We leveren zoveel kritiek, maar amper complimentjes..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:20

En dat zijn we dus zo grondig met elkaar oneens kim dat het echt niet zinvol is een discussie hierover te beginnen. Ik begrijp je vraag wel, maar aan die vraag ligt de vooronderstelling ten grondslag dat mensen vooral negatief reageren. Terwijl mijn tegenstelling is dat veel mensen juist op de handen zitten als het gaat om negatieve reacties. Die topics eerder negeren dan erin reageren.

Dat jij denkt dat het allemaal zo negatief is, zegt meer over jouw visie op de werkelijkheid dan over hoe het in mijn optiek werkelijk is.

Bokt heeft zo zijn eigen clubjes. En die reageren op elkaar.
En zo is er ook een clubje dat jouw topics geweldig leuk vindt en daarop reageert. Vind ik prima. Heeft ook een plek. Ik ga die topics niet lopen verkloten met negatieve dingen erin zetten, maar intussen vind ik dat jij een slecht voorbeeld geeft voor anderen.. die wellicht hetzelfde gaan proberen en waarmee het met een beetje pech heel goed mis kan gaan.

Dat vind ik overigens ook van andere topics waar ik niet reageer: pennies die hun pownie leren steigeren bijvoorbeeld, want dat is zo leuk. Of erger nog hun veulen leren steigeren, want dat is zo leuk. Tot het veulen 1.80 is en niet meer zo leuk, dan komen de topics: "helpt mijn paard loopt dwars over me heen" of de topics te koop aangeboden onhandelbaar niet opgevoed paard. En dan ligt het aan het paard.

Kortom: ik snap je vraag niet eens.
Mijn advies: blijf lekker topics maken van jou en je paard, wees happy met de hoeveelheid complimenten en laat bokt gewoon bokt. Er zijn meer versies van 'de waarheid' dan alleen jouw kijk erop ;)

Anoniem

Re: We leveren zoveel kritiek, maar amper complimentjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:23

Blijheid, dat heb ik ook.. :j
Ik reageer vaker in topics waar iemand van 12/13 zonder cap rijdt, dan wanneer het om iemand van 18+ gaat.
Bij de één is het onwetendheid wat er kan gebeuren zonder cap en een ander doet dit bewust.
Bij het eerste vind ik het toch wel belangrijk om er iets over te zeggen, in de hoop dat iemand de gevaren in ziet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:25

KoudbloedKim schreef:
Blijheid, dat heb ik ook.. :j
Ik reageer vaker in topics waar iemand van 12/13 zonder cap rijdt, dan wanneer het om iemand van 18+ gaat.
Bij de één is het onwetendheid wat er kan gebeuren zonder cap en een ander doet dit bewust.
Bij het eerste vind ik het toch wel belangrijk om er iets over te zeggen, in de hoop dat iemand de gevaren in ziet.

Dan zal ik de eerste keer nog tegen moeten komen :D
Maargoed jij snapt in elk geval het motto verbeter de wereld begin bij jezelf +:)+ .

Dit topic gaat niet veel verbeteren aan bokt, ik denkt zelfs niks.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:26

Waarom KBK??

waar bemoei je je mee?
Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen die zonder cap rijden en volwassenen weten zelf precies welke keus ze maken. Ik irriteer me eerder aan de bemoeizucht van dit soort "waarom draag jij geen cap-opmerkingen' als aan de oprecht gemeende kritiek van bokkers. Van die kritiek kun je tenminste nog wat opsteken als je ervoor openstaat, de cap-opmerkingen zijn meer van 'moraalridders die vinden dat ze er altijd wat van moeten zeggen'.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:27

Zo, kom net terug van een rondje complimenten geven :D En het klopt, de positiefste foto's hebben de minste reacties :j Ach, het enige wat je eraan kunt doen is bij elk forum dat je aanklikt reageren :Y)
En ja, soms heb je wat meer aan (opbouwende) kritiek dan aan Ooohhss en aaahs ;)
Cap vind ik een eigen keus, bahalve bij kinderen idd. Ik rijd zelf altijd met en als iemand anders dat niet doet moet ie zelf weten. Als ie valt en heeft een gat in z'n hoofd, tja, kan gebeuren.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:29

Koudbloedkim schreef:
Zoveel moeite is het toch niet om een wat uigebreidere reactie te geven?
Zoiets als;"Fijn om weer eens een paard te zien dat op zo'n vriendelijke manier gereden wordt en super dat je je cap op hebt.

Ik vind dat 'weer eens' ontzettend negatief klinken, omdat er wel degelijk veel paarden zijn die vriendelijk gereden worden. En dat ze een cap op heeft.. Ja, en? Dat hoort zo. Waarom zou iemand dan een compliment daar over maken. 'Goed dat je laarzen aan hebt in plaats van sportschoenen bij het rijden!' dat is ook raar.
Het meerendeel rijd zijn paard vriendelijk en heeft een cap op. En daarom zijn die complimenten dus een beetje onnodig. Ik waardeer het dat jij wel graag mensen complimentjes geeft, en het is leuk om te lezen. Maar het is gewoon logisch en begrijpelijk dat niet iedereen dat doet.

Buiten dat snap ik niet helemaal waarom jij de persoon bent die dit topic opent aangezien jij dé bokker bent die eigenlijk altijd positieve reacties krijgt. :j

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:31

Marit schreef:
[quote: "Koudbloedkim"]

Buiten dat snap ik niet helemaal waarom jij de persoon bent die dit topic opent aangezien jij dé bokker bent die eigenlijk altijd positieve reacties krijgt. :j

Omdat de mensen met negatieve reacties niet reageren in haar topics denk ik . :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:31

ravado schreef:
Zo, kom net terug van een rondje complimenten geven :D En het klopt, de positiefste foto's hebben de minste reacties :j Ach, het enige wat je eraan kunt doen is bij elk forum dat je aanklikt reageren :Y)
En ja, soms heb je wat meer aan (opbouwende) kritiek dan aan Ooohhss en aaahs ;)
Cap vind ik een eigen keus, bahalve bij kinderen idd. Ik rijd zelf altijd met en als iemand anders dat niet doet moet ie zelf weten. Als ie valt en heeft een gat in z'n hoofd, tja, kan gebeuren.
Helemaal mee eens. :j

Marit: Voor de zoveelste keer; dit topic gaat niet over mij persoonlijk. ;)
Het gaat over topics in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:32

Anya schreef:
Waarom KBK??

waar bemoei je je mee?
Ouders zijn verantwoordelijk voor kinderen die zonder cap rijden en volwassenen weten zelf precies welke keus ze maken. Ik irriteer me eerder aan de bemoeizucht van dit soort "waarom draag jij geen cap-opmerkingen' als aan de oprecht gemeende kritiek van bokkers. Van die kritiek kun je tenminste nog wat opsteken als je ervoor openstaat, de cap-opmerkingen zijn meer van 'moraalridders die vinden dat ze er altijd wat van moeten zeggen'.

Waarom zou je je er niet mee bemoeien, daar vragen mensen toch om als ze een HAW topic openen?
Ik maak altijd óók een opmerking over het rijden, maar als iemand (zeker een kind) zo stom is om zonder cap, met onveilige schoenen, of onveilig materiaal te rijden, dan zeg ik dat.
Veel kinderen hebben geen ouders in de buurt die iets van paarden weten, en ik heb er al meerdere gezien die na waarschuwingen wel met veilige schoenen of een cap zijn gaan rijden. Das toch top, dat iemand dat oppikt en het veiliger aanpakt :)

edit: Als je een klein kind midden op een drukke weg ziet fietsen zeg je er toch ook wat van? Ik vind het niet meer dan normaal om mensen op onveilig gedrag aan te spreken :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:32

Anya schreef:
Van die kritiek kun je tenminste nog wat opsteken als je ervoor openstaat, de cap-opmerkingen zijn meer van 'moraalridders die vinden dat ze er altijd wat van moeten zeggen'.

Mee eens, iig zo is de trend op bokt. Van 12/13-jarigen denk ik best dat een opmerking zin heeft. Een van de meeste redenen is dat een cap dragen lelijk en stom zou zijn, als men van menig ander juist hoort dat een cap well-done is dan gaat ze die misschien wel dragen. Bij ouderen heb ik idd zoiets, eigen keuze. Ik stap zelf ook zonder cap op mn paard.

Marit schreef:
Buiten dat snap ik niet helemaal waarom jij de persoon bent die dit topic opent aangezien jij dé bokker bent die eigenlijk altijd positieve reacties krijgt.

Misschien hoopt ze dat mensen die zo leuk op haar reageren hun gezichtsveld gaan verbreden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:34

En dat zijn dan dezelfde mensen die vinden dat het heel schattig is je pony te leren steigeren of er de dingen mee doen die bijvoorbeeld KBK met haar paard doet. Kortom: de perceptie van wat veilig is, is wel heel erg gekoppeld aan 'wat hoort in de ogen van bokkers', en daar gaan we dan met zijn allen wat van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:35

_Lot schreef:
Van 12/13-jarigen denk ik best dat een opmerking zin heeft. Een van de meeste redenen is dat een cap dragen lelijk en stom zou zijn, als men van menig ander juist hoort dat een cap well-done is dan gaat ze die misschien wel dragen. Bij ouderen heb ik idd zoiets, eigen keuze.
Helemaal mee eens. :j

Niet ieder kind heeft ouders die iets van paarden weten.
Niet ieder kind leert op een manege rijden.
"Een cap is toch niet nodig als je op je kleine verzorg-Shet rijdt?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:37

Anya schreef:
En dat zijn dan dezelfde mensen die vinden dat het heel schattig is je pony te leren steigeren of er de dingen mee doen die bijvoorbeeld KBK met haar paard doet. Kortom: de perceptie van wat veilig is, is wel heel erg gekoppeld aan 'wat hoort in de ogen van bokkers', en daar gaan we dan met zijn allen wat van zeggen.

Als je het tegen mij hebt, dan nee, zulke dingen (pony leren steigeren) vind ik ook onveilig, en daar zeg ik ook wat van.
De topics van KBK zie ik eigenlijk nooit, daar staan al zoveel reacties dat ik liever wat zeg tegen iemand die bijna geen reacties heeft, dus daar kan ik niet over oordelen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:38

Ik had laatst ook een topic geopend van mijn 4-jarige waar ik voor het eerst een week lang onder begeleiding van de africhtingsstal waar hij staat op ging rijden.
Ik kreeg maar weinig reacties. Wel een aantal hele leuke en positieve reacties en complimenten.
Omdat je zelf zó blij bent met hoe het is gegaan en trots ben op jezelf én je paardje, wil je het graag delen. En als er dan idd topics zijn waar 10 pagina's volgezeurd wordt over wat níet goed is, dan is het zuur dat er maar weinig positief op je eigen topic wordt gereageerd.

Maar ach, uiteindelijk wordt ik blij van m'n paard en niet van de reacties en meningen van anderen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:44

Jibbel, dat is nou juist wat ik bedoelde..
Ik reageer zelf ook minder in een topic dat al 10 pagina's heeft.
Meer omdat ik dan denk dat mijn reactie er dan niet meer toe doet.
Vaak klik ik dan de topics aan die er bijv. 2 dagen staan en maar 3 reacties heeft.
Als ik zo'n topic open en er een leuke reactie in mijn hoofd op komt, plaats ik die. :j
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet reageer als ik er niet achter sta en geen reacties ga forceren, aangezien het dan niet helemaal oprecht meer is.

Paardenhyve: Ik zie dat je je reacties steeds veranderd.. waarom?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:47

Mensen willen alleen liever een paar pagina's met complimentjes, een kont vol veren. Dus kritiek is per definitie negatief.

Er mankeert niets aan bokt, mensen kunnen gewoon steeds minder hebben vandaag de dag, een beetje tegengas op hun manier van doen en mensen die een ander standpunt willen laten zien zijn de boosdoeners. En meteen is 'heel bokt' slecht, en zijn 'alle mensen alleen maar negatief'. Je bent verantwoordelijk voor wat je zelf plaatst.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:52

@ Avalon: Maar dat gebeurt dus juist gek genoeg niet (Een paar pagina's met complimentjes, een kont vol veren). Iedereen wil graag 10 pagina's met positieve berichten, maar niemand geeft ze dus blijkbaar.
Kritiek is niet erg, maar wel op een normale manier, niet elke keer hetzelfde en goed onderbouwd.
En er zit een verschil tussen kritiek geven (opbouwend commentaar) en negatieve reacties plaatsen (afkraken / niet (voldoende) onderbouwen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:55

Ik denk dat negatieve topics (om ze maar even zo te noemen) ook veel reacties krijgen omdat de TS nogal eens heftig in de verdediging gaat, en dat roept dan ook weer reacties op. Bij positieve topics zegt TS wel een keer dankjewel, of dat ze er wat mee gaat doen, maar verder niks. Daardoor worden ook geen extra reacties opgeroepen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:57

Daarbij, bokt is beoordelen vanachter een beeldscherm, vaak komen dingen anders over dan ze zijn, ongeacht positief of negatief. Ik denk dat we pas kunnen oordelen als we elkaar in het echt gezien hebben.

Zo heb ik een half jaar terug naar mn hoofd gehad (via bokt) dat ik nog lang niet toe zou zijn aan een eigen paard... Tja, wanneer ben je dat wel? Ik heb sinds december een "eigen" en hij leeft nog steeds :Y)

Bri, denk dat je daar wel groot gelijk in kan hebben!

Zou wel een interessant iets zijn om te meten op bokt, of het positieve reacties wat een gemiddelde gebruiker geeft in verhouding staat tot het aantal negatieve.

Opbouwende kritiek vind ik best wel positief eigenlijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:10

Opbouwende kritiek is inderdaad niks mis mee, en daar heb ik ook veel van gehad.
Daar kun je inderdaad iets mee doen en dat heb ik ook gedaan.
En ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik zonder Bokt, niet zover was gekomen. :)

Tja, en beoordelen vanachter een schermpje.. ik vraag me soms af hoe mensen iets kunnen zeggen, zonder dat ze iemand in het echt hebben gezien.
Bijv. "Je hebt te weinig kennis van paarden.."
Ik persoonlijk ben nu 13 jaar 'bezig' met paarden en heb 11 jaar geleden mijn eerste pony gekregen.
Op een manege reed ik toen nog niet, maar ik heb uren door gebracht in de wei en mijn pony (en later mijn paard) waren mijn beste leermeesters.
Nee, ik ben geen super talent en zal nooit de M halen, maar die ambitie heb ik ook niet.
Ik geniet van de mijn paarden, van hun lichaamstaal en hoe ze mij daarin betrekken..
Maar goed, ik doe nu zelf wat ik niet wilde; iets in dit topic persoonlijk maken. :)
Dus zal daarmee stoppen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:31

ik ga er wel in mee dat mensen snel oordelen over iemand zonder zich in de persoon te verdiepen en eerlijk te zijn.
Ik ben pas mijn 2 honden verloren en om het verdriet wat af te zwakken en het thuis niet zo leeg laten zijn heeft mijn man me een pup (shih tzu) kado gedaan.
Omdat het een pup is en we alletwee werken is Mimi soms 4 tot 5 uur achter elkaar alleen dus ik dacht er of eenkat of nog een hondje bij te nemen voor gezelschap. Zelf zou ik een kat leuk vinden maar ik wilde de mening horen van bokkers wat goed zou zijn voor de pup. En omdat ik dus al mijn mening had neergezet, werd het een discussien en hup ik was al bijna een dierenbeul. Als deze persoon even de moeite had genomen mijn topicje te lezen over Roc had ze me nooit zo genoemd. Maar pijn deed het evengoed.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:21

KBK: Was ook geen persoonlijke aanval, hoor! Vond het alleen tegenstrijdig, jij maakt je druk over topics die weinig positieve reacties krijgen, terwijl als jij een topic opent heb je bijna meteen een hele pagina vol reacties....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:31

Rocymax, dat is inderdaad niet echt fijn.. :(:)

Juangi, ik vat het ook niet op als een aanval. :)
Ik heb dit topic niet geopend puur voor mezelf, omdat ik meer reacties wilde of om een andere egoïstische reden.
Maar juist omdat ik weet dat positieve reacties en positief, niet aanvallend kritiek, heel veel met een mens kunnen doen.
En mij is opgevallen dat er zoveel topics staan bij ITP die harstikke leuk zijn, maar amper reacties krijgen.
Als mensen in mijn topics reageren, kan dat toch ook in die van een ander? Ik ben ook maar een bokker, niet meer en niet minder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:02

KoudbloedKim schreef:
Opbouwende kritiek is inderdaad niks mis mee, en daar heb ik ook veel van gehad.
Daar kun je inderdaad iets mee doen en dat heb ik ook gedaan.
En ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik zonder Bokt, niet zover was gekomen. :)

Tja, en beoordelen vanachter een schermpje.. ik vraag me soms af hoe mensen iets kunnen zeggen, zonder dat ze iemand in het echt hebben gezien.
Bijv. "Je hebt te weinig kennis van paarden.."
Ik persoonlijk ben nu 13 jaar 'bezig' met paarden en heb 11 jaar geleden mijn eerste pony gekregen.
Op een manege reed ik toen nog niet, maar ik heb uren door gebracht in de wei en mijn pony (en later mijn paard) waren mijn beste leermeesters.
Nee, ik ben geen super talent en zal nooit de M halen, maar die ambitie heb ik ook niet.
Ik geniet van de mijn paarden, van hun lichaamstaal en hoe ze mij daarin betrekken..
Maar goed, ik doe nu zelf wat ik niet wilde; iets in dit topic persoonlijk maken. :)
Dus zal daarmee stoppen.

Ik vind dat je mensen een indruk geeft met fotos en teksten en eigenlijk alles wat je post. JE WEET dat mensen achter een schermpje zitten (want je zet het zelf op dat schermpje :)* ) Dat weten TS-en van te voren, dat mensen een bepaalde indruk krijgen, maar toch zetten ze de fotos erop.
Dan kan je weleens commentaar krijgen.. Aan jou dan de keuze om er iets goeds mee te doen en er wat uit te halen. En ik vind dat als jij er wat op zet zoals die slof+pessoa, dan vraag je om die reacties. Deze TS heeft er in ieder geval wel wat goeds mee gedaan en dat vind ik top. En dat word ook wel gezegd.

Snap eigenlijk trouwens inderdaad niet zo goed inderdaad waarom je het nou inderdaad over jezelf persoonlijk hebt (terwijl je Anya vroeg om dat per pb te doen?, en de rest mocht niet op jou doorgaan).....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:07

En maak je het toch weer persoonlijk. ;)
Ik vind dat je ook niet achter een scherm kunt zien wat de ouders van een kind vinden van hun spruit die caploos rijdt.
Net zo min als dat je weet waarom iemand zijn pony laat steigeren (erg dom vind ik dat maar dat terzijde).
Maar als het een keer gezegd is vind ik het wel geschoten, en na 2 bladzijdes helemaal.
En zo vind ik het ook als men 3 pagina's hosanna roept.
Tja misschien is het aanbod ITP erg groot? Ik vind het een non probleem eerlijk gezegd.