[Dienstmededeling] Vernieuwing regels Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re: [Dienstmededeling] Vernieuwing regels Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:35

Voordat ik je vraag beantwoord, wat bedoel je precies met 'een dergelijk beleid' Nouks?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:41

Nouks schreef:
@Eline/Femke:

Even een IRL/persoonlijk voorbeeld :D Ik zit in de adviesraad van een stichting en heb daarbij soms discussies die (puur op meningen) hard tegen hard gaan. Vooral met een specifiek persoon heb ik zeer regelmatig fikse meningsverschillen waarover we flink in discussie kunnen gaan. Na afloop van de vergadering echter drinken we er samen ééntje (of meer) en praten we heel gezellig over koetjes en kalfjes (...of zetten we de discussie samen nog even voort omdat we dat nu eenmaal erg leuk vinden).

Niks aan de hand dus. Zij haar mening, ik de mijne, die accepteren we ook van elkaar, maar in discussies kan dat soms erg hard gaan.

Op Bokt heb ik ook wel eens dergelijke discussies gevoerd waar 't er redelijk hard aan toe ging. Met de andere persoon had ik geen persoonlijke problemen en vice versa, maar die discussie heeft ons destijds wel beiden een OW opgeleverd. Terwijl we niet persoonlijk waren en geen probleem hadden met elkaar.

Eigenlijk vind ik het nu en vond ik het destijds van de zotten dat zoiets kan op een "discussieforum" (het was nog NM ook). Ik mag toch hopen dat het niet het uitgangspunt van het beheer is om een dergelijk beleid te voeren in discussies?

Zolang beide users een ban krijgen heb ik nergens moeite mee. En waar mensen werken worden fouten gemaakt dat is nu eenmaal zo. HEt gaat fout op het moment dat bij een discussie als die Nouks noemt de ene wel een ban krijgt en de ander niet. Of dit dan komt door niet goed lezen of een niet objectieve mening van een mod dat doet er niet echt toe. Je draagt dan een verkeerd beeld naar buiten en dat gaat mensen irriteren.
Helaas komt dit nogal eens voor op bokt. Als dat met de nieuwe regels minder gaat worden. lijkt het me een stap in de goede richting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:49

@Sporter: ik ben idd blij dat we er allebei een OW aan over hebben gehouden en niet één van beiden, maar zoiets zou gewoon niet moeten gebeuren als beide gesprekspartners het gewoon een leuke discussie vinden, lijkt mij... Zoiets kan je wel een ban opleveren als het niet je eerste OW is, en met het verlengen van de geldigheidsduur van een OW kan een dergelijke OW je duur komen te staan.

@Eline: OW's uitdelen als discussies naar de smaak van het team - dus niet naar de smaak van de betrokken discussiepartners - te heftig worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:05

Precies Nouks, dat is een heel mooi concreet voorbeeld.
Ik heb het laatst zelf ook meegemaakt dat ik een pb kreeg (hing tegen een OW aan...) van een mod, na een discussie. Een discussie die volledig keurig respectvol en volgens de regels was. Niet schelden, en gewoon respectvol.
En tóch werd ik daar op aangesproken.

Of de andere partij is aangesproken weet ik niet, want dat krijg je nooit te horen. Dus daar weet ik niets over in dit geval.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:20

Dat is een lastige vraag omdat er een aantal termen inzitten die op z'n zachtst gezegd dubbel interpreteerbaar zijn: smaak, 'heftig'. Ik ga een poging doen tot een antwoord, zonder in te gaan op se specifieke pb's, maar als het te politiek correct wordt: laat het weten.

Wat ik met de quote van Bart uit het vorige topic aan heb gehaald, is dat we weten dat er op Bokt flink verschillende meningen zijn over hoe je een discussie moet voeren. Er zijn mensen die vinden dat je alles moet kunnen zeggen zonder dat Bokt daarvoor beperkingen opstelt, en ik vermoed dat zelfs de wetgeving in hun ogen op sommige punten te streng is. En er zijn mensen die vinden dat er vaak veel te grof gereageerd wordt en geen rekening gehouden wordt met anderen op het forum. Wij maken daar nu een duidelijkere keuze in: we dwingen respectvolle communicatie af, discussie mag niet 'op de man' gespeeld worden. Dat kan dus betekenen dat er een discussie plaatsvindt tussen twee mensen die vinden dat ze alles mogen zeggen en elkaar voor rotte vis uitmaken, maar daar allebei prima mee kunnen leven en dat er door de moderators toch ingegrepen wordt omdat het tegen de regels is.

Er is gewoon een alternatief: niet persoonlijk worden, en rekening houden met de info die je mist op een forum. Je staat niet 'face to face' met een collega waardoor je direct input heb op hoe een zin overkomt en waarin je weet wat je aan elkaar hebt en direct kan bijsturen op het moment dat je ziet dat het misgaat. En heftige discussie blijft absoluut toegestaan. Als iemand onzin verkondigt, mag je daar alsnog met harde argumenten op ingaan, als iemand eigenwijs doet en daarmee zichzelf of een dier benadeelt, mag dat verteld worden. En zo kan ik meer voorbeelden geven, als je je maar houdt aan de basisset voorwaarden die we op Bokt stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:23

Ik heb na de OW met mijn discussiegenoot wat PB's heen en weer gestuurd, vandaar dat ik weet dat we er beiden een OW voor hebben ontvangen :)

Edit, @Eline: ik heb je een PM gestuurd over welke discussie dat ging, heb je 'm teruggelezen? Ik zelf namelijk niet... Kan zijn dat ik me vergis hoor (is lang geleden tenslotte), maar puur uit interesse, vind jij dat er in desbetreffende discussie op de man gespeeld werd? Ik kan me namelijk oprecht niet herinneren dat wij elkaar ooit voor e.e.a. uit hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:28

En tóch gebeurd het dat wanneer je niet persoonlijk wordt, maar je gewoon je discussie goed onderbouwd met degelijk staande argumenten. Je een pb van een mod ontvangt dat je irritant, betweterig of arrogant bezig bent.
Het kan elkaar dus bijten.
Want zelfs een respectvolle discussie met normale argumenten wordt blijkbaar ook als irritant ervaren.

'k Heb nog nooit iemand voor rotte vis ofzo uitgescholden. Sterker nog; ik weiger scheldwoorden te gebruiken omdat ik tégen schelden ben.
En beargumenteer mijn punten altijd duidelijk en helder. En toch krijg ik zo af en toe een bericht van een mod.
Dan krijg je als gebruiker toch wel het gevoel dat je wel degelijk je verhaal in wolkjes moet inpakken en iedereen moet doodknuffelen, want blijkbaar is dat de realiteit die men wil zien.

Ik heb in ieder geval een periode van enkele maanden niet eens meer deel DURVEN nemen aan bokt en de topics, vanwege 't feit dat ik overal commentaar op kreeg van het team.
Dat lijkt me dan toch ook niet de bedoeling. Want ik voel nu met deze nieuwe regels een nog strenger beleid aankomen. En ik durf m'n mening alweer bijna niet meer te geven. Terwijl ik in veel discussies wel iets zinvols/waardvols kan bijdragen :j (om gelijk maar ff een arrogante opmerking te maken :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:32

Femke schreef:
Ik heb in ieder geval een periode van enkele maanden niet eens meer deel DURVEN nemen aan bokt en de topics, vanwege 't feit dat ik overal commentaar op kreeg van het team.
Dat lijkt me dan toch ook niet de bedoeling. Want ik voel nu met deze nieuwe regels een nog strenger beleid aankomen. En ik durf m'n mening alweer bijna niet meer te geven. Terwijl ik in veel discussies wel iets zinvols/waardvols kan bijdragen :j (om gelijk maar ff een arrogante opmerking te maken :P )

Same here :j ik heb me een hele tijd niet buiten FK durven vertonen omdat ik sturende PB's en OW's over hield aan bijna iedere discussie die ik voerde. En hoewel ik zeer principieel ben en een zeer groot gevoel voor rechtvaardigheid heb (en als gevolg daarvan soms wat opstandig ben), ben ik absoluut niet iemand die 't op de man speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:37

Hebbes! [NM] Obesitas en bokt

Tis een oudje hoor, maar vond het destijds erg vreemd dat ik hier een OW aan over heb gehouden. Ook nu ik dit zo teruglees ben ik volgens mij toch echt nergens respectloos of persoonlijk geworden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 23:33

Het is vandaag wegens oa een klein technisch probleempje niet gelukt om één en ander echt klaar te zetten, het wordt dus een dag later voordat de nieuwe regels en de nieuwe waarschuwingen 'live' gaan.