Moet je altijd je mening geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:49

soms is het prettig om op dingen gewezen te worden, maar het valt me op dat je zeker
de laatste tijd wordt afgebrand...en waarom...vraag ik me dan af.
soms kunnen mensen hun meningen maar beter voor zich houden...
het lijkt wel of we elkaar niets meer gunnen en alleen nog maar kunnen afzeiken ipv complimenteren....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:50

10 users zijn er nooit geweest, het liep gelijk storm ;) En ik kan het weten ;)
En prima, dan ben ik maar een morraal ridder, ik vind het gewoon ontzettend jammer dat alles zo hard wordt. Zal ik ongetwijfeld mee moeten dealen, maar dat verandert niks aan het feit dat ik het ontzettend jammer vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:51

Hier heb ik een tijdje geleden ook een topic over geopend, waarom mensen altijd overal commentaar op moeten hebben. Helaas kan je het niet vermijden altijd, probeer zelf altijd leuke dingen neer te zetten en alleen commentaar te geven als iemand daar om vraagt. En niet alleen op bokt maar ook gewoon in real life zeg maar, is tog leuk om complimenten te geven en krijgen, word een mens een stuk vrolijker van dan dat gejammer en gezeur overal om! En je word er zelf niet beter op als je een ander afkraakt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:52

Ik denk nu alleen maar; Jij bent een maar onderdeel van mijn leven, deal with it.

*Krijgt heel bokt over zich heen*

Sommige mensen weten het altijd gewoon beter. Jammer maar waar. Wees blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Verschil moet er wezen en de een roept gewoon wat harder en sneller dan de ander.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 16-05-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:52

Ik vind het ook hoogst irritant als er werkelijk overal op commentaar gegeven moet worden. Nog erger vind ik wanneer er zeg maar 1 pagina alleen maar leuke dingen over de foto/paardje worden gezegd, er dan op pagina 2 iemand iets zegt over bijvoorbeeld geen cap en dat ineens iédereen daar een opmerking over moet gaan maken.... }:0

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:55

moraal ridder of niet,
het heeft meer te maken met wat normen en waarden.
Want tuurlijk, als je ziet dat een zadel niet past, of iets anders is wat belemmerd, dan mag dat gezegd worden, maar geef de ts dan wel eerst het voordeel van de twijfel, doe een pbtje erheen en zeg het op een toon waar ts ook iets mee kan. Maar het tekeer gaan in een topic heeft toch helemaal geen zin?
zelfde als met de hond die op straat geschopt word, leuk voorbeeld, maar roep je de man dan toe: 'DOE EFFE NORMAAL JOH IDIOOT!!' ... of loop je erheen en vraag je: 'is er iets aan de hand, dat u uw hond schopt?'' .... en nee, het laatste is niet het makkelijkste om te doen, maar wat denk je wat werkt en blijft hangen??? waarschijnlijk krijgt de hond een portie op zn latten thuis omdat jij de man/vrouw alleen maar bozer hebt gemaakt met je geschreeuw.. en misschien als je het tweede probeerd kom je erachter waarom iemand zoiets doet, en dan pas kun je helpen.. schreeuwen in het luchtledige werkt alleen maar averechts..
moraal ridder of niet.. zo werkt het nu eenmaal.
edit: schreeuwen en roepen is meer een teken van zwakheid dan van zelfverzekerdheid...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:58

Ik me persoonlijk meer ergeren aan de 'typisch bokt' reacties. Je bent niet verplicht om hier te komen en al helemaal niet verplicht om foto's te posten waarvan geweten is dat er commentaar op komt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:01

stef schreef:
We wonen in een vrij land, waar we gelukkig vrijheid van meningsuiting hebben, maar ik vraag me af: MOET je altijd je mening geven?
Als een meisje vol trots foto's van de shetje neer zet, MOET je dan zeggen dat ze te groot is?
Als iemand vol trots een foto van zijn paard laat zien, MOET je dan zeggen dat het zadel misschien niet helemaal lekker ligt?

Als er een discussie gaande is over iets waar mensen járen voor gestudeerd hebben om dit te begrijpen, MOET je er dan een mening over hebben, terwijl je er eigenlijk niks van snapt?

Wat ik bedoel: Moet je altijd maar zeggen wat je denkt? Of is het soms niet handiger, én gezelliger, om je mening voor je te houden?
Ik doe het steeds vaker (lukt nog niet altijd ;) ), en het geeft een hele hoop rust ;)

Het MOET niet maar het MAG wel; dat is het voordeel van een vrij land :)

Als het voor jou rust geeft om je mening voor je te houden zou ik zeggen; vooral doen!!! Maar wat is de meerwaarde dan precies van deze vragen? Bokt zou niet bestaan als niemand zijn mening zou geven zou ik denken ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:01

Ik vind het best zonde, "Men verdedigd zichzelf eigenlijk al, Voordat het topic ook maar 1x bekeken is.
Uit (angst?) voor een rel ofzo

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:04

TLNLSDB schreef:
Ik vind het best zonde, "Men verdedigd zichzelf eigenlijk al, Voordat het topic ook maar 1x bekeken is.

Typerend hé? :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:06

Ik dacht trouwens dat er door de mods wordt ingegrepen als er zo wordt gereld?
Ik kom eigenlijk nooit in foto topics zoals op HAW, maar volgens mij zijn ze daar toch wel rap in het verwijderen van valse en onnodige opmerkingen?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:09

sallandval schreef:
stef schreef:
We wonen in een vrij land, waar we gelukkig vrijheid van meningsuiting hebben, maar ik vraag me af: MOET je altijd je mening geven?
Als een meisje vol trots foto's van de shetje neer zet, MOET je dan zeggen dat ze te groot is?
Als iemand vol trots een foto van zijn paard laat zien, MOET je dan zeggen dat het zadel misschien niet helemaal lekker ligt?

Als er een discussie gaande is over iets waar mensen járen voor gestudeerd hebben om dit te begrijpen, MOET je er dan een mening over hebben, terwijl je er eigenlijk niks van snapt?

Wat ik bedoel: Moet je altijd maar zeggen wat je denkt? Of is het soms niet handiger, én gezelliger, om je mening voor je te houden?
Ik doe het steeds vaker (lukt nog niet altijd ;) ), en het geeft een hele hoop rust ;)

Het MOET niet maar het MAG wel; dat is het voordeel van een vrij land :)

Als het voor jou rust geeft om je mening voor je te houden zou ik zeggen; vooral doen!!! Maar wat is de meerwaarde dan precies van deze vragen? Bokt zou niet bestaan als niemand zijn mening zou geven zou ik denken ;)

Er word niet ook niet over niemand gesproken, er word gevraagd of je het altijd moet doen. En nee ik vind inderdaad dat je het niet altijd moet doen, ook ik probeer af en toe mijn mening voor me te houden maar vind het ook moeilijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:10

BraveSpots schreef:
Ik me persoonlijk meer ergeren aan de 'typisch bokt' reacties. Je bent niet verplicht om hier te komen en al helemaal niet verplicht om foto's te posten waarvan geweten is dat er commentaar op komt.

Daar heb je gelijk in maar is het dan echt nodig om iemand met goede bedoelingen helemaal af te zeiken? Doe het dan opbouwend of stuur een pb, sommige mensen denken namelijk dat ze alles beter weten en de enigste zijn op deze aardbol, is gewoon jammer dat het zo moet gaan en er niet altijd rekening gehouden word met de gevoelens van een ander.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:12

eenitraM schreef:
TLNLSDB schreef:

Typerend hé? :')

:j ..het zou eigenlijk leuk moeten zijn, om met trots je foto's te kunnen laten zien..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:13

Het enige wat we moeten is sterven. Voorlopig iig nog. :+

Dus neen, het moet niet. Net zoals dit topic niet "moet". Een te groot persoon op een paard zit het dier in de weg, een niet passend zadel, zit het dier in de weg. Dus ja, dan vind ik het normaal als mensen er wat van zeggen. Als de TS het wist had ie er nl al wat aan gedaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:18

pizza64 schreef:
Er word niet ook niet over niemand gesproken, er word gevraagd of je het altijd moet doen. En nee ik vind inderdaad dat je het niet altijd moet doen, ook ik probeer af en toe mijn mening voor me te houden maar vind het ook moeilijk :o

Volgens mij is het op een groot forum als bokt praktisch gezien onmogelijk om ALTIJD je mening te geven. Ik lees in elk geval veel meer topics dan waar ik op reageer... en ik ga er ergens ook van uit dat iedereen dat doet?

Dus mensen reageren per definitie niet altijd (ik zie en open vaak genoeg topic waar amper iemand op regeert :o ) maar mensen kijken, selecteren en reageren dan eventueel... en waar veel actie is; daar wordt meer gereageerd. Bovendien hebben mensen de neiging om bij wat goed is te denken "dat is normaal" en pas te reageren als er iets "mis" is. Dat is een typisch menselijk fenomeen en niet specifiek voor bokt of van de afgelopen tijd oid.

Voor mij helpt het om te bedenken dat hetgeen mensen schrijven vaak meer over henzelf zegt dan over mij, en dat wat ik schrijf zegt meer over mij dan over de ander. Je kunt immers niet door het scherm heen kijken, alles wat je in de woorden avn een ander leest is jou eigen projectie. Dus waar je op reageert; daar kun je van leren. Een ander kun je sowieso niets leren (hooguit inspireren).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:20

saszuidema schreef:
Mensen kunnen geen compliment geven en kunnen geen compliment ontvangen. Dat is gewoon iets afwijkends van de mens... Mensen zijn jammer genoeg heel goed in commentaar geven naar "mijn mening" komt dat grotendeels uit jaloersigheid/ waarom hij wel ikke niet/ hoe komen ze er aan/ enz enz.. Wij mensen leven in een wereldje waar alles en iedereen alles gegunt is alleen ikke net iets meer dan jij.. Lang leve het wereldje dat nederland heet

Nu doe je of alle mensen zo zijn.......
Dat ben ik niet met je eens :n

LadyMadonna

Re: Moet je altijd je mening geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:35

ok, ander voorbeeld.
iemand plaatst op vvdd een topic dat ze heel blij is dat haar merrie drachtig is van de hengst van de buurman.
Ik kan op mijn vingers uitrekenen dat dat topic verzand in een "discussie" over papierloos fokken.
Ik heb dan (inmiddels) zoiets van: Haar paard, laat haar er blij mee zijn.
Anders is het als dezelfde TS op FA een topic opent van wat men van haar geplande combi vind

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:41

sallandval schreef:
Volgens mij is het op een groot forum als bokt praktisch gezien onmogelijk om ALTIJD je mening te geven. Ik lees in elk geval veel meer topics dan waar ik op reageer... en ik ga er ergens ook van uit dat iedereen dat doet?

Dus mensen reageren per definitie niet altijd (ik zie en open vaak genoeg topic waar amper iemand op regeert :o ) maar mensen kijken, selecteren en reageren dan eventueel... en waar veel actie is; daar wordt meer gereageerd. Bovendien hebben mensen de neiging om bij wat goed is te denken "dat is normaal" en pas te reageren als er iets "mis" is. Dat is een typisch menselijk fenomeen en niet specifiek voor bokt of van de afgelopen tijd oid.

Voor mij helpt het om te bedenken dat hetgeen mensen schrijven vaak meer over henzelf zegt dan over mij, en dat wat ik schrijf zegt meer over mij dan over de ander. Je kunt immers niet door het scherm heen kijken, alles wat je in de woorden avn een ander leest is jou eigen projectie. Dus waar je op reageert; daar kun je van leren. Een ander kun je sowieso niets leren (hooguit inspireren).

Nee klopt als je in elk topic zou moeten reageren zou je aan 24u per dag niet genoeg hebben. Ik maak uit de OP eigenlijk ook niet op dat Stef perse alleen op bokt bedoelt. Maar meer in het algemeen? En ik bedoel dan dat ik bv in een gesprek al snel de neiging heb mijn mening te geven maar dat ik het met Stef eens ben dat als je dat wat vaker niet doet, het soms gezelliger is en het dus niet altijd nodig. En inderdaad wat iemand hier noemt, dat we wat vaker complimentjes zouden moeten geven en dan als ontvanger blij dank je wel zeggen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:47

Zo zijn er ook mensen die tig topics openen over het beleid en beheer van bokt. Dan denk ik: MOET je zo nodig op bokt? Internet is groot genoeg. ;) Maar ik denk dat een mens nu eenmaal zo in elkaar zit: je hebt van die "zeik- en mierenneukdagen" maar ook "wat kan het mij dommendagen" ..... Bokt is een discussieforum met duizenden verschillende karakters die allemaal in diverse moods zijn....

Ieder het zijne of het hare dacht ik zo :D Kan me er "vandaag" niet druk om maken :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:48

Ik geef ook wel eens commentaar, maar geef er altijd wel wat positiefs bij. Anders gaat het moraal van TS ook weg en dat is absoluut niet mijn bedoeling :)

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:53

Je mening kan zowel positief als negatief zijn maar het belangrijkste erbij is de toon waarop je de dingen zegt volgens mij :) Iedereen heeft recht op een mening, maar respect tegenover een ander zijn of haar mening is volgens heel erg belangrijk anders heb je echt geen aangename discussie meer...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:54

Daarom reageer ik vaak met smileys. Anders weet men niet hoe ik iets bedoel :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:57

stef schreef:
Waarom kan men nooit eens reageren met: Leuk paard! Er lijkt altijd iets negatiefs bij te moeten

Omdat het nu eenmaal makkelijker is om iets negatiefs te benoemen, dan een compliment te maken. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Exacte theorie erachter weet ik nu even niet te benoemen, maar het is 'menselijk' alhoewel het erg sfeer bepalend is (negatief).

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:59

_Naomi_ schreef:
Daarom reageer ik vaak met smileys. Anders weet men niet hoe ik iets bedoel :)

Dat is idd heel handig aan smileys :) Ik probeer ze er ook redelijk vaak bij te zetten maar als ik langere reacties geef ook niet achter elke zin, dan is het een beetje overweldigend denk ik :P