Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:28

Ojajoh schreef:
FlyAway schreef:
Oh, ok, ik dacht even dat het ergens mee te onderbouwen was. Dat zou helpen in een dergelijke discussie.

ja hoor ervaringen staan ook ergens vast gesteld... :roll:

Dat is precies wat ik bedoel. Je roept hier van alles alsof het feiten zijn, maar het blijken gewoon jouw eigen ervaringen te zijn. Totaal niet relevant dus.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:32

FlyAway schreef:
Dat is precies wat ik bedoel. Je roept hier van alles alsof het feiten zijn, maar het blijken gewoon jouw eigen ervaringen te zijn. Totaal niet relevant dus.

ik heb nooit gezegd dat het feiten zijn het is wat ik om mij heen zie en wat de zogezegde zure mensen om zich heen zien en waar hun reactie's op zijn
ervaringen kunnen dus wel degelijk relevant zijn in het krijgen van antwoorden, datgene waar het hier over gaat
tenslotte bestaat het meeste van bokt uit antwoorden die komen uit ervaringen

dus wie roept hier nou maar wat? jij leest dingen die er niet geschreven zijn

sportfokker

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:02

Waarom ben je meteen zuur als je kritisch bent? Wij zijn van die fokkers die de lat hoog leggen voor onszelf. We hebben om ons heen al heel veel meegemaakt dat mensen teleurgesteld zijn in hun fokkerij. Ze houden er dan uiteindelijk mee op, terwijl fokken juist erg leuk is als je er ook regelmatig succes mee hebt. Dan kun je ook nog wat van de kosten terugverdienen en blijft het te behappen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 23:13

Omdat niet gevraagd wordt om dit soort opmerkingen, dus waarom dan dat soort reacties plaatsen. Reageer dan gewoon niet. Succes is voor iedereen iets anders en als je voor jezelf fokt is het commerciele aspect niet van belang. Een hobby kost nou eenmaal geld.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:19

Sammyoo ik heb een mod van het gedeelte over fokkerij op bokt via pb gevraagd hier te reageren. Zij kunnen inhoudelijk het beste reageren denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:34

Maar wat is er nou precies offtopic?

Laten we het even heel extreem stellen Iemand heeft een shetlander en wil daar een paard van 1.60 uit fokken die moet springen en dressuren. Is het dan gek dat iemand zegt nou daar zou ik niet aanbeginnen, wat jij wil is onrealistisch. Nu is dit dus een extreem voorbeeld, maar dat soort dingen komen dus wel voor! Uit een E-pony een paard van minstens 1.65 willen of een merrie die én het exterieur én de afstamming én de gangen niet heeft om er een dressuurpaard uit te fokken, dat ook nog eens minstens Z moet kunnen lopen.

Moet er dan toch maar advies over een hengst gegeven worden, terwijl als je logisch nadenkt dat het gewoon zeer onrealistisch is. Maar toch maar zeggen die en die hengst moet je kiezen, zodat de persoon over 3 a 4 jaar realiseert dat het 'm toch niet is. (told you so) waardoor er als nog een bordje te koop om komt te hangen?

En als er dan op bovenstaande adviezen ook nog gemeld wordt dat het veulen eventueel voor de verkoop is, snap ik heel goed (zeker nu) dat mensen zeggen ik zou het niet doen!

En dat reacties op den duur zuur kunnen overkomen kan ik mij heel goed voorstellen, echter zo hoeven ze niet bedoeld te zijn. Ts zit op een roze wolk, hun paard is het meest geweldigst uiteraard en dan zit je niet te wachten op iemand waardoor je van die wolk afdondert. Ts schiet soms gelijk (en te) in de verdediging, want 'hun' merrie is de leukste, de beste en de knapste. En dat die merrie dat is voor de ts, is helemaal supertof, maar soms, heel soms moet je het daar gewoon bij laten. En als je daar voor jezelf een veulen uit wil fokken, zonder al te veel eisen prima. Realiseer je de beperkingen. Maar als ik soms zie wat sommige mensen perse willen (stokmaat, gangenwerk en dan ook nog kleur gaan eisen) dan vraag ik mij af waar ben je mee bezig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 09:19

Sammy, ik heb het niet over iemand die een shetlander door een paard wil laten dekken.
Sammyoo schreef:
En dat terwijl de topicstarter dan in de openingspost blijk geeft van een weloverwogen keuze en het veulen voor eigen gebruik te willen fokken.

Daarbij denk ik dat Z dressuur voor de meeste paarden wel haalbaar is, alleen niet voor de meeste ruiters. Dus als de topicstarter dat zou willen kan je beter naar haar rijvaardigheid vragen ;)

Als je als deskundige reageert, kan je best de beperkingen van de merrie benoemen. Wees dan ook zo sportief om daarbij een hengst te adviseren die deze beperkingen zou kunnen verbeteren en geef eventueel aan wat je denkt wat het hoogst haalbare is met deze combinatie.

En ieder heeft zijn eigen roze wolk. Iemand die aan zijn fokprodukten wil verdienen zal heel andere eisen stellen dan de hobbyist die het proces van dracht en opgroeien wil meemaken en voor zichzelf een paard wil voor recreatie en af en toe een wedstrijdje.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:47

Het feit dat je fokt omdat je het proces van dracht een keer wil meemaken is i.m.o. geen fokken maar vermeerderen, en het meerdere gedeelte wat zogenaamd zegt te fokken voor eigen gebruik verkoopt het desbetreffende veulen ook weer. En zeker in een tijd van crisis moet men eerst nadenken voor weer nieuwe paarden op de wereld te gooien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:22

Peterina schreef:
Denk je dat nu echt?! Er zijn mensen die konsekwent zo'n topic verzuren en die ik weet iedere jaar 1-5 veulens hebben. Als er zo veel paarden worden gefokt dan denk ik dat je eerder bij de 'brood' fokkers commentaar moet gaan brengen ... die zijn de oorzaak van het 'te veel' en niet de hobby fokker die misschien een keer een veulen uit eigen merrie wilt hebben! En dan nota bene voor eigen gebruik.

Fokkers volgen de markt en de economie. Ik ken genoeg fokkers die de laatste jaren meer merries leeg laten en nog selectiever gaan fokken.
Dat doet een particulier amper. Ik wil mijn merrie vol en wel nu, en wel met een goede hengst, maar te duur mag die ook niet zijn.
Nu is het zo dat waarschijnlijk de mensen die je wilt aanspreken idd niet op bokt komen of zich althans niet in dat subforum laten zien. Iemand met een papierloze en "lelijke" merrie die ieder jaar de ongekeurde, papierloze "dekhengst" van de buurman erop zet, vind ik veel kwalijker dan iemand die eens 1 veulentje wil fokken en er goed over nadenkt hoe en wat en waarom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:52

Sammyoo schreef:
Als je als deskundige reageert, kan je best de beperkingen van de merrie benoemen. Wees dan ook zo sportief om daarbij een hengst te adviseren die deze beperkingen zou kunnen verbeteren en geef eventueel aan wat je denkt wat het hoogst haalbare is met deze combinatie.

Dan moet die hengst er wel zijn! En trust me, ik heb ze voorbij zien komen met een rits aan opmerkingen in de OP waarbij er voor de merrie imo geen enkele hengst is die de 'gewenste' combi kan waar maken.

En dat van die shetlander was een voorbeeld. Heb ik er expres bij gezet. Een extreem voorbeeld zelfs om aan te geven wat sommige mensen verlangen van de hengst. Dan gaat het niet om weloverwogen, maar of het haalbaar is. Ongeacht hoe de OP keuring is ingericht om een zojuist mogelijke hengst te krijgen.

Voor een jonge merrie met HKO, reuma, artrose en weet ik het wat kun je ook 'weloverwogen' die keuze maken. Maar dat maakt het nog steeds niet verstandig. En al helemaal niet als er dan ook nog blijk van is dat het veulen verkocht wordt of kan worden als het niet van x geslacht of y kleur is.

Helaas is Z dressuur toch echt niet meer haalbaar voor veel paarden. Zal niet zeggen de meeste, maar dat ligt niet aan de ruiter maar aan het paard. Jawel die zijn er toch echt! Als iemand aangeeft Z dressuur te willen rijden ermee dan is het aan 'ons' de taak om een combi te adviseren waarbij dat kan of waarbij de mogelijkheid gecreert wordt dat dat kan. De rest ligt aan de ruiter die les gaat nemen.

Citaat:
Iemand die aan zijn fokprodukten wil verdienen zal heel andere eisen stellen dan de hobbyist die het proces van dracht en opgroeien wil meemaken en voor zichzelf een paard wil voor recreatie en af en toe een wedstrijdje.
Het hele punt is dus dat sommige hobbyisten dat eerste wel wilen, maar het laatste niet. Die willen meer, uit een merrie die dat al niet kan (vanwege gebreken of wat dan ook). De hengst moet alles gaan compenseren. Dat is echt onmogelijk en onrealistisch. Soms is het beste advies gewoon wat jij wil is hoogst onwaarschijnlijk. Als je dit wil koop er een. En dan komen ze 9 vd 10 keer met maar ik wil zo graag een veulen uit mn eigen merrie. Tja! Dan is het kiezen of kabelen.

Maar laten we eerlijk zijn. Dit percentage dat zo'n topic opent is (gelukkig) klein.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:39

Ik lees heel veel vooroordelen en vooronderstellingen over de hobbyist die eens een veulen voor zichzelf wil fokken. Ik lees hier onder meer:
- De verwachtingen over het fokprodukt zijn niet reeel;
- De merrie is niet gezond;
- Het veulen wordt toch verkocht.

Als je vanuit bovenstaande optiek reageert op een topic waarbij een bokker, en ik schrijf het nogmaals, een weloverwogen besluit heeft genomen haar merrie te laten dekken en daarvoor advies vraagt, krijg je dus die zure reacties.

De reacties die ik hier lees maken mij wel duidelijk dat er dan vanuit vooroordelen gereageerd wordt. En dat is lastig discussieren. Kennelijk ligt de bewijslast dan bij de topicstarter om deze vooroordelen te weerleggen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n topic?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:48

Het is ook zo zuur als je ziet dat iemand zwaar emotioneel een topic maakt over geboorte van het veulentje en het is zoooooo'n lief beestje, enz...
En dan staat erbij met kleine lettertjes: hij is te koop, hengstjes kunnen we niet aanhouden.....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:52

Amalarab, dat heeft mij ook vaak verbaasd, maar daar heb ik het hier niet over (tenzij jij mijn betoog over vooroordelen kracht bij wil zetten ;) ).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:56

Dat is dus wat ik ook al aangaf.
Als ik een halve euro zou krijgen voor iedere keer dat iemand zegt 'ja maar, ik fok een veulen voor mezelf' en dat het diertje dan binnen de drie jaar toch te koop komt te staan, dan zou ik een flinke spaarrekening hebben.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:57

Ik denk dat dit uiteindelijk een geval is waar de "goeden" hebben te lijden onder de "kwaden".
Omdat veel mensen er inderdaad toch niet zo goed over hebben nagedacht (en dat blijkt dan dus pas als het veulen of 3-jarige te koop staat) wordt er bij mensen die er wél echt goed over hebben nagedacht ook kritisch gereageerd.

Als je inderdaad echt het veulen aanhoudt ook als het enorm tegen valt (het veulen zelf of de financiele situatie) dan is er niets aan de hand.

Ik heb trouwens nog eens een aantal topics doorgelezen, maar zo zuur wordt er in mijn ogen over het algemeen niet gereageerd. Een aantal paarden waarvan ik direct denk "oef doe dat maar liever niet" krijgen toch wel degelijk heel erg veel en doorgaans goed onderbouwde hengst suggesties en adviezen.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 24-11-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:58

Dat zijn geen vooroordelen of veronderstellingen. Het heeft meer dan eens in zo'n topic gestaan.

Ik heb zelfs (1x welliswaar) een keer de opmerking gezien. Ik wil geen vosveulen, dan wordt ie verkocht. Een zwarte blijft zeker aan. Drie keer raden wat de kleur van de merrie was! Juist een vos...

Maar nogmaals als iemand aangeeft de sport in te willen met minimaal Z niveau en/of allerlei andere 'eisen' en daar een merrie bij toont die gebreken heeft (duidelijk zichtbaar) of zelf het exterieur er niet voor heeft (duidelijk zichtbaar) dan komt er een dusdanige last op de hengst te liggen die onhaalbaar is. Dat kun je met je eigen ogen zien, dat zijn dus geen vooroordelen maar zichtbare gebreken. Daarom haalde ik dus het voorbeeld van de shet aan. Van een rondje kun je geen vierkantje maken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:10

Sammie schreef:
Sammyoo schreef:

Dan moet die hengst er wel zijn! En trust me, ik heb ze voorbij zien komen met een rits aan opmerkingen in de OP waarbij er voor de merrie imo geen enkele hengst is die de 'gewenste' combi kan waar maken.

En dat van die shetlander was een voorbeeld. Heb ik er expres bij gezet. Een extreem voorbeeld zelfs om aan te geven wat sommige mensen verlangen van de hengst. Dan gaat het niet om weloverwogen, maar of het haalbaar is. Ongeacht hoe de OP keuring is ingericht om een zojuist mogelijke hengst te krijgen.

Voor een jonge merrie met HKO, reuma, artrose en weet ik het wat kun je ook 'weloverwogen' die keuze maken. Maar dat maakt het nog steeds niet verstandig. En al helemaal niet als er dan ook nog blijk van is dat het veulen verkocht wordt of kan worden als het niet van x geslacht of y kleur is.

Helaas is Z dressuur toch echt niet meer haalbaar voor veel paarden. Zal niet zeggen de meeste, maar dat ligt niet aan de ruiter maar aan het paard. Jawel die zijn er toch echt! Als iemand aangeeft Z dressuur te willen rijden ermee dan is het aan 'ons' de taak om een combi te adviseren waarbij dat kan of waarbij de mogelijkheid gecreert wordt dat dat kan. De rest ligt aan de ruiter die les gaat nemen.

Citaat:
Iemand die aan zijn fokprodukten wil verdienen zal heel andere eisen stellen dan de hobbyist die het proces van dracht en opgroeien wil meemaken en voor zichzelf een paard wil voor recreatie en af en toe een wedstrijdje.
Het hele punt is dus dat sommige hobbyisten dat eerste wel wilen, maar het laatste niet. Die willen meer, uit een merrie die dat al niet kan (vanwege gebreken of wat dan ook). De hengst moet alles gaan compenseren. Dat is echt onmogelijk en onrealistisch. Soms is het beste advies gewoon wat jij wil is hoogst onwaarschijnlijk. Als je dit wil koop er een. En dan komen ze 9 vd 10 keer met maar ik wil zo graag een veulen uit mn eigen merrie. Tja! Dan is het kiezen of kabelen.

Maar laten we eerlijk zijn. Dit percentage dat zo'n topic opent is (gelukkig) klein.

Ik volg ook de topics op E&H en de zure reacties waren mij idd ook al opgevallen..
Bovenstaande (en zéker het dikgedrukte!) vind ik echter volkomen logisch. Waarom wordt het nooit op die manier verwoord in de topics? Daar komt het vaak niet verder dan ''de markt is verzadigd, je merrie is prut, beter koop je een veulen gaat die iig niet naar de slacht''. Ongetwijfeld zal er doorgaans iets meer nuance in zitten, maar in mijn beleving is dat de strekking van veel van de posts. Het dikgedrukte zou mij oprecht aan het denken zetten en aanzetten tot het kopen van een veulen. Terwijl zoals het nu vaak wordt verwoord ik me kan voorstellen dat TS er geïrriteerd van raakt en uiteindelijk niets aanneemt van mensen.

Het is de toon die de muziek maakt en daar schort het kennelijk aan :) Het is, nogmaals, het gevoel dat ík krijg bij die topics hoor. Maar lees ze best aandachtig en het is mij nooit echt zo heel duidelijk geworden wat kennelijk de achterliggende gedachte was (het dikgedrukte dus). En aan mijn begrijpend lezen mankeert niks hoor :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:14

Ik ben juist blij, als er niet zo snel wordt gereageerd/ingegrepen door moderators.
Ik vind het juist altijd interessant om te lezen, waarom anderen het paard niet geschikt vinden om mee te fokken.
Veel mensen willen alleen maar reacties van gelijkgestemden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:33

Kort gezegd ben ik het niet met je eens. Een paard verdient een goede gezondheid, voor welke discipline dan ook (zelfs wanneer je alleen voor jezelf fokt). Zo ook wanneer er alleen recreatief mee gereden wordt of af en toe een blokje om voor de kar. Een goede gezondheid bewaak je door een eerlijk en open beeld (zoals röntgenen), selectief en kritisch te zijn met als doel verbeteren. Wanneer je een veulen op de wereld zet, moet je er alles aan hebben gedaan wat binnen je vermogen ligt! om een gezond paard te fokken. Fokken begint niet bij de bevruchting. Ik vind het ook een beetje kinderlijk om zo'n stap te zetten zonder de consequenties voor m.n. het paard tot je door te laten dringen.

Wel vind ik dat er meer oog moet zijn voor eigenaren die met een gezond paard recreatief aan de slag willen. Niet iedere 'populaire' bloedlijn is geschikt voor de recreatie ruiter of voor de ruiter die wel wat verder wil komen maar dan met een paard die niet sensibel is.

Wanneer het dan een beetje 'zuur' wordt gebracht, dan moet je daar ook niet te zwaar aan tillen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:12

Peterina schreef:
_San87_ schreef:
Of misschien hebben zij een realistischer beeld van de werkelijkheid ;)?

Denk je dat nu echt?! Er zijn mensen die konsekwent zo'n topic verzuren en die ik weet iedere jaar 1-5 veulens hebben. Als er zo veel paarden worden gefokt dan denk ik dat je eerder bij de 'brood' fokkers commentaar moet gaan brengen ... die zijn de oorzaak van het 'te veel' en niet de hobby fokker die misschien een keer een veulen uit eigen merrie wilt hebben! En dan nota bene voor eigen gebruik.

Ja, waarom niet :)? Als ervaren fokker weet je hoe de markt werkt, weet je wat het beste past op je merrie, wat de kosten zijn en ook heb je een redelijk beeld van de verkoopwaarde. Ik ken dan ook meerdere fokkers die hun merries leeg laten of alleen de allerbeste merries laten dekken.

Ook fokkers zijn niet gek. Ik vind het een goed iets dat er ook een kritische noot bij het fokken wordt gezet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:18

Ik zal mijn best doen om een antwoord te geven op de vraag maar eerlijk gezegd heb ik het hele topic doorgelezen en eingelijk komen mijn woorden hier ook al in voor.

Op EHK komen soms topics voor waar het lijstje met hetgeen de hengst moet aan voldoen of het eventuele veulen later dat eigenlijk niet haalbaar is. Mensen zeggen wel eens het is voor eigen gebruik maar tegen de tijd dat het veulen er is zijn de kosten soms veel hoger dan ze hadden verwacht en dan moet het veulen weg. In de loop der jaren dat Bokt bestaat hebben we het zien gebeuren waardoor de ervaren en oude rotten in het vak vaak afraden om met sommige merries te fokken. Begrijpelijk gezien de huidige economische malaise in zowel de paardenwereld als in het gewone bedrijfsleven. Sommigen zitten zoals iemand hier zo mooi verwoorde zo op hun roze wolk wat hun paard betreft dat zelfs een subtiel woord niet doordringt. Dus ik snap dat sommigen even ruw van hun roze wolk gehaald worden.

De een zal het een zure opmerking vinden en een ander realistisch. Fokken is iets waar je bewust moet mee omspringen en zeker in deze tijden. Fokken is echter ook een deel emotie en het is een behoorlijke kunst om die niet te laten overheersen. :) Verschillende meningen horen is meestal erg interessant om het fokken vanuit verschillende oogpunten te leren kennen. :j

Hebben jullie voorbeelden van topics waarvan jullie vinden dat het echt overdreven is? Dan kunnen we het hier eens samen over hebben. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:26

Ojajoh schreef:
Daarbij vind ik het niet zuur maar zeker een kern van waarheid
mensen reageren zo ivm de huidige economie en dar de paardenwereld op z'n gat ligt
ze zijn niet zuur ze zijn realistisch

ze laten zelf hun paaden toch ook niet leeg en die zijn voor de verkoop.de hele markt licht op zijn gat.beetje sneu maar zo vind ik wel meer hier op bokt sneu.als je nu gewoon zorgt dat ts een goede hengst neemt die ook verbeterd dan is dat toch mooi help elkaar inplaats elkaar aftezeiken

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:41

Oke stal ik wil mijn frieze merrie laten dekken.
Mijn merrie heeft geen papieren is maar 154 en heeft een zwakke achterhand en lichtelijk weke rug.
Ze is voor de rest kerngezond en mankeert niets.
Ik wil haar laten dekken door een bonte hengst.
Deze is ook gezond heeft een sterke achterhand en goede sterke rug (- en + punten) en wil dit veulen voor mezelf.
Dus geen verkoop geen verwachtingen van het veulen in de toekomst gewoon puur voor mezelf.
Alles is overdacht en qua finansien kan ik het opbrengen.
Wat zeggen jullie daarvan dan????
Vinden jullie dit dan ook zonde of word dit wel geaccepteerd omdat dit puur voor mezelf is en niet voor verkoop en dergelijke.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:44

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:20

Gini schreef:
Peterina schreef:

Fokkers volgen de markt en de economie. Ik ken genoeg fokkers die de laatste jaren meer merries leeg laten en nog selectiever gaan fokken.
Dat doet een particulier amper. Ik wil mijn merrie vol en wel nu, en wel met een goede hengst, maar te duur mag die ook niet zijn.
Nu is het zo dat waarschijnlijk de mensen die je wilt aanspreken idd niet op bokt komen of zich althans niet in dat subforum laten zien. Iemand met een papierloze en "lelijke" merrie die ieder jaar de ongekeurde, papierloze "dekhengst" van de buurman erop zet, vind ik veel kwalijker dan iemand die eens 1 veulentje wil fokken en er goed over nadenkt hoe en wat en waarom.

Volkomen mee eens wat betreft het 'vermeerderen' met ongekeurde, papierloze 'dekhengst' maar om wie bepaald of een merrie 'lelijk' is of niet, ongeacht of ze papieren heeft of niet? Ik zou het nooit op mij nemen om wie dan ook z'n merrie af te kraken als 'lelijk' of (vrij vertaald) waardeloos gewoon omdat het niet een Stamboek merrie is.
En ook ik ken genoeg fokkers ... die ik 'broodfokkers' noem (net als bij de puppies!!) ...die zelfs +20 veulens neer zetten iedere jaar, desondanks de huidige economie! Redenering achter deze aantal: een lege merrie kost geld, een veulen kan nog altijd wat opbrengen als is het maar slacht waarde .... en ik heb het hier weldergelijk over warmbloed Stamboek veulens!!