Authentic schreef:Ik vind dat van fok zó kinderachtig, dat zij het niet leuk vinden dat mensen cookies uit kunnen zetten snap ik, maar om de hele site te blokkeren? Prima, geen fok meer voor mij.
De telegraaf lost het in mijn ogen heel netjes op, bovenin een balk en een link waar je de cookies kan beheren.
Neu vind ik niet, vind ik zelfs slim van ze. Waarom?
Omdat als iemand bijvoorbeeld een filmpje neerzet van youtube, dan komen er cookies van youtube erbij te staan. Sites zoals bokt en fok moeten zich verantwoorden over die cookies ook al zetten ze die niet zelf neer. Het gaat in deze wet om tracking cookies, flash cookies en nog een paar die ik vergeten ben

Youtube heeft ook een soort van tracking cookies om je geschiedenis bij te houden (en ook de lijst met filmpjes maakt op de hoofdpagina van filmpjes die je misschien wel intressant vind). Als je lid bent onthoud hij welke je hebt bekeken ook al is het niet op youtube zelf.
Dit geldt ook voor photobucket, als jij een foto daarvan op bokt (of welke site dan ook) zitten daar cookies bij. Daarmee word gekeken hoevaak een afbeelding word bekeken, word die teveel bekeken (de bekende: ooh look who's popular plaatjes) is de afbeelding niet meer zichtbaar voor anderen op die site waar je het gelinkt hebt (werk van een cookie)
Je kan als forum en nieuwssite waar gebruikers kunnen posten je niet voor ALLE cookies verantwoorden aangezien gebruikers fotos en filmpjes kunnen posten. Als je dat gaat verbieden is het voor de meeste bezoekers helemaal niks meer aan (stel je een bokt voor zonder alle itp topics, zonder de link topics etc)
Dat is dan nog niet het enige, bokt en fok gebruiken reclame en acties om hun site in de lucht te kunnen houden (elke terechte klik levert een paar cent op van google ads bv). Gebruikers gerichte reclame maakt meer kans op kliks wat betekend dat er meer kans is om inkomsten te genereren. Gaan gebruikers adblockers gebruiken of alle 3e partij cookies uitschakelen maken bokt en fok geen inkomsten meer waardoor ze uiteindelijk de site zullen moeten sluiten omdat het gewoon te duur word. (En eerlijk is eerlijk, dat zou jammer zijn toch) Bij fok kan je zelfs een optie kiezen om een abonnement van een paar euro per maand te nemen zodat je geen reclame ziet om het te compenseren. Heb je een adblocker krijg je elke aantal seconden gewoon een pop-up van hun site met deze uitleg. Vervelend: ja, kinderachtig? Dat zeker niet, want een grote site die veel bandbreedte verbruikt kost nou eenmaal veel geld. (bokt heeft iets van 6 servers, nu weet ik niet hoeveel dat presies kost maandelijks, maar het zal geen 50je zijn als ik kijk hoeveel er neer geplempt word met zoveel users.)