mensen die slecht NL schrijven..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:46

Ik zie ook wel eens vervoegingen voorbij komen waarbij ik denk :o? Zelf probeer ik er wel altijd op te letten, ik woon al heel lang niet meer in Nederland en geloof me, Nederlands is geen makkelijke taal :=

Figaro

Hoofdletters gebruiken leer je ook op de basisschool.

Serval

Niet iedereen schrijft express of bewust fout NL. Er zijn ook heel veel mensen die een aandoening hebben waardoor ze simpelweg niet correct NL KUNNEN SCHRIJVEN!!

Ik zou zeggen zoek een (andere) "hobby" en ga niet zitten muggeziften over iets onbelangrijks!

Anoniem

wat een gezeur, als ik het te vermoeiend vindt om te lezen... lees ik het gewoon niet.. En dat vind ik dan nog sneu ook, want uiteindelijk hebben die mensen ook alleen maar zichzelf er mee (mensen lezen minder goed hun posts) .. En vaak zijn ze zich er of niet van bewust, of ze kunnen gewoon niet zo goed Nederlands.

Ik ben gezegend met een goede taalvaardigheid gelukkig, dus ik hoef er geen moeite voor te doen. En daar ben ik zó blij mee. Aangezien mensen je, soms onterecht, echt minder serieus nemen als je minder goed Nederlands kan. Ookal ben je nog zo'n wiskundig genie, als je taalvaardigheid ontbreekt zal dat altijd in de weg blijven zitten. Maar ik ken echt zat mensen die écht gewoon slecht zijn in Nederlands en die wel écht wel meer dan 2 of 3 spelfoutjes per tekst maken. En dat doen ze heus niet expres. Complete teksten in Br33eezAh taal vind ik wat anders...... Maar gewoon gebrekkig Nederlands is niet echt iets wat je iemand per sé kwalijk kan nemen. Als je er aan stoort, ga dan gewoon ergens anders mee verder...
Maar je ergeren en je afgunst uiten tov dat soort mensen/teksten lijkt me niet de meest zinvolle besteding van de dag :D ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:47

Serval schreef:
Niet iedereen schrijft express of bewust fout NL. Er zijn ook heel veel mensen die een aandoening hebben waardoor ze simpelweg niet correct NL KUNNEN SCHRIJVEN!!

Ik zou zeggen zoek een (andere) "hobby" en ga niet zitten muggeziften over iets onbelangrijks!

Lees ik dit goed? Correct spellen is niet belangrijk?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:47

spicegirl schreef:
een typfoutje is wat anders al standaard verkeerd spellen.wanneer je bepaalde letters gebruikt, leer je al op de basis school.dacht ik dan.en het is niet wat een ander ervan vind, maar hoe kom je over ? staat leuk bij een sollicitatiebrief b.v.(dit bedoel ik niet voor cassidy )

Dus jij maakt je bij voorbaat al druk over de brieven die andere mensen van het forum wellicht zullen schrijven in sollicitatieprocedures?

:+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:48

Menino schreef:
wat een gezeur, als ik het te vermoeiend vindt om te lezen... lees ik het gewoon niet.. En dat vind ik dan nog sneu ook, want uiteindelijk hebben die mensen ook alleen maar zichzelf er mee (mensen lezen minder goed hun posts) .. En vaak zijn ze zich er of niet van bewust, of ze kunnen gewoon niet zo goed Nederlands.

Ik ben gezegend met een goede taalvaardigheid gelukkig, dus ik hoef er geen moeite voor te doen. En daar ben ik zó blij mee. Aangezien mensen je, soms onterecht, echt minder serieus nemen als je minder goed Nederlands kan. Ookal ben je nog zo'n wiskundig genie, als je taalvaardigheid ontbreekt zal dat altijd in de weg blijven zitten. Maar ik ken echt zat mensen die écht gewoon slecht zijn in Nederlands en die wel écht wel meer dan 2 of 3 spelfoutjes per tekst maken. En dat doen ze heus niet expres. Complete teksten in Br33eezAh taal vind ik wat anders...... Maar gewoon gebrekkig Nederlands is niet echt iets wat je iemand per sé kwalijk kan nemen. Als je er aan stoort, ga dan gewoon ergens anders mee verder...
Maar je ergeren en je afgunst uiten tov dat soort mensen/teksten lijkt me niet de meest zinvolle besteding van de dag :D ...

....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:49

Citaat:

Het is een must als je dat kan, maar dat kan je alleen voor jezelf beoordelen en vinden. Waarom druk maken of een ander dat wel of niet kan, zelf voor volslagen vreemden op een internet forum :D

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:50

Ik vind het vooral vervelend als mensen geen punten, komma's of andere leestekens gebruiken en alle tekst alleen maar achter elkaar typen, ook zonder nieuwe regels of alinea's. Soms moet je een tekst wel 3x lezen voordat je weet wat er eigenlijk staat.

NatasjavE

_San87_ schreef:
Dan heb je een poedersuiker. Boeiend?

Mensen die woorden steeds verkeerd spellen zijn bloed irritant. Sowieso, hoe vaak dat wel niet fout gespeld wordt, ik vraag me bij dat soort mensen echt af of ze wel naar school geweest zijn. Of mensen die me gebruiken in plaats van mijn, na in plaats van naar. *Rilt*

Tjonge, jonge... dit is een openbaar forum. Dat betekend dat er ook mensen hier komen met een lager niveau. Moet je je daar echt aan ergeren??

En er is ook nog zo iets als dyslexie..

Probeer maar eens een dictee te schrijven...maar nu moet je alle letters in spiegelschrift schrijven....echt toe probeer het maar eens... Dat is hoe mensen met dyslexie zich voelen...iedere dag.

vanLotje

en ja hoor, daar is 'ie : de aandoening. :D

Een woord: spellingscontrolle.
Of twee: spell check

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:52

vanLotje schreef:

:')

capopjekop

Als een tekst veel spelfouten bevat en onzettend kromme zinnen dan lees ik het gewoon niet. Ik vind het ook ontzettend irritant, dus ik ga mezelf er niet mee lastig vallen :Y) Keer een spelfoutje maakt niet uit, die maakt iedereen.

EngeltjeS

Nojoukus schreef:
Ik vind het vooral vervelend als mensen geen punten, komma's of andere leestekens gebruiken en alle tekst alleen maar achter elkaar typen, ook zonder nieuwe regels of alinea's. Soms moet je een tekst wel 3x lezen voordat je weet wat er eigenlijk staat.

Bedoel je dan een enorm lange zin zonder een onderbreking omdat men weleens een punt of een comma vergeet en toch door gaan met het hele lange verhaal wat ze willen gaan vertellen en alles aan elkaar plakken met en en en???

( :') met moeite geschreven :+ maar dat vind ik ook vermoeiend lezen. Maar daar gaat dit topic niet over toch? :) )

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:53

We hebben het hier niet over af en toe een foutje maken, maar over luie donders zonder dyslectie of whatever...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:55

Mareng schreef:
We hebben het hier niet over af en toe een foutje maken, maar over luie donders zonder dyslectie of whatever...

En wie ben jij om te zeggen of iemand lui is of dyslectie heeft?

Sorry, maar ik word een beetje moe van dit soort topics, een beetje een uitgekauwt onderwerp :O

Kan hier niet gewoon een centraal topic over komen, waar iedereen naar hartelust kan komen klagen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:56

vanLotje schreef:
en ja hoor, daar is 'ie : de aandoening. :D

Of twee: spell check

O...geloof jij niet dat dat bestaat dan..." de aandoening" ?

De spellingscontrole werkt niet feilloos... het woord moet er wel in staan. En je moet het ook nog maar op je pc hebben.

kensha

Eigenlijk typen wij allemaal slecht Nederlands.

We vergeten de punten op het einde van de zin of de hoofdletters en soms vergeten we ook wel eens een extra regel toe tevoegen oftwel een nieuwe paragraaf.

Maar ik denk eerder dat de mensen wat losjes achter de computer zitten en dan zo lopen te typen en dat heb ik ook wel eens waardoor mijn woorden soms door elkaar gehusselt zijn.

Maar zoals je ziet ken ik al aardig Nederlands en ik zie niet gauw dat mensen op deze manier een bericht op de forum gaan zetten. :D

Maja soms is het ook eenmaal aangeleerd en dat is heel moeilijk om het weer af te leren.
Laatst bijgewerkt door kensha op 03-03-11 17:59, in het totaal 6 keer bewerkt

Anoniem

_San87_ schreef:
Serval schreef:

dat ligt er ook maar aan in welke context je het zet natuurlijk...

100% correct spellen op een paardenforum wat puur bedoeld is voor vermaak... lijkt me niet de meest belangrijke zaak ter wereld :D

Correct spellen, als je een sollicitatiebrief schrijft dan weer wel.. Maargoed, de TS had het over bokt en niet over sollicitatiebrieven die ze ontving.

Mareng, ik weet niet of je als lezer echt in staat bent om te beoordelen of iemand gewoon lui is geweest of minder goed in Nederlands is...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:58

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:
Dan heb je een poedersuiker. Boeiend?

Mensen die woorden steeds verkeerd spellen zijn bloed irritant. Sowieso, hoe vaak dat wel niet fout gespeld wordt, ik vraag me bij dat soort mensen echt af of ze wel naar school geweest zijn. Of mensen die me gebruiken in plaats van mijn, na in plaats van naar. *Rilt*

Tjonge, jonge... dit is een openbaar forum. Dat betekend dat er ook mensen hier komen met een lager niveau. Moet je je daar echt aan ergeren??

En er is ook nog zo iets als dyslexie..

Probeer maar eens een dictee te schrijven...maar nu moet je alle letters in spiegelschrift schrijven....echt toe probeer het maar eens... Dat is hoe mensen met dyslexie zich voelen...iedere dag.

Ik doe dat wel ja. Ik kan me serieus niet voorstellen dat iemand niet weet hoe je sowieso schrijft, bijvoorbeeld. Of nooit heeft geleerd dat me geen vervanging voor mijn kan zijn. Overigens negeer ik het negen van de tien keer.

En er is inderdaad zoiets als dyslexie, maar niet iedere bokker die slecht typt heeft dat. En ik ga geen dictee in spiegelbeeld schrijven, waarom zou ik? Ik schrijf spiegelbeeld zonder dat ik daar lang over hoef na te denken (sommige mensen hebben rare hobby's :') )

EngeltjeS

Mareng schreef:

Wat zegt dat over hen? Dit zegt meer over jou, dan over mensen die het niet open en bloot op een forum kwakken. Er zijn ook nog onderwerpen die prive zijn, en waar wij (bokkers) dus geen weet van hebben over andere (bokkers).

vanLotje

Figaro schreef:
vanLotje schreef:

:')

ook ik, Brutus?! :D

Maar inderdaad, ik bedoel eigenlijk helemaal wat Mareng schrijft.

NatasjaF, ik geloof zeker wel in de aandoening in kwestie. Zoals ik ook geloof in ADHD, kleurstof allergie en borderline.
Ik vind alleen wel dat het de laatste tijd erg veel voorkomt, en dat het (in mijn ogen, dus ik wil hier niemand mee aanvallen) vaak makkelijker lijkt om er een regeltje 'ik ben dyslectisch' in het onderschrift te zetten, dan om moeite te doen de betreffende tekst door de spellcheck te halen.

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:59

Ik vind het zelf ook irritant, maar toch ga ik mezelf daar niet druk om maken. Ik zit voor mijn plezier en in mijn vrije tijd op bokt. En ja dan maak ik ook wel eens fouten. Ik zit hier niet op school een spellingstoets te maken.

Nou snap ik dat het hier niet gaat om de kleine foutjes, maar het valt me de laatste tijd wel op dat sommige bokkers er zo op gefixeerd raken dat ze al om dt fouten gaan zeuren en dus de kleine foutjes. Waar blijft het plezier dan toch om gezellig op een forum te zitten kletsen.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:00

Sieltjuh schreef:
Mareng schreef:

En wie ben jij om te zeggen of iemand lui is of dyslectie heeft?

Sorry, maar ik word een beetje moe van dit soort topics, een beetje een uitgekauwt onderwerp :O

Kan hier niet gewoon een centraal topic over komen, waar iedereen naar hartelust kan komen klagen?

Naar mijn mening is iemand, die niet de moeite neemt om iets leesbaars te schrijven, een erg lui persoon... Zo van: Ach, je weet toch wat ik bedoel |(

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:00

Citaat:
Als een tekst veel spelfouten bevat en onzettend kromme zinnen dan lees ik het gewoon niet.

Inderdaad en als je iemand niet aardig vindt ga je daar ook niet de hele avond naast zitten, net als dat je niet iets gaat eten wat je toch niet lekker vindt, of ergens heen gaat waar je je toch alleen maar zal ergeren.

Dan ga je ook niet steeds tegen diegene zeggen dat je je aan hem/haar ergert, dat je eten smerig is, dat het geen zak aan is waar je bent of wat je doet...Nee dan negeer je dat, vermijdt je dat en ga je je energie richten op dingen die je wel leuk, lekker, gezellig vind. Leeft ook een stuk fijner hoor