Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Onderling aanspreken op dyslexie als wan-excuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:49

En hoe zit het dan met "me paard, me fiets, me huis" ?
Ook een typisch dislectisch iets of?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:05

Een gedeelte komt door het feit dat dit forum toegankelijk is voor verschillende leeftrijden. Jonge dyslecten zullen nog niet allemaal een training hebben gevolgd en nemen ook nog niet de moeite om alles te controleren. Zij zien bokt meer als msn (denk ik) om even snel iets te posten. Wij (volwassen gebruikers) zien bokt als een locatie voor discussie en om te leren.

De verschillende doeleinden betekenen ook dat mensen anders met hun berichten om gaan. Althans dat is mijn mening. Wel ben ik het met eerdere post eens dat je steeds vaker leest dat iemand dyslectie heeft. Het is waar dat veel meer mensen dyslectisch zijn dan wij denken (veel mensen die het niet extreem hebben vallen niet door de mand op schooltesten). Maar ik heb ook het idee dat het gebruik van jongere taal tegenwoordig onder de noemer dyslectie valt.

Overigens is zinsopbouw een onderdeel van dyslectie. Er zijn verschillende vormen van dyslectie. Je kunt er last van hebben met lezen, schrijven en spreken. Het heeft niet alleen invloed op spelling van een woord maar ook de opbouw van zinnen en het gebruik van bijvoorbeeld werkwoorden. Schrijfvaardigheid is sowieso een kunst maar begrijpelijk schrijven is voor een zware dyslect simpelweg erg moeilijk.

Kortom het is een mix van verschillende oorzaken waardoor sommige berichten bijna geheimtaal worden.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:27

Ik ben ook wel benieuwd wat er nou wel en niet onder dyslexie valt. Bijvoorbeeld woorden los schrijven die eigenlijk 'vast' moeten, zoals school plein en gereedschaps kist? En verkeerde werkwoordspelling kan dus ook te wijten zijn aan dyslexie? Dit interesseert mij wel eigenlijk. Ik had ooit in een grijs verleden, waar ik eigenlijk niet meer aan wil denken :D , een vriend die dyslexie had. Die schreef ook woorden als vid (fit) en jij woord (wordt), dat is dus allemaal daaraan te wijten?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:23

Klopt kimmysan :)

Fairytail: als mensen niet door de mand vallen met schooltesten, hebben ze simpelweg geen dyslexie. Kan er alsnog wel sprake zijn van een taalachterstand.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:41

Volgens mij vallen de teksten van de echte dyslectische mensen wel mee hier op bokt. Juist omdat die wel hun best doen om een redelijk leesbaar stuk te posten.
Ik weet dat mijn post ook barsten van de fouten, maar ze zijn volgens mij wel redelijk leesbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:03

Had me gister al verbaasd over het aantal fouten in de openingspost. Overigens dyslectisch wil niet zeggen dat je niet kan leren. Ik ken iemand die is Ir (oude stijl) bouwkunde en heeft voor zijn tikwerk, inderdaad, een tikgeit. Maar of je het topic serieus moest nemen en of er ingegrepen moet worden?(ik had het donkerbruine vermoeden dat het een beetje rammelde). Ben je inderdaad dyslectisch dan is het posten op zich al een hele klus en iemand daar op aan/af vallen is niet netjes.

Ben niet dyslectisch, maar speel graag met onze taal, wat nog wel eens een afwijkende spelling geeft. En als iemand zich hieraan stoort.........pech.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-12 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:05

tja, dat is wel zo.
ik heb last van dyslexie maar ik probeer wel de leestekens toe te voegen.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:53

Maar hoe zit het dan met de woorden 'dan' en 'als' die vaak door elkaar gehaald worden? Ik ken mensen die niet dyslectisch zijn en zinnen gebruiken als 'Hun kunnen dat beter als ons.'. Die mensen konden geen 1(van de 3) fout uit die zin halen. Ook wanneer ik dan zei dat je 'hun' nooit als onderwerp kunt gebruiken schenen zij daar nog nooit van gehoord te hebben en beweerden het tegendeel ... :x

Een dyslect die ik goed ken gebruikt 'dan' en 'als' ook vaak door elkaar, ook tijdens het spreken. Nu vraag ik me dus af, is dit lastiger te 'onthouden' voor een dyslect?
(eigenlijk net zo'n soort vraag als stef, waar ik ook wel graag het antwoord op zou willen weten :o )

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:17

die hebben gewoon niet opgelet op school b_o_k_t haha. die ken ik er ook genoeg, hier is het dialect er zelfs naar. hier zeggen ze allemaal 'dat het groter is als dat' :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:27

Maar ook al haal je dan en als door elkaar, is de tekst over het algemeen nog steeds prima leesbaar

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:29

vind ik ook hoor. ik stoor me daar ook eigenlijk niet echt aan. wel schiet er dan een stiekeme correctie door mn hoofd als ik iemand dat hoor zeggen, of zie tikken op t internet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:43

Maartje1990 schreef:
Ik heb geen dyslexie (wat inderdaad met een x is en niet met een c ;) ) ben middelbare schoolleeftijd ook al gepaseert, maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn spelling ook ontzettend belabbert is. Geef ik eerlijk toe, wat deels waarschijnlijk te maken heeft met 't feit dat ik anderhalf jaar in Engeland heb gewoont en nu lerarenopleiding Engels doe. Wat natuurlijk niet helemaal een excuus is. Hoe zet je trouwens spellingscontrole erop? Want ik ben daarnaast ook nog eens een leek in alles wat electriciteit nodig heeft.

Zet het stuk in Word. Gooi er de spellingscontrole over en knip en plak het hele verhaal over in Bokt.
Of je doet kopieren en plakken vanuit Word naar Bokt. ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:55

Jammer dat blijkbaar geen enkele mod zich geroepen voelt om wat over hun beleid te zeggen.

Of kan ik beter typen:

jamer dattur geen modjuuh ietz te segguh hep hierofur en nie seiku ofur me tiepu wat ik ben dislesbies en ik wil aleen mar ff wetu waarom se niet wa te seggu hebbu ofer tekst soals dese die geoon pein doen aan je oge omdattur guwoon geen moer fan klop mar ik te beroert ben om dur een leesbaar stukkie ofur te sgreife en wee degenu die tur wat ofur te seiku hep want dan ga ik huileballuke en dan besgerrumu de modjus me tog wel ken ik muteen ff frache wat julie dur fan finde dat ik hoofstelloos met me twenter door ut bos hep gereje fanmiddag turweil ik aleen een sweep bei me hat om die ferfelende poedersuiker fan me paart ze bene af te meppu toen ik door de speeltuin aan ut galoppere was en die agteluke mensu hun hont daar frei liete lopu turwijl ik me me paardjuh die trauwes noch hengst is so ontertusse us wat meer uitdaging soek dan aleen maar op de riuterpade reije of in de bak want hei is nog jong he dus hei moet lekker afwisselent werreke dus fedaar die speeltiun en daar hoeft ik dus geen kommetaar op ja

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:57

:= _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:00

Je hoef me eg nie uit te lagge hoor appelmoes wand dan gaat ik temmu

:P

Best een uitdaging eigenlijk, om er zo'n bende van te maken :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:11

n0uww seg iiCc lag jouw helumaal neiit ui want iiCc bn alang cheen penny meer hooooo0oo0ooorrr :( :( :( :( :(

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:12

o mijn god, Sonja :')
hilarisch.

edit: proest Appelmoes _O- met de kleine-grote letters door elkaar. geniaal!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:13

j0nguhh fajjaafamkuh jij siet neit eens ut versgul tusen een O en een 0 jonguh doe neit so stoer das tog supperduidulukkk :(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:24

Tja, mijn posts zijn ook niet altijd even geweldig.
Ik typ via mobiel en heeft automatische spellingscorrectie. Dus soms laat Ik de 'ik' achterwege. Maar is meestal aan de zin wel duidelijk of het ikzelf ben of over een andere persoon.

Maar valt dit onder de meer niet-nauwkeurige mensen of is dit niet zo heel erg.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:27

maargoed...... dat is dus echt geen dislextie. dat is de jonge-generatie-schrijftaal of zoiets. of New-kids J0nguhh! :')

dat is echt kindertaal. daar van kan echt niemand me wijs maken dat degene die dat tikken dat niet doorhebben hoor...

biggers als je je tekst dan controleert, kun je b.v. nog een 'ik' toevoegen? Wat vreemd dat je mob. dat automatisch weghaalt!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:49

ik heb een zware vorm van dyslexie, ik ben er daadwerkelijk op de lagere school op getest.
het ontbreken van punten en komma's heeft niets met dyslexie te maken, hoofdletters trouwens ook niet, die gebruik ik trouwens ook niet (lui :o ) maar wel punten en komma's en ik begin de zin ook op een nieuwe regel om het toch leesbaar te houden.
wat rommulus zegt kan ik me helemaal in vinden, ik maak er vaak een grapje van (zeg vaak dat ik wel 4 fouten in een zin kan maken) want het is nou eenmaal fijner dat mensen met je lachen dan om je lachen.
ik doe er ook wat langer over om een stukje te schrijfen, lees het goed na en haal de fouten die ik zie er uit, en als ik het stukje later nog eens lees zie ook weer fouten die ik dan niet meer kan corrigeren en kan me daar best voor schamen, heb dan ook in mijn onderschrift staan dat ik dyslexie heb en krijg dan ook nooit commentaar op mijn spelfouten daus dat helpt wel :D
het heeft trouwens ook wel een voordeel, ik hoef niet zo vaak een nieuw boek te kopen, kan met een boek wel een maand doen en vaak kan ik hem ook wel 2 of 3 keer lezen want het hele vehaal komt niet in een keer aan :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:06

Dislesbies.... _O- :')
Hoe verzin je het Sonja. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:25

Suzanne F. schreef:
Dislesbies.... _O- :')
Hoe verzin je het Sonja. :')

Krijg toch een hele andere vertaling hierbij.
So naughty.. }:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:03

haha ja die vond ik ook erg goed gevonden.
was em al es eerder hier op bokt tegen gekomen, in een onderschrift.

barbar jou stukje is super duidelijk! Niet aan af te lezen dat je zwaar dyslectisch bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:09

barbar schreef:
ik heb een zware vorm van dyslexie, ik ben er daadwerkelijk op de lagere school op getest.
het ontbreken van punten en komma's heeft niets met dyslexie te maken, hoofdletters trouwens ook niet, die gebruik ik trouwens ook niet (lui :o ) maar wel punten en komma's en ik begin de zin ook op een nieuwe regel om het toch leesbaar te houden.
wat rommulus zegt kan ik me helemaal in vinden, ik maak er vaak een grapje van (zeg vaak dat ik wel 4 fouten in een zin kan maken) want het is nou eenmaal fijner dat mensen met je lachen dan om je lachen.
ik doe er ook wat langer over om een stukje te schrijfen, lees het goed na en haal de fouten die ik zie er uit, en als ik het stukje later nog eens lees zie ook weer fouten die ik dan niet meer kan corrigeren en kan me daar best voor schamen, heb dan ook in mijn onderschrift staan dat ik dyslexie heb en krijg dan ook nooit commentaar op mijn spelfouten daus dat helpt wel :D
het heeft trouwens ook wel een voordeel, ik hoef niet zo vaak een nieuw boek te kopen, kan met een boek wel een maand doen en vaak kan ik hem ook wel 2 of 3 keer lezen want het hele vehaal komt niet in een keer aan :D

Maar jouw tekst is prima te lezen! Vooral niet voor schamen wat mij betreft. Het punt van dit topic, als ik het goed heb begrepen, is dat mensen een fluttekst typen zonder leestekens en vervolgens als hier commentaar op komt, als excuus gebruiken dat ze dyslectisch zijn.