Barokke en klassieke rassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Barokke en klassieke rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:38

Kleine toevoeging.

Ik had het over 7 barokke rassen. Er staan er nl 7 op de bokt wiki.

Maar volgens mij behoort de Pura Raza Menorquina ook tot de barokke rassen. Als dat inderdaad zo is, dan zou die ook nog toegevoegd kunnen worden aan de bokt-wiki.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:43

En er is nog een ras, ben naam weer eens kwijt.. Italiaans..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:45

Even ge-googled

Murgese paard.

Persoonlijk had ik daar dus nog nooit van gehoord... En dat gebeurt niet zo heel vaak bij paardenrassen. Zo leer je nog eens wat.
Dan zitten we ondertussen dus al op 9 barokke rassen...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:46

Als ik ga googelen op klassieke paardenrasse, zie ik dat bv lusitano's en andalusiërs niet alleen barok, maar ook klassiek zijn...

Veel verder kom ik niet met een lijstje van klassieke rassen dan dit:
* andalusiër
* berber
* kladruber
* Frederiksborger
* Knapstrupper
* Lippizaner
* Lusitano

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:49

Gejat van de Nederlandse Wikipedia, zoekwoord Barok paard:

Citaat:
Buiten de Andalusiër dragen onder meer de volgende paardenrassen duidelijke barokke kenmerken:

Altér Real
Frederiksborger
Fries
Kladruber
Knabstrupper
Lippizaner
Lusitano
Mangalarga Marchador
Menorquin
Murgese
Napolitaan (verdwenen als ras, maar leeft voort in andere rassen)

12 dus al....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 08:01

Barokke kenmerken is wat anders dan een barok ras. Daarmee is nu niet alleen onduidelijk wat klassiek is, maar ook wat barok is. En bij een Mangalarga Marchador denk ik toch eerst aan een gangenpaard.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:03

T wordt er inderdaad niet duidelijker op....

MODJES: HELLUP!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:32

ik vind een berber eerder onder barokke rassen horen :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:40

lifaya schreef:
ik vind een berber eerder onder barokke rassen horen :+

wat is het probleem een berber hoort toch ook gewoon in het BKR topic,er word ook nergens vermeld dat die niet mogen. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:37

Ik dacht dat die onder het lijstje klassieke rassen stond, vandaar dat ik zeg dat ze barok zijn :Y)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:51

lifaya schreef:
Ik dacht dat die onder het lijstje klassieke rassen stond, vandaar dat ik zeg dat ze barok zijn :Y)

ja maar de klassieke rassen mag je toch in het topic plaatsen daar gaat deze discussie nu toch niet om.of zie ik dat nu verkeerd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 11:44

De Shire en Schwarzwalder Fuchs zijn dus geen klassieke rassen? Ik ben ze nog niet in een lijstje tegengekomen.
De titel van het forum kan natuurlijk ook veranderd worden. Barokke en klassieke rassen en koudbloeden, maar dat blijft een rare combi.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:30

Femke_Tweety schreef:

We zijn in overleg ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:29

Essie73 schreef:
Femke_Tweety schreef:

We zijn in overleg ;)

Super!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:41

keona schreef:
en cruzado's zijn kruisingen ik vind dat een cruzado waar maar een ouder barok of klassiek van is een kruising is en dus bij kruisingen thuis hoort,heb je een cruzdo uit 2 andere ras soorten binnen het klassieke of barokke dan mag deze wel in het bkr topic posten.een kruising is een kruising vind ik.

En wat dan met al die papierloze Spaanse pony's die onder de benaming 'Andalusiër' vanuit Spanje geïmporteerd zijn?
Dan zouden die ook niet meer mogen? Dat gaat dan een behoorlijk leeg subforum-worden.
Want wie weet in godsnaam van al die paarden wie de ouders zijn? Daar zit soms behoorlijk wat Arabier of koudbloed doorheen gefokt hoor.
Ik heb eens geteld hoeveel 'papierloosjes' er in dat foto-topic posten, dat is het merendeel.
En die mensen kunnen dan in principe nergens terecht...

Ik heb een Lusitano-Quarterkruising. Die zou dan niet mogen? Ook al is hij barokker van uiterlijk dan menig zuiver barok paard.
Stel nou dat ik die niet zelf gefokt had maar geïmporteerd uit Portugal als papierloosje (want ja, Portugezen fokken weldegelijk ook zulke kruisingen.)
Dan zou hij wel mogen omdat ik dan niet expliciet zou weten dat zijn moeder geen barok paard is?
En om het dan nog ingewikkelder te maken:Stel dat ik in de toekomst mijn Lusitano-Quarterhengst eens op date zou laten gaan met mijn toekomstige aanwinst, die wel vol Lusitano is. Dan zou dat veulen ook niet mogen? Omdat mijn hengst niet onder de noemer barok zou vallen? Ook al is dat veulen dan 75% Lusitano?

Zo wordt het dan wel heel ingewikkeld.

Is trouwens een splitsing tussen die klassiek en barok geen goed idee? In hoeverre heeft iemand die Gelderse paarden of Boerenpaarden leuk vindt, affiniteit met PRE's en Lusitano's?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 14:48

Misschien noem ik mijn cruzado dan voortaan een Andalusier, wellicht kan ze dan wel terecht bij BKR.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:50

Ja, dan kraait er inderdaad geen haan naar.
Als ik foto's zou posten van mijn veulen zonder erbij te vertellen welk bloed erachter zit, zou er vermoedelijk ook niemand over vallen.
Veulen is namelijk een kopietje van zijn papa. :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:52

Luckystory schreef:
keona schreef:
en cruzado's zijn kruisingen ik vind dat een cruzado waar maar een ouder barok of klassiek van is een kruising is en dus bij kruisingen thuis hoort,heb je een cruzdo uit 2 andere ras soorten binnen het klassieke of barokke dan mag deze wel in het bkr topic posten.een kruising is een kruising vind ik.

En wat dan met al die papierloze Spaanse pony's die onder de benaming 'Andalusiër' vanuit Spanje geïmporteerd zijn?
Dan zouden die ook niet meer mogen? Dat gaat dan een behoorlijk leeg subforum-worden.
Want wie weet in godsnaam van al die paarden wie de ouders zijn? Daar zit soms behoorlijk wat Arabier of koudbloed doorheen gefokt hoor.
Ik heb eens geteld hoeveel 'papierloosjes' er in dat foto-topic posten, dat is het merendeel.
En die mensen kunnen dan in principe nergens terecht...

Ik heb een Lusitano-Quarterkruising. Die zou dan niet mogen? Ook al is hij barokker van uiterlijk dan menig zuiver barok paard.
Stel nou dat ik die niet zelf gefokt had maar geïmporteerd uit Portugal als papierloosje (want ja, Portugezen fokken weldegelijk ook zulke kruisingen.)
Dan zou hij wel mogen omdat ik dan niet expliciet zou weten dat zijn moeder geen barok paard is?
En om het dan nog ingewikkelder te maken:Stel dat ik in de toekomst mijn Lusitano-Quarterhengst eens op date zou laten gaan met mijn toekomstige aanwinst, die wel vol Lusitano is. Dan zou dat veulen ook niet mogen? Omdat mijn hengst niet onder de noemer barok zou vallen? Ook al is dat veulen dan 75% Lusitano?

Zo wordt het dan wel heel ingewikkeld.

Is trouwens een splitsing tussen die klassiek en barok geen goed idee? In hoeverre heeft iemand die Gelderse paarden of Boerenpaarden leuk vindt, affiniteit met PRE's en Lusitano's?

inderdaad een papierloze kun je nooit zeker van zijn of het een volbloed barok/klassiek paard is dus inderdaad bij kruisingen.en wat is iedereen toch gepiekeerd als hun paard niet in het bkr topic mag is dat soms speciaal ik vind het kruising topic echt niet minder.heb zelf meer kruisingen dan wat anders,ik ga mijn kruising tinker x welsh ook niet in tinker of welsh topic zetten.kom op een kruising is en blijft een kruising ook zonder papier.en daar word je paardje niet minder om maar het hoort dan gewoon niet in het bkr topic want anders mag de kruisng met haflinger hier ook gepost worden maar daar struikelen de mensen over in een bkr topic beetje jammer.makkelijkste is gewoon plaatsen waar je paard ook hoort en dat is kruisingen en paarden zonder papier bij de kruisingen en d volbloed barokke/klassieke paarden waar papier bij zit in het bkr topic simpel toch.dit is dannog iets simpeler en duidelijker dan mijn eerste post

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 17:47

Met mijn kruising connemara (half NRPS), plaats ik toch echt foto's in topics over connemara's. Andere Bokkers in dat topic vinden het ook leuk om over hem te horen. Er zijn best veel nakomelingen van Iltshi, dan is het leuk om familieleden tegen te komen. Hij heeft ook een papier van het connemara stamboek, welliswaar kruisling, maar toch. We doen ook vaak mee met het Nederlandse Connemara kampioenschap. En eigenlijk iedereen vindt hem dan leuk. Niemand die erover valt dat het 'slechts' een halve connemara is.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje snobistisch om de cruzado's uit te sluiten. Cruzado's mogen wel een topic openen in BKR, dus waarom geen foto's plaatsen bij ITP? Ook post er zeer regelmatig een cruzado bij ITP, waar kennelijk niemand over valt. Dan moet er eerlijk op gestuurd worden. Het kan toch niet zo zijn dat een cruzado van een warmbloed wel zou mogen, maar van een haflinger niet :?

Overigens heb ik van niemand gehoord dat ze over mijn kruising struikelden (ik ben de Bokker van de cruzado met Haflingermoeder). Ik heb uit het topic wel heel aardige berichtjes van Bokkers gekregen dat ze mijn veulen leuk vinden en het jammer vinden als ik geen foto's post.
Voor de liefhebber, hier is ze, mijn Andalusier :o
Afbeelding

Ze heeft overigens een papier van het PRE stamboek, een cruzadopapier!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:44

Half-linger en Cruzado en PRE... TOPPER!

Jouw Halflinger heeft meer Barok papier dan mijn Lusitano.... :D :+ :j Die heeft nl niets. En toch hoort die volledig thuis in het BKR topic, daar lijkt niemand over te twijfelen.
(Ik zelf ook niet overigens, daar past hij het beste wat mij betreft)

Maar daarom is dit topic natuurlijk ook ge-opend (Door jou toch?) om enige duidelijkheid te krijgen.

En ik las een paar berichtjes terug al dat de Modjes in overleg zijn. Ik neem aan dat zij zich in de materie en de topics inlezen, en dan met een werkbare oplossing komen.

Zou je alleen zuivere barokke paarden met papieren toelaten, dan blijft er eigenlijk niet zo heel veel over in dat topic...
Want een Andalusier is in principe geen zuiver barok paard. Een Andalusier met PRE papieren wel...

Ben benieuwd naar de uitkomst.

En laten we die maar gewoon even afwachten. Daarna kan iedereen alsnog zien of de oplossing als reeel en werkbaar wordt gezien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:24

Luckystory schreef:

Maar ja, een Fries of Klabruber lijkt in de verste verte ook niet op een PRE.... toch?

Voordeel voor mij dat ik te veel rassen gewoon leuk vind.
Vond het juist zo'n interesante vergaarbak.
Alleen is boerenpaard of Gelders dan toch weer wat anders.... hij blijft lastig.
Overigens bij de fjorden itp, doen we ook niet moeilijk over kruising als ie iets van een fjord weg heeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:34

Kijk, dat niet te moeilijk doen lijkt me op zich al een heel goede basis.... :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 08:42

Consequent niet moeilijk doen lijkt mij inderdaad ook een goede optie :j

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:03

keona schreef:
inderdaad een papierloze kun je nooit zeker van zijn of het een volbloed barok/klassiek paard is dus inderdaad bij kruisingen.en wat is iedereen toch gepiekeerd als hun paard niet in het bkr topic mag is dat soms speciaal ik vind het kruising topic echt niet minder.

Het gaat helemaal niet over 'minder' of 'meer'. Ik heb een zeer bewust gefokte kruising en ik ben ontzettend blij met hem.
Ik zou hem niet willen inruilen tegen elk ander paard dat wel een papiertje heeft.
En ik gok dat Sammyoo bijvoorbeeld net hetzelfde denkt over haar veulen?
Hadden we liever een PRE of een volbloed Lusitano willen hebben, dan hadden we die wel gekocht ipv te fokken met onze eigen niet-barokke merries. Dat is een keuze.

Maar het gaat hier wel over waar iemands interesses liggen. Ik heb niet zomaar voor de grap een barokke hengst uitgezocht. Uiteraard sprak het ras zelf mij ontzettend aan. En ik zie dan ook wel eens graag wat foto's van knappe barokke paarden.
Ik vind het bijvoorbeeld ook leuk om af en toe een foto te zien van jouw Lusitano merrie. (Niet in het minste omdat ze een halfzusje is van één van onze veulens...) En ik kijk net zo graag naar alle andere mooie en leuke foto's van de posters in het BKR-fototopic. En of het betreffende paard dan wel of niet in het bezit is van een papiertje kan mij daarbij eigenlijk niet schelen.
En als je dan zo'n topic volgt en je hebt zelf een leuke foto van je paard. Dan is het fijn die ook te mogen delen.
Ik ga dan niet half bokt afzoeken om een plekje te vinden in een topic dat ik niet volg, om een foto te mogen plaatsen van mijn paard.
En dan kan je wel zeggen, dat het kruisingstopic ook een leuk topic is. En dat wil ik best geloven. Maar het is niet waar mijn interesse ligt. Ik heb helemaal niets met een tinkerxhaflinger of een shetxwelsh kruising. Ook al zijn dat misschien allemaal hele leuke en lieve paardjes, waar hun eigenaren ontzettend blij mee zijn. Het is simpelweg mijn interesse niet en ik wil er mijn tijd niet aan spenderen. :o

Weet je, ondertussen voel ik mij al helemaal niet welkom meer in dit deel van het forum en hoeft het voor mij eigenlijk al helemaal niet meer. Door dit hele gedoe, vergaat de zin mij wel om überhaupt nog ergens een foto van één van mijn paarden te plaatsen.
Want waarom zou ik zelfs maar de moeite doen, als het toch niet geapprecieerd wordt?
Terwijl het net de gezelligheid tussen gelijkgestemden is, die men zoekt op zo'n subforum.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:10

Lucky story, denk ook niet dat kruisingen met duidelijk iets van klassieke of barokke inslag het probleem zijn.
Want dan ben je in principe met gelijk gestemden, toch?
Netzoals halve fjorden gewoon welkom zijn bij fjorden itp.
(nou zijn de meeste van die halve fjorden ook wel onmiskenbaar, voor groot deel fjord :D )

Maar de discussie is vooral ontstaan over aantal rassen waarvan niemand weet waar ze horen, zoals nu recent de Schwarzwalder Fuchs.
Echter waar horen ze dan wel? Want als ze bij ons niet welkom zijn, moet er wel ook voor hun een plekje gecreeerd worden.