Foto's op VN enkel om het plaatsen van foto's?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Foto's op VN enkel om het plaatsen van foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:30

Klopt. Maar een foto trekt wel mijn aandacht, waardoor ik de kop van het artikel ga lezen. Als ik bijv. een foto van Totilas zie, ben ik altijd wel benieuwd. Als er geen foto bij staat, lees ik er sneller overheen. Want de koppen van de artikelen vallen - naar mijn mening - niet zo op. Zeker niet als er 6,7,8 artikelen op een dag geplaatst worden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:34

maar wat jij nu noemt, een foto van Totilas, dat is dus wel een relevante foto. Dat is een foto van het paard waar het over gaat.

Ik doel juist op de foto's die niks met het onderwerp te maken hebben, zoals een paard in een plas water bij het artikel over een crematorium.
Of een meisje in wedstrijd tenu met een pony, bij het artikel over paarden therapie voor autistische kinderen.

Heel leuk dat die foto's er bij, maar het zegt niks over het artikel.
Een foto van Totilas bij een artikel over totilas dan denk ik: Oke, over dat paard gaat het (ik ben totaal niet bekend met hengsten/wedstrijdpaarden etc ;) )

Wat jij zegt over Totilas, dat vind ik net zoiets als dit
[VN] Internationaal springpaard Van Schijndel's Kris overleden
nog nooit van het paard gehoord, maar heb nu wel een beeld van het paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:43

Wat ik soms wel jammer vind.

Bijvoorbeeld bij een overwinning, plaatsen ze vaak een willekeurige foto.
Bijvoorbeeld : Adelinde wint kur op muziek
Dan staat er een foto van een training/ andere wedstrijd
En niet van het gewonnen onderdeel...

Ik zie dan de foto, en denk : Even kijken hoe het eruit zag.
En dan blijkt het niet een foto van de betreffende wedstrijd te zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:56

Tja, de nieuwsredactie reist nu eenmaal niet alle evenementen af om ook foto's te kunnen maken voor de nieuwsberichten, dat is ook niet te bekostigen. Foto's overnemen mag niet, er zit copyright op, vandaar dat vaak foto's van andere evenementen gebruikt worden waar Bokt wel gebruik van mag maken.
Dat er vaak foto's van Sjoert staan is omdat Bokt toestemming heeft zijn foto's te gebruiken voor publicatie. Met zo'n grote portfolio is dat erg handig om snel een foto bij een artikel te vinden, sneller als bokkers vragen of iemand een foto heeft die ze mogen gebruiken bij een artikel. Voordat er dan een foto is zijn we zeker een dag verder, en is het nieuwsbericht geen nieuwsbericht meer.

Over de foto's die volgens jullie niet passen bij een artikel, daar kan ik geen uitspraak over doen, daar zullen de mensen van de nieuwsredactie een uitspraak over moeten doen, waarom en wat hun visie daarop is. Die weet ik namelijk niet. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:22

Nah, vind anders een foto van een paar in de waterplas wel sfeer toevoegen. En ik vind de foto van kindje met pony wel relevant hoor. Het gaat immers over kinderen icm paarden. Gewoon meer een sfeerfoto die wel slaat op de inhoud.

Ach, ik maak me er echt niet druk om. Het is gewoon leuk om wat beeldmateriaal te hebben bij je artikelen. Dat "leukt" de boel een beetje op. En tjah, zoals hierboven al aangekaart wordt, is het niet mogelijk om overal foto's van te hebben.

Jolliegirl: ga jij dan elke wedstrijd langs om even een foto te maken? :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 11:06

smeetjoew schreef:
Nah, vind anders een foto van een paar in de waterplas wel sfeer toevoegen. En ik vind de foto van kindje met pony wel relevant hoor. Het gaat immers over kinderen icm paarden. Gewoon meer een sfeerfoto die wel slaat op de inhoud.

Ach, ik maak me er echt niet druk om. Het is gewoon leuk om wat beeldmateriaal te hebben bij je artikelen. Dat "leukt" de boel een beetje op. En tjah, zoals hierboven al aangekaart wordt, is het niet mogelijk om overal foto's van te hebben.

Dus in de krant zouden ook foto's moeten staan om een artikel op te leuken?
En in een schoolverslag/scriptie zet je toch ook alleen afbeeldingen ter verduidelijking/ondersteuning van het verhaal?

VN staat IMO voor Voorpagina NIEUWS, niet voor artikelen met mooie plaatjes (die alleen gelezen worden om het plaatje wat er staat) :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:17

smeetjoew schreef:

Zeg ik dat dat moet?
Ik geef toch gewoon mijn mening?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:20

Even een schopje want ik ben wel benieuwd naar een reactie van de NR :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:42

tja, ik had zelf ook op een reactie van de NR gehoopt, helaas blijft die nog uit.
Misschien toch maar een link naar dit topic sturen per PB, zal ik morgen wel even doen (tenzij jij zin hebt om het te doen winged ;) )

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:46

ma_rie_tje schreef:
Dus in de krant zouden ook foto's moeten staan om een artikel op te leuken?
En in een schoolverslag/scriptie zet je toch ook alleen afbeeldingen ter verduidelijking/ondersteuning van het verhaal?

Klopt, in de krant staan regelmatig foto's die niet rechtstreeks met het artikel te maken hebben maar wel gerelateerd zijn of een sfeerbeeld geven. Het toevoegen van foto's verbetert de leesbaarheid, maakt de voorpagina wat aantrekkelijker (hoewel daar nog een wereld te winnen is :+) en het kan nieuwsartikelen ook verduidelijken.

Een scriptie is een ander verhaal hoewel dat vaker komt door gebrek aan tijd/kunde dan dat het niet 'hoort'. Het toevoegen van een aantal gerelateerde foto's en afbeeldingen kan de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van een scriptie fors verhogen. Kijk b.v. ook eens naar rapporten van gerenomeerde onderzoeksbureau's of consultancy toko's. Daar worden door de vormgever ook foto's toegevoegd die niet perse 100% aansluiten maar die wel wat lucht geven tussen alle tekst door.

Natuurlijk worden er op Bokt bij voorkeur foto's geplaatst die 100% relevant zijn maar die foto's zijn lang niet altijd voor handen. We komen niet op ieder evenement, budget voor het inkopen van foto's is op dit moment 0 euro en we hebben maar een relatief beperkte set foto's waar we uit kunnen putten.

Er zijn wel plannen om dit te verbeteren maar daar moet o.a. technisch eerst flink wat voor gebeuren. Op die manier wordt het dan ook mogelijk om foto's te gebruiken van meer verschillende fotografen en dan wordt de kans ook groter dat we vaker een echt 100% kloppende foto kunnen plaatsen.

Maar het korte antwoord is dus; ja, foto's worden regelmatig geplaatst puur als sfeerbeeld of voor het wat 'breken' van de tekst.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:36

Bart, wat ik meestal in de krant voor foto's zien zijn toch echt foto's die gerelateerd zijn aan het artikel (locatie, situatie, persoon). In het geval wat op VN gebeurd zijn er foto's bij die niet bij het artikel horen, sterker nog, die heel misschien een klein stukje van het onderwerp in zich hebben. En dan klopt het toch echt niet. Heb helaas mijn studieboeken van journalistiek niet in de buurt, anders had ik het wel geciteerd....

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:07

In de krant staan grotendeels toch echt afbeeldingen die rechtstreeks met het artikel te maken hebben. Als dat niet zo is, dan betreft het denk ik toch echt een krant met weinig nieuwswaarde of een krant zonder fotografen. En dat laatste is gewoon niet handig.

Daarbij; als een krant foto's gebruikt voor de sfeer/om de krant leesbaar te maken, en de krant gebruikt een foto van een paard bij 1 artikel over paarden, dan is dat nog prima. Hier gaan 15 artikelen per dag over paarden waar op net zo'n makkelijke manier een 'passende' foto bij wordt geplaatst.

In de krant heb je eveneens te maken met millimeterprijs. Iedere niet gevulde millimeter kost enorm veel geld. Als de tekst leesbaar wordt gemaakt door het in vakken en kolommen op te maken, zou het voor de krant heel erg zonde zijn om witruimte over te laten. Dus behalve met foto's heb je ook te maken met advertenties die de krant verdelen in meerdere vlakken.
Geen van alle is van toepassing voor Bokt, dus het lijkt me dat je gewoon op een normale manier de tekst kunt breken middels opmaak, zonder een foto te plaatsen die niet relevant is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:18

maakt de NR geen gebruik van de wiki voor foto's? Daarvan hebben ze toestemming om ze op bokt te gebruiken immers en daar zitten veel foto's tussen die wellicht gebruikt kunnen worden?
En misschien een idee: net als met het fototopic voor de wiki; open een fototopic voor nieuwsartikelen?
Bedenk veelvoorkomende dingen en vraag daar foto's voor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:07

En wederom toch even een schopje.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:45

De NR gebruikt ook foto's uit de wiki maar ook daarin staan niet over ieder (erg specifiek) onderwerp staan daarin bruikbare foto's. Er worden dus regelmatig foto's gebruikt die vooral sfeerbeeld zijn. Een krant is wat dat betreft inderdaad een redelijk slecht voorbeeld maar in tijdschriften en rapporten zie je heel erg regelmatig foto's voorbij komen die maar zijdelings met het onderwerp te maken hebben. IMO niets mis mee, verhoogt de leesbaarheid, maakt het geheel prettiger om naar te kijken.

Natuurlijk verhogen we die leesbaarheid het liefst door volkomen relevante foto's maar daarvoor hebben we op dit moment nog niet de mogelijkheid of de middelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:47

Bart, het spijt mij zeer maar het is toch wel een Nieuws forum... Dus dan moet er ook volgens die richtlijnen gewerkt worden lijkt mij?

Tijdschriften zijn namelijk totaal anders....
(zie nog steeds graag ook een antwoord van de NR zelf)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:54

Ik heb dit onderwerp een paar jaar geleden al eens aangesneden, in een nieuwstopic zelf. Ging om een nieuwsbericht over één of andere zebra. Er stond een foto bij, van een zebra, maar wel van een totaal andere soort.

Ik vind dat de ts gelijk heeft. Een foto moet iets toevoegen. Een foto plaatsen die bv. een andere soort betreft of een andere wedstrijd of ... is imo zelfs een beetje misleiding. Je zet dan de foto om mensen te lokken, maar ze geven wel geen of foute informatie over het artikel.

Als je geen relevante foto hebt, plaats er dan gewoon geen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:54

Het spijt mij zeer, maar ik begin hier wat flauw van te worden, kan de NR hier even met een spoedje heen worden gehaald ofzo?
(En ja, ik vind het geen taak van een bokker om de NR hierheen te halen...)
Laatst bijgewerkt door Winged op 19-04-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:56

Ja, het topic dat nu op 1 staat op de nieuwspagina is wel een goed voorbeeld van onnuttig fotogebruik.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:59

Tieneke schreef:
Ja, het topic dat nu op 1 staat op de nieuwspagina is wel een goed voorbeeld van onnuttig fotogebruik.

Die over gebitsverzorging bij paarden?

Citaat:
Ook bij jonge paarden is gebitscontrole belangrijk
:+ en dan een foto van een veulen met 2 tanden erbij zetten :+ (wel een grappige foto trouwens)

Over nutteloze fotos gerpoken:
[VN] Geven van halve punten tijdens FEI proef nu toegestaan
Laatst bijgewerkt door Keet op 19-04-11 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:01

Helemaal mee eens.... En gezien het geen tijdschrift is maar een nieuwspagina heeft deze foto er helemaaaaaal niks mee te maken...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:31

Jullie punt is echt duidelijk overgekomen maar op dit moment ontbreekt het gewoon aan de mogelijkheid en middelen om bij alle artikelen 100% relevante foto's te plaatsen. Dan kunnen we ervoor kiezen om maar geen foto's te plaatsen maar dat geeft een hoofdpagina die bestaat uit een ontzettende hoop tekst wat ook niet heel aantrekkelijk is.

We zouden graag vaker helemaal relevante foto's plaatsen maar dat is iets voor op de wat langere termijn. Tot die tijd zullen we het met de huidige situatie moeten doen. De nieuwsredactie helpen aan bruikbare (en rechtenvrije) foto's bij berichten is natuurlijk wel altijd mogelijk :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:19

Bart, begrijp mij niet verkeerd, maar bij mijn weten heeft de NR ook een aantal leden die zelf ook prima kunnen reageren. Ik snap heus wel dat er overleg is etc, maar ik wil graag van de NR weten waarom er nog steeds niks mee gedaan is, terwijl het al een paar keer eerder door bokkers is aangegeven. Sterker nog, volgens mij heb ik destijd in mijn begin tijd als mod op VN/ON het ook al eens aangekaart bij de NR en dat is toch zeker al bijna 3 jaar geleden...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:01

BartVB schreef:
De nieuwsredactie helpen aan bruikbare (en rechtenvrije) foto's bij berichten is natuurlijk wel altijd mogelijk :j

Waarom wordt er dan niet zoals ik voorstelde een topic speciaal voor de foto's op VN geopend?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:15

@Winged; de prioriteit ligt bij het nieuws zelf en het proces daarachter, dat proces stroomlijnen en verbeteren heeft op het moment nog prioriteit. Verder heeft het verbeteren van de foto's ook een sterke technische component en daarvoor is de NR afhankelijk van mij en technisch ligt de prioriteit op dit moment elders (nieuw EA b.v. :+).

@opisop_shop; Voor de veelvoorkomende zaken zijn over het algemeen wel foto's beschikbaar, het probleem zijn juist de minder standaard zaken. Daarbij moet dan ook op het moment van het nieuws zelf al een foto beschikbaar zijn wat het gebruik van een dergelijk topic erg lastig maakt. Wat wel werkt zijn databases met goed doorzoekbare foto's.