Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stef schreef:We wonen in een vrij land, waar we gelukkig vrijheid van meningsuiting hebben, maar ik vraag me af: MOET je altijd je mening geven?
Als een meisje vol trots foto's van de shetje neer zet, MOET je dan zeggen dat ze te groot is?
Als iemand vol trots een foto van zijn paard laat zien, MOET je dan zeggen dat het zadel misschien niet helemaal lekker ligt?
Als er een discussie gaande is over iets waar mensen járen voor gestudeerd hebben om dit te begrijpen, MOET je er dan een mening over hebben, terwijl je er eigenlijk niks van snapt?
Wat ik bedoel: Moet je altijd maar zeggen wat je denkt? Of is het soms niet handiger, én gezelliger, om je mening voor je te houden?
Ik doe het steeds vaker (lukt nog niet altijd), en het geeft een hele hoop rust
sallandval schreef:stef schreef:We wonen in een vrij land, waar we gelukkig vrijheid van meningsuiting hebben, maar ik vraag me af: MOET je altijd je mening geven?
Als een meisje vol trots foto's van de shetje neer zet, MOET je dan zeggen dat ze te groot is?
Als iemand vol trots een foto van zijn paard laat zien, MOET je dan zeggen dat het zadel misschien niet helemaal lekker ligt?
Als er een discussie gaande is over iets waar mensen járen voor gestudeerd hebben om dit te begrijpen, MOET je er dan een mening over hebben, terwijl je er eigenlijk niks van snapt?
Wat ik bedoel: Moet je altijd maar zeggen wat je denkt? Of is het soms niet handiger, én gezelliger, om je mening voor je te houden?
Ik doe het steeds vaker (lukt nog niet altijd), en het geeft een hele hoop rust
Het MOET niet maar het MAG wel; dat is het voordeel van een vrij land![]()
Als het voor jou rust geeft om je mening voor je te houden zou ik zeggen; vooral doen!!! Maar wat is de meerwaarde dan precies van deze vragen? Bokt zou niet bestaan als niemand zijn mening zou geven zou ik denken
BraveSpots schreef:Ik me persoonlijk meer ergeren aan de 'typisch bokt' reacties. Je bent niet verplicht om hier te komen en al helemaal niet verplicht om foto's te posten waarvan geweten is dat er commentaar op komt.
pizza64 schreef:Er word niet ook niet over niemand gesproken, er word gevraagd of je het altijd moet doen. En nee ik vind inderdaad dat je het niet altijd moet doen, ook ik probeer af en toe mijn mening voor me te houden maar vind het ook moeilijk
saszuidema schreef:Mensen kunnen geen compliment geven en kunnen geen compliment ontvangen. Dat is gewoon iets afwijkends van de mens... Mensen zijn jammer genoeg heel goed in commentaar geven naar "mijn mening" komt dat grotendeels uit jaloersigheid/ waarom hij wel ikke niet/ hoe komen ze er aan/ enz enz.. Wij mensen leven in een wereldje waar alles en iedereen alles gegunt is alleen ikke net iets meer dan jij.. Lang leve het wereldje dat nederland heet
sallandval schreef:Volgens mij is het op een groot forum als bokt praktisch gezien onmogelijk om ALTIJD je mening te geven. Ik lees in elk geval veel meer topics dan waar ik op reageer... en ik ga er ergens ook van uit dat iedereen dat doet?
Dus mensen reageren per definitie niet altijd (ik zie en open vaak genoeg topic waar amper iemand op regeert) maar mensen kijken, selecteren en reageren dan eventueel... en waar veel actie is; daar wordt meer gereageerd. Bovendien hebben mensen de neiging om bij wat goed is te denken "dat is normaal" en pas te reageren als er iets "mis" is. Dat is een typisch menselijk fenomeen en niet specifiek voor bokt of van de afgelopen tijd oid.
Voor mij helpt het om te bedenken dat hetgeen mensen schrijven vaak meer over henzelf zegt dan over mij, en dat wat ik schrijf zegt meer over mij dan over de ander. Je kunt immers niet door het scherm heen kijken, alles wat je in de woorden avn een ander leest is jou eigen projectie. Dus waar je op reageert; daar kun je van leren. Een ander kun je sowieso niets leren (hooguit inspireren).
stef schreef:Waarom kan men nooit eens reageren met: Leuk paard! Er lijkt altijd iets negatiefs bij te moeten