Ga-toch-naar-de-dierenarts!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Ga-toch-naar-de-dierenarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:28

En ook dierenartsen hebben het niet altijd bij het rechte eind! Van "collega paardeneigenaren" kun je vele betere tips krijgen over bijvoorbeeld wondverzorging omdat zij al veel middelen hebben getest en een dierenarts vaak bij de klassiek producten houdt. Denk aan genezen met honingzalf of dergelijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:31

Ik vind het zo nu en dan best lastig, tijdje geleden zelf ook wat met paard gehad, had een zoolkneuzing en smid had teveel weggesneden mijn vraag of iemand daar ervaring mee had omdat mn paard toen veel struikelde. Conclusie waarom ik nog op mn paard reed.. wat ik al niet meer deed maar er wel gelijk vanuit gegaan wordt en ten 2e bel dierenarts voor kreupelheidsonderzoek.. ja dat heeft veel zin omdat ik weet wat ie heeft en waar.. Dus tja soms.. als iets echt erg is bel ik DA maar dat kan ik ook zelf wel inschatten maar soms is t gewoon handig als mensen je hun ervaring kunnen vertellen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:36

Waar ik me dan eigenlijk nog meer aan stoor is dat de TS die om hulp vraagt bij elk antwoord zegt...nee dat is het niet, bij sommige gevallen zijn ze dood ziek, lam kreupel, en de volgende dag is alles weer normaal. Nou..vandaag ging het al weer stukken beter!! Vanmiddag maar even rijden en kijken hoe hij loopt!
Bij zwaar hoefbevangen......maar ik wandel alleen maar een beetje met hem, en zit er maar heel even op, dat kan toch geen kwaad? Ze krijgen daar commentaar op en het valt dan inneens weer mee met het probleem.
Ik bel zelf ook niet voor elk wissewasje de dierenarts, die zijn tegenwoordig verschrikkelijk duur, maar als het moet, dan moet het.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:02

Ja ok maar denk dat de meeste mensen wel weten wanneer ze de DA moeten bellen, en qua kosten, t hoort gewoon bij het hebben van een paard.. Als je extra kosten niet kan betalen moet je in mijn ogen ook geen paard kopen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:08

Ik bel ook niet zo maar de veearts,mijn paard liep ook 2 weken onregelmatig. Maar was erg vrolijk, en als hij pijn heeft merk ik dat meteen.Ik heb hier ook ook advies gevraagd, in een klein weidje zetten e.d.Maar toen hij laatst niet voor uit kwam, wist ik meteen dat hij hoef bevangen was en heb toen meteen veearts gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:13

marleen_usar schreef:
Ik bel ook niet zo maar de veearts,mijn paard liep ook 2 weken onregelmatig. Maar was erg vrolijk, en als hij pijn heeft merk ik dat meteen.Ik heb hier ook ook advies gevraagd, in een klein weidje zetten e.d.Maar toen hij laatst niet voor uit kwam, wist ik meteen dat hij hoef bevangen was en heb toen meteen veearts gebeld.

Nou, onregelmatigheid duidt imo toch echt op pijn hoor... ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:19

Zelf bel ik pas een dierenarts als er echt iets aan de hand is en niet voor ieder wissewasje.
Soms vraag ik ook bokt om hulp omdat ik het gewoon eerst wil aankijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:02

maar daar gaat het juist om in dit topic. Ik laat ook niet voor elk wissewasje de DA komen, maar als een paard ineens op 3 benen de wei uit komt, of duidelijk koliek heeft, dan wel. En van dat laatste zijn helaas genoeg voorbeelden te vinden op bokt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:03

Je kan vanaf hier ook niet zien hoe erg het is,vaak valt het wel mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:05

Je kan vanaf hier ook niet zien hoe erg het niet is..... Dus tja...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:14

Dit bijv:
[MD] Paard heeft verhoging! (graag snelle antwoorden!)
TS wil graag snelle reacties, tja, het snelste is dan toch om even de DA te bellen

Gevalletjes waarbij IK een DA zou laten komen
[MD] Paard valt zomaar om!
[MD] Hoefbevangen shetlander
[MD] help help help wie o wie stelt mij gerust?

Ook bij twijfel of een gegeten plant wel of niet giftig is zou ik bellen. Het antwoord is sneller, en op internet zegt de ene vaak ja en de ander nee, en dan weet je nog niks.

Bellen betekend niet dat ze ook moeten komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:16

Wat nog vervelender is aan dit verschijnsel is dat het bij nader inzien toch allemaal een beetje anders was en dat TS's vaak op hun schreden terug komen omdat de informatie die ze aanvankelijk gaven toch niet helemaal correct en waar was. Soms is er gewoon helemaal niks waar van wat ze vertellen en wordt eidereen gewoon opgestookt om een wilde fantasie.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:18

Ik snap het ergens wel hoor. Als ik straks mijn eerste eigen paard koop, dan staat bokt vast ook vol met topics, gewoon omdat ik het zo graag goed wil doen, maar nog niet goed kan inschatten wat nou wel ernstig is en wat niet. Daar ben ik toch niet de enige in, getuige de vele topics? Soms komen bokkers met hele nuttige adviezen en ik denk niet dat het kwaad kan om de mening te horen van echt ervaren paardenmensen, zodat je weet in welke richting je waarschijnlijk moet denken. Neemt niet weg dat het geen vervanging is van de pensionhouder of de dierenarts..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:33

Dat geeft ook niks Narya, maar het gaat om dingen als: help mijn kat ligt te stikken, help mijn hond sleept met zijn poot, zou het uit de kom zijn? Help, mijn paard zijn oor ligt er half af....
Dingen waarvan elke *piep* kan snappen dat er een DA bij moet komen

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:49

Ik ben het over het algemeen wel eens dat als er iets ernstigs aan de hand is dat je dan zowiezo eerst de Da belt . Dat mensen dan toch een topic openen is volgens mij meer om raad, ervaringen uit te delen en vooral steun/troost te bieden. Dit is iig met Rocs topicje wel zo :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:52

ik snap best dat sommige mensen om kleine dingen hier even advies vragen,
mijn paard is nu al 2 jaar om de week kreupel ging 3 maanden goed nu weer een ellende.. paard is bij 3 klinieken geweest meerdere dierenartsen niemand die wat kan vinden, vorige week schoot de schouder op slot komt de Da alleen even KIJKEN was met 10 min weg niks gedaan,
krijg ik een rekening op de mat 125 euro onderzoek paard staat er dan bij opzich gene probleem... maar ik snap best dat mensen die wat krapper zitten daar niet op zitten te wachten..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:54

ik denk niet dat het gemaks zucht is maar eerder eventuele kosten besparen als t iets is wat miss met een beetje koelen of een zalfje opgelost is.

Echter ik hoor soms extreme dingen en dan snap ik niet dat de da nog niet voorbij gekomen is. Bedoel dat je het dan OOK op bokt vraagt, prima... maar t moet niet alleen bokt zijn

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:54

Tja ...

Zelf open ik ook weleens een topic met een vraag, of mijn zus doet dat. Dan is er bijna altijd al een afspraak gemaakt met de dierenarts. Voor mij is het meer om misschien te weten te komen waar mijn lieve diertje last van heeft. Zo kan je toch misschien in de tijd voor de dierenarts nog wat extra's doen :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:57

Ik word er ook helemaal simpel van dat iedereen dan gaat roepen dat je naar de DA moet gaan of bellen. Van mij mag dit dan ook bestraft worden want het is bijna in elk topic te vinden, makkelijk antwoorden op deze manier. Ik denk dat de meeste TS dit ook wel weten maar bij sommige zaken eerst even bokt raadplegen of er herkenning is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:03

Wat vaak moeilijk is dat je totaal niet weet wat er aan de hand is. Is de TS aan het overdrijven want vaak zie je dan weer dat het de volgende dag zo goed als over is. Dan denk ik bij mezelf die zijn in paniek geschoten voor niets maar aan de andere kant als je als eigenaar denk dat het zo erg is dan bel je toch. Ik kan er ook niet bij hoor of mensen die excuus verzinnen dat de dierenarts of hoefsmid die dag niet te bereiken is nou daar zou ik toch schijt aan hebben dan maar naar een andere als het echt nodig is.
Maar goed ik denk maar zo liever 10 keer voor niets dan 1 x te laat.
Dus ik stoor me er wel aan, niet zozeer dat ze een topic openen maar dat ze goed bedoelt advies gewoon in de wind slaan, en nee hij is niet bereikbaar het is weekend, en dat soort dingen. Als je dan al advies krijgt van zoals sommige het hier noemen van ervaren paardenmensen luister daar dan na en ga niet alleen maar zeggen, nee dat is niet, nee moet nog even afwachten. Als je advies niet wil aannemen moet je er geen topic over openen en dan vraag ik me inderdaad af waarom ze een topic openen. Is dat om te horen dat het wel mee valt of alleen aandacht of ik weet het niet.
Soms vraag ik me dan inderdaad af over hoe ernstig hun het vertellen, hoe ze dan nog 's avonds lekker de nest in kunnen kruipen te weten dat het paard ontzettende pijn heeft.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:05

Ik erger mij soms ook/meer aan de reacties waarin die bij ieder wissewasje wordt geroepen "schakel DA in'. En als een paard een beetje te weinig soepel oogt, moet er ook gelijk een chiropraktiker/masseur komen. En o wee.... als iets niet direct opgelost kan worden (bijv. pijn) is de TA een 'dieren.... '.

Maar ja, bokt is mensenwerk :) En er worden ook wel hele zinnige tips gegeven.
Ik heb er toch al veel van opgestoken.

By the way... het gebeurt ook nog vaak genoeg dat de DA het ook niet weet.
Ik ga (tenzij het iets accuuts betreft) eerst te rade bij vakmensen... soms vraag ik ook iets op bokt.
Qua genezing wordt de factor TIJD wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Genezen kost tijd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:51

In veel gevallen bel je de veearts die zegt afspuiten en aan kijken,en dan kan het zijn dat het ook weer zo weg is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:24

afspuiten en aankijken? Gaat misschien op bij een vage kreupelheid, en daarnaast, als ik wil dat mijn DA komt, dan komt ie ook gewoon en wordt ik niet met een kluitje het riet in gestuurd

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:48

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat bij ernstige zaken de DA echt gebeld moet worden, maar dat het ook niet nodig is om op zondagavond voor een kuchje de DA te bellen.

Maar ik ben vast niet de enige die ook bij een kuchje denkt "wheeeelp!!" en overal bevestiging zoekt over "kan het echt wachten?"

Soms zullen topics echt zijn om wat bevestiging te zoeken, soms zijn ze echt uit onwetendheid. Het maken van een goede openingspost met de tot dan genomen acties zal ook zeer zeker helpen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:01

Ik irriteer me niet eens zozeer aan alle "help" topic maar wel aan die waairn de TS constant overal nee op antwoord of gewoon weg niet wil luisteren. Maar goed die paar pik je er ook zo uit, dus die lees ik 1 pagina en dan lees ik al niet eens meer verder omdat ik al weet dat de TS in zo'n geval te koppig is om te luisteren.