Na Canada en Nederland, nu bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:15

Blijheid schreef:
pol013 schreef:
Tsja moeilijk:
Bokt verplicht je dan ook niet om een cap op te zetten hé. Het verplicht je dan alleen dat te doen als je foto's wil plaatsen. Dat is dan je eigen keuze natuurlijk.
Zou op zich best kunnen. Hecht niet zo gruwelijk veel waarde aan perse foto's plaatsen hier. Zou mij dus eerlijk gezegd een worst wezen.

Jammer dat er over deze opmerking heen gelezen wordt, want hij voegt weldegelijk iets toe.
Ik zou het ook wel een goede zaak vinden eigenlijk, hoe meer capgebruik wordt gepromoot hoe beter het is wat mij betreft.

Dan dus ook geen fototopics meer toestaan van rijden zonder tuig? Mag van de KNHS ook niet en kan ook onveilig(er) zijn.

Waar ligt dan de grens in betutteling?

Of bv een topic van iemand die zo nodig tegen de achterbenen van z'n paard aan moet zitten om iets te bewijzen?

eenitraM

Re: Na Canada en Nederland, nu bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:19

Tuig is niet gecertificeerd. Een cap wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:19

@Sonja: Een cap is (val)bescherming, tuig niet.
Als je zo redeneerd kan je paardrijden ook verbieden voor beginners omdat die sneller vallen, of verbieden om jonge paarden in te rijden omdat dat meer risico meebrengt.

Het gaat mij er ook niet om dat de KNHS een cap verplicht en het daarom op bokt ook zou moeten. Ik zeg alleen dat hoe meer mensen een cap gaan dragen, hoe liever het me is :) Als bokt daarin kan bijdragen, graag :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-12 11:20, in het totaal 3 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:19

Betutteling die je steeds vaker ziet en alle mensen die zich steeds vaker laten betuttelen. Net zoals een vaste DA of hoefsmid die op een bepaalde stal staat of instructeur... Nee, dat mensen dat toelaten begrijp ik niet. Bokt heeft er niets mee te maken of iemand een cap draagt of niet...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:21

Wendy schreef:
Overigens is het niet zo dat de cap verplicht wordt in Nederland. Het wordt alleen verplicht bij de KNHS, wat betekent dat het voor grote groepen ruiters (gelukkig) sowieso niet verplicht is, en voor niemand ten allen tijde.

Inderdaad.
Ik snap niet waarover we ons druk maken in dit topic. Het gaat erover dat het verplicht wordt om tijdens dressuurwedstrijden een cap te dragen, staat nergens dat het ten alle tijden verplicht gaat worden. Dus denk niet dat bokt ons dat kan verplichten :)

Cayenne schreef:
http://www.horses.nl / http://www.eurodressage.com
Canada loopt voorop als het gaat om veiligheid in de dressuursport. Alle ruiters zijn per 2012 verplicht een ASTM/SEI of BSI/BS EN gekeurde veiligheidscap te dragen tijdens Canadese dressuurwedstrijden.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:22

Ik vind toch echt dat het mijn eigen beslissing zou moeten zijn wel of geen cap op. Risico op vallen heb je niet alleen als je op een paard zit. Ik draag zelf de ene keer wel een cap, de andere keer niet. Als ik naar buiten ga heb ik hem wel altijd standaard op. Toen ik een jaar of 13 was hád ik niet eens een cap, en reed overal met mn ponietje. Geen haan die daar toen naar kraaide dat ik geen cap op had.

Laat iedereen gewoon lekker zijn/haar eigen verantwoordelijkheid nemen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:22

eenitraM schreef:

Ondanks dat je daar gelijk aan hebt, zie ik in dit geval toch het verschil niet. Het gaat mij om de verplichting tijdens een wedstrijd.
De KNHS vertelt ook niemand dat ze thuis een cap op moeten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:25

Dan moet je zeker ook in je dressuur-outfit gaan rijden thuis want dat is ook verplicht op wedstrijden..
net als een helm met mennen, thuis zetten we die nooit op, wie kan mij gaan verplichten als ik daar foto's van plaats dat ik die op mijn hoofd moet zetten

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:25

We gaan hier offtopic. De discussie hier is wel of niet toe laten van rijfoto's zonder cap op bokt.
Daar ben ik een voorstander van. Ik vind dat bokt daar wel degelijk naar mag kijken. Om zo een voorbeeld te zijn!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:27

Eerst maar eens zien dat de wereld niet vergaat dit jaar en dat we 2013 halen :')

Ik ben zeer groot voorstander van rijden met cap, je zal mij ook nooit zonder zien rijden... maar ik ben bang dat Bokt het niet kan gaan verplichten... Bokt is "maar" een forum, niet een of andere instantie of organisatie... En al zou het wel kunnen, dan zou het modteam denk ik met een paar honderd man/vrouw uitgebreid moeten gaan worden... (maar als er gestemd zou gaan worden, stem ik voor!)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:29

Tja wat moet ik hier nu van zeggen, afgezien van dat deze discussie al eens eerder gevoerd is

Ik vind het een goed streven voor mensen onder de 18
Voor de mensen daar boven ??? laat die mensen lekker zelf weten of die een schedelbasisfractuur willen riskeren of niet

Ik ben ook absoluut niet van de doppies dus draag ze ook niet
Wat is het volgende ??? dat zodra je een terrein op stapt waar paarden aanwezig zijn dat je je doppie en je corset om moet hebben ???
En de volgende uitvinding is dat iets ook nog om de benen ??
Ik ben ten dege wel goed van verstand wat die risico's met zich mee brengen om dit soort dingen in de wind te slaan
Maar zolang ik er onder uit kan komen zo'n ding te dragen doe ik dat, Ik wil wel wedstrijden starten dus het is nog bekijken of ik een doppie of hoed op mag
Ik geloof dat ik inmiddels oud en wijs genoeg ben om dat voor mezelf te beslissen

Mocht bokt ooit deze verplichting op leggen denk ik dat die veel leden kwijt zal raken, Bokt heeft als een hoop nadelen en je moet al goed tussen de regels door lezen en alles met een korreltje zout nemen, waarom nou dan zo'n verplichting er bij ??
Als die verplichting van de overheid er door komt zie je vanzelf meer dop dragers verschijnen waarom moet bokt er dan als kudde dier achteraan hobbelen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:30

Canada en Nederland verplichten het dragen van een cap TIJDENS WEDSTRIJDEN. Dus van mij mag bokt prima foto's verbieden van bokkers zonder cap op wedstrijd ja. :+
Alleen de rest daaromheen hé, tja... Daar valt nog niks over te zeggen.

Ik weet alleen dat ik echt moet :r van al die betutteling. Nu rijd ik geen wedstrijden, maar als het ooit zover komt dat ik op buitenrit meneer agent tegen kom die mij een boete probeert aan te smeren omdat zelfs dat al niet meer zonder cap mag, dan emigreer ik...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:30

eenitraM schreef:

Als ssb je ziet rijden zonder zadel en of hoofdstel gaan ze daar zeker over piepen (weet ik uit ervaring)

Anoniem

Re: Na Canada en Nederland, nu bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:34

Ik vind het zo raar dat mensen een veiligheidsregel zien als betutteling, dragen jullie ook allemaal geen gordels in de auto enzo?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:34

De vergelijking met een blad (Bit, Hoefslag) gaat mank. Zo'n blad heeft een redactie, kiest en bepaalt zelf en heeft/neemt daarmee zelf verantwoordelijkheid. Op een forum ligt die verantwoordelijkheid (terecht) bij de individuele gebruiker/plaatser. Al zou je het willen, het kan niet.

En dat geldt voor iedere post. Ook als iemand een zadelmarktzadel aanbeveelt kunnen we dat niet verbieden. (Net zo'n of nog een veel grotere ergenis, ik weet het...)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:36

Sonja schreef:
De wet KAN mij niet verplichten om op mijn terrein op mijn paard een cap te dragen ;)

Dat vraag ik mij af
je MOET je gordel om in de auto..is eigenlijk net zo iets als een cap verplichting :+

Blijheid is mij net voor... :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:38

Blijheid schreef:
Ik vind het zo raar dat mensen een veiligheidsregel zien als betutteling, dragen jullie ook allemaal geen gordels in de auto enzo?

Die doe ik al rijdend om, binnen 100 meter als ik van huis rij bijvoorbeeld, waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:39

MamboBeach schreef:
Blijheid schreef:

Die doe ik al rijdend om, binnen 100 meter als ik van huis rij bijvoorbeeld, waarom?

Gewoon, nieuwsgierig.
Waarom is dat (voor sommige mensen) geen betutteling en een cap wel? Of is een gordel ook betutteling, maar doe je hem om een boete te voorkomen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:41

Rider01 schreef:
Sonja schreef:
De wet KAN mij niet verplichten om op mijn terrein op mijn paard een cap te dragen ;)

Dat vraag ik mij af
je MOET je gordel om in de auto..is eigenlijk net zo iets als een cap verplichting :+

Nee hoor, dat is juridisch gezien (gelukkig) nog heel iets anders.
En ook de verplichting voor een autogordel geldt trouwens ook alleen op de openbare weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:42

Rider01 schreef:
Sonja schreef:

Dat vraag ik mij af

Blijheid is mij net voor... :')

Niet op eigen terrein :n Dan mag je in een volkomen onveilige, doorgerotte, afgekeurde auto zonder gordel rondrijden als je dat zou willen. Op je 16e, zonder rijbewijs. In voorbereiding op een latere autocrosswedstrijdcarriere, waarbij een vierpuntsgordel én helm verplicht is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:44

Blijheid, ik beslis zelf inderdaad of ik die gordel om doe en wanneer en als ze mij daar voor willen bekeuren als ik hem niet om zou hebben, prima dan. Ik stap veel vaker in een auto dan op mijn paard, vind het ook vele malen gevaarlijker om in een auto in het drukke verkeer te rijden. Kans op een ongeluk in het verkeer is vele malen groter. Ik vind dat iedereen het gewoon voor zichzelf uit moet zoeken, puur alleen al om de betutteling... En ja, ik rijd met cap en mijn dochter ook.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:45

Ik mag thuis in mijn weiland rijden met een motor ook al heb ik daar geen rijbewijs voor.
Ik mag daar met een crossauto rijden ook als die apk niet goed is.
En of ik dan een gordel omdoe moet ik zelf weten.
De wet geldt daar niet.

Een cap is nergens wettelijk verplicht dus al helemaal niet op eigen terrein.

Ik rij altijd met cap maar het is geen wettelijke eis. zoals een fietshelm dat ook niet is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:45

Blijheid schreef:

Eigenlijk alleen maar omdat de bekeuringen zo duur zijn (lekker hypocriet ik weet het)
In de taxi had ik hem s'nachts nooit om en overdag met klant er in ook niet (dit alles ivm mijn veiligheid en die van de klant)
S'nachts had ik hem dan ook achter mij langs vast, los hangende is ie dan nog een gevaar voor me

Maar wat voegt deze vraag toe aan de stelling/mening van de ts

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:46

Blijheid schreef:
pol013 schreef:
Tsja moeilijk:
Bokt verplicht je dan ook niet om een cap op te zetten hé. Het verplicht je dan alleen dat te doen als je foto's wil plaatsen. Dat is dan je eigen keuze natuurlijk.
Zou op zich best kunnen. Hecht niet zo gruwelijk veel waarde aan perse foto's plaatsen hier. Zou mij dus eerlijk gezegd een worst wezen.

Jammer dat er over deze opmerking heen gelezen wordt, want hij voegt weldegelijk iets toe.
Ik zou het ook wel een goede zaak vinden eigenlijk, hoe meer capgebruik wordt gepromoot hoe beter het is wat mij betreft.

Promoten is imo wat anders dan verplichten..

Ik denk niet dat je mensen kunt stimuleren om een cap te dragen door op Bokt te verbieden om foto's zonder cap te plaatsen...
Eigen risico toch? Bokt heeft hier verder niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:49

rommulus schreef:
Blijheid schreef:

Eigenlijk alleen maar omdat de bekeuringen zo duur zijn (lekker hypocriet ik weet het)
In de taxi had ik hem s'nachts nooit om en overdag met klant er in ook niet (dit alles ivm mijn veiligheid en die van de klant)
S'nachts had ik hem dan ook achter mij langs vast, los hangende is ie dan nog een gevaar voor me

Maar wat voegt deze vraag toe aan de stelling/mening van de ts

Oeps, je hebt gelijk, sorry TS!
Ik zie alleen steeds vaker langskomen dat mensen vinden dat ze betutteld worden, terwijl ik dat zelf heel anders ervaar. Ik was dus nieuwsgierig of dat gevoel er alleen in bij caps of ook bij andere (al langer verplichte) regels :)

Ik zal er verder over ophouden want het is inderdaad offtopic.