, waarom etc. en dat mensen via haar onderschrift op haar deelname pagina komen?

Nee.
Want zodra ik een dergelijke post ergens postte van mijn topic werd er getemd.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:07

Als ze er 'gewoon' over vertelt en niets zegt over de link in haar onderschrift waarschijnlijk wel. Specifiek verwijzen is expliciet om geld vragen en dat mag niet.

Dat zie je ook met de stemtopics waar mensen zoveel mogelijk stemmen moeten winnen. Daar mag je niet specifiek een topic over openen, maar als jij vertelt over het evenement waar je aan mee doet en dan de link in je onderschrift niet specifiek noemt, wordt het wel toegestaan.

Zo heb ik al iemand 'beschuldigd' van spammen, die vroeg namelijk hoe haar webshop tot meer likes kon komen voor een prijs op FB, vervolgens konden mensen via het onderschrift de naam van haar webshop zien en was ze makkelijk te vinden op FB, het leverder direct een hoop meer likes op.
Toen ik op deze manier van sluikreclame wees werd gezegd dat hier écht niet over na was gedacht. Ik vind dat moeilijk te geloven, misschien mijn verdorven geest...

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:52

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:57

De regel is er niet zomaar gemaakt en ik denk dat je één lijn moet trekken. Als jij het mag, kan Pietje ditzelfde morgen ook doen en zo blijven er uitzonderingen gemaakt worden en uiteindelijk heeft de hele regel geen zin meer. Het is ontzettend goed dat je dit doet, daar niet van, maar ik vind dat je niet tegen de ene 'Ja' kunt zeggen en tegen alle andere 'Nee'. Je maakt al reclame via je onderschrift en wellicht in je profiel (?). De mensen die interesse hebben om geld te doneren kunnen jou op deze manier(en) vinden en ik denk dat dat op dit moment het meeste is wat je hieraan kunt doen.

Edit; Ik heb even wat reacties doorgelezen en las ook dat er nog geen eerlijke lijnen worden getrokken door de mods, in zo'n geval vind ik dat jij wel een topic zou mogen openen. Maar uiteindelijk kunnen wij bokkers hier helaas niets aan veranderen ...