Wat ik niet snap...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:15

Ja, Tigra_, dat is zo!
En ik denk ook dat voor een deel de leeftijd er mee te maken heeft!
De jonkies zijn vaak wat ongenuanceerder :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:16

MirandaFuego schreef:
Dat is wel zo, maar ik denk wel dat het 'in de paarden' extremer is, er lijkt een hoop jaloezie, haat en nijd te zijn, toch wel meer dan bij andere sporten..
Bij western heb je dat ook minder, bokt is idd ook erger dan de meeste andere paardenfora :Y)

Bokt is groter dan de meeste andere paardenfora. Bv. een Halfingerforum richt zich op quasi dezelfde mensen (met een Haflinger, vaak recreatief bezig, veelzijdigheid, wedstrijdambitie is gemiddeld genomen laag). Als je zulke gelijkgezinden samenzet, zal er idd veel consensus zijn, omdat men dus min of meer op die ene lijn zit.
Bokt is veel groter met een vertegenwoordiging van alle groepen. Het enige wat deze groepen gemeen hebben is 'het paard', maar voor de rest zijn er veel verschillende visies, gedachten, meningen, ambities,.... Dat er dus vaker meningsverschillen zijn is dus niet abnormaal.

Over de jaloezie, haat en nijd-kwestie dan: kan het zijn (en ik poneer gewoon een stelling uit mijn eigen ervaringen) dat dat vooral extremer is in de Nederlandse paardenwereld?
Bv. wanneer iemand echt goed met zijn paard rijdt, zal een Belg zeggen: nondedju die rijdt goed. Een Nederlander zal toch altijd een puntje van kritiek willen uiten (dat neusje mag er toch nog iets meer uit hoor, die impuls mag toch nog wel wat beter). Nederlanders zijn kritischer. Misschien is dat ook een van de redenen waarom Nederland in de dressuur topklasse is en België...tja... Is maar gewoon een gedachteballonnetje van mij.

En ik weet niet zozeer of dit specifiek met paardensport te maken heeft. Ik weet nog dat er in de lagere school een meisje beroddeld werd door andere tennismeisjes omdat ze privé-tennisles kreeg in plaats van gewoon met de club mee. En net vandaag staat er in de krant een quote van onze toptennister Justine Henin: "ik gunde Kim Clijsters niets. Achteraf besefte ik hoe gek dat klonk."

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:17

Gini, ik weet niet hoe het in andere landen is, ik denk dat de belgen zowiezo sympatieker zijn, de belgen die ik ken iig wel. *D
Zelf heb ik een arab, op dat forum gaat het er ook anders aan toe, terwijl er toch heel veelzijdig mee wordt omgegaan, maar dan heb je idd meer het 'çlub' idee.
Ik denk dat het vooral op het dressuurvlak speelt.
En tuurlijk speelt er altijd wel wat, maar bij de stallen waar ik bijv. gestaan heb was het soms wel extreem, (achteraf bedacht belachelijk) er werd echt nooit een compliment gegeven, als dat al gebeurde was het echt bijzonder!
(en dan was het bijv. iemand die net een paard gekocht had en niet thuis in de 'gewoonten'...)
Maar dat was echt frustrerend, de sfeer was qua rijden altijd om te snijden en ik kreeg er gewoon minder plezier in daardoor, terwijl ik helemaal niet slecht reed ook!
En wat eigenlijk nog het ergste is, het is aanstekelijk, je krijgt automatisch een bepaalde manier van denken :n

Met topsporters is het ook soms extreem, maar ik denk dat dat te wijten kan zijn aan de fanatiekheid, je moet ook wel een bepaalde instelling hebben om te willen winnen..
Gister was er met springen een Nl eerste, die zei:"ik had niet eens heel erg mijn best gedaan"...dat vond ik toch ook niet goed klinken, net of het hem niks kon schelen :=

Anoniem

Re: Wat ik niet snap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:21

Ik probeer zelf altijd te denken ´als ik de TS in het echt zou tegenkomen, zou ik er dan wat van zeggen?´ als ik iets zie waar ik het niet mee eens ben... en als het antwoord nee is, post ik niet. Mede omdat ik gek word van al die mensen die overal een mening over (willen) hebben. Er leiden wel degelijk meerdere wegen naar Rome.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:28

helemaal mee eens dachten meer mensen maar zo
en als je er niet mee eens ben breng het dan gewoon aardig

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:28

Helaas denkt niet iedereen er zo over, al heb ik zelf een duidelijke mening, haha!
Ik probeer het wel altijd respectvol te houden.
Ik heb bijv. wel eens hele rare pb-tjes gehad, dan denk ik ook, jou zou ik wel eens in het echie willen spreken, dan is het gelijk over! :Y)
Hetzelfde met autorijden, dan denken mensen ook dat ze net zo agressief kunnen doen als ze willen, als je dan een sterke man hebt en die stapt uit, zingen ze een toontje lager! :P

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:03

helemaal mee eens *\o/*

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:04

ik vind dat sommige soms te ver gaan met hun kritiek er zijn er wat bij die meteen in de aanval gaan en denk dat dat vaak ook anders gezegt kan worden dus ik vind ook dat sommige soms eens tot 10 moeten gaan tellen.
mensen vragen vaak gewoon om hulp!!!
op medisch ook het eerste anwoord wat er vaak gegeven wordt is bel de da ja zo slim ben ik ook nog wel en als het extreem ernstig is bellen ze de da wel(hoop ik) tenminsten ikke wel!!
ben het er wel mee dat als je echt het idee hebt dat iets niet door de beugel kan je er wat van kan zeggen maar doe dat ook op een normale manier.
vaak is het voor sommige makkelijk om iets in te typen dan het iemand zijn gezicht te zeggen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:58

PP ----> FZ

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:00

Het is helaas hetzelfde verhaal op alle subs. Ook al geef je een hele tekst en uitleg erbij, word je alsnog afgebrand. Lezen is ook een kunst, maar helaas zijn er een aantal wereldverbeteraars die daar blind voor zijn.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:24

Gini schreef:
Sababber schreef:
Toch ben ik nog nooit in het echt zo afgekraakt als dat ik dat bij sommige op bokt zie! Het is erg vervelend dat emoties vaak moeilijk in te schatten zijn op internet. De manier waarop sommige hun boodschap brengen is gewoon respectloos. Niets positiefs, alleen maar vertellen wat je fout doet.. dat lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling van bokt..

In real life doen ze het achter je rug. Langs de bakrand, lekker tegen elkaar fluisterend hoe slecht je wel niet rijdt. Denk echt niet dat onrespectvol en onbeleefd gedrag typisch bokt is, dit is gewoon hoe de maatschappij in elkaar steekt. Door de anonimiteit van het internet en daardoor de groei van durf, komt het hier meer aan de oppervlakte. En dan heb ik eigenlijk liever rechtstreekse commentaar op een fototopic waar ik een weerwoord op kan bieden, dan dat ik beroddeld wordt door anderen in de stalgangen.

Ik heb sowieso een hekel aan roddelen, dan maar eerlijk en recht in het gezicht. Maar niet van achter een schermpje beoordeeld vanaf een foto.. Ik denk namelijk niet dat je vanaf 1 foto precies ziet hoe iemand een volledig uur rijdt.. De reden waarom ik maar met 2 mensen op stal ben, die zeggen tenminste wat ze vinden dat je fout doet en helpen je daar mee door te zeggen hoe je het op kan lossen! en dat is waar het vaak aan ontbreekt op bokt. Wel vertellen wat je fout doet, maar er niet even bij vermelden hoe je het wel kan doen! En dat vind ik jammer..