Waarom wordt overal een smoesje voor verzonnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:24

NatasjavE schreef:
merrieveulen schreef:
meest irritant vind ik als je the obvious aankaart, en iemand heeft daar dan een smoes voor die gewoon niet waar is.
bijv. 'zadel ligt niet goed', 'oh mijn zadelmaker vindt van wel', en er is nooit een zadelmaker bijgeweest. da's regelrecht liegen,.

En hoe weet jij dat er geen zadelmaker bijgeweest is?

Kijk behoudens dat je bij iemand op stal staat, zeer goed kent(buiten bokt) of zeer regelmmatig bij iemand over de vloer komt weet jij niet of het liegen is.

Het zal best vaak voor komen dat iemand op bokt zich beter voordoet dan ie is(of op andere manieren de waarheid verdraaid)
Dat geloof ik allemaal best wel. Maar je er aan ergeren heeft zo weinig zin.

klopt ik bedoelde daarmee als je dus zeker weet dat het een leugen is. in veel gevallen betekent dat inderdaad dat je iemand persoonlijk moet kennen.

malloesje schreef:
Ik ben het met het gros van de reacties wel eens, maar soms is iets niet een smoes maar gewoon zoals het is.
Ik las bv een reactie mbt frissigheid, dat kan toch heel goed zijn. Tja dan moet je soms wat meer remmen en dat lukt niet altijd 'bokt-proof' ;)
Ook mbt kantelen en scheefheid, dit is toch een aannemelijke reden? Een ts zou dan meer gebaat zijn bij tips om het paard losser en daardoor recht krijgen dan dat het af wordt gedaan als smoes.

kijk, en dat is dan lastig, want wanneer is iets een smoes en wanneer is het antwoord gewoon eerlijk. een smoes zie ik als een reactie die 'de fout' verklaart, maar die eigenlijk niet eerlijk is. en dat is inderdaad met alleen Bokt als medium niet te controleren, daarvoor moet je het dan live gezien hebben.
maar goed feit blijft dat het gros van de ruiters het erg moeilijk vindt om naar zichzelf te kijken en eigen fouten toe te geven (of die gewoon hun kop in het zand steken, denk aan de vele topics met eindeloze discussies over het wel of niet te groot zijn voor je Shetje of Welsh A-tje, daar zie je combinaties die ECHT niet kunnen, maar luisteren ho maar), en in de plaats daarvan krijgt bijv. het paard de schuld terwijl dat niet terecht is. controleerbaar is het alleen niet.

LadyMadonna

Re: Waarom wordt overal een smoesje voor verzonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:49

laat ik het eens omdraaien: Waarom altijd de bemoeizucht? Waarom over een zadel beginnen als TS foto's van haar nieuwe hoofdstel laat zien? Waarom altijd de "goedbedoelde" adviezen geven waar niet om gevraagd wordt?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:02

stef schreef:
laat ik het eens omdraaien: Waarom altijd de bemoeizucht? Waarom over een zadel beginnen als TS foto's van haar nieuwe hoofdstel laat zien? Waarom altijd de "goedbedoelde" adviezen geven waar niet om gevraagd wordt?

Ben het gedeeltelijk wel met je eens, er zit een grens aan "goedbedoeld", maar toch... Als iemand foto's plaatst van een paard waarvan je ziet dat het veel te hard in de mond getrokken wordt, het dier de oren naar achteren heeft en de mond wijd open, moet je dan zeggen: wow, je zit geweldig in plaats van: pas wel op je teugelhouding.
Om maar even een voorbeeld te noemen... ;)

Ben het wel eens dat het vaak ook wat minder heftig gezegd kan worden, en dat soms ook wel op alle slakken zout wordt gelegd, maar ik denk niet dat het verkeerd is iemand in extreme gevallen een spiegel voor te houden. Misschien heeft diegene het immers zelf niet eens door.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:37

bijvoorbeeld dit topic: [HAR] Dekenmaat jaarling
Vraag is simpel, welke maat moet ik hebben? Echter de antwoorden komen van dat ze geen dekens op moet doen etc. terwijl dat de vraag dus niet is...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:12

Leuk voorbeeld, moest wel even lachen toen ik erdoor heen scrolde... ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:14

Ik ben zelf ook een beetje schuldig daar, aks je dat bedoelt ;) was te laat om te wijzigen ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:35

Nee hoor, dat bedoelde ik niet, vond dat je het wel netjes zei daar. Maar zag wat jij bedoelde, hoe de hele discussie uiteindelijk alleen maar over "geen" deken ging. :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:09

Het nadeel va het internet is dat mensen vaak dingen aannemen of op foto's zien die in het echt misschien inderdaad wel wat anders zijn. Als de plaatser van de foto's vervolgens vertelt dat het toch moment opnames zijn wordt dit ook meteen gezien als smoes.
Zo kwam ik laatst een topic van een stalgenoot tegen waarin zij trots haar nieuwe bijrijdpaardje met rijfoto's voorstelde. Ik zag op die foto's een heel ander paard dan dat ik normaal in de bak zie lopen en heb dit dus ook gemeld.
Vervolgens kreeg ik een paar bokkers over me heen dat het een smoes was dat ik zei dat het moment opnames waren. En daar zit het probleem. Ik ken het paard immers persoonlijk en zie zowel de foto's als het paard daadwerkelijk in de bak. De bokkers zien alleen de foto's en moeten het daar dus mee doen. Als die foto's vervolgens net een beetje ongelukkig zijn genomen ja wat moet je dan want zodra je dit dus noemt wordt je bestempeld als iemand die om de waarheid heen draait...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:15

inderdaad, bemoeizucht en aannames door anderen kunnen weleens zodanig zijn dat iemand zich genoodzaakt ziet om uitvluchten te bedenken.

@ pinto1, in dergelijke gevallen reageer ik tegenwoordig vaak maar gewoon niet meer. als ik kijk op wedstrijdterreinen waar een hoop mensen tevreden mee zijn dan zakt mijn broek gewoon af... zagende handen waar zichtbaar kilo's en kilo's inhangen... ik zou het afschuwelijk vinden zo te moeten paardrijden, maar sommige mensen zijn daar wel blij mee, of vinden het zoals ze zelf zeggen prima of normaal. (en dan hoor je zo'n ruiter het paard belonen voor iets dat hem zichtbaar pijn doet, dat breekt je hart toch?)

mijns inziens heeft het sowieso geen zin om een discussie aan te gaan als één van beide partijen (of beiden) toch niet van plan is ook maar íéts van de ander voor waarheid of zelfs als goedbedoeld aan te nemen.

en dan heb je nog het 'probleem' dat dingen vaak anders overkomen dan hoe ze bedoeld zijn, zeker via internet. irl heb je er nog intonatie en gezichtsmimiek bij, via internet alleen droge woorden, die ieder volgens zijn of haar eigen denkbeeld (of zelfs gemoedstoestand van dat moment) interpreteert. zo kan iets dat bedoeld is als vriendelijk advies overkomen als zeikerigheid of bemoeizucht.

maar goed, ook hier geldt volgens mij 'een betere wereld begint bij jezelf'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:54

waarom wordt het toch als smoes gezien als mensen een VERKLARING geven? ;)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:21

Misschien hebben ze zelf niet door dat ze fout zitten ?