Aanduiding overleden bokkers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

Re: Aanduiding overleden bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:09

ik snap dat ze dit niet doorvoeren. er zijn ook genoeg mensen die niemand van bokt in real life kennen. deze mensen kunnen ook overlijden en daarvan weet familie misschien niet eens dat ze veel op bokt zat. dan weet bokt niet eens dat deze mensen zijn overleden. daarnaast is het voor nabestaanden denk ik ook vervelend om op het mail adres van je overleden geliefden, een mail te krijgen vam zijn 'virtuele vrienden' die graag bekend willen maken dat hij of zij is overleden. voor de nabestaande kan het zijn dat zij het idee hebben van: ''ze hebben haar helemaal niet gekend waarom willen ze dit dan op internet hebben?".

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:56

Het idee van het weghalen van het cadeautje vind ik wel een goede! :j

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:01

Annetje schreef:
Ik kan me voorstellen dat jullie dit een goed idee vinden, maar we gaan dit niet doorvoeren. Het is ook al eerder ter sprake gekomen en toen werd hetzelfde antwoord gegeven: Niet elk familielid stemt erbij in om op internet/bokt te vertellen dat iemand overleden is, laat staan dat ze willen dat er een aantekening bij hun naam of profiel komt te staan.
Vanuit respect voor de nabestaanden doen we dit dus eigenlijk niet. :)

Ik zit ook met dit dilemma, maar inspraak op een overlijdensdatum heb je niet. Mijn broer is dood, mijn broer was wel iemand die meewerkte aan mijn website. Ik vind het als nabestaande dus ook een dilemma. Ik vind het ook erg als Hyves ineens zegt he mijn broer is jarig.
Ik denk wel dat je mag zeggen dat iemand is overleden. Ik ben er wel mee eens dat het aan de familie is. Voor mij is het nu al een jaar terug en ik kom er ook niet echt uit, het is alsof je dan zegt hij is dood en hij heeft niets gedaan en geschreven. Maar dood is ie wel.
Ik denk dus wel dat je een datum mag zeggen van overlijden ( dat kan door bij het profiel een klein kruisje te zetten van bijv geboren 01-03-1970 ofzo en dan de datum van overlijden) Het hoeft dus geen overlijdensbericht te zijn . Ik vind het echt ongepast als ik wordt gefeliciteerd met de verjaardag van mijn broer. Als ik zelf dood zou zijn , tsjaa dan maakt het mij geen ruk uit
Respect voor de doden moet er ook zijn.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:44

Het zou idd wel erg 'handig' maar ook netjes zijn..de datum hoeft niet eens in het profiel, maar een soort van waas over het profiel heen of een andere kleur...juist dat zie ik als respect..maargoed, de uitleg van de mods hoeven we het niet allemaal mee eens te zijn. (net als ontelbare in actieveaccounts bewaren en die meetellen in het aantal leden, om zo tot het grootste forum van NL te komen)
Om kadootjes hoef je je geen zorgen te maken, want de overleden persoon post niks meer, dus die zie je dan ook nergens staan met dat kadootje voor zn naam?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:05

Amy, wie zijn wij om dat te bepalen? De dood is voor iedereen een héél persoonlijk iets, heeft dus niks te maken met wel of niet met mods eens zijn. De enige die hier wat over te zeggen hebben zijn nabestaanden van de user, en die hebben over het algemeen wel iets anders aan hun hoofd dan een forum

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:10

Oh maar dat ben ik ook absoluut met je eens hoor..maar is het dan niet hetzelfde als de kennisgeving van iemand zn dood, dat een derde plaatst, waar een familielid ook pas later achterkomt dat dit geplaatst is? Ook dat gaat vaak zonder overleg, maar dat zijn steunbetuigingen en die zijn voor nabestaanden altijd fijn.
Zo 'hangt' er nog altijd een pb van mij aan iemand in de 'lucht' , las later dat die persoon vermoord was..om dat ik op desbetreffend forumgedeelte nooit kom. Schrok me lam..had het stiekem 'fijn' gevonden en ook een soort eerbetoon aan diegene als het profiel in een soort van wolkachtig iets geplaatst werd. Ter herinnering aan die persoon..maarja, zoals ik al in mn vorige post zei, de UITLEG hoeven we het niet mee eens te zijn ;) (heb het dus niet over wel of niet eens zijn met beslissingen van de mods, maar over de uitleg erbij)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:31

kennisgeving van iemand zijn dood gaat NOOIT zonder overleg (hier althans)

Een wolkachtig iets? En als die persoon nou helemaal niks met bijv hemel had? (even voorbeeld he, je kan er dus niet 1 ding voor zetten aangezien het allemaal zo ontzettend individueel is)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:05

@ Stef toch is dat raar, de dood van iemand is geen geheim. Er hoort natuurlijk geen misbruik van gemaakt te worden door te gaan roepen ooooo die kende ik zo goed of zo en de overleden persoon ineens de hemel in wordt geprezen.
Maar dood is wel gewoon dood, het is niet gepast dat er felicitaties komen , maar het is ook ongepast dat mensen zich af vragen waarom wordt mijn PB niet meer beantwoord.
Op het moment dat het duidelijk is dat iemand is overleden heeft natuurlijk de familie het eerste en laatste woord, maar het is ook niet logisch om er van uit te gaan dat de familie precies weet waar de overleden persoon actief was. Volwassen mensen kiezen hun eigen weg.
Als nabestaande weet ik hoe pijnlijk het is om geconfronteerd te worden met 'gefeliciteerd' maar ook met oproepen van ziekenhuis bijv, uit hetzelfde ziekenhuis waar mijn vader toen lag vlak na hij overleed.
Dood gaan is geen schande, met dood omgaan is gewoon te lastig voor veel mensen en daardoor kun je erg nare situaties krijgen als mensen niet op de hoogte zijn. Dát is voor nabestaanden erger dan gevraagd worden mag ik een overlijdensdatum neerzetten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:32

stef schreef:
kennisgeving van iemand zijn dood gaat NOOIT zonder overleg (hier althans)

Een wolkachtig iets? En als die persoon nou helemaal niks met bijv hemel had? (even voorbeeld he, je kan er dus niet 1 ding voor zetten aangezien het allemaal zo ontzettend individueel is)

Ik noem een vb met een wolkachtig iets, een waas over het profiel or what ever, gewoon dat je ziet dat deze persoon niet langer deelneemt aan het forum, heeft niets met gelovigheid te maken, maar met een vorm van respect. Weet je dag van Dorine nog, di edag werd ook omlijst..uit respect en dat bedoel ik ook met het profiel van een overleden persoon. Dan kan je in stilte uitzoeken hoe of wat en hoef je geen oproep te doen dat je een forumlid zoekt en erachter komt dat die overleden is en het wederom verdriet brengt bij sommige bokkers omdat het weer naar boven gehaald wordt.
Puur om aan te geven dat ik enorm schrok toen ik onverwacht las dat die persoon vermoord was, want via berichten van die persoon kon ik het niet terugvinden, ik stuitte er per toeval op. Als zo'n profiel dan duidelijk is, hoeven er ook geen vragen te komen..dan weet je het gewoon, klaar..
Het gaat mij dan ook helemaal niet om een overlijdingsdatum of hoe de persoon is overleden. Dat heeft nl niets met respect te maken, maar met nieuwsgierigheid en dat is niet waar het mij om gaat.

Tuurlijk beslissen nabestaanden hoe of wat..maar stel je eens voor, mijn ouders weten bv niet dat ik hier zit. Een paar personen kennen mij irl van bokt..al sik kom te overlijden, zullen die dames zeer waarschijnlijk een melding doen hier aan de mods. Is geen toestemming voor nodig van mijn ouders. Ik ben 33, volwassen. Ik pb geregeld met een paar bokkers die ik niet ken irl. Zoals ik destijds met een persoon hier..ik kom maar op een aantal fora hier en die bokkers waar ik mee pb ook. Als zij geen antwoord zouden krijgen op een PB van mij en als zij zien dat er een vermelding in het profiel staat, zou dat stiekem wel prettig zijn.
Er hoeven toch geen gegevens openbaar komen te staan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:04

De dag dat dorine overleed was bokt zwart omrand. Toen was bokt echter nog een boktje en niet te vergelijken met nu. Bij Dorine staat verder ook niks in haar profiel oid

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:19

Een kennisje van me is 4 jaar geleden overleden. Ieder jaar krijg ik het bericht via een site dat ze jarig is. Ik koester die berichtjes. Breng dan altijd een bloemetje naar haar man en dan praten we even bij.

Je schrikt er toch niet van dat je bericht krijgt dat overledenen jarig zijn? Als je daarvan schrikt dan zijn ze pas echt dood en vergeten.... Ze staan ook nog steeds bij mij op de verjaardagskalender hoor.

Dus mijn keus is, gewoon zo laten .... tenzij de familie verzoek doet om het te veranderen. En daar doet bokt dan niet moeilijk over.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:03

@Slimmerik, dat is echt wat anders, jij WEET dat je kennis is overleden, jij hebt het nu over herdenken. Zo weet ik het ook van mijn broer en die vergeet ik heus niet, maar ik koester de felicitaties dus echt niet.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:01

Ten eerste, wat ook al gezegd is, het is aan de nabestaanden wat hun wens is wat er gebeurd qua het 'publiciteit' geven op Bokt, soms is dat wenselijk en soms niet :)
Dat is wat de nabestaanden besluiten :)

Het tweede, het kadootje veranderen of eventueel verwijderen, ook dit valt onder wat nabestaanden wensen..
Zij kunnen dit in het profiel wijzigen van hun dierbare :)

Dan is daarbij ook nog het feit, heeel soms komt het voor dat nabestaanden niet eens 100% weten waar hun dierbare (kind, vrouw, man etc.) actief waren op internet en kan het zelfs ook gebeuren dat profielen voor altijd blijven bestaan maar de oprichters daarvan helaas al overleden..

Wat dat aangaat is het fijn om altijd iets te maken zodat, in geval van... je nabestaande alles na kan vinden en eventueel af kunnen sluiten wat afronding nodig heeft..

Ik weet het, het is een duidelijk onderwerp en gewoon feit dat bepaalde zaken nu eenmaal zo zijn, het leven loopt hand in hand met de dood :)

Bokt heeft gekozen het over te laten aan de nabestaanden, net als wat jullie al aangeven, omdat het heel erg persoonlijk is :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:08

Dit is inderdaad een moeilijke kwestie. Misschien ervoor zorgen dat men geen pb's meer kan stuuren?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:30

Chica schreef:
Ik weet het, het is een duidelijk onderwerp en gewoon feit dat bepaalde zaken nu eenmaal zo zijn, het leven loopt hand in hand met de dood :)

Bokt heeft gekozen het over te laten aan de nabestaanden, net als wat jullie al aangeven, omdat het heel erg persoonlijk is :)

Ik snap je smiley's niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Bokt heeft gekozen vind ik toch wel wat kort door de bocht, Bokt kan ook kiezen om die regel te veranderen.
Zoals de keuze nu is gemaakt wekt het de schijn dat je als vrienden en kennissen ook geen rouw advertentie in een krant zou mogen plaatsen, dat zijn ook zaken die je niet altijd overlegt met familie maar gewoon doet omdat je iemand die je dierbaar is bent verloren, je doet dat ook uit medeleven.

Natuurlijk is het in eerste instantie aan familie als ze weten dat iemand bokt, maar hoe vaak zullen ze het niet weten? Dood gaan doen we allemaal, waarom er zo'n taboe van maken en er zo ingewikkeld over doen? Duidelijkheid of iemand nog wel of niet leeft kan echt geen kwaad.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:11

Maar stel Chiqa, ik zou komen te overlijden..als er toestemming is van nabestaanden om in mijn profiel duidelijk te maken, op wat voor manier dan ook, dan kan dat via de admin ofzo?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:40

Ik neem aan dat als nabestaanden dat willen, ze zo het wachtwoord van een account van een overleden bokker kunnen krijgen bij Eline of Bart. Die kunnen dat nl. wijzigen zodat een ander op het account kan.