Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Buiten de Andalusiër dragen onder meer de volgende paardenrassen duidelijke barokke kenmerken:
Altér Real
Frederiksborger
Fries
Kladruber
Knabstrupper
Lippizaner
Lusitano
Mangalarga Marchador
Menorquin
Murgese
Napolitaan (verdwenen als ras, maar leeft voort in andere rassen)
keona schreef:en cruzado's zijn kruisingen ik vind dat een cruzado waar maar een ouder barok of klassiek van is een kruising is en dus bij kruisingen thuis hoort,heb je een cruzdo uit 2 andere ras soorten binnen het klassieke of barokke dan mag deze wel in het bkr topic posten.een kruising is een kruising vind ik.
Luckystory schreef:keona schreef:en cruzado's zijn kruisingen ik vind dat een cruzado waar maar een ouder barok of klassiek van is een kruising is en dus bij kruisingen thuis hoort,heb je een cruzdo uit 2 andere ras soorten binnen het klassieke of barokke dan mag deze wel in het bkr topic posten.een kruising is een kruising vind ik.
En wat dan met al die papierloze Spaanse pony's die onder de benaming 'Andalusiër' vanuit Spanje geïmporteerd zijn?
Dan zouden die ook niet meer mogen? Dat gaat dan een behoorlijk leeg subforum-worden.
Want wie weet in godsnaam van al die paarden wie de ouders zijn? Daar zit soms behoorlijk wat Arabier of koudbloed doorheen gefokt hoor.
Ik heb eens geteld hoeveel 'papierloosjes' er in dat foto-topic posten, dat is het merendeel.
En die mensen kunnen dan in principe nergens terecht...
Ik heb een Lusitano-Quarterkruising. Die zou dan niet mogen? Ook al is hij barokker van uiterlijk dan menig zuiver barok paard.
Stel nou dat ik die niet zelf gefokt had maar geïmporteerd uit Portugal als papierloosje (want ja, Portugezen fokken weldegelijk ook zulke kruisingen.)
Dan zou hij wel mogen omdat ik dan niet expliciet zou weten dat zijn moeder geen barok paard is?
En om het dan nog ingewikkelder te maken:Stel dat ik in de toekomst mijn Lusitano-Quarterhengst eens op date zou laten gaan met mijn toekomstige aanwinst, die wel vol Lusitano is. Dan zou dat veulen ook niet mogen? Omdat mijn hengst niet onder de noemer barok zou vallen? Ook al is dat veulen dan 75% Lusitano?
Zo wordt het dan wel heel ingewikkeld.
Is trouwens een splitsing tussen die klassiek en barok geen goed idee? In hoeverre heeft iemand die Gelderse paarden of Boerenpaarden leuk vindt, affiniteit met PRE's en Lusitano's?
Luckystory schreef:Is trouwens een splitsing tussen die klassiek en barok geen goed idee? In hoeverre heeft iemand die Gelderse paarden of Boerenpaarden leuk vindt, affiniteit met PRE's en Lusitano's?
keona schreef:inderdaad een papierloze kun je nooit zeker van zijn of het een volbloed barok/klassiek paard is dus inderdaad bij kruisingen.en wat is iedereen toch gepiekeerd als hun paard niet in het bkr topic mag is dat soms speciaal ik vind het kruising topic echt niet minder.