muggenzifters.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: muggenzifters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:33

Een slof kan van alles doen, een slof is niet enkel het martelwerktuig zoals jij het weg zet.
Mijn haf heeft heel veel baat gehad bij een slof om haar wat losser in het kaak-nek gewricht te krijgen. Met een slof (of touwtje, zoveel verschil is het niet) longeren heb ik ook al erg fijne resultaten gezien en gehad. Zolang je het juist gebruikt, nee, geen probleem

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:38

Met een slof KAN je vast zetten. Maar net als alles werkt een slof net zo hard in als de hand is. Wiki van bokt legt het mooi uit:

De slofteugel, ook wel kortweg "slof" genoemd, bestaat uit een lange leren of stoffen riem van vergelijkbaar materiaal als waar ook teugels van gemaakt worden. Beide uiteindes worden vastgemaakt aan de singel tussen de voorbenen en lopen van daar via het bit naar de handen van de ruiter. De ruiter heeft dus 2 paar teugels in de handen. In plaats van tussen de voorbenen kan de slofteugel ook aan de zijkanten aan de singel vast gemaakt worden.

Als de slofteugel strak getrokken wordt, dan wordt het hoofd van het paard naar beneden gedwongen richting de singel. De slofteugel is echter niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen. Het is niet de bedoeling dat de slofteugel constant aangenomen is, als het paard in de correcte houding loopt, hoort er geen spanning op de slofteugel te staan. Als de slofteugel aan de zijkanten van de singel (aan de singelstoten) word vastgemaakt dan heeft een slofteugel een meer zijwaartse begrenzende werking.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:38

iedereen heeft zn eigen mening, visie, en doen en laten,
bij wat voor probleem dan ook kan het aa nvan alles liggen,
paard die iets mankeert, voer, tuigage, of onkunde van de ruiter,
een paard kan je makkelijk kopen, en rijkunst niet...
het is makkelijk om iemand snel te veroordelen,
ieder mens let weer op iets anders... en ja, ze kunnen het ook bij het rechte eind hebben.
maar zoveel mensen, zoveel meningen, en iemand kwetsen is zo gebeurd,
en zwaar onnodig... maar sommige mensen denken dat ze alles beter weten,
en of kicken er op om ff een relletje te schoppen...

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:46

Ik word er ook af en toe niet goed van. Mensen hebben jou of je paard nog nooit gezien, hooguit misschien een keer een foto, en dan vertel je een klein dingetje, een tipje van de sluier omdat je een keer een probleem hebt met je paard of ergens tegen aanloopt, en je wordt meteen met grondwerk, parelli en weet ik wat nog meer om je oren gemept.
Niks daartegen hoor, maar hoe kun je nou in hemelsnaam vanachter je beeldscherm precies vertellen wat er mis gaat als je nog niks hebt gezien? Niks weet van de band die iemand met zijn paard, van de karakters van paard en eigenaar enz enz?
Ik vind dat heel vaak heel betweterig overkomen. Net alsof de mensen die niet alleen maar aan grondwerk kunnen denken niks kunnen ofzo... Die hebben vaak ook al heel wat jaartjes ervaring namelijk, en er leiden nog altijd meerdere wegen naar Rome... ;)
Daar zou in mijn ogen inderdaad eens wat beter over nagedacht mogen worden. Je hebt mensen die zich er niets van aantrekken (en gelukkig hoor ik daar ook bij) maar je zal maar een jong, onzeker meisje zijn en zoiets op je bordje krijgen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:48

Marcella_e schreef:
Met een slof KAN je vast zetten. Maar net als alles werkt een slof net zo hard in als de hand is. Wiki van bokt legt het mooi uit:

De slofteugel, ook wel kortweg "slof" genoemd, bestaat uit een lange leren of stoffen riem van vergelijkbaar materiaal als waar ook teugels van gemaakt worden. Beide uiteindes worden vastgemaakt aan de singel tussen de voorbenen en lopen van daar via het bit naar de handen van de ruiter. De ruiter heeft dus 2 paar teugels in de handen. In plaats van tussen de voorbenen kan de slofteugel ook aan de zijkanten aan de singel vast gemaakt worden.

Als de slofteugel strak getrokken wordt, dan wordt het hoofd van het paard naar beneden gedwongen richting de singel. De slofteugel is echter niet bedoeld om een neerwaartse beweging van hoofd en hals af te dwingen, maar juist om een opwaartse beweging te begrenzen. Het is niet de bedoeling dat de slofteugel constant aangenomen is, als het paard in de correcte houding loopt, hoort er geen spanning op de slofteugel te staan. Als de slofteugel aan de zijkanten van de singel (aan de singelstoten) word vastgemaakt dan heeft een slofteugel een meer zijwaartse begrenzende werking.

Als je goed genoeg rijdt en/of goede instructeur hebt heb je dit dus niet nodig.
Als je niet goed genoeg rijdt, kun je dit ook niet gebruiken, want dan doe je het niet op de juiste manier.
Want zoals stef hem gebruikt, is dus om je paard ronder, meer gebogen door de kaak te krijgen niet omdat het hoofd omhoog gaat.

Een slof heeft een hefboomeffect.
Dus krijgt het paard meer gewicht te voelen als jij in je handen.
Als je hem strak zet, zal je je paard dwingen.
Dit is al niet goed, in mijn optiek.
Als je paard ontspant, zal hij automatisch naar beneden gaan, als hij éénmaal zo ver is dat hij kan ontspannen, dat is samen met actief op 4 benen lopen en aan de hulpen staan de eerste vereiste.
Daar heb je geen slof voor nodig.
Gaat je paard te ver met het hoofd omhoog, dan kun je een martingaal gebruiken.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:50

Ik weet niet hoor, maar gaan jullie nou niet heel erg offtopic? ;)
Lijkt me dat je de eeuwige discussie over de slofteugel ook wel in een van de 300.000 andere topics die daar over gaan kunt voeren?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:05

Ja, sorry, ik ben een muggezifter! :P
Maar wat ik dus probeer te zeggen, ik praat niemand na, zelfs de bokt wiki niet als ik het er niet mee eens ben!
Ik denk dat het ook is hoe je je topic brengt, wil je info, doe je er wat mee, of vind je alles gezeur wat ze zeggen.
Want als je alleen leuke reacties wil krijgen en iedereen moet het goed vinden wat jij doet, zo werkt het niet.
Je plaatst het hier en iedereen mag z'n mening geven, het moet alleen wel ergens op slaan.
Ik zie bijv. soms ook dat iemand op de goede weg is, dat snappen mensen dan niet, want het paard loopt niet perfect.
Maar daar gaat het niet om, het gaat erom of je op de goede manier bezig bent, niet of het direct lukt.
En je ziet wel dat mensen gewoon zeggen 'leuk', terwijl het paard helemaal ongelukkig loopt, dan denk ik, die zijn niet serieus en kletsen maar wat om aardig gevonden te worden.!
Ik heb het altijd het beste met de mensen voor maar ben wel kritisch! :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:17

MirandaFuego schreef:
Je plaatst het hier en iedereen mag z'n mening geven, het moet alleen wel ergens op slaan.

Maar daar heb je wel een heikel punt, want, wanneer slaat het ergens op? Ik vind jouw slof verhaal bijv echt onzin, jij vind het ergens op slaan, de waarheid zal in het midden liggen....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:31

stef schreef:
MirandaFuego schreef:

Maar daar heb je wel een heikel punt, want, wanneer slaat het ergens op? Ik vind jouw slof verhaal bijv echt onzin, jij vind het ergens op slaan, de waarheid zal in het midden liggen....

Gewoon, als het onderbouwd is, kun je zelf bedenken of jouw verhaal klopt op de mijne! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:50

Muggezifters of niet, dan heb ik maar olifanten huid.

Vanavond rijdt ik met slof!

Paard staat nu 4 wkn stil, met uitzondering van maandag avond, waarop hij mee mocht naar
de vereniging (er is dan les) om even te kijken of hij al rad is of niet.
Vorige keren zonder slof gedaan, maar hier vliegen momenteel de dakpannen bijkans van de storm om je oren
en ik moet wel in het donker over straat.
Dus mijn kop in de lucht begrenzer heb ik net opgezocht en voor de voordeur gemikt.
Gaat er dus niet om, als kop naar beneden trekker, paard gaat van loshangende slof echt niet vast zitten.
(Ik heb er weinig aan als meneer wel kop in de lucht steekt en sprinten gaat over de weg)
Better to be safe than sorry. (heb het vermoeden dat hij gewoon net als vorige keren zich netjes
gedraagt, maar ga echt niet idote risico's lopen en verrek het om ernaast te gaan lopen naar de vereniging)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:54

Een paard dat vast zou gaan zitten door een losse slof is hetzelfde als een paard dat de rollkur doet met losse teugel.
Onzin dus.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:56

Sjolvir schreef:

Paard staat nu 4 wkn stil, met uitzondering van maandag avond, waarop hij mee mocht naar
Vorige keren zonder slof gedaan, maar hier vliegen momenteel de dakpannen bijkans van de storm om je oren
Dus mijn kop in de lucht begrenzer heb ik net opgezocht en voor de voordeur gemikt.
Gaat er dus niet om, als kop naar beneden trekker, paard gaat van loshangende slof echt niet vast zitten.
(Ik heb er weinig aan als meneer wel kop in de lucht steekt en sprinten gaat over de weg)
Better to be safe than sorry. (heb het vermoeden dat hij gewoon net als vorige keren zich netjes
gedraagt, maar ga echt niet idote risico's lopen en verrek het om ernaast te gaan lopen naar de vereniging)

Maar dat vind ik ook niet erg, dat is een reden om het om te doen, dat vind ik anders dat dat je hem gebruikt om in de krul te rijden.
Erg he, dat het zo herfstig is, effe tegenvaller hoor, al die regen.. >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:02

Verheug me dan ook al zwaar op de bui die ik vanavond op mijn hoofd ga krijgen, jakkus!!!!
Dan wel omwaaiende boom, of langswaaiende kliko, wat een weer....

Maar hoop wel dat zwartje weer goed loopt dan kan hij vanavond kwartiertje aan het werk
en volgende week weer wat langer.
Dus ik zit met duimen gekruist.

Anders moet ie donderdag mee naar kliniek. (was steeds wel gigantisch verbeterd afgelopen wkn, maar net niet goed vorige week)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:05

amykimmie schreef:
Een paard dat vast zou gaan zitten door een losse slof is hetzelfde als een paard dat de rollkur doet met losse teugel.
Onzin dus.

Dat noem je achter de teugel kruipen, dat doen paarden die ook niet correct worden gereden. ;)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:09

GamblersCup schreef:
TeckTonie schreef:
Hoe haar tranen in zijn vacht vallen omdat ze denkt dat ze hem echt pijn doet.

Drama Queen :')

Da's de verhalenpersoon in mij :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:15

Ach jouw verhalenpersoon heeft tenminste nog gevoel.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:17

Sjolvir schreef:

Ik zou in dit weer te voet (dus paadd aan de hand) gaan of met trailer, maar ik ken jou paard niet. Of hij bang is van trailers, plassen water, etc. Sommigen zijn ook vele rustiger onder het zadel in een stressituatie als aan de hand.
De mijne is dat niet..
Sommige mensen zouden eerder aanbevelen om te voet te gaan terwijl ze het paard niet kennen, en dat vind ik jammer.
Een tip kan nooit kwaad, een bevel daarentegen zint mij al helemaal niet, zoals die kinderen die meteen met join up beginnen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:21

Onder het zadel is hij doorgaans gewoon braaf naar de vereniging en we lopen altijd onder het zadel erheen. Dus hij weet niet beter.
Alleen staat hij dus nu al even stil, ga dus om die reden maar even extra maatregel er op los laten.

Met de trailer gaan is in mijn geval tikje asociaal (kan hem zo pakken hoor, staat voor zijn box), maar
de anderen die ook naar les gaan 2 stuks zijn minder verkeersmak (1 niet trekker mak) en de mijne
kan daar dus wel tegen, dus die mag voorop.

Als er niemand meeging ging ik om 1 reden al met de trailer, ik wil het liefst gewoon DROOG! blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:22

MirandaFuego schreef:
amykimmie schreef:
Onzin dus.

Dat noem je achter de teugel kruipen, dat doen paarden die ook niet correct worden gereden. ;)

Het door de ruiter op de borst trekken van een paardenhoofd vind ik iets anders dan een paard wat achter de loodlijn loopt.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:23

Sjolvir schreef:
Ach jouw verhalenpersoon heeft tenminste nog gevoel.

Denk wel dat merendeel van de ruiters van hun paard houdt. Allrn zijn er maar weinigen zoals mij, die hun manke/oude paard een goede dag op de wei geven en dan maar een fijn verzorgpaard zoeken om te rijden.. Dan maar niet kunnen rijden, ik zou het niet over mijn hart krijgen.om een.paard dat geen pijn heeft naar de slacht te brengen, blijkbaar kunnen sommige dat wel.. Je brengt je moeder toch ook niet naar het ziekenhuis als ze in een rolstoel zit voor een euthanasiespuit te geven? Enja, voor mij is mijn paard bijna evenwaardig aan mijn familie.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:25

amykimmie schreef:
MirandaFuego schreef:

Het door de ruiter op de borst trekken van een paardenhoofd vind ik iets anders dan een paard wat achter de loodlijn loopt.

Komt het niet op hetzelfde neer qua langdurig effect?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:29

Langdurig effect wel ja.
Waarom het voor mij verschilt:
Rollkur: je bent bewust bezig met het paard achter de loodlijn brengen. En ietsje achter de loodlijn noem ik nog niet meteen rollkur, hier heb ik het echt over het hoofd op de borst.
Achter de teugel: je paard loopt achter de loodlijn. Je brengt je paard onbewust achter de loodlijn, of het paard doet dit uit zichzelf, wat je natuurlijk rijtechnisch probeert op te lossen.

Om het ontopic te houden nog even iets over de muggenzifters.
Waar ik me ook wel aan irriteer is bv iemand opent een topic. Simpel iets de peesbeschermers zijn te groot. 1 iemand zegt dat, prima. 2,3 okee. Maar soms zie je echt pagina's vol waarin er in alle reacties staat dat de pb's te groot zijn. ik denk dat TS dat na een aantal reacties ook wel weet...

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:48

Ik weet dat er over slof al veel discussies zijn, ik ben er even in meegegaan, maar ik verzoek jullie vriendelijk om terug ontopic te gaan (:

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:19

TeckTonie schreef:
Ik weet dat er over slof al veel discussies zijn, ik ben er even in meegegaan, maar ik verzoek jullie vriendelijk om terug ontopic te gaan (:

Tjonge, wat ben jij een muggezifter! :P

Over de peesbeschermers:
Het hangt er dus ook vanaf hoe de ts reageerd, zegt ze 'neehoor dat hoort zo' dan denk ik dat meer mensen het zeggen.
Als de ts zegt, owh, ik zal er eens naar kijken, dan vind ik dat ze niet meer door moeten zeuren, maar, de meesten lezen de reacties niet goed dus zien ze het niet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:25

MirandaFuego schreef:
TeckTonie schreef:

Tjonge, wat ben jij een muggezifter! :P

Over de peesbeschermers:
Het hangt er dus ook vanaf hoe de ts reageerd, zegt ze 'neehoor dat hoort zo' dan denk ik dat meer mensen het zeggen.
Als de ts zegt, owh, ik zal er eens naar kijken, dan vind ik dat ze niet meer door moeten zeuren, maar, de meesten lezen de reacties niet goed dus zien ze het niet.

Hahaha, ik wist gewoon dat iemand dat ging zeggen :P
Ergens zou ik het nog snapprn als ts zrgt dat het zo hoort. Iedereen heeft iets anders geleerd, sommige mensen willen nu eenmaal niet van hun geleerde afstappen.. Ik heb ook lang geleerd dat draaien trekken is, stoppen is ook trekken, been is schoppen op de ribben en achteruit is trekken en stampen tot ze luisteren...