Verboden onderwerpen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:30

Ik ga met Yamcha mee.

Ik kan me meestal niet vinden in slotjes en dergelijke, in deze dan weer wel, Bokt mag en kan hier geen verantwoordelijkheid in dragen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:30

vuurneon schreef:
Maarre ik vraag mij nu wel af: stel ik heb anorexia nervosa en vertel mijn methode, wordt het dan ook gesloten?

(kijk, ik snap de verantwoordelijkheid wel hoor, t blijft wel een heel gevoelig onderwerp)

Anorexia Nervosa heeft geen methode. Dat is een ziekte.
En ja, die worden ook gesloten. Zijn al meerdere topics over eetstoornissen gesloten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:35

Niezel schreef:
Ik ga met Yamcha mee.

Ik kan me meestal niet vinden in slotjes en dergelijke, in deze dan weer wel, Bokt mag en kan hier geen verantwoordelijkheid in dragen.

Maar er worden helemaal geen ideeen aangedragen, ik zie echt het probleem niet. En al helemaal niet het verschil met de andere topics.

Noem mij maar een domme koe. Maar een duidelijke uitleg zodat ik het verschil snap, heb ik nog niet gelezen! :)

Nadine_S

Re: Verboden onderwerpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:35

Ik vind het ook een naar idee dat TS zo afgekapt wordt. Hoe moet dat voelen...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:37

Broccoli schreef:

Afgekapt? Ze vraagt zelf om een discussietopic, en vervolgens klaagt ze omdat het een discussietopic is. Tja :7
Dat snap ik ook al niet :o

Ik bedoel, open dan een topic met een hulpvraag. Dan had ze hele andere reacties gehad, waar ze misschien meer steun aan had gehad.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:38

hier moet ik toch echt meegaan met thirty hoor..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:39

Broccoli schreef:
vuurneon schreef:
Maarre ik vraag mij nu wel af: stel ik heb anorexia nervosa en vertel mijn methode, wordt het dan ook gesloten?

(kijk, ik snap de verantwoordelijkheid wel hoor, t blijft wel een heel gevoelig onderwerp)

Anorexia Nervosa heeft geen methode. Dat is een ziekte.
En ja, die worden ook gesloten. Zijn al meerdere topics over eetstoornissen gesloten.

O die heeft wel degelijk een methode; je wordt niet zomaar dun. Mensen met zelfmoordideen hebben ook bijna altijd een stoornis.
Maar wel goed om te lezen dat daar wel de lijn in door wordt getrokken; beide is het funest voor je...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:39

Thirty schreef:
Broccoli schreef:

Afgekapt? Ze vraagt zelf om een discussietopic, en vervolgens klaagt ze omdat het een discussietopic is. Tja :7

Ik bedoel, open dan een topic met een hulpvraag. Dan had ze hele andere reacties gehad, waar ze misschien meer steun aan had gehad.

Oh ik bedoel afgekapt in de zin van het slotje. Uhm, snap je het nu :')? Kom niet erg uit mijn woorden, sorry!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:40

oke gesnapt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:44

Niezel schreef:
Ik ga met Yamcha mee.

Juist, dat is het hele punt ook. Het bespreekbaar maken is één ding, erover discussiëren ook, maar het ging in dat topic echt ook wel over methodes, de pil van Drion, voor de trein springen, en ik denk dat het nog wel verder was gegaan dan dat. Ik heb het doorgelezen, van voor naar achter.

Mensen die suïcidaal zijn, zijn heel, heel kwetsbaar, en hoewel je niet verantwoordelijk bent voor de zelfmoordgedachten van een ander, kunnen zulke dingen wel de druppel zijn die de emmer doen overlopen. Ik juich het toe dat Bokt daarin zijn verantwoordelijkheid neemt. Ik heb helaas persoonlijk te maken met zo een situatie, en ik kan je zeggen dat iemand die zo denkt écht ontzettend kwetsbaar is.

Je bent niet verantwoordelijk voor de daden van een ander. Wel voor wat jíj doet en zegt. Dit gaat niet over taboes, dit gaat over een ontzettend gevoelig onderwerp, letterlijk over zaken van leven en dood, en daar moet je heel voorzichtig en heel integer mee omgaan. Dat wil niet zeggen dat het niet bespreekbaar is, het geeft wel aan dat er grenzen zijn aan hóe iets besproken dient te worden.

Thirty schreef:
Broccoli schreef:

Dat ligt eraan, als er voorzichtig, en met het besef dat het om een heel gevoelig onderwerp gaat, was gediscussiëerd, had TS er zeker iets aan gehad, nu geeft zij zelf aan weg te willen blijven uit het topic, omdat ze hoopte op begrip, en iig een liefdevolle arm in het geestelijke om zich heen, maar dat kreeg ze niet. Wel een paar heel harde oordelen, en aan de reacties van die TS te lezen, hebben die haar erg gekwetst. Dat was absoluut niet nodig geweest.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:48

Thirty schreef:
Niezel schreef:
Ik ga met Yamcha mee.

Maar er worden helemaal geen ideeen aangedragen, ik zie echt het probleem niet. En al helemaal niet het verschil met de andere topics.

Noem mij maar een domme koe. Maar een duidelijke uitleg zodat ik het verschil snap, heb ik nog niet gelezen! :)

Het gaat niet om de discussie op zich, het gaat om de verantwoordelijkheid die Bokt hier niet in wil, en hoort, te hebben.

Hebben koeien ook heel niets mee te maken.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:56

Heel goed dat het is gesloten.

Sowieso mag van mij wel het hele Mensenwelzijn worden verwijderd.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:58

vuurneon schreef:

Ja, zeker, ik vind van wel.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:14

Yamcha schreef:
Dat ligt eraan, als er voorzichtig, en met het besef dat het om een heel gevoelig onderwerp gaat, was gediscussiëerd, had TS er zeker iets aan gehad, nu geeft zij zelf aan weg te willen blijven uit het topic, omdat ze hoopte op begrip, en iig een liefdevolle arm in het geestelijke om zich heen, maar dat kreeg ze niet. Wel een paar heel harde oordelen, en aan de reacties van die TS te lezen, hebben die haar erg gekwetst. Dat was absoluut niet nodig geweest.

En hoe kun je dat dan weten als je niet weet wat er aan de hand is?

Voorbeeld: Ik open een topic met als doel een discussie over het inslapen of slachten van paarden.
Niemand die weet dat ik heel recent mijn paard heb laten slachten.

Vervolgens komen er veel negatieve reacties over het slachten en alles eromheen.

Dan moet ik niet aankomen na 4 pagina's dat ik geen negatieve reacties wil over het slachten, dan had ik een topic moeten openen dat ik me slecht voelde na het verliezen van m'n paard.

Harde oordelen had TS kunnen verwachten, na een dusdanige openingspost. In plaats van achteraf met vingertjes lopen wijzen.

En dat van die geen verantwoordelijkheid willen nemen := Zal me altijd wel een raadsel blijven vrees ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:16

Maar een paardenleven is geen mensenleven... een paard leest geen internet en zal geen zelfmoord plegen daardoor. De verantwoordelijkheid ligt hoe dan ook volledig bij de eigenaar. (itt tot een niet helder denkend iemand)

Ben het zeker met je eens dat de TS niet had moeten vragen om een discussie maar om advies...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:19

Het gaat om hoe de TS erin staat - niet om het onderwerp an sich.

Kan het niet duidelijker uitleggen, heb het nu al 4 keer geprobeerd. Kan het wel anders zeggen maar dan wordt daar geheid over gevallen.

Open geen discussietopic om daarna te gaan roepen dat je geen (negative of harde) meningen wilt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:21

Klopt, vind ik ook hoor. Het was een goede discussie, alleen was heel vervelend dat de TS toch wat anders had verwacht. Terwijl het toch een logisch gevolg was van het stellen van een vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:35

@ Thirty: ik denk dat dat een goede reden is om met zulke onderwerpen altijd heel voorzichtig te zijn, omdat het zo gevoelig ligt. Persoonlijk vind ik de titel niet heel handig, idd. Dan nog heb je zelf de verantwoordelijkheid over wat jíj schrijft, en ik denk dat je zulke dingen sowieso met fluwelen handschoenen moet aanpakken.
Als je weet, dat iemand die suïcidaal is, zo kwetsbaar is, dat één verkeerde opmerking al teveel kan zijn (voorbeeldje: meisje dat erg depressief is, heeft toch, met veel moeite haar best gedaan om haar haar mooi te kammen en zich mooi te maken, en op haar (wat dan ook, waar ze naar toe gaat) zegt iemand dat haar hoofd net een ragebol is. Meisje denkt: zelfs dát kan ik niet goed doen, en zakt terug in een diepe depressie) hoeveel zullen dan zulke oordelen iemand kwetsen? Ook al is het een discussie, dan nog lijkt het me wijs om juist in zulke dingen niet te oordelen, je kunt ook van gedachten wisselen zonder een ander heel hard te vallen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:58

Maar dan zou in principe elk onderwerp over zelfmoord gesloten moeten worden, juist vanwege die gevoeligheid. Er zit altijd wel iemand tussen met ervaring...
Want een neutrale discussie is erg lastig met dit onderwerp. Emotie neemt toch de overhand...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 23:00

Yamcha schreef:
Als je weet, dat iemand die suïcidaal is,

Moet je dat wel weten! En dat is mijn hele punt :)

Citaat:
Ik ben benieuwd, wat vind bokt! Brand los!

VIJF pagina's later, TS dus:
Citaat:
Ik reageer niet meer in dit topic. Mensen reageren keihard, dat geeft niet maar ik krijg niet eens de kans om te reageren.

Tja. Kun je wel zeggen dat ik dat had moeten weten, maar ik kan geen gedachten lezen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:03

Dat kun je uiteraard niet ruiken, en dat hoeft ook niet.

Als je voorzichtig bent in wat je schrijft, en dat is niet hetzelfde als het er mee eens zijn, dan hoeft dat niet imo.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 23:09

Oh, dat is niet mijn sterkste punt, dat klopt :D Zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Oefening baart kunst, hoop ik.

Maar dan nog...nou ja, ik laat het hier maar bij, want het wordt een oeverloze discussie en ik moet eten koken :) Helemaal snappen zal ik het niet doen, soit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:14

Thirty schreef:
Oh, dat is niet mijn sterkste punt, dat klopt :D Zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Oefening baart kunst, hoop ik.

Maar dan nog...nou ja, ik laat het hier maar bij, want het wordt een oeverloze discussie en ik moet eten koken :) Helemaal snappen zal ik het niet doen, soit!

:?

Oh, da's waar, je woont in de VS! :D

Nu, je bent er iig eerlijk over, en je praat het ook niet goed, en dat waardeer ik :)

En we hoeven het niet met elkaar eens te worden, toch?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:21

Ik snap heel goed dat bokt hier een grens trekt.
Grenzen trekken is niet alleen maar star, maar soms nodig.
Bokt wordt ook gelezen door kinderen, jonger dan 16, en dan moet je toch wat voorzichtiger zijn met dit soort dingen. Je weet nooit in hoeverre een jongere ermee "aan de haal gaat". Of mensen die net in een fase zitten dat ze niet stabiel zijn, hoe reageren die op zo'n onderwerp? Het zal maar net verkeerd vallen! Die verantwoordelijkheid kun je gewoon niet nemen!

Nee, ik kan het alleen maar onderschrijven dat die onderwerpen niet op die manier hier besproken worden. Daar zijn andere media geschikter voor die meer privé zijn. Op een openbaar forum is dat geen goed idee.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:53

En waarom is er geen lijst dan?
Zo kan een nieuwe bokker toch ook niet weten welke onderwerpen niet zijn toegestaan.
Dan lijkt mij dan beter voor Bokt om zo'n lijst te publiceren.