leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Re: leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:34

Daar heb je ook gelijk in. Maar als het voor jouw gevoel dan fijner is? Mensen scheren nou eenmaal graag over 1 kam en plaatsen mensen in hokjes. Dat maakt het voor de mens makkelijker en overzichtelijker.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:34

Blue_Eyes schreef:
Volgens mij is de aanleiding voor dit topic van jou een discussie die niets met paarden te maken heeft, anders ;)

Nee, het is niet alleen op dat topic, maar het is me vaker gebeurd,
men weet niet meer wat die moet reageren, dus gaan ze over de leeftijd beginnen.
en daarom ben ik dit topic gestart.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:35

Je mening kan veranderen en als je 16 jaar bent heb je gewoon minder levenservaring en kennis dan iemand die 40 is. Maar om nou gelijk jouw mening te negeren of te zeggen dat 'je maar 16 bent' bent vind ik wel gemeen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:36

Je vroeg je af wat ik in dat andere topic bedoelde met verbaal agressief. Lees je eigen reacties nog eens goed door - de manier waarop je reageert is daar wederom een goed voorbeeld van. Je hieft geen scheldwoorden of vloeken te gebruiken om agressief over te komen - ook ogenschijnlijk 'gewone' woordkeus kan heel goed zo overkomen. Voor mij zijn woordkeus en verbaal-agressief gedrag een reden om mensen anders te beschouwen, eerder dan leeftijd. Hoewel die twee heel vaak samen voorkomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:37

Ah, maar een mening negeren of verwijzen naar leeftijd, gebeurt over het algemeen alleen als het om ee n zeer uitgesproken mening gaat. En nee, dat is niet altijd leuk, maar niet onlogisch.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:37

deruijter schreef:
_brunette schreef:
Maar dat zegt ze toch helemaal niet? Hoe moet ze die conclusie trekken als ze jou niet kent? Ze heeft het over de jongeren in het algemeen, niet direct over jou.

Sorry Brunette, ik had het beter moeten formuleren.

Die sorry had je dus (ook) aan mij moeten schrijven en met je vorige reactie gaf je dus wel een bevestiging van mijn vorige post.
Dacht eventjes dat je open stond voor andere reacties, maar eigenlijk had en blijf je bij je mening....
Dáág

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:38

Maar weetje, anderen mensen hebben geen last van jouw 'probleem'. Dus alleen jij kan daar wat aan veranderen. Als je erboven gaat staan en die mensen lekker laat denken wat ze willen denken, dan heb je er zelf ook geen last meer van. Nu heb je alleen jezelf ermee. Mensen denken en oordelen toch wel, of je nou 16 bent, 80 bent, dik, lang, kort of dun.. er is altijd wel iets. Zolang je van jezelf toch weet hoe je in elkaar zit. En anders is het graag ofniet.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:42

Jij kan vinden dat ik agressief reageer maar ik merk hier zelf vrij weinig van,
ik vind ook helemaal niet dat ik agressief reageer, als ik eerlijk mag zijn.
En dat ik volgens jou agressief reageer, heeft verder niks met leeftijd te maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:43

Weet je, meid - als je toch alleen maar je eigen mening wilt horen en bevestiging daarvoor wilt krijgen, moet je misschien niet onder een topic zetten 'discussie, u bent geopend'. :evaw:

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:46

Weet je wat pas volwassen is, open staan voor meningen van anderen, deze vergelijken met je eigen mening en je mening kunnen aanpassen op basis van goede argumenten.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:46

superwoman, ik sta open voor andere meningen, dit wilt echter niet zeggen dat ik deze mening ook
zal overnemen, ik heb mijn mening ja, en ik onderbouw deze ook, daarom wil ik ook een discussie hierover.

Blue-eyes, je doet zelf erg onaardig vind ik. Ik wil graag een discussie ja, maar ik hou me daarbij aan mijn eigen mening. En ik wil graag horen of mensen dezelfde mening hebben als mij, of niet.
Dus discussie, bij deze bent U geopend, vind ik toch wel op zijn plaats.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:51

Maar wat is dan het nut van een discussie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:51

deruijter schreef:
superwoman..........

Sorry maar ik vind dit geen discussie en ben blijkbaar niet de enige.
nogmaals dáág,want nu ga ik hier niet meer reagen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:56

Mysa, voor mij was het nut eigenlijk om te kijken welke mensen dezelfde mening hebben als mij,
en welke een andere mening delen. En ook om te kijken vanuit welke standpunten men kan kijken.
Maar ik vind dat sommige mensen zelf heel erg onaardig, en kinderachtig doen, helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:59

Maar wat heb je eraan om te horen welk standpunt anderen innemen als je bij voorbaat uitdrukkelijk niet van plan bent je mening te herzien? Ik vind dat juist het nuttig en interessante van discussies, dat je je eigen mening kunt toetsen aan die van anderen en vervolgens je mening al dan niet kunt herzien. Discussies zijn er wat mij betreft om van te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:01

Ik vind het begrijpelijk als mensen mij met 13 jaar niet serieus nemen. Wel vind ik het jammer dat ik bijvoorbeeld qua een nestje met de konijnen krijgen, ik afgezeken word, en ik mijn konijnen als speelgoed zou zien.

Wat me wel opvalt is dat er een groot verschil is tussen het gebruikte Nederlands en hoofdletters in deze leeftijdscatagorie (12 t/m 17).

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:04

Grinnik, en nu ben je "te dom" omdat je 16 bent.
En als je 61 bent, dan ben je weer te oud en "weet je het allemaal niet meer" omdat van je verwacht wordt dat je het niet meer kunt volgen.
En als je 40 bent, dan ben je oud dus niet "hot" meer.

Leeftijd is altijd issue, gaat altijd gepaard met etiketten.

En ja, het is kortzichtig.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:12

deruijter schreef:
su

Verootjoo, Ik weet dat ik nog veel moet leren, en wilde jaren dat valt bij mij echt nog wel mee hoor.

Heel goed dat die bij jou er nog niet geweest zijn. Maar ik hoop voor je dat ze toch nog wel zullen komen. :D
Je kunt best wild zijn, zolang je je gezonde verstand maar een beetje blijft gebruiken.

Bij pubertijd hoort overigens wel een bepaalde mate van eigenwijsheid.
Je bent geen kind meer, dat klopt. MAar je bent ook nog geen volwassene. Moet je ook niet willen. Eenmaal volwassen ben je dat ook voor de rest van je leven, terug gaat niet meer (tenzij je dement wordt).
Veel pubers zijn wat kortzichtig en daarmee bedoel ik bijoorbeeld dat ze zich kunnen schamen voor hele kleine dingen. Vaak zijn ze ook super onzeker over bepaalde zaken en zien ze niet waar hun werkelijke prioriteiten zouden moeten liggen.
Jij zult zien dat jouw inzichten veranderen en dat je nu anders tegen bepaalde dingen aankijkt dan later als je volwassen bent.
Probeer na te denken over argumenten waar je het niet mee eens bent op een objectieve manier, ook al maken ze je aan het steigeren. Je hoeft ze niet aan te nemen, slechts in je achterhoofd te houden. Dat is alles.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:26

Als ik in een topic een reactie op wat voor manier dan ook opvallend vind, door bijvoorbeeld (het ontbreken van :+ ) interpunctie, opvatting of wat dan ook kijk ik vaak even in het profiel, om dan inderdaad naar de leeftijd te kijken.
Ik ben het met de meesten hier in het topic eens dat je als 16-jarige minder weet dan je denkt te weten, omdat je gewoon nog niet zo veel levenservaring hebt opgedaan vergeleken met oudere bokkers. :P
Ik bedoel, ik denk nu ook behoorlijk wat te weten, maar hoogstwaarschijnlijk denk ik daar over 10 jaar anders over, toen ik 12 was, vond ik bijvoorbeeld ook dat ik behoorlijk veel wist terwijl ik nu denk 'ja, vast... := ' Maar dat is iets wat heel normaal is denk ik. :j
Ik kan me zelfs zomaar voorstellen dat 50-jarige bokkers die nu denken iets te weten, op hun 80e zeggen: 'Ach, ik was nog zo onwetend!'

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 00:43

Ik weet dat ik natuurlijk nog lang niet genoeg levenservaring heb en dat ik nog veel moet leren,
Maar ik hou er gewoon niet van als mensen niet verder kijken dan je leeftijd,
en niet op de inhoud letten.
Langcara, ik ga wel uit, ik doe ook wel eens iets geks maar opzich
ga ik maar weinig uit etc. want ik probeer zoveel mogelijke tijd aan de paarden te besteden.
Maar ik snap ook zeker wat jullie bedoelen

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:52

Ik ben ook wel met je eens dat 'Jij bent 16 DUS weet je er niks van' geen goed argument is. Men zou dan moeten kijken naar de inhoud van de reactie, en tja, dat een reactie van een 16-jarige misschien minder nuttig is dan die van een 50-jarige is, komt dan misschien vaker voor dan andersom. Nou is het natuurlijk niet zo dat dat per definitie zo is, we zeggen immers toch ook niet dat een 50-jarige alléén maar nuttige reacties plaatst? :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:00

deruijter schreef:
Snappen mensen dan niet dat 16 jarige ook ervaring hebben,
en misschien ook wel weten hoe ze om moeten gaan met bepaalde situaties.
En deze ook van verschillende manieren kunnen bekijken.
Mensen kijken volgens mijn mening teveel naar je leeftijd, en laten de inhoud
van je reactie totaal links liggen. Terwijl ik vind dat sommige mensen van
mijn leeftijd betere en slimmere reacties plaatsen, dan mensen van 30 / 40.
En men veroordeelt je dan ook meteen. 'Oh 16, haha is nog een puber = wordt niet serieus genomen'

Het punt is,
iedereen die de 16 al even voorbij is, heeft dit ook gedacht.
Toch denken we nu allemaal heel anders dan toen we 16 waren.

Het is niet erg dat je nu zo denkt, maar je gaat nog héél veel leren, en heel veel dingen ga je op een andere manier bekijken als je ouder wordt.
Echt waar! :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 01:04

Ja dat weet ik, maar op dit moment ben ik 16 ik kan niet weten wat ik er over paar jaar van denk.
En ik weet natuurlijk dat ik nog niet alles weet etc. maar als 16 jarige heb je toch ook verstand
van bepaalde situaties of zo iets dergelijks?
Ik vind het gewoon jammer dat sommige mensen zich gewoon heel minachtend opstellen
tegen over jongeren, en niet goed kijken naar de inhoud.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:11

Ik heb jouw reacties in het "Friso" topic gelezen, en het is niet in mij opgekomen om naar je leeftijd te kijken. Maar ik vond ze toch wel vrij zwart-wit. Toen ik later las dat je 16 bent, kwamen me je reacties wat logischer over. Nu ben ik er van overtuigd dat er ook genoeg volwassenen er zo over denken als jij, maar dan ben ik blij dat ik ze niet onder mijn vrienden tel. Als je wat ouder bent heb je meer tijd gehad om fouten te maken, fouten die iedereen maakt en kun je dus ook compassie hebben met mensen die een fout gemaakt hebben. Het eigen schuld, dikke bult, zal ik dus ook nooit zeggen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 01:14

Tuurlijk, maar ondanks dat je echt wel dingen kunt weten op je 16e, mis je bepaalde inzichten. Dat is heel moeilijk uit te leggen, dat ga je vanzelf ervaren. Sta daar voor open, want dat is leuk! Misschien niet altijd op het moment zelf, maar achteraf weet je, voel je, dat je ervan geleerd hebt. :)