Reacties op onnodig gestorven paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:07

Geweldig topic begint over gestorven paarden en verzandt in discussie over gestorven verongelukte hypothetische katten..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:09

Het gaat dan toch om een dier wat door nalatigheid van de eigenaar is gestorven? Oké in de openingspost ging het over een paard/veulen wat door nalatigheid van de eigenaar is gestorven, maar het principe is hetzelfde. Kom je nu trouwens serieus in een topic om alleen maar dat te melden? Voegt echt wat toe joh...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:22

Ik heb geen idee over welk topic dit precies gaat, dat voorop gesteld.. maar wat de een nalatigheid vindt, dat hoeft het voor de ander niet te zijn. Toen mijn verzorgpony werd ingeslapen kreeg ik ook van sommige mensen (die het paard en de situatie niet kenden) ook dat soort reacties, van 'als het mijn paard was geweest, dan had ik dit en dit en dit gedaan'. Dat zal misschien best goed bedoeld zijn, maar op dat moment is dat kwestend: het was niet mijn beslissing en het advies van de dierenarts, die er toch voor gestudeerd heeft, werd opgevolgd. Ik denk dat je heel erg voorzichtig moet zijn met dit soort oordelen uitspreken..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:27

Vaak is het al erg genoeg voor de eigenaar en gebeurd is gebeurd,wat heeft afzeiken dan nog voor zin?

Talishe

Re: Reacties op onnodig gestorven paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:33

Ik vind het goed dat er een keer op gewezen wordt, zodat andere mensen er van kunnen leren. Maar om gelijk de TS er meerdere keren op te wijzen is niet nodig.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:39

Vind het ook heel moeilijk beoordelen van internet wanneer iets 'nalatigheid' is, of een inschattingsfout..
gebeurt bij iedereen weleens dat je een situatie onder- of overschat!
Mijn paard had een keer een wondje.. leek een oppervlakkig wondje van 1cm..
na een paar dagen been 3x zo dik, bleek dat de wond parallel aan de huid nog een paar cm doorliep..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:44

Elk jaar zie je toch weer veulens die verdrinken omdat ze in het land bij een sloot geboren worden. Paarden die al weken kreupel lopen maar we kijken het nog even aan. Noem maar op. Ik vind dat ongelovelijk maar ik zeg ook niets in zo'n topic. Volgens mij blijft dit bestaan omdat er toch nog een hoop mensen bestaan die met een heel klein buget een paard willen houden en het geld niet hebben of willen uitgeven aan de dierenarts.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:43

Mij verwondert het vaak dat men veulentjes etc. fokt zonder erop voorbereid te zijn dat het ook fout kan gaan en men op hulpmiddelen aangewezen is.

Zorg voor een eerste hulpkist voor dieren, biestmelk (in de vriezer) flesjes om te voeren etc. En zorg dat je DA dag en nacht te bereiken is. Zo niet dan overstappen naar een andere DA.

Is het je eerste veulen, nest puppies of kittens..... zorg dan dat je er iemand bij haalt of iig kunt halen die dit vaker gedaan heeft of bijgewoond heeft. Kom je niet zo snel voor onverwachte verrassingen te staan.

Maar bokt wil idd niet hebben dat je dat in dergelijke topics laat weten. Per pb zal wel mogen .... online niet. En zoiets zou je best netjes online kunnen zetten toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:50

ik ben ook een sterk vermoeden om welk topic DIT topic draait.

Ik vind het volslagen belachelijk om een kind hier op af te gaan rekenen!!!
Ik zie het dan ook meer als een laffe vorm van af reageren op een persoon die je makkelijk hebben kan :(
Was er een klein beetje fatsoen geweest dan was dat via PB afgehandeld.
En bij een volwassen reactie was er geen woord over gezegd.
Wees dan flink en reken af met de ouders!!!

En daar bovenop word dit topic dan nog eens geopend.........

:n :x

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:56

Persoonlijk heb ik geen idee welk topic dit over gaat, ik heb het over algemeen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:58

kohtje schreef:
Persoonlijk heb ik geen idee welk topic dit over gaat, ik heb het over algemeen.

het is dan ook gericht aan TS.
Ik heb verder de moeite niet genomen dit topic helemaal door te lezen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:38

Het gekke is dat als er een nieuwsbericht wordt geplaatst op de voorpagina met zo'n gebeurtenis erin, dan worden er tot doodsverwensingen aan toe richting eigenaar gepost(niet dat ik dat goedkeur!) maar als een bokker een topic opent waaruit duidelijk blijkt dat er niet goed gehandeld is om het leven van een dier te waarborgen, dan mag je niets zeggen. En dat vindt ik raar.

In dit geval gaat het om een veulentje waar duidelijk niet goed op gepast is toen bleek dat het niet dronk, ik vindt dat nalatig.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:41

En dus hak je het hoofd van een kind er gewoon publiekelijk af......

Dat zegt meer over de reagerende persoon dan over het kind

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:42

Volgens mij is er geen hoofd afgehakt hoor, er is door mij alleen gezegd dat ik niet begrijp dat er niet eerder en beter opgetreden is.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:45

kohtje schreef:
Elk jaar zie je toch weer veulens die verdrinken omdat ze in het land bij een sloot geboren worden. Paarden die al weken kreupel lopen maar we kijken het nog even aan. Noem maar op. Ik vind dat ongelovelijk maar ik zeg ook niets in zo'n topic. Volgens mij blijft dit bestaan omdat er toch nog een hoop mensen bestaan die met een heel klein buget een paard willen houden en het geld niet hebben of willen uitgeven aan de dierenarts.

over paarden die al weken kruipel lopen zijn de meningen verdeelt.
ik heb ooit een veulen gehad die ineens kreupel liep, 1 keer da bij gehad heeft me centen gekost en kon niks vinden moesten maar foto's gemaakt worden 2 dagen later was er niks meer te zien, heeft in totaal 3 weken geduurt.
had ook die foto's kunnen laten maken, paar 100 euro armer geweest en geen steek verder ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:46

net zo goed begrijp ik niet waarom je een kind niet gewoon even kan troosten na zo iets ingrijpends.
Maar wel met ongevraagde mening naar voren komt.

ieder heeft recht zijn mening te uiten maar doe dat dan wel op een menselijke manier.
Mijn mening is dat het in het topic waar dit om draait wel erg uit de hand is gelopen voor dat kind.

en dat zijn dan de zogenaamde volwassen mensen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:47

Wat is er precies onmenselijk aan mijn reactie in dat topic?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:49

geloof je nu echt dat dat kind DIT topic niet gezien heeft en zich niet aangesproken voelt :?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 19:50

Kind? De Ts is 20.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:00

fjordowner18 schreef:
kohtje schreef:

over paarden die al weken kruipel lopen zijn de meningen verdeelt.
ik heb ooit een veulen gehad die ineens kreupel liep, 1 keer da bij gehad heeft me centen gekost en kon niks vinden moesten maar foto's gemaakt worden 2 dagen later was er niks meer te zien, heeft in totaal 3 weken geduurt.
had ook die foto's kunnen laten maken, paar 100 euro armer geweest en geen steek verder ;)

Had net zo goed iets gebroken kunnen hebben. Een dier kost nu eenmaal geld . Wat als hij niet beter was na zeg 6 weken,had je dan nog niets ondernomen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:03

Geen idee over welk topic dit gaat, maar mij valt wel op dat mensen niet altijd even goed nadenken wat ze schrijven en tegen wie.
Een meisje van 13 dat werd afgebrand omdat er prikkeldraad rond wei van haar vader stond... het meisje kan er weinig aan doen, en pa zal echt niet op Bokt gaan lezen wat wij er van vinden.

Afrekenen op overleden, erg zieke dieren vind ik gevaarlijk terrein; achteraf en vanachter een computer is het heel makkelijk om te roepen dat iemand naar de da had gemoeten, of weet ik veel wat anders had moeten doen. Tenzij het om duidelijke verwaarlozing gaat mogen, nee moeten we er van uit gaan dat er de beste bedoelingen waren. Af en toe staat er nog net niet 'eigen schuld', zo grof.

Je kan iets zeggen, en je kan iemand afbranden. Hoe wil jij aangesproken worden?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:06

Snap je frustratie TS, maar het is een stukje onkunde en onwetendheid. Deze mensen doen dit uiteraard niet express en zijn zich totaal niet bewust van de factoren die bij een veulen krijgen, komen kijken.

Vind het wel een goede zaak het aan te stippen in het topic, dat men zich er bewust van wordt.
Er zou op de Wiki dan ook een artikel moeten komen - als dat er nog niet is? - over alle bijkomstigheden die komen kijken bij een eerste veulen. Dat men dit leest en cruciale stappen niet overslaat. Misschien een leuke uitdaging voor jou? :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:45

Toen ik als jong meisje (14 of zo) een pony had, is die op een gegeven moment dampig geworden.
Mijn ouders hadden helaas ook niet zoveel ervaring met paarden.
In die tijd wist ik niet eens dat paarden dampig konden worden.
Die pony is toen ook naar de slager gebracht.
(in die tijd bestond Bokt nog niet eens trouwens).
Als we toen meer ervaring/kunde hadden gehad, hadden we het w.s. eerder opgemerkt en het niet zover laten komen.
Maar je leert ervan, en je weet steeds meer over paarden/dieren en verzorging/ziektes etc.

Als het mensen zijn die door onwetendheid fouten maken, nalatig zijn, is dat natuurlijk heel erg.
Maar het echt kwalijk nemen kun je het niet, want voor hun idee hebben ze gedaan wat ze konden.
Eigenlijk moet je als volwassene goed voorbereid zijn als je een dier aanschaft en je verantwoordelijkheid nemen.
Helaas gebeurt dat niet altijd en dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Als je zoiets ziet in je omgeving kun je proberen mensen te informeren/helpen maar dwingen kun je niet.
Het is aan de eigenaar wat hij met de informatie doet.
Kwalijk is het wel als de volwassen eigenaar weet wat hij moet doen, maar het gewoon niet doet.
Uit gemakzucht, geen zin in teveel kosten etc.

Kijk maar eens in het dierenasiel naar de honden die daar zitten. Veel totaal onopgevoed/onhandelbaar door onwetende eigenaren die hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-05-11 20:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:46

Als ik naar mezelf kijk:
Waarom reageer ik mogelijk niet? Omdat mijn post zou kunnen worden opgevat als 'op fouten wijzen' en daardoor als kwetsend/beledigend zou kunnen worden ervaren.
Waarom ik dan toch wel reageer (in een van de bewuste topics): Omdat het ontberen van de broodnodige kennis de oorzaak is van het overlijden van de veulens. Dus reageer ik, in de hoop dat dit in de toekomst bij zowel TS als ook bij de meelezers van het topic voorkomen kan worden.

Ook wij hebben een paar jaar geleden ons eerste veulentje gefokt. Toen de merrie nog bij de hengst stond, had ik alles wat leesbaar was over dracht en bevallingen al gelezen. Heb tig A4'tjes uitgeprint en op stal gehangen, waarop stond hoe te handelen bij bijvoorbeeld red bag delivery of een verkeerde ligging van het veulen. Uiteraard was de hele bevallings-apotheek gereed, de dierenarts oproepbaar en werd er zorgvuldig door ons gewaakt. Voor mij is dit zo vanzelfsprekend, dat ik me erover kan verbazen hoe weinig kennis er bij sommige paardenbaasjes aanwezig is. En ja, daarom laat ik dus wel van me horen. Niet om een TS af te kraken, of om betweterig te doen. Wel omdat ik hoop dat vergelijkbare gevallen hierdoor kunnen worden voorkomen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:50

(ik weet niet over welk topic dit gaat, pb? dan kan ik mijn eigen mening kleuren)

Als mensen door onkunde of onwetendheid nalatig zijn geweest ben ik van mening gewees tdat ze niet afgebrand hoeven te worden. Niet iedereen is über Anky (bi jwijze van) en niemand weet alles. Klaar.

Goed, ik ben ook van mening dat dingen nagevraagd moeten (kunnen) worden, en zeker dat als je beestje iets mankeerd dat een DA gebeld moet worden. Dan kost het maar geld, daar koop je een beestje voor. Dan beestje dient de rest van zijn leven goed en respectvol verzorgd te worden.