[Dienstmededeling] Nieuw waarschuwingensysteem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

01San

Re: [Dienstmededeling] Nieuw waarschuwingensysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:49

Klinkt goed!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:55

DeHP schreef:
ik vind dat een OW nu wel erg lang blijft staan. Van 6 maand naar 24 vind ik persoonlijk een erg groot verschil. Ik had liever gezien dat er voor 1 jaar gekozen zou worden.

Daar ben ik het wel mee eens! 2 jaar is wel erg lang. Als ik kijk naar mijn berichten in 2005, en hierna in 2007 zit er nogal verschil in. Mensen veranderen (vooral jonge) nogal in 2 jaar mogelijk. Het zou vervelend zijn als je dan op iets van 2 jaar terug wordt gewezen omdat je 18 maanden geleden bijv. eens even een paar keer stout bent geweest..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:08

Prima aanpassing. Benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan. Succes ermee iig !!

En ik neem aan dat het niet met terugwerkende kracht gaat maar dat de waarschuwingen vanaf 16 mei tellen? En wat kunnen mensen verwachten die b.v. op dit moment of kortgeleden geband zijn geweest?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:17

@Nagini; je hebt gelijk wat betreft het veranderen maar er is niet zoiets als 'eens even een paar keer stout zijn geweest'. Ook als we naar de huidige situatie kijken dan is het maar een heel kleine groep die ooit een OW heeft ontvangen en bij die mensen zien we over het algemeen dat de boodschap ('pas je gedrag aan') na een OW ook overkomt. De groep gebruikers die 2 of meer OWs heeft ontvangen in zijn/haar Bokt carriere is nog kleiner en je moet flink zoeken naar mensen met meer OWs. Als andere gebruikers dwars zitten niet je hobby is en je je gedrag wat aanpast na het ontvangen van een verzoek van een mod dan loop je niet 'eens even' wat OWs op :) Voor je nu (met 'lichtere OWs') een langdurige ban ontvangt moet er echt flink wat gebeuren, dat is iets dat in het nieuwe systeem niet gaat veranderen.

De basisgedachte is voorkomen dat de notoire relschoppers door mazen in het systeem (het verlopen na 6 maanden) toch door kunnen blijven gaan met erg storend gedrag. Een ander belangrijk doel is zorgen dat nog minder mensen kennis maken met het OW systeem door meer (en eerder) bijsturen.

@Slimmerik; de nieuwe verlooptermijn geldt alleen voor OWs die na 16 mei verstuurd worden. Voor mensen die op dit moment geband zijn verandert er niets aan hun ban.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:47

BartVB schreef:
De groep gebruikers die 2 of meer OWs heeft ontvangen in zijn/haar Bokt carriere is nog kleiner en je moet flink zoeken naar mensen met meer OWs. Als andere gebruikers dwars zitten niet je hobby is en je je gedrag wat aanpast na het ontvangen van een verzoek van een mod dan loop je niet 'eens even' wat OWs op :)

Nou ik ben iemand die in de hele carriere 2 OW's heeft gekregen maar ik kan toch wel zeggen dat ik een brave gebruiker ben. Mijn hobby is niet het dwars zitten van andere gebruikers en toch heb ik 2 OW's gekregen. Die gingen trouwens helemaal nergens over, ik vond ze ook volledig onterecht. Ik vind het goed dat er anders gekeken wordt naar het systeem maar 2 jaar een OW laten staan is erg lang, daarbij vind ik er 5 weer erg veel voor je een ban krijgt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:59

De praktijk zal ongetwijfeld gaan uitwijzen of de nieuwe theorie gaat werken.
Persoonlijk zet ik er wel wat vraagtekens bij. Wat mij vooral interesseert is of de moderators nu ook nieuwe richtlijnen gaan krijgen om te bepalen wat "pb-waardig" of "OW-waardig" is. In een andere discussie over de 'regels' werd met name van de beheerszijde erop gewezen dat de regels voortaan niet meer uitgesproken, specifiek zouden zijn, maar dat men vooral 'common sense' zou moeten hanteren. Dat geeft m.i. al een enorm grijs gebied want wat voor de één common sense is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.
Als moderators nu in een even grijs gebied gaan opereren, dan is zowel het begin als het einde zoek, lijkt mij..

Natuurlijk kennen we allemaal wel een gebeurtenis waarbij een bokker duidelijk over de schreef ging, een complete rel veroorzaakt en een topic ter ziele ging. Dat lijken me de 'makkelijke' gevallen. Maar wat als het allemaal wat subtieler gaat? Er zijn tenslotte mensen die teksten zodanig kunnen formuleren dat er geen onvertogen of persoonlijk woord in staat, maar toch de aangesprokene(n) volledig over de muur kunnen jagen?
Welke richtlijn heeft een moderator dan om in te grijpen? Doet de mod dit dan pas nadat een aantal mensen is gaan temmen en de zaak te hoop gelopen is? Maar wat nu als de aanstootgevende tekst in keurig nederlands geschreven zodanig prikkelend is, maar je er geen verkeerd woord ( bv aanval, slechte argumentatie oid) in kunt vinden, maar dat bv alleen de toon wat 'arrogant' is ( wat dan bovendien ook weer persoonlijk geïnterpreteerd wordt)?
Het blijft dus hoe dan ook mensenwerk....

Toch wat vragen:

1. Is een mod voorafgaand aan het uitdelen van een OW verplicht om eerst een waarschuwende PB te sturen zodat de zondaar op zijn|haar passen kan terugkeren?
2. Stel je hebt een eerste OW te pakken: je komt tot inkeer en je gedraagt je vervolgens een jaar lang braaf en gezellig.. tot dat moment waarop je door een schrijfsel het rood voor de ogen krijgt, je common sense even uit het oog verliest, en een scherpe of onaangename reactie plaatst? Pats, daar is dan OW 2, met een ban van een week. Ik vind dat eerlijk gezegd niet kunnen als dat alleen maar op basis van het feit dat je binnen de nu gestelde termijn van 2 jaar een keer de fout in gegaan bent en omdat er al een 1e OW bij je naam stond. Dat is toch niet fair lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:17

Suzanne F. schreef:
BartVB schreef:
De groep gebruikers die 2 of meer OWs heeft ontvangen in zijn/haar Bokt carriere is nog kleiner en je moet flink zoeken naar mensen met meer OWs. Als andere gebruikers dwars zitten niet je hobby is en je je gedrag wat aanpast na het ontvangen van een verzoek van een mod dan loop je niet 'eens even' wat OWs op :)

Nou ik ben iemand die in de hele carriere 2 OW's heeft gekregen maar ik kan toch wel zeggen dat ik een brave gebruiker ben. Mijn hobby is niet het dwars zitten van andere gebruikers en toch heb ik 2 OW's gekregen. Die gingen trouwens helemaal nergens over, ik vond ze ook volledig onterecht. Ik vind het goed dat er anders gekeken wordt naar het systeem maar 2 jaar een OW laten staan is erg lang, daarbij vind ik er 5 weer erg veel voor je een ban krijgt.

Hier nog eentje die doorgaans toch echt niet op 'rellen' uit is, maar wel een paar OW's opgelopen heeft de afgelopen jaren.
MAAR.... kijk ook even naar het totale aantal geplaatste berichten... Ik vind het nogal een verschil of iemand 5 OW's heeft op een berichtentotaal van 500 berichtjes, of van 25.000 berichten...
Als je meer post op Bokt, heb je ook meer kans om raddraaiers die er zélf wel zonder kleerscheuren vanafkomen terwijl jij een keer uitvalt tegen te komen of eens een Penny te vreten...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:46

Er komen zeker ook nieuwe richtlijnen voor de moderators, het merendeel daarvan is al geschreven, op dit moment wordt nog de laatste hand gelegd aan de rest. Maar net als 'vroeger' blijft er gewoon een groot grijs gebied waarin we niet alles vast kunnen leggen in regels en richtlijnen, maar het mensenwerk blijft waar we in overleg tot de beste oplossing proberen te komen.

Wat we met dit nieuwe systeem ook gedaan hebben, is een groter deel van dat gebied tot 'lichtgrijs' verklaren, waardoor het voor een gebruiker die een keertje uit z'n slof schiet prettiger zal worden of niet geheel volgens het boekje reageert (te scherp, te onaangenaam). Dan volgt niet direct een officiële waarschuwing met sanctie, maar kan een mod sneller ingrijpen met een pb, met uitleg. Pas als iemand zwaarder over de schreef gaat (en daar zijn richtlijnen voor) of gedrag niet aanpast, komen die sancties in beeld.

Ik denk dat ik daarmee de tweede vraag van JannePauli al beantwoord? Wel met een slag om de arm trouwens, ook als 'vaste gebruiker' kan je inderdaad tegen een OW aanlopen op het moment dat het 'rood voor je ogen wordt' en er een denigrerende scheldkannonade volgt waar een viswijf zich voor zou schamen of (een) andere gebruiker(s) volledig met de grond gelijk gemaakt worden. Daaruit volgt eigenlijk ook het antwoord op de eerste vraag:
Citaat:
Is een mod voorafgaand aan het uitdelen van een OW verplicht om eerst een waarschuwende PB te sturen zodat de zondaar op zijn|haar passen kan terugkeren?

Nee, dat wordt geen verplichting. Het is wel iets wat in zoveel mogelijk situaties gebruikt gaat worden. Eerst per pb proberen bij te sturen, uitleg te geven en de gebruiker de kans geven om gedrag aan te passen. Maar als iemand direct heel zwaar over de schreef gaat, blijft de optie open om ook voor een eerste overtreding een OW te versturen.

Voordat we de beslissing hebben genomen om de tijd dat een OW blijft staan te verhogen, is heel uitgebreid gekeken naar de OW's die in het afgelopen jaar en langer verstuurd zijn. Waar zijn die voor verstuurd, welke mensen lopen er uiteindelijk wel tegen een langere ban aan (dus in het oude systeem bij 4, 5 of 6 OWs) en hoe zou dat eruitzien als we het tegen de nieuwe regels houden. Wij hebben niet het idee dat gebruikers die op een normale manier gebruik maken van de site, en daarbij soms wel eens een foutje maken hierdoor gedupeerd gaan worden. Het is juist het doel om die groep meer tegemoet te komen: mocht nou blijken dat dat wel het geval zou zijn, zullen we daar op inspelen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:31

Nagini schreef:
DeHP schreef:
ik vind dat een OW nu wel erg lang blijft staan. Van 6 maand naar 24 vind ik persoonlijk een erg groot verschil. Ik had liever gezien dat er voor 1 jaar gekozen zou worden.

Daar ben ik het wel mee eens! 2 jaar is wel erg lang. Als ik kijk naar mijn berichten in 2005, en hierna in 2007 zit er nogal verschil in. Mensen veranderen (vooral jonge) nogal in 2 jaar mogelijk. Het zou vervelend zijn als je dan op iets van 2 jaar terug wordt gewezen omdat je 18 maanden geleden bijv. eens even een paar keer stout bent geweest..

Als je een beetje binnen de perken weet te blijven volgens de algemene normen en waarden, dan ga je never nooit een BOT krijgen. Dus maakt het in dat geval voor het gros van de bokkers vrij weinig uit of de OW 2 jaar of korter geldig is. De twee jaar is wel een mooi vangnet voor gebruikers die continue tegen de grenzen aan trappen maar steeds onder de houdbaarheid van de OW weer op vrije voet verder kunnen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:29

Klinkt goed!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:21

@Mireille, wellicht!
Maar dan moet het wel opzienbarend soepeler worden..
Aangezien ik ook ooit twee OW's heb gehad, om iets (voor mij toen onbenulligs) als een deels gequote msn gesprek in het 'wat staat er onder jou ctrl v'.
Als je nog 3 van die ''l.ullige' OWs hebt zit je zo op je 5e ;)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:16

Nagini: het voorbeeld wat je nu aanhaalt, is toevallig al een jaar of 2 geleden aangepast, op dit moment worden daar geen OW's meer verstuurd, behalve als een msngesprek bijvoorbeeld gebruikt wordt in een ruzie. Maar stel dat dat nog niet aangepast wordt, zou dit het moment zijn om daar inderdaad geen OW meer voor te versturen: het is niet de bedoeling dat een gebruiker die op een fijne manier op het forum aanwezig is door 'banketstaaf' tegen een BOT aanloopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:34

Hoe gaan de Mod's bijhouden aan wie er allemaal en hoeveel PB's zijn verstuurd om te kunnen konkluderen dat er nu iets OW-waardig is??
En is dit zichtbaar voor de Bokker-in-kwestie??
Hoe wordt er bijgehouden wat oude OW's en nieuwe zijn ??

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:20

Oude OWs zijn heel eenvoudig te herkennen aan de datum :) Voor 16 mei is oud, daarna is nieuw.
Verstuurde PBs die bedoeld zijn om gedrag bij te sturen of om mensen ergens op te wijzen worden aan de achterkant opgeslagen, mensen kunnen die PBs eventueel zelf opslaan in een mapje. Het is overigens niet zo dat 2 PBs (oid) automatisch betekent dat de volgende keer een OW wordt. Die PBs zijn behoorlijk 'informeel' bedoeld, er hangt geen sanctie aan vast, het is puur bedoeld om op tijd iets bij te sturen. We gaan ons best doen om in die PBs duidelijk te maken waarom we die PB versturen en waarom het gedrag waar het over gaat vervelend is. De bedoeling is dat de mensen die deze PBs ontvangen dat dan ook in gaan zien en vervolgens hun gedrag aanpassen. Daarna is een OW niet meer nodig :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:49

Eline schreef:
Nagini: het voorbeeld wat je nu aanhaalt, is toevallig al een jaar of 2 geleden aangepast, op dit moment worden daar geen OW's meer verstuurd, behalve als een msngesprek bijvoorbeeld gebruikt wordt in een ruzie. Maar stel dat dat nog niet aangepast wordt, zou dit het moment zijn om daar inderdaad geen OW meer voor te versturen: het is niet de bedoeling dat een gebruiker die op een fijne manier op het forum aanwezig is door 'banketstaaf' tegen een BOT aanloopt.

Ok, duidelijk!!
Dan wordt het naar mijn gevoel idd wel een stukje lastiger wil je zoveel OWs bij elkaar sprokkelen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:13

Het nieuwe systeem vind ik goed klinken! Vraag me dan alleen wel af of het niet veels te veel werk wordt voor de moderators om dit te doen? Want het klinkt wel alsof het veel meer tijd gaat kosten. (De pb's versturen, eventueel overleggen met andere mods, enz). Want dat zal dan wel weer ten koste (kunnen) gaan van de kwaliteit van het systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:38

Naar wat ik persoonlijk vermoed zal het niet meer werk worden, want we overleggen nu ook al redelijk veel. Overleg zal alleen in echte twijfelgevallen, en in het geval van een OW nog echt plaats vinden. Kleine dingetjes: kleine overtredingen, ruzietjes etc, zaken waar geen OW heen hoeft, kunnen we nu nog makkelijker zelf afhandelen :)

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:52

Ah oke, dan zal het misschien minder tijd gaan kosten als jullie ergens direct boven op kunnen zitten.

Nouja hoe het ook zij ik ben in elk geval heel erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:16

Mag ik weten hoeveel OWs ik nu bij mijn naam heb staan dan... heb ze niet bijgehouden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:36

Dat kun je toch in de sticky zien, die houdt het bij tot een half jaar geleden. Als je daar niet in staat, heb je dus geen OW meer aan je broek hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:51

En anders is het altijd na te vragen :) ik heb VivaLaVida een PBtje gestuurd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:52

1e OW's staan niet in de lijst, en als je ook niet weet wanneer die gegeven is weet je ook niet hoeveel je er eventueel op je naam hebt staan, en of er vervallen zijn of niet.
Ik heb VivaLaVida daarom ook een pb gestuurd met het antwoord. :)
De OW's die er tot nu toe gegeven zijn vervallen ook nog steeds na een half jaar.

Mocht iemand zijn/haar stand van zaken willen weten net als VivaLaVida, mag altijd een pb naar een mod gestuurd worden.

Edit: nu heeft ze dus 2 keer antwoord. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:53

Nu maar hopen dat het 2 x hetzelfde is :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:56

Mwaoh, ik denk het wel, kan niet heel hard missen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:04

OW's uit het verleden (oudoud) tellen toch niet meer mee? Dan zijn ze toch ook niet van enig belang? Of mis ik nu iets?