Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:56

O, ik niet. Maar als jij er weer eens eentje voorbij ziet komen zet je 't dan even hier neer?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:57

iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf inderdaad.. maar dat onverantwoord gedrag hier zo makkelijk goedgepraat wordt op een site waar heel veel minderjarigen een voorbeeld aan nemen vind ik soms wel eens lastig. Bokt is natuurlijk een openbaar forum en hoeft geen voorbeeldfunctie te hebben, maar voor veel beïnvloedbare jonge kinderen is het toch wel een voorbeeld.

mijn dochters mogen niet zonder cap rijden. Wat dat betreft ben ik wel die moraalridder, ik rij zelf ook nooit zonder. (ook al kan ik natuurlijk supergoed rijden en is mijn paard echt heeeeel braaf hahaah) ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:58

Volgens mij mag met hoedje rijden tegenwoordig op veel concoursen al niet meer. Dan zie je op de startlijst al staan dat de Z ook met cap moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:58

Tja als mensen levensmoe zijn moeten ze dat lekker zelf weten, gelukkig zijn er genoeg mensen op bokt die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en mensen zonder hoofddeksel daaraan helpen herinneren :D

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:00

Denk dat het heus geen kwaad kan om het 1 of 2 keer te zeggen als je denkt dat iemand het niet weet maar hoe vaak wordt er in een topic niet gezegd: cap is eigen keuze hier wil ik geen commentaar op en hoe vaak wordt er dan nog niet commentaar op gegeven, lijkt me totaal overbodig!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:01

Koper schreef:
O, ik niet. Maar als jij er weer eens eentje voorbij ziet komen zet je 't dan even hier neer?

[RIJ-ITP] van L1 naar ZZ-Zwaar in 3 jaar!

Debuut van de z1 zonder cap met hoedje vrij recent ook nog ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:04

vuurneon schreef:
Ik ben het met je eens dat het niet 80 keer herhaald hoeft te worden, maar goed... Ook ik ben pro cap en als niemand het heeft gemeld zal ik er toch wat van zeggen. Gewaarschuwd mens telt voor 2 .
Ben geen moraalridder, maar ik zou het doodzonde vinden als er weer iemand een hersenbeschadiging oploopt doordat er geen cap is gedragen. Het geluid van een schedel die op het asfalt klapte was geen prettig geluid... En voorkomen is altijd beter.
Helemaal als het om minderjarigen gaat, dan denk ik direct; waar zijn de ouders?

Maar als het al genoemd is en diegene is dus echt een stuk ouder (25+), dan kan ik het prima van mij af laten glijden hoor :D

Dan moet ik nog een jaartje wachten. . . ben bijna 25 :):)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:05

Tigra_ schreef:

Er is inmiddels een mod in het topic :)

*gooit balletje op* Apple, zou het een ideetje zijn om vanuit bokt wat meer aandacht te besteden aan het zonder cap rijden in fototopics? En bijvoorbeeld in topics van incidentele ZZ-ruiters wat te doen met modopmerkingen in de OP ofzo over het niveau van de ruiter icm het rijden met een hoedje?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:06

Koper schreef:
Tigra_ schreef:

Er is inmiddels een mod in het topic :)

*gooit balletje op* Apple, zou het een ideetje zijn om vanuit bokt wat meer aandacht te besteden aan het zonder cap rijden in fototopics? En bijvoorbeeld in topics van incidentele ZZ-ruiters wat te doen met modopmerkingen in de OP ofzo over het niveau van de ruiter icm het rijden met een hoedje?

Ben benieuwd wat je nu eigenlijk bedoelt

En nog een gevonden wel iets ouder maar ook van dit jaar:
[RIJ-ITP] Friese hengst Wilke (ZZ-zwaar) @ wedstrijd
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 23-07-12 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:07

Tigra_ schreef:
Koper schreef:

Iemand die zo rijdt vind ik niet eens zo raar zonder cap, maar net een topic gezien van een jonge meid die vertelde dat haar pony aan het steigeren was en gek aan het doen was en dat ze eigenlijk ook wel een beetje bang was, en die rijdt ook zonder cap, kijk dat vind ik dan echt dom en dat zeg ik dan ook gewoon :D

Koper, als je dat wilt, dan moeten je het veel groter aan gaan pakken en de topruiters ook ten aller tijden een cap verplichten, zij zijn tenslotte het voorbeeld voor mening ruiter. Net de docu over Jeroen en De Sjiem gezien, daar zie je ook meerdere topruiters zonder cap springen... Op internationale concoursen rijden de meeste ruiters ook in zonder helm...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:11

Bij die documentaire viel mij in elk geval het ouderwetse capje zonder kinband op. Zo te zien is dáár al reglementair iets aan veranderd.

Wat springruiters thuis doen boeit me niet. Maar op concours hebben ze wel een voorbeeldfunctie en dus hebben ze een cap op te zetten. Punt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:13

Van mij mag het nog vaker gezegd worden. :D
Al denkt maar eentje daarna, oké ik zet mijn cap wel op de volgende keer als ik ga rijden. Dan is dat weer mooi meegenomen. Kan een hoop medische kosten schelen / hersenschade.
Veel ouders zijn onwetend over de gevaren van paardrijden en dan vind ik het alleen maar goed als iemand anders een kind op de gevaren wijst. :j
Niks mis met sociale controle.
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-07-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:14

_/-\o_ Totally agree TS.

Dat gezanik over een cap dragen. Ik wed dat de helft van de moraalridders zelf ook wel eens zonder cap rijden.. ;)

Ik snap ook niet waar die drang vandaan komt, dat het altijd maar gezegd en herhaald moet worden, keer op keer.. Leven en laten leven.
Als diegene graag zonder cap rijdt, dan komen ze er zelf wel achter als ze op hun harses vallen :D Ieder zijn ding.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:14

Koper schreef:
Bij die documentaire viel mij in elk geval het ouderwetse capje zonder kinband op. Zo te zien is dáár al reglementair iets aan veranderd.

Wat springruiters thuis doen boeit me niet. Maar op concours hebben ze wel een voorbeeldfunctie en dus hebben ze een cap op te zetten. Punt.

En hoe zit het dan met alle (meiden) bladen? Ik noem een penny. Hoe zit het überhaupt met bladen? Ik zie vaak genoeg foto's in bladen met mensen zonder cap op een paard :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:17

En hoe denken mensen die vinden dat een regel niet verkeerd dan over andere fora waar je misschien niet vaak komt, dus western heel gebruikelijk om dan met cowboy hoed te rijden, mennen ook vaak zonder cap terwijl het vaak op wedstrijden wel verplicht is, en het springen als je een regel wil maken moet je wel 1 lijn trekken en persoonlijk zullen ze dan gewoon heel simpel moeten zijn foto's met ruiter zonder cap mogen niet geplaats worden en dus ook niet in de evenementen stukje. En dus voor niemand een uitzondering vind ik dan.

Diaz

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:39

Verbied foto's zonder bodyprotector dan ook maar.. want je kan een gebroken rug krijgen

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:51

Eigenlijk ben ik helemaal voor het verbieden van rijfoto's zonder cap. *\o/*

Het zou de foto's een stuk leuker maken om naar te kijken. Nu heb ik telkens als ik iemand zie rijden zonder cap toch een bezorgd gevoel. |(
Het is makkelijk om te zeggen dat het iemands eigen verantwoordelijkheid is, maar het is niet voor niets dat het op alle stallen en manege's verplicht is om een cap te dragen.

Je rijdt toch ook in de auto met gordel om?

En van paardrijden valt niet te zeggen dat het allemaal wel meevalt... Of dat het jou niet gebeurd, omdat het paar zo braaf is (oid). :')

Kijk nou alleen eens naar de harde cijfers. Zoals in dit artikel:

http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=14600

Dan lees je dat paardrijden de gevaarlijkste sport is die er is... Ja echt. -O- Met voetbal gebeuren weliswaar meer ongelukken, maar dat zijn relatief kleine blessures. (kneuzingen, gescheurde enkel- en kniebanden). Je ziet bij ruiters vooral botbreuken (50-80% afh van leeftijd) en 16% is hoofdletsel. Daarbij is niet eens gekeken of iemand een cap op heeft.

Gewoon niet zeuren en cap op. :j

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:54

Je rijd geen auto zonder gordel om, je rijd geen paard zonder cap op en je rijd geen motor zonder helm.

Is toch niet zo lastig? Van mij mag die regel er komen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:03

Je rijd toch ook geen auto zonder gordel?
Daar zou ik ook wat van zeggen, doe ik tegen vrienden ook hoor! :+

Noem het plaatsvervangend verantwoordelijkheidsgevoel ofzo.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:19

Met een auto en moter ga je harder, ben je met veel harde weggebruikers op een harde weg met kruisingen en degelijke.. Niet te vergelijken met paardrijden

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:22

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:27

Diaz schreef:
Verbied foto's zonder bodyprotector dan ook maar.. want je kan een gebroken rug krijgen

Liever een gebroken rug dan hersenen...... ;)

rowene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:28

ik heb altijd een cap en laarzen aan alleen met foto's niet dan rijd ik soms zelfs in een hotpants en bikini maar alleen omdat ik dan foto's maak en omdat ik weet dat mijn paardje braaf is.
geen stomme reacties alsjeblieft ik weet dat een paard een vlucht dier is en dat ze kan schrikken

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:39

Ik zeg er niks van men is vaak wijs genoeg om de voor en nadelen tegen elkaar op te zetten.
Ik zelf rij er altijd mee ongeacht het weer.
Ooit eens van een paard afgesprongen en verkeerd terecht gekomen.
Kon naar het Ziekenhuis en had geheugenverlies Ik wist geen eens waarom ik in rijkleding op een knol zat :+ en was zo beroerd om het zacht uit te drukken.
Ik moet er niet aan denken hoe ik er bij had gelegen zonder cap ;)

In Engeland op een manege moet je zelfs met cap longeren en geloof dat ze zelfs les geven met cap op.

En ik zeg altijd zo: Je paard hoef geen eens gek te doen, hij struikelt en het kan al mis gaan of jij als ruiter wordt opeens niet lekker.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:49

Thirty schreef:
Je rijd geen auto zonder gordel om, je rijd geen paard zonder cap op en je rijd geen motor zonder helm.

Is toch niet zo lastig? Van mij mag die regel er komen.

En dat is toch niet te vergelijken. Punt 1 omdat je in de auto weliswaar verplicht bent als je je op de openbare weg bevindt, zelfde met motor dit geldt alleen op de openbare weg ben je op eigen terrein is dit jouw eigen risico. Want ook mag je auto rijden of brommer op eigen terrein ook al heb je geen rijbewijs.
Dus wil je dit vergelijken met paarden zou de regel zijn dat het dragen van een cap verplicht is op de openbare weg, op eigen terrein kun je iemand niet zomaar iets verplichten. Sta je op een manege op pension en is die regel er heb je er aan te houden want je bent te gast op iemands terrein. Wat je bij jezelf thuis in de bak doet moet je zelf weten.
Dus zou beetje raar zijn dit op bokt te verbieden en zoals ik al zei als er zo'n regel zou komen wel 1 lijn trekken en echt geen 1 uitzondering dus ook geen topruiters meer die in het nieuws komen met foto waar ze geen cap dragen.