'Nederlanders willen sociale media verwijderd hebben na dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: 'Nederlanders willen sociale media verwijderd hebben na dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:26

Ik denk dat dit soort dingen wel weer aangeven hoe handig het misschien is om ergens wat te hebben liggen waar je eventueel je wachtwoorden op kan zetten zodat de nabestaanden eventueel er ook wat mee kunnen doen. Wel zo handig natuurlijk om erbij te zetten wat je wilt dat ze ermee doen ook.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:06

Anya schreef:
Als mensen bij leven aangeven wat ze willen, dat gaat dat altijd boven de mening van de erven Bart.
Lijkt me een goede reden om een optie tot kiezen in een afgeschermd profieldeel op te nemen.

Bij een donorcodicil werkt dat toch anders - wanneer er een 'geven'-codicil is, maar de nabestaanden overwegende bezwaren hebben, wordt daar wel rekening mee gehouden. Daarom zie ik er ook zo'n probleem mee; dit is ook een soort 'codocil'-situatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:40

rekening mee houden is wat anders dan juridische grond...
En doorgaans wordt de mening van de steller wel gerespecteerd. Komt het op een eis tot verwijderen van de nabestaanden terwijl de overledene zelf wat anders heeft aangegeven, dan kun je altijd nog kijken wat je doet. Ik verwacht dat dat niet zo vaak voorkomt. En anders jat je de richtlijnen van het donorcodiciel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:21

Even wat tijd gehad om na te denken

Volgens mij zijn de opties:
- profiel leeghalen en melden van overlijden
- profiel leeghalen en posts op 'andere naam'
- een soort in memoriam in het profiel
- alles weg (zeer drastisch)

Vragers kunnen zijn
- bokker zelf
- vrienden (bokkers) van bokker zelf
- nabestaanden

Het mooiste is als bokker zelf kan aangeven wat ze willen
Nabestaanden (en vrienden) zullen dat vaker wel dan niet respecteren
Komt het tot een juridisch treffen met nabestaanden (hoe vaak komt dat voor), dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen. Teveel gedoe.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:35

Interessant topic :j

Zelf zou ik alleen niet vrienden (bokkers) van bokker opnemen in het lijstje als vrager. Op het moment dat iemand overlijd, en zeker een jong iemand, dan roept dat heel veel emoties op en ook een 'ons-kent-ons' gevoel. Bokt is een internetforum en slechts enkele van ons kennen elkaar IRL. Ik denk dat je moet oppassen dat een vage bekende niet gaat vragen om een profiel in ere te houden, terwijl de familie hier bijvoorbeeld niets van weet omdat die niet te traceren zijn, maar dat het profiel wel opeens ergens opduikt op i-net.

Eigenlijk vind ik dat je alleen als gebruiker aan kan geven wat je wilt dat er gebeurt met je profiel (misschien inderdaad via een afgeschermde optie in het profiel).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:43

ja ben ik wel met je eens, maar ik lees in dit topic dat mensen de behoefte voelen er iets mee te kunnen. Of het niet prettig vinden dat iemand overleden is en toch geconfronteerd worden met posts (zoiets).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:46

Doel je op nabestaanden?

Zelf vind ik dat je in eerste instantie de wens van de overledene moet respecteren en daarna de wens van de familie.

Maar het is heel lastig want iedereen rouwt op een andere manier en heeft/had een andere band met de overledene. En ieder persoon is anders.

Misschien zou ook nog wel een optie zijn dat het profiel standaard na 5 jaar (ik noem even iets) verwijderd wordt (onherkenbaar wordt gemaakt). Graven liggen ook niet voor eeuwig op een begraafplaats en zo geef je toch de ruimte voor wie dat wil, maar niet tot in den treuren..

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:52

Het zou inderdaad wel fijn zijn als er een beleid voor komt. Mijn berichten enzo zouden overigens gewoon allemaal mogen blijven staan.
Echter vraag ik me af of het (mocht het dan zo zijn) op Bokt zou komen als ik eventueel overleden ben. Niemand zal me echt missen :P Klinkt stom maar ben niet echt een 'bekende' bokker, ben geen meet-bokker en zit ook niet in een hk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:53

Nee ik had het over bokkers.. er staat me bij dat dat een reactie in dit topic was, maar ik heb niet teruggelezen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:56

Elke sociale media heb zijn voorwaarden en die zijn van te voren af te lezen en als je hier in mee akoord bent gegaan dan kan je het niet ongedaan maken omdat je al akoord bent gegaan met de voorwaarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:05

Maar voorwaarden zijn gemaakt op de waarden van een bepaalde tijd. Als tijden veranderen, veranderen regels mee. Als zo duidelijk is dat mensen behoefte hebben aan beleid hierover, dan vind ik het niet meer dan normaal dat gekeken wordt hoe hiermee omgegaan wordt voor de toekomst.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:06

Marieke_K schreef:
Doel je op nabestaanden?

Zelf vind ik dat je in eerste instantie de wens van de overledene moet respecteren en daarna de wens van de familie.

Maar het is heel lastig want iedereen rouwt op een andere manier en heeft/had een andere band met de overledene. En ieder persoon is anders.

Misschien zou ook nog wel een optie zijn dat het profiel standaard na 5 jaar (ik noem even iets) verwijderd wordt (onherkenbaar wordt gemaakt). Graven liggen ook niet voor eeuwig op een begraafplaats en zo geef je toch de ruimte voor wie dat wil, maar niet tot in den treuren..

Mijn moeder was een behoorlijk fanatieke bokker en ik lees van haar toch regelmatig nog wat berichten terug en ook van andere overleden bokkers. Zou toch raar staan te kijken als op een dag alles verwijderd is hoor.
Ik gooi na 5 jaar toch ook niet de foto's het huis uit?
Als nabestaanden vragen om een profiel leeg te halen oke dan snap ik dat maar om dat nou standaard te doen... :n

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:29

@marijeR: ik begrijp je reactie maar ik vind een internetprofiel niet te vergelijken met foto's van een overledene. Ik vind het zelf dat berichten door iedereen opgeduikelt kunnen worden, maar de plaatser kan er niet meer over mee discusseren en/of zichzelf verdedigen. Wat is jouw idee over het inrichten/nalaten van een profiel als iemand overlijd?

Zelf zou ik niet willen dat mijn internetpersoontje blijft doorleven nadat ik ben overleden. Denk aan facebook, linkedin, hyves, Bokt etc. Ik zie er niet de meerwaarde van in dat dit blijft bestaan na mijn dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:32

Ik zou zeggen dat je de berichten laat, maar het profiel helemaal verwijderd?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:33

Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt hoe actief iemand op een forum was. Zoals bokt met de huiskamer topics waar mensen soms al jaren heel veel contact met elkaar hebben, ook IRL, zou jij dan alle berichten ook weg willen hebben?
Net of iemand nooit heeft bestaan?

Op een ander forum waar mijn moeder actief was, staat onder haar naam (waar bij jou Wiki Moderator staat) dat ze overleden is. Dan weten andere mensen dus ook dat ze niet meer mee zal discussiëren.
Maar haar berichten staan er gewoon nog.

En haar profiel, nee van mij hoeft dat niet weg.
Om het maar even heel plat te zeggen, als nabestaande weet je nooit waar iemand allemaal uit hing op internet. Bokt, facebook, nog een paar andere fora daarvan weet ik dat mijn moeder daar regelmatig online kwam. Op bokt lees ik nog wel eens wat terug, op facebook ook en verder eigenlijk niet. Waarschijnlijk zat ze ook nog wel op andere fora waar ik niet vanaf weet. Nou en? Ik neem aan dat ze wijs genoeg was om te posten wat ze wilde posten daar ;)
Waarom zou ik dat dan weg willen hebben?
Als ze aan had gegeven dat ze bepaalde dingen wel van internet af had willen hebben, ja dan was ik er wel achteraan gegaan.
En dat aangeven zal in sommige gevallen niet kunnen (ongeluk of zeer plotseling overlijden) maar dan nog denk ik niet dat je als forumbeheerder zomaar profielen of berichten moet verwijderen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:14

Akhal_Teke schreef:
Ik snap niet waar ze dat steeds vandaan halen. Aan mij hebben ze niets gevraagd. Hoe kan doe conclusie nu voor alle Nederlanders genomen worden.
Dat geldt dan toch enkel voor een percentage van de mensen die uberhaubt meedoet aan een enquete?

No offence, maar onder welke steen heb jij geleefd als je er nu pas achter komt dat in 'ieder' onderzoek gewerkt wordt met enquetes onder een steekproef? Ooit enquete tegengekomen waar de hele wereldbevolking aan mee heeft gedaan om de betrouwbaarheid te waarborgen? :=

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:56

BartVB schreef:
Wat het nog lastiger maakt is dat voor ons niet duidelijk is wie de erven zijn. Vaak hebben we vooral contact met een andere bokker die een vriend(in) was van de betreffende persoon maar is dat dan voldoende om op basis daarvan een profiel op 'overleden' te zetten? Een overlijdingscertificaat of contact opnemen met de gemeente gaat ook weer wat te ver. Lastige materie dus.

Waarom gaat dat te ver? Ik weet (helaas uit ervaring) dat ze dat bij Hyves ook gewoon vragen als je een profiel op "im memoriam" wil laten zetten, eveneens bij hotmail als je als nabestaanden de hotmail account wil laten opheffen of de mails wil inzien zonder dat je het wachtwoord weet.
Vond dat normaal en heb daar als nabestaande helemaal geen nare gevoelens bij gehad. Die sites zijn tenslotte ook gewoon bedrijven, net zoals je bij alle andere bedrijven dit soort dingen moet regelen na overlijden, dan moet je ook alles bewijzen. Je wil tenslotte geen fouten maken of risico op zieke grappen hebben.

Dus stel jezelf gewoon professioneel op en vraag een (scan van) het overlijdenscertificaat. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:10

Maar als de Bokker in kwestie geen gegevens over zichzelf bekend heeft gemaakt kunnen we dus helemaal niet weten of dat certificaat betrekking heeft op de bewuste bokker. Ik heb bewust zo min mogelijk privé-gegevens in mijn profiel gezet. Zelfs mijn geboortedatum is niet bekend, ook niet voor het beheer. Stel je nou voor dat ik morgen kom te overlijden en mijn vriend wil graag een in memoriam-status - hoe gaat hij dan bewijzen dat ik Prrrr ben? Hij heeft ook niet mijn inlog en ww...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:13

Meestal hebben ze wel de mail ;)
Tenminste mijn echtgenoot heeft mijn mailadres en mijn wachtwoord. En daarmee is wel te verifieren dat het iemand is die mij zeer na staat. Bovendien: als je kunt zien waar mijn ip vandaan komt dan is de kans redelijk groot dat die persoon ook van dat ip zaken doorgeeft. Is te checken dus. En soms moet je met een overlijdenscertificaat en wat persoonlijke gegevens gewoon 'vertrouwen'. Vraag pakweg naar de naam en kleur van het paard van die specifieke bokker. Bokkers die helemaal niets persoonlijks neerzetten haal je daar niet uit, maar de meesten wel.

En mijn man weet echt wel hoe mijn paarden heten. Hij noemt B'elanna Blanna, maar Wiz noemt hij gewoon Wiz ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:20

Jawel, maar van jou weet ik zo ook wel hoe je heet - en dat je man Ben heet weet ik ook wel, uit je berichten. Mijn eigen naam, en die van mijn lief, meld ik niet. Dat ik achter de schermen met naam, toenaam, adres en telefoonnummer bekend ben maakt het natuurlijk ook een beetje een academische excercitie. Maar er zijn nogal wat bokkers die net zo voorzichtig met hun prive-gegevens om gaan als ik. Dan wordt het nogal een zoekplaatje.
(Overigens zal mijn lief ook behoorlijk met zijn handen in het haar zitten als hij ineens mijn mailbox in moet... hij heeft die gegevens namelijk niet. Da's wel iets om over na te denken, trouwens...).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:25

Maar je kunt het toch aan bokkers overlaten of ze hun naam achter de schermen bekend willen maken. Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk gemaakt te worden. Korte toelichting, in te vullen formulier in een afgeschermd deel van het profiel. 4 opties om uit te kiezen... Klaar.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:29

Sansje schreef:
Ik weet het niet... Mijn sociale profielen zou ik wel graag weg willen hebben... Mijn bijdrage op bokt mag wel blijven staan. Vind het nog steeds heel lastig om het profiel van een overleden vriend tegen te komen tussen mijn vrienden.. Verwijderen zal ik hem nooit... En toch iedere keer als ik die foto daar zie staan, mis ik hem.

Dat heb ik ook :j

Vriendin van mij is afgelopen februari op 19-jarige leeftijd overleden. In augustus zou ze jarig zijn geweest. En toen verscheen er een berichtje op Facebook: 'feliciteer [naam] met haar verjaardag!'. Heel pijnlijk, om op zo'n manier met de neus op de feiten te worden gedrukt. Natuurlijk besefte ik wel dat ze jarig zou zijn geweest, maar zo zwart op wit is nogal.. confronterend. Wat mij betreft mogen sociale media daar wel wat over verzinnen, zodat ik niet volgend jaar weer zo'n berichtje krijg.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:34

Prrrr schreef:
Jawel, maar van jou weet ik zo ook wel hoe je heet - en dat je man Ben heet weet ik ook wel, uit je berichten. Mijn eigen naam, en die van mijn lief, meld ik niet. Dat ik achter de schermen met naam, toenaam, adres en telefoonnummer bekend ben maakt het natuurlijk ook een beetje een academische excercitie. Maar er zijn nogal wat bokkers die net zo voorzichtig met hun prive-gegevens om gaan als ik. Dan wordt het nogal een zoekplaatje.
(Overigens zal mijn lief ook behoorlijk met zijn handen in het haar zitten als hij ineens mijn mailbox in moet... hij heeft die gegevens namelijk niet. Da's wel iets om over na te denken, trouwens...).

Maar jij hoeft toch niet te gaan zoeken? :? De nabestaanden melden zich bij bokt of niet.

Van bokkers die hier helemaal anoniem zitten, zoals ik zelf ook (werkelijk niemand hier weet wie ik irl ben :') ), daarvan maakt het toch ook niks uit wat er gebeurd na overlijden? Dan weet je toch überhaupt niet of iemand is overleden. Alleen dat iemand ineens niet meer online komt. Nou ja, dat kan zoveel oorzaken hebben.

Het gaat hier natuurlijk juist om de bokkers die hier wel bekenden hebben of gewoon openlijk met hun gegevens omgaan. Die bekenden en nabestaanden zullen zich soms melden en die kunnen ook altijd wel bewijzen dat het boktprofiel van hun overleden naaste was.
Laatst bijgewerkt door Waves op 23-10-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:34

@waves: precies :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:40

Ik ben voor Bokt anoniem, maar niet voor de bokkers: mijn schoonzus zit bijvoorbeeld op Bokt, en haar dochters ook; mensen die ik ken van 'de paarden', ook mijn lief: het zit allemaal op Bokt. Maar zij kunnen met mijn overlijdenscertificaat dus niet aantonen dat de persoon van dat overlijdenscertificaat Prrrr is, omdat Bokt het niet kan verifiëren. Het zou toch jammer zijn als een kwaadwillend persoon met een willekeurig overlijdenscertificaat voor elkaar kan krijgen dat het account van Waves op In Memoriam wordt gezet, alleen omdat hij/zij voorzichtig was met de privegegevens. Daar moet een controlestap tussen zitten.