Brutale verbeteringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: Brutale verbeteringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:46

NM >> FZ

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:35

Ik zou het zelf niet zo erg vinden als iemand eventuele fouten die ik (misschien) maak zou verbeteren, daar kan ik immers alleen maar iets van leren... :D Maar per pb vind ik wel een beetje vreemd, en het ligt er denk ik ook een beetje aan op wat voor "toon" iemand het brengt... Ik zou het waarschijnlijk niet waarderen als het heel betuttelend / kleinerend zou worden gebracht... :=

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:01

Persoonlijk kan ik me niet zo storen aan kleine foutjes hoor. Ik maak ze zelf ook. Om even op de D's en T's terug te komen. Die blijven voor mij erg moeilijk en daar maak ik regelmatig fouten mee. Wat was ik blij dat we op het werk alles in de verleden tijd moesten schrijven. Gewoon alles met een D pff.

Wie ben ik om iemand te verbeteren? Als iets echt onleesbaar is, lees ik het of niet of ik vraag wat er bedoelt wordt. Waar ik me overigens het meeste aan 'stoor' is het oneigenlijk gebruik van het woordje hun en aan het feit dat er veel posters zijn die het hebben over "mij en mijn paard" of "ik en mijn paard". Het laatste niet eens zozeer vanuit gramatikaal oogpunt maar meer vanuit een stukje fatsoen. Mij is altijd geleerd dat het erg 'lelijk' staat om jezelf voorop te plaatsen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:19

Mn moeder zei dan altijd ''stront voorop?''. Dan leer je het wel af :')

Waar mij de laatste tijd zo irriteert is fout gebruik van het woordje ''mits''... Wordt heel veel gebruikt in plaats van ''tenzij'', tsja, dan krijg je rare zinnen hoor :=

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:23

amyz schreef:
Mn moeder zei dan altijd ''stront voorop?''. Dan leer je het wel af :')

Waar mij de laatste tijd zo irriteert is fout gebruik van het woordje ''mits''... Wordt heel veel gebruikt in plaats van ''tenzij'', tsja, dan krijg je rare zinnen hoor :=

Goh, ben jij toevallig mijn zus? Dat zei mijn moeder namelijk ook altijd. Zeg het nu zelf ook tegen mijn kinderen........... ;) Nog zo een was: de deugd in het midden.

Of wat te denken van "welke" in plaats van "die" of "dat". Komt hier niet zoveel voor maar op mijn werk wel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:26

Sorry TS, vind jouw manier van typen ook vrij irritant met halverwege ineens een Enter.. leest lastig, en het heeft geen nut.
Het ligt ook echt aan hoe iemand het zegt. Het liefst in het klein onder je post, dan erger ik me er niet aan, maar dan weet je wel dat het fout is zegmaar. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:31

''welke'' gebruik ik zelf ook vrij vaak.. Is wel een beetje antiek taalgebruik, kreeg van mn leraar nl altijd vreselijk op mn kop := Moest moderner schrijven mja, ach, vind modern lang zo leuk niet en is mn stijl gewoon niet :P

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:37

Welke gebruik je voor een vraag zeg maar. Niet om een voorwerp mee aan te duiden.
"De lantaarnpaal welke op de hoek van de straat" stond klinkt heel anders dan "de lantaarnpaal die op de hoek van de straat stond."

Oeps, nu doe ik het ook............... Sorry. B-) Y;(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:58

Hihi :+ Ik moet ook bekennen dat ik ''welke'' vooral gebruik in rapporten enz, niet in het dagelijks leven. Een doodenkele keer nog wel eens in een sollicitatiebrief oid, maar verder nauwelijks.. Maar in een rapport, ja, dan ga ik helemaal los met 'dure woorden' :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:06

amyz schreef:

Idd ja, dat is ook mijn taal "pet peeve"...

"Ik ga mijn paard rijden mits hij kreupel is" bv... dan hoop ik toch echt dat iemand eigenlijk tenzij bedoelt... := En dan heb je nog berichtjes van mensen die een paard zoeken om te bereiden... :D Dat kan natuurlijk ook, maar mijn paard leen ik daar iig niet voor... :=

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:19

Vjestagirl schreef:
Omdat sommige mensen zich irriteren aan incorrect taalgebruikt...

en k ben het niet met je eens dat ieder mens perfect is, maar dat is een hele andere discussie.

Of ergeren aan..

:')

Ach als de boodschap maar overkomt toch.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:57

miss_lizje schreef:
Dit soort dingen zijn voor mij de rede dat ik vaak een ander wat laat typen als het om een mail gaat die naar niet kennisen van mij gaan. Hoe hard ik ook mijn best doe, ik ben en blijf een dyslect. Helaas ben ik daarvoor zowel op andere forums als hier op bokt de grond in geboord. Taalverbeteringsopmerkingen vind ik echt heel vervelend en kan me er erg down door voelen. Het komt bij mij zobeetje over net alsof je tegen een dik persoon zegt dat hij/zij echt heel dik is. Elke keer word er maar weer gewezen naar iets wat ik gewoon niet kan.

Zelfs een docent heeft me wel eens zo voor schut gezegt dat ik helemaal van streek was. "Want zelfs dyslecten kunnen de spellingsregels leren". Ik kan jullie dus echt uit mijn ervaring vertellen dat het totaal niet leuk is om te worden verbeterd ookal weet ik dat ik het fout doe.

Waarom zet je dat dan niet in je onderschrift? Hier ook iemand die spelfouten, verkeerde zinsopbouw en incorrect gebruik van hoofdletters/leestekens erg vervelend kan vinden. Het is niet dat ik me eraan erger, maar het is minder uitnodigend om te gaan lezen. Wanneer iemand dyslect in zijn os heeft staan, zal ik er nooit wat van zeggen :n .

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:13

Ik heb er geen problemen mee als er enige spelfouten tussen zitten, we zijn toch ook maar mensen?
Maar gaat men spreken in dialect, dan gaan mijn haren overeind staan!
Zal daar wel iets van zeggen maar gewone foutjes? Pas als ik het echt moeilijk kan lezen en daar moet je al veel voor doen :+

Edit: foutje :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:27

Echt aardig is het niet nee, aan de andere kant is het taalgebruik van velen tegenwoordig om te janken en mogen mensen er best eens op gewezen worden dat ze er wat meer aandacht aan mogen besteden.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:35

ik kreeg laatst ook een mailtje dat ik geen leestekens zou gebruiken of geen hoofdletters. ik begrijp niet waar dat vandaan komt en waar die mensen zich druk om maken, ik ben nog niet zo lang lid dus vond dat erg merkwaardig en onbeschoft.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:01

@ seresta, je kan het ook anders bekijken. Diegene wil jouw misschien gewoon wel helpen om je posts zo leesbaar mogelijk te maken :) . Je gebruikt inderdaad geen hoofdletters en met 2 zinnen kan dat nog wel, maar met hele lappen tekst is dat al een stuk lastiger om te lezen.

Overigens, maar dat is mijn mening, heeft het er niet heel veel mee te maken hoe lang je lid bent, omdat het gewoon normaal Nederlands is om je zin met een hoofdletter te beginnen. Ook het gebruik van leestekens leer je gewoon op school, dat staat verder los van Bokt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:26

Miseria schreef:
miss_lizje schreef:
Dit soort dingen zijn voor mij de rede dat ik vaak een ander wat laat typen als het om een mail gaat die naar niet kennisen van mij gaan. Hoe hard ik ook mijn best doe, ik ben en blijf een dyslect. Helaas ben ik daarvoor zowel op andere forums als hier op bokt de grond in geboord. Taalverbeteringsopmerkingen vind ik echt heel vervelend en kan me er erg down door voelen. Het komt bij mij zobeetje over net alsof je tegen een dik persoon zegt dat hij/zij echt heel dik is. Elke keer word er maar weer gewezen naar iets wat ik gewoon niet kan.

Zelfs een docent heeft me wel eens zo voor schut gezegt dat ik helemaal van streek was. "Want zelfs dyslecten kunnen de spellingsregels leren". Ik kan jullie dus echt uit mijn ervaring vertellen dat het totaal niet leuk is om te worden verbeterd ookal weet ik dat ik het fout doe.

Waarom zet je dat dan niet in je onderschrift? Hier ook iemand die spelfouten, verkeerde zinsopbouw en incorrect gebruik van hoofdletters/leestekens erg vervelend kan vinden. Het is niet dat ik me eraan erger, maar het is minder uitnodigend om te gaan lezen. Wanneer iemand dyslect in zijn os heeft staan, zal ik er nooit wat van zeggen :n .

Heb ik in het begin altijd heel klein onder mijn getypte tekst gezet. Maar toch vielen ze hier op bokt daar over en kreeg ik niet zo leuke pb's.(dingen zoals, "leer eens typen want een dyslect kan dat ook gewoon". En dingen zoals "hoe oud ben je want je typt als een kleuter") Daardoor ben ik me er heel onzeker door gaan voelen. Door dat soort mensen ben ik me zelf gaan schamen en afvragen of ze echt gelijk hadden. Daarom heb ik het weggehaald. Zodat ik zelf het woord ook niet meer kon zien.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:13

Oké dat is inderdaad erg rot, snap dat dat vervelend is. Maar als zelf het woord om te zien al vervelend voor je is, maakt dat je leven een stuk lastiger. Zoals ik het lees ben je er enorm onzeker over en dat is zo zonde! Dat hoeft niet hoor! Heb je hulp om beter om te leren gaan met je dyslectie?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:29

Hier kan ik me ook erg aan irriteren over hoe onbeschoft vele bokkers zijn tegenover andere mensen die een taal/schrijf fout maken. Het is alsof hun irritatie over jou fout hun toestemming geeft om zich als een vlerk te gedragen en jou erop te wijzen dat jij het fout had. Dit zie je niet 1 persoon doen maar soms pagina's lang moet iedereen laten blijken dat jij het fout had. Kort geleden ook, iemand had een topic gestart over oncomfortabele vliegtuigstoelen. De reacties die daar uitkwamen waren ronduit flauw en waren in mijn ogen niet bedoelt om de TS erop te attenderen dat ze het fout had geschreven maar meer om haar belachelijk te maken. En dan nog, als je je er zo aan stoort dan zou ik je eerder vragen het complete internet te verlaten wat je zult dit altijd tegen komen. Het is geven en nemen maar op een of andere manier vinden deze taalnazi's dat iedereen zich aan hun moet aanpassen ipv anders om. Zo had ik recent een topic geopend over dat mijn vriend een verassing voor me had en ik nog niet wist wat, als je ziet hoeveel mensen denken leuk te zijn jou belachelijk te maken over de fout die je maakte in je tekst dan vraag ik me af waarom ze eigelijk reageren, zulke mensen wil ik dan echt een 'mep voor de muil' verkopen om het maar heel lomp te zeggen. Ik word daar echt heel kwaad om.

Bij mij geld ook dat ik jaren lang enorm ben gepest op school en men op deze manier mij altijd belachelijk maakte om elke fout die ik maakte. De enige mensen waar ik zonder stress/angst/woede verbeteringen kan hebben zijn mijn vriend en een goeie vriend van mij omdat ik bij hun niet het idee heb aangevallen te worden. Het gedrag van vele bokkers brengt mij terug naar die tijd en wat ik zie is niks anders dan een stel puberale vuile randdebielen die niks beters te doen hebben dan hunzelf een veer in de reet te steken (ik heb nog wel een ananas om erbij te doen, wil ze er vrijwillig wel erbij in rammen)

Echt, sommige mensen moeten eens een schop onder hun reet krijgen en zich leren gedragen. Zo is mijn dyslectisch zusje ooit van een forum verbannen omdat ze schrijffouten maakte, heeft ze de wind van voren gekregen van een buschauffeur omdat ze niet snel genoeg haar geld kon tellen om hem te betalen.. echt.. je maakt mijn niet snel kwaad maar dan.

@Miss_Lizje, ik vind niet dat jij je behoort aan te passen of een teken moet dragen om mensen er op te attenderen zich niet als een kloot te gedragen (niet dat het echt werkt). Ik snap maar al te goed dat het typen naar vreemden dan heel vervelend word omdat het grote gros van de mensen zich niet kan gedragen. Ik vind het jammer dat jij en vele met jou op dit forum zich daardoor niet veilig kunnen voelen en zelfs via PB worden aangevallen.

Ik vind gewoon niet dat iemand een stempel op zijn lijf moet gaan drukken of in koeienletters moet schrijven dat hij dyslectisch is om mensen zich te laten gedragen. Wat ik net zei, als men zich er aan ergert kijk dan gewoon de andere kant op.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 16-07-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:34

@Benfan: volgens mij kon TS er in dat topic ook wel om lachen.

En ja, verassing is inderdaad een grappig fout, omdat er nu opeens iets héél anders staat.

Jouw stuk is trouwens goed leesbaar, ondanks de fouten, het zou bij mij dus ook niet opkomen om daar iets vervelends over te zeggen..
Maar er zijn zat mensen die gewoon de moeite niet nemen om een leesbaar stuk te typen, dat is ook niet normaal en imo net zo onbeschoft als mensen zomaar verbeteren. En ja, er zullen mensen zijn die niet beter kunnen, maar het gros is er volgens mij te lui voor.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:42

xStelmaria schreef:
Deze zaken, die volgens jou "niet ter zake doen" zijn wel degelijk erg belangrijk!
Weet je hoeveel mensen worden afgewezen bij solliciteren door incorrect taalgebruik?
En daarnaast is je Nederlands niet echt om over naar huis te schrijven, nee :')
Sorry hoor, maar ik geef verbeteraars gelijk. Een beetje overdreven is het wel, maar hoe vaak zie je wel niet dat bokkers (en andere mensen ook) gewoon bagger zijn in Nederlands...
Ik bedoel, sommige mensen die schrijven bijv.: "Hij boodt dit aan" of "Zij heeft dit gezegt" KOM OP ZEG.

Gewoon Nederlands leren en anders niet zeiken.
Het zijn hele simpele regeltjes, en dus mag je gewoon niet (herhaaldelijk) dat soort fouten maken... Dat je fouten maakt als inteligent ipv intelligent kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar met de d's en t's heb je in groep 6 geleerd!

Edit: En nee, het zegt niet meer over de ander dan over jou. Het zegt iets over jouw manier van denken en leren. En daarnaast ook over jouw omgeving, die jou er blijkbaar niet op wijst wanneer jij grove fouten maakt.

Dit vind ik echt onzin, ik ben geslaagd voor mijn havo-examen, en ik maak nog steeds fouten met de d's en t's.. Bij sommige mensen valt dat kwartje gewoon niet, en zal het ook nooit vallen. Alle punten die je kreeg voor correcte spelling miste ik, en had toch een goede voldoende dus ik snap niet dat er mensen zijn die zo hard kunnen vallen over kleine schrijffoutjes. Er zullen altijd bokkers blijven die minder goed zijn in de nederlandse spelling, face it.

En om dan toch heel sneu te zijn, je hebt hier zojuist een fout gemaakt, iedereen overkomt het :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:57

Goden, ik had die reactie niet gezien van Stelmaria maar meis.. kom op zeg. Nederlands blijft een van de moeilijkst te leren talen wereld wijd gezien. Dat verzin ik niet uit mijn duim dat is gewoon een feit. Die d's en dt's vat ik ook gewoon niet, ja ja het t' kofschip en fokschaap en al die mieren neukerij erbij bij mij en vele met mij valt dat kwartje gewoon niet. Niet alleen vind ik je ronduit asociaal dat je zo over mensen denkt (een nederlandse redneck?) Blijkbaar heb jij nooit geleerd mensen te nemen zoals ze zijn, hun fouten te respecteren. Dus meis, relax een beetje.. de wereld zal nooit en wil niet eens om jou draaien.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:52

Miseria schreef:
@ seresta, je kan het ook anders bekijken. Diegene wil jouw misschien gewoon wel helpen om je posts zo leesbaar mogelijk te maken :) . Je gebruikt inderdaad geen hoofdletters en met 2 zinnen kan dat nog wel, maar met hele lappen tekst is dat al een stuk lastiger om te lezen.

Overigens, maar dat is mijn mening, heeft het er niet heel veel mee te maken hoe lang je lid bent, omdat het gewoon normaal Nederlands is om je zin met een hoofdletter te beginnen. Ook het gebruik van leestekens leer je gewoon op school, dat staat verder los van Bokt.

als ik dr om vraag ok maar ik vroeg helemaal niets, dus begrijp niet waar die mesnen zich druk om maken hebben ze niets beters te doen? ik vind het asociaal.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:24

Het boeit mij dus echt geen sodemieter of mensen spelfouten maken. Als je de wereld wil verlossen van lastig te lezen verhaaltjes op een paardenforum (dus geen taalforum!) had je leraar Nederlands moeten worden en voor de leraren onder ons: bewaar je commentaar lekker voor in je klasje. Je leerlingen zijn er om van je te leren, mensen op dit forum willen praten over hun hobby.
Verhaaltjes op internet die echt niet te lezen zijn door het ontbreken van leestekens en dergelijke, lees ik gewoon niet.
Dat er mensen zijn die een zakelijke transactie afblazen, omdat de tegenpartij geen correct Nederlands schrijft vind ik onbegrijpelijk. Een verkoop draait om geld, niet om wie vroeger het beste heeft opgelet op school.
Voor degenen die zich ontzettend kunnen opwinden door taalfouten: get a life.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:31

Tsja, en degenen die zonodig een totaal verkracht Engels onderschrift willen hebben, terwijl ze geen fatsoenlijk Engels kunnen schrijven, hou het fijn bij je moerstaal :') Ik stoor me echt niet aan d's, t's of exacte komma's en alinea's, maar komop dat steenkolenengels staat zo kansloos.. Kan me iemand herinneren die *naam paard*, my proud ipv my pride had of zoiets.. en nog iemand met een verkrachte zin over een paard tussen dr benen, klopte echt geen hout van. Dan denk ik, of doe het fijn in t Nederlands óf google ff op de juiste spelling.. staat gewoon zo dom.. En ik stuur dan soms wel een vriendelijk pbtje met de uitleg van hoe het zou horen in het Engels, krijg je meestal ook nog een beledigd pbtje terug :') ... tsja..

Weet je, op een forum moet je het nu eenmaal van het geschreven woord hebben, je verliest al veel nuance omdat je geen lichaamstaal en intonatie hebt, als een stuk dan ook nog eens totaal onleesbaar is dan haken mensen af. Het geschreven woord is hier nu eenmaal dé methode om te communiceren dus dingen als spaties, punten en hoofdletters zijn gewoon geen overbodige luxe. Je kunt er inderdaad voor kiezen om je er totaal niet druk om te maken maar dan moet je ook niet miepen als mensen daar opmerkingen over maken.. Dat is even vervelend als wanneer je overgeleverd bent aan het gesproken woord en je krijgt iemand aan de telefoon die niet articuleert en brabbelt.. maakt communicatie gewoon heel moeilijk.

Ergeren is een groot woord, maar kan er wel meewarig om grinniken :D mits er duidelijk geen sprake is van dyslexie maar gewoon van desinteresse.

Overigens ben ik ook de eerste om toe te geven dat ik een taalnazi ben :P