Bokt.nl en de cookiewet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 02:17

Authentic schreef:
Ik vind dat van fok zó kinderachtig, dat zij het niet leuk vinden dat mensen cookies uit kunnen zetten snap ik, maar om de hele site te blokkeren? Prima, geen fok meer voor mij.

De telegraaf lost het in mijn ogen heel netjes op, bovenin een balk en een link waar je de cookies kan beheren.

Neu vind ik niet, vind ik zelfs slim van ze. Waarom?
Omdat als iemand bijvoorbeeld een filmpje neerzet van youtube, dan komen er cookies van youtube erbij te staan. Sites zoals bokt en fok moeten zich verantwoorden over die cookies ook al zetten ze die niet zelf neer. Het gaat in deze wet om tracking cookies, flash cookies en nog een paar die ik vergeten ben :+
Youtube heeft ook een soort van tracking cookies om je geschiedenis bij te houden (en ook de lijst met filmpjes maakt op de hoofdpagina van filmpjes die je misschien wel intressant vind). Als je lid bent onthoud hij welke je hebt bekeken ook al is het niet op youtube zelf.

Dit geldt ook voor photobucket, als jij een foto daarvan op bokt (of welke site dan ook) zitten daar cookies bij. Daarmee word gekeken hoevaak een afbeelding word bekeken, word die teveel bekeken (de bekende: ooh look who's popular plaatjes) is de afbeelding niet meer zichtbaar voor anderen op die site waar je het gelinkt hebt (werk van een cookie)
Je kan als forum en nieuwssite waar gebruikers kunnen posten je niet voor ALLE cookies verantwoorden aangezien gebruikers fotos en filmpjes kunnen posten. Als je dat gaat verbieden is het voor de meeste bezoekers helemaal niks meer aan (stel je een bokt voor zonder alle itp topics, zonder de link topics etc)

Dat is dan nog niet het enige, bokt en fok gebruiken reclame en acties om hun site in de lucht te kunnen houden (elke terechte klik levert een paar cent op van google ads bv). Gebruikers gerichte reclame maakt meer kans op kliks wat betekend dat er meer kans is om inkomsten te genereren. Gaan gebruikers adblockers gebruiken of alle 3e partij cookies uitschakelen maken bokt en fok geen inkomsten meer waardoor ze uiteindelijk de site zullen moeten sluiten omdat het gewoon te duur word. (En eerlijk is eerlijk, dat zou jammer zijn toch) Bij fok kan je zelfs een optie kiezen om een abonnement van een paar euro per maand te nemen zodat je geen reclame ziet om het te compenseren. Heb je een adblocker krijg je elke aantal seconden gewoon een pop-up van hun site met deze uitleg. Vervelend: ja, kinderachtig? Dat zeker niet, want een grote site die veel bandbreedte verbruikt kost nou eenmaal veel geld. (bokt heeft iets van 6 servers, nu weet ik niet hoeveel dat presies kost maandelijks, maar het zal geen 50je zijn als ik kijk hoeveel er neer geplempt word met zoveel users.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 08:29

Authentic schreef:
Ik vind dat van fok zó kinderachtig, dat zij het niet leuk vinden dat mensen cookies uit kunnen zetten snap ik, maar om de hele site te blokkeren? Prima, geen fok meer voor mij.

De telegraaf lost het in mijn ogen heel netjes op, bovenin een balk en een link waar je de cookies kan beheren.

Kinderachtig? Misschien moet je je iets meer inlezen in cookies en de hoeveelheid cookies die per dag op een forum worden geplaatst.

Ik vind jouw reactie nogal kinderachtig. Ik zie het wel gebeuren dat andere fora dezelfde weg in gaan slaan, alles accepteren. Of niks.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:46

kiwi1990 schreef:
Je kan als forum en nieuwssite waar gebruikers kunnen posten je niet voor ALLE cookies verantwoorden aangezien gebruikers fotos en filmpjes kunnen posten. Als je dat gaat verbieden is het voor de meeste bezoekers helemaal niks meer aan (stel je een bokt voor zonder alle itp topics, zonder de link topics etc)

Da's dus onzin: plaatjes en links hebben uberhaupt geen toegang tot cookies en kunnen ze ook niet meezenden. Deze cookies krijg je pas als je een link aanklikt, en dan ben je niet meer op de oorspronkelijke site. Geen probleem dus.
Youtube-filmpjes embedden kan ook zonder cookies (hoewel ik de diepere details van de flashcookies nog niet helemaal heb uitgezocht.)
Reclame kan ook prima zonder tracking cookies - contentgerelateerde reclame lijkt me dan het meest zinvol.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:11

_San87_ schreef:
Authentic schreef:

Kinderachtig? Misschien moet je je iets meer inlezen in cookies en de hoeveelheid cookies die per dag op een forum worden geplaatst.

Ik vind jouw reactie nogal kinderachtig. Ik zie het wel gebeuren dat andere fora dezelfde weg in gaan slaan, alles accepteren. Of niks.

http://ictrecht.nl/reclame/de-cookiewet-is-erdoor/
http://ictrecht.nl/factsheets/hoe-om-te ... kieregels/

Het klinkt allemaal niet zo lastig hoor. :)*

Ik snapte sowieso al niet waarom er tekstbestandjes op míjn laptop geplaatst moeten worden als zíj info willen. Het is toch van de zotte dat als je iets bekijkt/opzoekt op een website als Zalando dat je daarna om je oren wordt geslagen met soortgelijke reclames? Gevalletje Big Brother is watching you. Internetgebruikers zijn gewoon producten voor bedrijven als Google, doodeng. :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 19:39

Authentic schreef:
_San87_ schreef:

http://ictrecht.nl/reclame/de-cookiewet-is-erdoor/
http://ictrecht.nl/factsheets/hoe-om-te ... kieregels/

Het klinkt allemaal niet zo lastig hoor. :)*

Ik snapte sowieso al niet waarom er tekstbestandjes op míjn laptop geplaatst moeten worden als zíj info willen. Het is toch van de zotte dat als je iets bekijkt/opzoekt op een website als Zalando dat je daarna om je oren wordt geslagen met soortgelijke reclames? Gevalletje Big Brother is watching you. Internetgebruikers zijn gewoon producten voor bedrijven als Google, doodeng. :n

In dat geval zou ik maar niet meer internetten, bellen, boodschappen doen bij de Albert Heijn of uberhaupt leven ;).

Als je het niet wilt, prima. Niet accepteren, klaar.

Authentic

Re: Bokt.nl en de cookiewet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:54

Als ik bel, boodschappen doe of ademhaal wordt er nog nog niet alles opgeslagen wat ik bekijk. Als ik iets in een winkel bekijk dan krijg ik niet allerlei foldertjes om m'n oren met dingen die daarop lijken. Iets met appels en peren. ;)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:24

Authentic schreef:
Als ik bel, boodschappen doe of ademhaal wordt er nog nog niet alles opgeslagen wat ik bekijk. Als ik iets in een winkel bekijk dan krijg ik niet allerlei foldertjes om m'n oren met dingen die daarop lijken. Iets met appels en peren. ;)

Elke keer dat je je bonuskaart bij de appie gebruikt word er opgeslagen welke boodschappen je hebt gehaald (over het gemiddelde van klanten kunnen ze dan weer aanbiedingen maken etc) (met airmiles btw ook herinner ik me net)
Elke keer dat je de politie, brandweer, ambulance en klantenservices belt van welk bedrijf dan ook word het telefoongesprek opgenomen en opgeslagen.

Ik snap niet wat je er eng aan vind, want er word niks raars mee gedaan. Maar goed dat gelukkig niet iedereen zo wantrouwend erover is want dan zouden bijna alle sites binnen no time failliet zijn.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:29

Het zelfscannen in supermarkten is nog veel leuker.
Ze zijn er dol op als jij producten eerst scant, en je dan toch weer bedenkt.
Ze meten precies waar jij later nog voor terug loopt.
Aan de hand van al die informatie, worden acties opgezet, winkel route's aangepast...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:44

Die gebruik ik niet en politie, brandweer en ambulance dat lijkt me toch wel een heel ander verhaal dan opslaan welke schoenen ik bekijk. Ik wil niet dat mijn surfgedrag een product is en ik meen dat het mijn goed recht is om dat te willen. := Ik zit op het internet voor mijn ontspanning, niet om verkocht te worden.

En ik meen dat bedrijven prima op andere manieren aan klanten kunnen komen. En nee ik zou het dus ook niet erg vinden om bijvoorbeeld voor een reclamevrij bokt te betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:57

Authentic schreef:
Ik wil niet dat mijn surfgedrag een product is en ik meen dat het mijn goed recht is om dat te willen. :=

Niet meer... je bent als mens uitsluitend nog maar uit te drukken in je waarde als productieeenheid en consument.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:47

Shadow0 schreef:
Authentic schreef:
Ik wil niet dat mijn surfgedrag een product is en ik meen dat het mijn goed recht is om dat te willen. :=

Niet meer... je bent als mens uitsluitend nog maar uit te drukken in je waarde als productieeenheid en consument.

Het zou Bokt sieren als er een sticky kwam over hoe de simple gebruiker die geen reclame wil deze kan verminderen/uitzetten zonder gelijk het hele forum te verlaten.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:49

Huertecilla schreef:
Het zou Bokt sieren als er een sticky kwam over hoe de simple gebruiker die geen reclame wil deze kan verminderen/uitzetten zonder gelijk het hele forum te verlaten.

Vervolgens gaan alle gebruikers de reclame uitzetten.
Geen inkomsten = geen bokt :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:51

Peerke_ schreef:
Huertecilla schreef:

_/-\o_
En ja ze kunnen wel abbo's gaan aanbieden voor een reclamevrij bokt. Maar er zullen heel weinig mensen zijn die zin hebben om te betalen daarvoor.
En bokt gaat echt niet uitleggen hoe dat uitgezet kan worden op een andere manier, dan is het gewoon afgelopen voor t forum :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:29

kiwi1990 schreef:
En bokt gaat echt niet uitleggen hoe dat uitgezet kan worden op een andere manier, dan is het gewoon afgelopen voor t forum :)

Realiseer je je hoe incorrect dit eigenlijk allemaal is?
Shadow slaat de spijker op de kop.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:31

Peerke_ schreef:
Huertecilla schreef:

Dan geef je de optie tussen die reclame dingen en een premiumaccount, gooi er wat suffe dingen bij als ondertitels onder je usernaam, een extra optie om je profiel te pimpen en een iets verbeterde zoekfunctie ofzo en ta-dahhhh, een premium account. :P

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:37

Authentic schreef:
Dan geef je de optie tussen die reclame dingen en een premiumaccount, gooi er wat suffe dingen bij als ondertitels onder je usernaam, een extra optie om je profiel te pimpen en een iets verbeterde zoekfunctie ofzo en ta-dahhhh, een premium account. :P

Ik verwacht dat hier maar relatief weinig mensen gebruik van zullen maken.
Het maken van dit systeem kost tijd en geld.
En als er dan 200 mensen premium lid worden, zal het een duur lidmaatschap worden willen alle kosten eruit gehaald kunnen worden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:38

En dan heeft bokt nog altijd de inkomsten van de advertenties van n-200 en haalt elke bokker op eigen manier wat binnen *\o/*

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:20

Huertecilla schreef:
kiwi1990 schreef:

Realiseer je je hoe incorrect dit eigenlijk allemaal is?
Shadow slaat de spijker op de kop.

nee met google adds is dat dus wel zo. En daar hebben ze er heel wat van.
Bij élke klik krijgen ze een paar cent. en als er geen adds zichtbaar zijn zijn er geen kliks, en dat zijn geen inkomsten.
En de bedrijven die ruimte inkopen om advertenties neer te zetten zal het ook heel gauw voor het gezien houden als een hele comunitie toch geen adds bekijkt. En dan zijn er ook geen inkomster meer.

So tell me, how wrong i am.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 05:54

Met advertenties op zich hebben de meesten niet zo'n moeite denk ik. Google ads echter is een ander verhaal. Je kunt best eens kijken of je de google ads niet langzaam maar zeker kunt vervangen door gerichte advertenties (te verkopen aan ruitersportzaken en evenementen, die je ook weer extra's zou kunnen bieden door de advertentie te koppelen aan locatie, subforum, steekwoorden)

Verder lopen er op de bokt markt een heleboel mensen die misschien best wat extra's willen betalen voor extra zichtbaarheid of extra mogelijkheden binnen de bokt markt (bv vaker een advertentie plaatsen, of advertentie op meerdere plekken zichtbaar - ook op het forum bv.)

En inderdaad de premium-accounts met extraatjes...

Zolang je er bij voorbaat van uitgaat dat het niet zal werken, is de kans vrij groot dat je er inderdaad niet komt. Maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. Misschien dat de cookiewet wel aanzet tot creatievere oplossingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:07

Google Chrome kent een app Adblock waarmee je alle advertenties weert van sites, zelfs facebook etc. Mij bevalt dat prima. Ik bekijk Bokt dagelijks zonder last te hebben van advertenties.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:52

Dat denk ik ook Shadow, ik zie soms banners van o.a. paarden evenementen en ruitershops, dat werkt het beste op een paardensite, meen ik. En inderdaad de commerciële gebruikers zoals sommige fotografen. Google heeft toch ook een aantal advertenties met alleen tekst? Je zou de commerciële bokkers de kans kunnen geven om voor een bedragje in the spotlight te komen. :)