Sammyoo schreef:Als je als deskundige reageert, kan je best de beperkingen van de merrie benoemen. Wees dan ook zo sportief om daarbij een hengst te adviseren die deze beperkingen zou kunnen verbeteren en geef eventueel aan wat je denkt wat het hoogst haalbare is met deze combinatie.
Dan moet die hengst er wel zijn! En trust me, ik heb ze voorbij zien komen met een rits aan opmerkingen in de OP waarbij er voor de merrie imo geen enkele hengst is die de 'gewenste' combi kan waar maken.
En dat van die shetlander was een voorbeeld. Heb ik er expres bij gezet. Een extreem voorbeeld zelfs om aan te geven wat sommige mensen verlangen van de hengst. Dan gaat het niet om weloverwogen, maar of het haalbaar is. Ongeacht hoe de OP keuring is ingericht om een zojuist mogelijke hengst te krijgen.
Voor een jonge merrie met HKO, reuma, artrose en weet ik het wat kun je ook 'weloverwogen' die keuze maken. Maar dat maakt het nog steeds niet verstandig. En al helemaal niet als er dan ook nog blijk van is dat het veulen verkocht wordt of kan worden als het niet van x geslacht of y kleur is.
Helaas is Z dressuur toch echt niet meer haalbaar voor veel paarden. Zal niet zeggen de meeste, maar dat ligt niet aan de ruiter maar aan het paard. Jawel die zijn er toch echt! Als iemand aangeeft Z dressuur te willen rijden ermee dan is het aan 'ons' de taak om een combi te adviseren waarbij dat kan of waarbij de mogelijkheid gecreert wordt dat dat kan. De rest ligt aan de ruiter die les gaat nemen.
Citaat:
Iemand die aan zijn fokprodukten wil verdienen zal heel andere eisen stellen dan de hobbyist die het proces van dracht en opgroeien wil meemaken en voor zichzelf een paard wil voor recreatie en af en toe een wedstrijdje.
Het hele punt is dus dat sommige hobbyisten dat eerste wel wilen, maar het laatste niet. Die willen meer, uit een merrie die dat al niet kan (vanwege gebreken of wat dan ook).
De hengst moet alles gaan compenseren. Dat is echt onmogelijk en onrealistisch. Soms is het beste advies gewoon wat jij wil is hoogst onwaarschijnlijk. Als je dit wil koop er een. En dan komen ze 9 vd 10 keer met maar ik wil zo graag een veulen uit mn eigen merrie. Tja! Dan is het kiezen of kabelen.
Maar laten we eerlijk zijn. Dit percentage dat zo'n topic opent is (gelukkig) klein.