Discussiëren kan je leren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MickeyenVici

Re: Discussiëren kan je leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:18

Ik lees even mee.......

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:50

LoveBodin, daar heb je zeker wel een goed punt. Dan nog ben ik van mening dat het misschien verstandiger is om ook de 'Hier wil ik geen reacties meer op', uit te breiden met: 'Ik heb al vaker gezegd dat ik hier verder weinig aan kan veranderen. Graag wil ik geen reacties meer hierover, maar reacties over mijn eigen rijden is zeer welkom.' En je kan in deze context zelfs de 1e zin weg laten.

Wat je hier doet is iets afsluiten en een nieuwe opening geven voor anderen.

Helaas woord de dooddoener veel gebruikt aan het begin van een discussie. 1 iemand post iets en er word meteen geroepen, 'Hier wil ik geen reacties op'. Dit is dan weerstand wat weer meer reacties uitlokt. Deze opmerking word ook vaak gezien als: 'Ze wil niet leren van onze opmerkingen en zal het dus gewoon altijd hetzelfde blijven doen.'

Het zit hem dan ook vaak niet in de inhoud van de zin, maar in de verpakking van de zin. :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:59

Oh nog even een prachtige toevoeging voor dit topic. Onderstaande quote komt uit het Rath - Gal (46 pagina's lang) topic en dit vind ik nu een prachtig voorbeeld van een goede discussie voeren (voor en tegens)

Citaat:
Citaat:
Ik wens niet als 'Rath basher' aangesproken te worden, want dat ben ik niet.

Ik noem niemand bij naam, want wie de schoen past trekke hem aan, maar door het woordje "andere" impliceer ik wel dat jij er een bent, dat was niet mijn bedoeling. Excuses ;)

+ meteen een DO. Op het moment dat een ander zich toch persoonlijk aangesproken voelt en daar op reageerd. Ga dan niet gelijk steigeren en de veel voorkomende 'je moet lezen' gebruiken, maar leer van bovenstaande.

Lees je eigen post terug. Verplaats je in de ander en trek een conclusie waar de communicatiefout kan liggen.
En heb de ballen om je excuses aan te bieden (indien het inderdaad een communicatiefoutje van jouw kant kan zijn) :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:08

Mooie poging :) Je hebt ook zeker wel een punt! Alleen zitten er op bokt zóveel verschillende mensen, waarvan het overgrote deel toch puur (onbewust) uit emoties reageert. Dat is menselijk. Iemand kan bijvoorbeeld net een slechte dag hebben gehad waardoor hij op bokt (onbewust) zijn frustratie gaat afreageren in topics, of iemand reageert in een discussie over een onderwerp dat bij hem/ haar grote emoties opwekt. Ik denk dat je dat heel moeilijk kan tegengaan. Ookal weten mensen hoe je moet discussieren, emoties nemen vaak toch de overhand :)

Daarbij zijn discussies vaak moeilijk, juist omdat er zoveel verschillende mensen op bokt zitten. Je hebt mensen die álles uitpluizen, en mensen die niet ver doordenken en vasthouden aan bepaalde ideeën, omdat ze zich daar veilig bij voelen. Daardoor krijg je ook vaan conflicten, omdat mensen zich uit hun 'veilige haven' gelokt voelen, en in de tegenaanval gaan, op zoek naar bevestiging van hun veilige ideeën.

Ik denk dus dat het moeilijk is om er iets aan te veranderen, maar denk wel dat het goed is als mensen zich er wat meer van bewust worden :j

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:20

Juul, nu moet ik zeggen dat het niet mijn doel is om heel bokt te veranderen :) hihi . Maar idd wel dat als ze dit topic aanklikken even een bewust moment hebben van ohja. Hier ben ik het wel mee eens en heel misschien in het vervolg toch (onbewust) op een andere manier een discussie aangaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:21

Wat een duidelijke uitleg kunnen sommige geven zeg!! (dat bedoel ik positief hé!! :D )
Weet niet of mijn opmerking helemaal hier hoort (en anders sorry :o ), maar waar ik me ook voor een groot deel aan stoor is dat mensen niet gewoon voor hun eigen opmerkingen/mening uit komen!
Voorbeeld: er worden foto's geplaatst. De eerste 10 reageren met o wat mooi, o wat leuk. Dan komt er 1 met 'jeetje, wat trek je hard in de mond' en dan ineens valt iédereen daar over........ :P

(en wat ik wel eens lastig vind met in een topic reageren, dat eer ik mijn berichtje heb getypt, er bij het plaatsen al meerdere andere reacties tussen staan }:0 )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:24

Ik vrees dat het een gebed zonder end is, heb iets dergelijks ook weleens aangehaald en toen kreeg ik idd reacties als "wie ben jij om mij te vertellen hoe ik moet discussiëren?" zonder de hele essentie van mijn posts te begrijpen (en te lezen vrees ik)

In dit topic zie ik eigk ook alleen mensen langskomen die in mijn ogen al over goede discussievaardigheden beschikken en zich hier ook mee bezig willen houden. Degene die je wilt bereiken slaan dit topic over ben ik bang ;)

Maar los daarvan is benadrukken van discussievaardigheden en hoe dat de sfeer in topics zó ten goede kan komen nooit mis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:26

verography schreef:
[naam], nu moet ik zeggen dat het niet mijn doel is om heel bokt te veranderen :) hihi . Maar idd wel dat als ze dit topic aanklikken even een bewust moment hebben van ohja. Hier ben ik het wel mee eens en heel misschien in het vervolg toch (onbewust) op een andere manier een discussie aangaan.

Nee dat snap ik, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn áls er wat zou veranderen, anders was je dit topic ook niet gestart denk ik :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:27

Heino schreef:
Ik vrees dat het een gebed zonder end is, heb iets dergelijks ook weleens aangehaald en toen kreeg ik idd reacties als "wie ben jij om mij te vertellen hoe ik moet discussiëren?" zonder de hele essentie van mijn posts te begrijpen (en te lezen vrees ik)

In dit topic zie ik eigk ook alleen mensen langskomen die in mijn ogen al over goede discussievaardigheden beschikken en zich hier ook mee bezig willen houden. Degene die je wilt bereiken slaan dit topic over ben ik bang ;)

Maar los daarvan is benadrukken van discussievaardigheden en hoe dat de sfeer in topics zó ten goede kan komen nooit mis :)

Dikgedrukte kan idd wel waar zijn ja. Dat zijn de mensen die er eigenlijk totaal geen kaas van gegeten hebben maar er heilig van overtuigd zijn dat ze het wél kunnen. Maargoed, tot zulke mensen is toch maar heel moeilijk door te dringen :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:34

Vandaar ook de onbewust tussen haakjes :) . Alles wat je ziet zal ten alle tijden blijven hangen en toch zal je je daaraan aanpassen (al is het maar een nanobeetje :P ) (zonder dat je dit bewust meemaakt).

@ Heino. Ik merk idd ook nog dat velen die hier gereageerd hebben zelf al de interesse tonen om een goede discussie te leiden. Echter heb ik ook al bokkers gezien die het met mij eens zijn maar in het verleden toch wel vaak de don'ts hebben toe gepast. En uiteraard ga ik geen namen noemen :) . (ben tenslote geen politie).

@ Kentaro, ik ken dat zeker omdat ik dan toch wel wat minuutjes bezig ben. Ik negeer vaak de post die tussendoor gekomen zijn (lees ze vlug door en als er iemand iets schrijft wat ik nog interessant vind pak ik dat nog mee). Misschien een goede tip voor jou.

Overigens val ik nooit echt in herhaling. Dus als er een nieuwe post heb waar ik ook de mening niet van deel en deze persoon heeft dezelfde soort post als persoon A, dan quote ik die post niet meer. Mijn punt maak ik dan bij quote A.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:35

verography schreef:
Vandaar ook de onbewust tussen haakjes :) . Alles wat je ziet zal ten alle tijden blijven hangen en toch zal je je daaraan aanpassen (al is het maar een nanobeetje :P ) (zonder dat je dit bewust meemaakt).

Dat is idd wel een goede ja! Heb ik ook wel eens wat over gelezen idd. Wel interessant dat trouwens!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:39

verography schreef:
LoveBodin, daar heb je zeker wel een goed punt. Dan nog ben ik van mening dat het misschien verstandiger is om ook de 'Hier wil ik geen reacties meer op', uit te breiden met: 'Ik heb al vaker gezegd dat ik hier verder weinig aan kan veranderen. Graag wil ik geen reacties meer hierover, maar reacties over mijn eigen rijden is zeer welkom.' En je kan in deze context zelfs de 1e zin weg laten.

Wat je hier doet is iets afsluiten en een nieuwe opening geven voor anderen.

Helaas woord de dooddoener veel gebruikt aan het begin van een discussie. 1 iemand post iets en er word meteen geroepen, 'Hier wil ik geen reacties op'. Dit is dan weerstand wat weer meer reacties uitlokt. Deze opmerking word ook vaak gezien als: 'Ze wil niet leren van onze opmerkingen en zal het dus gewoon altijd hetzelfde blijven doen.'

Het zit hem dan ook vaak niet in de inhoud van de zin, maar in de verpakking van de zin. :)

Inderdaad. Aan het begin van een topic is het vaak een soort uitlokker.
Maar ik denk wel dat je de vetgedrukte zin bovenaan kan zetten. Mijn eigen pony bijvoorbeeld, zie ik niet vaak en is redelijk schraal. Vanwege omstandigheden kan ik daar niks aandoen. Als ik een topic aan zou maken, zou ik er wel bovenzetten dat ik niks kan doen aan het feit dat hij schraal is en dat ik daar liever geen reacties over heb, maar wel graag over mijn eigen rijden, zodat ik dat kan verbeteren.
In mijn eerste topic heb ik dat er niet boven gezet en ik denk dat het een beter topic had kunnen worden, als dat er stond. Dus ik denk dat je het er wel van te voren kan zetten, zodat er een kleinere ruimte is om te reageren en je niet eerst 3 pagina's met 'wat is je pony dun, doe daar eens wat aan'. Nu is het niet zo dat mijn pony mij niet kan houden. Dat zou wel een eerlijjke reactie zijn in zo'n topic over een dunne pony: "misschien eerst aan laten sterken, voordat je gaat rijden". Maar als je er niets aan kan doen dat je op een schrale pony zit en je weet dat hij schraal is, denk ik dat het wel, met de reden erbij, goed is om het erboven te zetten. Dan stop je een aantal negatieve reacties, waar je uiteindelijk niet veel mee kan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 12:47

LoveBodin idd. Je kan dat dan gewoon aan het begin neerzetten, maar een korte uitleg dat de pony dus jou makkelijk kan houden is dan ook een goede informatievoorziening naar andere bokkers.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:31

Leuk topic!

Communicatie is een belangrijk deel van mijn vak, maar het kan, ondanks alle trainingen, steeds weer heel lastig zijn. De do's en don'ts zijn uitgebreid beschreven, maar ze consequent toepassen valt nog niet mee! Extra lastig wordt het als je beschikt over maar een deel van de communicatie, zoals bij mail en op fora. Dan mis je het misschien wel allerbelangrijkste deel, namelijk de non-verbale communicatie. M.i. leidt dat vaak tot misverstanden. Het feit dat je (meestal) anoniem voor elkaar bent, kan ook leiden tot minder beleefde uitingen.

Daarnaast zijn de "belangen" van alle discusieerders vaak onduidelijk: wil men bv alleen bevestiging, dan valt het tegen als men het niet met je eens is. Als discusieerders zich verschuilen achter principes en/of emoties zul je er ook niet uitkomen. Bij een goede discussie hoor je bereid te zijn om je argumenten toe te lichten, zonder er een dubbele agenda op na te houden, en bereid te zijn om je standpunt te herzien op grond van goede argumenten van je discussiepartner(s).

Op een forum als dit posten heel veel verschillende gebruikers met evenveel verschillende redenen. Je zult ook nooit bereiken dat iedereen op een goede manier met elkaar in discussie gaat of elkaar feed-back geeft. Maar alle kleine beetjes helpen en als dit topic daar aan bij draagt, dan zou het mooi zijn. In andere gevallen rest de negeerstand.... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:18

Nog een DO
Ben je in een post toch te ver gegaan, en zie je dat de volgende dag/uur als je weer wat bekoeld bent, maak je excuses. (niet voor de inhoud, wel voor de vorm van je reactie)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:02

Weet je, ik vind dit een supergoed topic.
Misschien in zo'n topic waar veel don't worden gemaakt, een soort quote uit dit topic doen? Niet op de man, maar meer op het feit dat, wanneer 1 schaap over de dam is, meerdere volgen. Dus een beetje sturen. Ik weet dat Mods dat moeten doen, maar toch. Maar dan moet het er niet heel dwingend staan... Het is maar een idee hoor, ik weet niet wat jullie ervan vinden? Ook niet uitgewerkt ofzo.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:19

Het is een idee. Ikzelf heb zo iets laatst ook gedaan.

verography schreef:
Als de ts op een fijne manier antwoord had gegeven om de allereerste reactie hierop (en geen excuses met rustige weg, maar een onderbouwde mening) kan hier een mooie discussie met respect naar elkaar toe ontstaan.

Dat iemand meteen gaat steigeren en meteen hier geen reactie meer op wil hebben lokt alleen maar meer reacties uit. Sta open voor anderen en steek je kop niet in het zand. En doe je er niets mee prima, maar verbied een ander niet zijn mening te geven. Wat dus wel gebeurd als je zegt dat daar niet op gereageerd mag worden. Weerstand levert alleen weerstand op en dat zal een paardenmens toch moeten weten :) .

Dit was toen mijn post en dit topic is ontstaan door dat topic :) .

Dus ik denk dat je als mensen zeggen dat het topic verziekt word door de tegenstanders je best mag zeggen dat als de voorpartij normaal terug reageerd je een mooie discussie kan krijgen. Uiteraard kan je ook de tegenpartij hierop aanspreken. Maar ik denk toch echt dat dit meer iets is voor de mods, dan voor de medebokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:25

Ik vind het altijd zo typisch dat, wanneer mensen geen tegenargumenten meer hebben, je dit krijgt;
- "Ik ben hier weg."
- Het eindeloos herhalen van oude argumenten, terwijl deze al lang weggevaagd zijn door tegenargumenten.
- "Met jou valt niet te praten"
- Overgaan op reacties die een kind van 8 gebruikt als hij zijn zin niet krijgt
- "Je leest mijn reacties niet!"

Etc. etc. etc.
En bij een goede discussie komen er altijd wel weer 'relnichten' tussendoor waardoor 9 van de 10 echte discussies gewoon gesloten worden.
Jammer jammer jammer.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:30

Ik weet nog een DO :j

Wees bereid je fouten toe te geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:40

Maarja bizzybijtje, met sommige valt echt niet te praten, en sommige lezen echt niet, dus tja.... Dan is het een bodemloze put

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:42

stef schreef:
Maarja bizzybijtje, met sommige valt echt niet te praten, en sommige lezen echt niet, dus tja.... Dan is het een bodemloze put

Klopt, maar het komt ook verbazingwekkend veel voor dat dit als excuus wordt gebruikt bij gebrek aan argumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:20

Klopt.
Las vanmiddag nog een topic, over abortus, waarin door de voorstanders net werd gedaan alsof zij hun mening niet mochten geven, terwijl tegenstanders daar KEIHARD op aangevallen werden, hun reacties kwetsend waren, enz.
De voorstanders mochten roepen wat ze wilden, maakten ook bijzondere vergelijkingen, vroegen bijvoorbeeld of de tegenstanders dan ook geen vliegen doodsloegen......
Ik heb niet gereageerd...... wel veel aan dit topic gedacht.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:41

verography schreef:
Het is een idee. Ikzelf heb zo iets laatst ook gedaan.

verography schreef:
Als de ts op een fijne manier antwoord had gegeven om de allereerste reactie hierop (en geen excuses met rustige weg, maar een onderbouwde mening) kan hier een mooie discussie met respect naar elkaar toe ontstaan.

Dat iemand meteen gaat steigeren en meteen hier geen reactie meer op wil hebben lokt alleen maar meer reacties uit. Sta open voor anderen en steek je kop niet in het zand. En doe je er niets mee prima, maar verbied een ander niet zijn mening te geven. Wat dus wel gebeurd als je zegt dat daar niet op gereageerd mag worden. Weerstand levert alleen weerstand op en dat zal een paardenmens toch moeten weten :) .

Dit was toen mijn post en dit topic is ontstaan door dat topic :) .

Dus ik denk dat je als mensen zeggen dat het topic verziekt word door de tegenstanders je best mag zeggen dat als de voorpartij normaal terug reageerd je een mooie discussie kan krijgen. Uiteraard kan je ook de tegenpartij hierop aanspreken. Maar ik denk toch echt dat dit meer iets is voor de mods, dan voor de medebokker.

Ja, inderdaad. Maar mods hebben het denk ik al best druk. En als je zoiets doett, kan het zijn dat er mensen gaan zeggen: bemoeii je er niet mee! Oid. En dat wil je natuurlijk ook niet.
Tsja.. toch jammer dat waarschijnlijk niet iedereen dit topic leest. Ik vind het een goed, belangrijk topic! Je kan er veel van leren