Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:17

Ik vond het altijd fijn op om Bokt iets te koop te zetten, omdat je interactie hebt tussen verkoper en koper. Als nu alles via PB moet gaan zie ik ook echt het voordeel niet meer t.o.v. Marktplaats. Dáár heb je dan nog het voordeel dat je in ieder geval ziet wat er geboden is. Er zijn al zoveel mensen op Bokt die bieden en als ze hoogste bieder zijn nooit meer iets van zich laten horen. Nu heb je nog een soort van 'sociale controle'. Uiteindelijk heb je wel openbaar je bieding neergezet en als je daar op aangesproken wordt is het in ieder geval voor iedereen duidelijk dat de hoogste bieder dus kennelijk in gebreken is gebleven (waar je dan weer lering uit kunt trekken dat je dat soort bieders niet serieus hoeft te nemen). Ik ben bang dat het allemaal wel erg ingewikkeld wordt (ook omdat je in je pb-box niet op onderwerp kunt 'opruimen' in een folder (toch?; maar misschien weet ik dat gewoon niet). Stel dat je een advertentie hebt lopen in 'voor ruiter' en één in 'voor paard' en nog één in 'overige' hoe ga je dan in hemelsnaam die biedingen uit elkaar houden?

Ik heb er nog eens goed over nagedacht, maar ik vind het maar een soort ondoordacht lapmiddel, alleen om het de mod's makkelijker te maken (wat ik wel snap). Hiermee wordt vrees ik de hele EA om zeep geholpen !

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:19

Waarom moet alles per opbod? Als je zelf genoeg info geeft, en erbij zet dat je er minstens zoveel euro voor wilt, dan negeer je toch de mensen die daar onder gaan zitten ?

lovey_ou

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:27

Ja maar als je meerdere biedingen krijgt boven het bedrag wat je er minimaal voor wilt hebben zul je dat toch weer in je topic moeten vermelden en krijg je ook meerdere pbs

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:14

We snappen heel goed dat het niet meer toestaan van reacties op een aantal EA fora een beperking van de functionaliteit inhoudt. Overigens is het zo dat biedingen natuurlijk door de TS onder de advertentie kunnen worden gezet en dat is voor een groot deel ook al de huidige praktijk. Ook nu wordt er al erg veel via PB geboden.

De reden dat we deze aanpassing doorvoeren is dat we een erg grote groep moderators hebben die erg veel werk moeten verzetten om Eenmaal Andermaal bruikbaar te houden. EA is een heel erg duidelijke uitschieter wat moderatiewerk en heel fijn werk is dat zeker niet. Die moderatorcapaciteit zetten we veel liever in om te zorgen dat inhoudelijke discussies beter verlopen en dat we op een prettigere manier kunnen communiceren met gebruikers. Zorgen dat de biedingen en waarschijnlijk ook het reageren op advertenties terug komt is iets dat we zeker op de planning hebben staan voor het nieuwe systeem. Tot die tijd is het nog even behelpen met de mogelijkheden die we hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:45

Bart, die hoeveelheid werk is natuurlijk wel begrijpelijk, maar of dit een oplossing is...

Optie 1 ben ik voor, maar de 2de... Is het niet mogelijk om een soort poll te maken in het topic?
(ik bied tussen 0-5 - 6-10 etc? Kun je tenminste nog een beetje zien wat er is geboden.)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:48

Pff ook hier iemand die het niet helemaal ziet zitten wat biedingen betreft...wordt echt een chaos...

Waarom niet de TS de optie geven dat ze zelf nutteloze berichten kan verwijderen in eigen topic?

In mijn eigen topics kom ik ook regelmatig zinloze reacties tegen, echter tem ik er niet op omdat er al zoveel werk is voor de modjes.
Zou het geen enkel probleem vinden om zelf de reacties te verwijderen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:54

Als we naar het huidige aantal bemiddelingszaken kijken waarbij correspondentie inzichtelijk wordt, dan denk ik dat we al mogen concluderen dat de meeste biedingen per PB gaan. Natuurlijk wordt er nu (ook) geboden in een topic, maar een groot deel gaat nu ook al via PB. Wat je nu al vaak ziet is dat de TS meldt dat een x-bedrag via PB geboden is. Dit blijft mogelijk, en waarschijnlijk zal de informatie nu veel meer via de TS lopen, die zal zich vaker melden in een topic, bijv. met een post zoals "Oscar biedt 10 euro voor de bandages" oid.

Overigens is het gelukkig niet zo dat bemiddelen niet meer mogelijk zou zijn. Als je naar de huidige situatie kijkt dan wordt er ook al veel via PB gedaan zoals prijsafspraken, uitwisseling van gegevens etc. In dat opzicht verandert er weinig.

Het zal inderdaad voor gaan komen dat de TS een PB ontvangt met daarin dezelfde vraag. Hierboven wordt bijv. de stokmaat van een paard genoemd. Als dat zo is, dan moet je eigenlijk concluderen dat je advertentie simpelweg niet volledig is. De oplossing ligt dan gelukkig voor de hand: je kunt alsnog de stokmaat toevoegen via een aparte post.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:05

upendo schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als je in ieder geval nog kan bieden in een advertentie door bijvoorbeeld een marktplaats bied-balk.

Dat gaat denk ik niet lukken als je meerdere artikelen aanbiedt. Iig, niet in forumstijl.

Ik kan het wel begrijpen dat er aan EA veel gedaan moet worden, maar wat is nou de precieze reden van deze tussenstap (want zoals ik het goed begrijp is dit zo tijdelijk)? Is het vele extra werk voor de moddies de reden? Plus daarbij nog dat het nieuwe systeem te lang gaat duren voordat het goed werkzaam is?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:15

Denk dat het ook een beetje een probleem word met bieden. Vooral omdat sommige mensen beslissen dat het bijv bieden tot 7 uur is via pb kan je dat echter niet controleren als je een bieder bent

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:16

Oscar schreef:
Als we naar het huidige aantal bemiddelingszaken kijken waarbij correspondentie inzichtelijk wordt, dan denk ik dat we al mogen concluderen dat de meeste biedingen per PB gaan. Natuurlijk wordt er nu (ook) geboden in een topic, maar een groot deel gaat nu ook al via PB. Wat je nu al vaak ziet is dat de TS meldt dat een x-bedrag via PB geboden is. Dit blijft mogelijk, en waarschijnlijk zal de informatie nu veel meer via de TS lopen, die zal zich vaker melden in een topic, bijv. met een post zoals "Oscar biedt 10 euro voor de bandages" oid.

Overigens is het gelukkig niet zo dat bemiddelen niet meer mogelijk zou zijn. Als je naar de huidige situatie kijkt dan wordt er ook al veel via PB gedaan zoals prijsafspraken, uitwisseling van gegevens etc. In dat opzicht verandert er weinig.

Het zal inderdaad voor gaan komen dat de TS een PB ontvangt met daarin dezelfde vraag. Hierboven wordt bijv. de stokmaat van een paard genoemd. Als dat zo is, dan moet je eigenlijk concluderen dat je advertentie simpelweg niet volledig is. De oplossing ligt dan gelukkig voor de hand: je kunt alsnog de stokmaat toevoegen via een aparte post.

En wat ik als optie opperde? is dat al besproken?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:20

De optie die je aanhaalt is eigenlijk geen optie. Waarom niet? De TS bepaald dan zelf wat 'nuttig' en 'niet nuttig is'. Krijgt de TS bijvoorbeeld reacties die misschien wel nuttig zijn, de TS helemaal niet aan staan dan heeft de TS in de optie die jij noemt altijd zelf de mogelijkheid om de berichten te verwijderen. Waardoor anderen wellicht onnodig de mond wordt gesnoerd. Dat lijkt me niet iets waar we naar toe moeten willen. :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:26

Mireille schreef:
De optie die je aanhaalt is eigenlijk geen optie. Waarom niet? De TS bepaald dan zelf wat 'nuttig' en 'niet nuttig is'. Krijgt de TS bijvoorbeeld reacties die misschien wel nuttig zijn, de TS helemaal niet aan staan dan heeft de TS in de optie die jij noemt altijd zelf de mogelijkheid om de berichten te verwijderen. Waardoor anderen wellicht onnodig de mond wordt gesnoerd. Dat lijkt me niet iets waar we naar toe moeten willen. :)

Maar snoer je nu niet iedereen de mond? Als de TS een pb niet aan staat, dan reageert de TS daar toch ook niet op?
Zelfde effect lijkt me?

Overigens zie ik niet de meerwaarde in zelf berichten verwijderen van reacties hoor, maar dat terzijde.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:32

Mireille schreef:

Aan de ene kant snap ik het....maar aan de andere kant is het toch aan TS of ze op de vraag wil in gaan ja of nee?!

Ik heb meerdere bokkers waar ik niet mee in zee wil..zou het uiterst plezierig vinden om hun reacties te verwijderen.

Ook biedingen in mijn topic waar vaste prijzen gelden zou ik graag willen verwijderen, net als domme vragen waarvan de antwoorden duidelijk in het topic staan.

De spullen/dieren die een TS aanbiedt zijn van haarzelf, zij heeft dan toch ook zelf te beslissen waar ze wel en niet antwoord op geeft?

Nu beslist de mod het...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:34

Sieltjuh schreef:
Mireille schreef:

Maar snoer je nu niet iedereen de mond? Als de TS een pb niet aan staat, dan reageert de TS daar toch ook niet op?
Zelfde effect lijkt me?

Overigens zie ik niet de meerwaarde in zelf berichten verwijderen van reacties hoor, maar dat terzijde.

Als jijzelf de nutteloze berichten verwijdert, dan scheelt een mod dat toch een hoop werk...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:35

Pfffft. :7

Dat is irritant. Niet meer kunnen bieden in het topic. Slechte zaak.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:36

Vind het 2e punt ook niet handig, en ik zal dan ook zeker minder snel kijken bij eenmaal- andermaal.
Juist de biedingen in topic vind ik fijn omdat ik dan weet of ik nog zal bieden of niet. Ik wil best een subforum onder mijn hoede nemen en dan alleen de niet gewenste berichten eruit halen :Y) Of idd de ts een functie geven en kunnen wissen scheelt ook een hoop werk. En neem aan dat de ts zelf kan beslissen of het een bericht is met meerwaarde of niet.

En ja gegevens uitwisselen via pb lijkt me niet meer dan normaal ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:37

Ik vindt dat op E-A de TS prima zelf in staat is om te bepalen welke reacties voor het verkooptopic nuttig zijn of niet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:38

Ik denk dat we vooral onze manier van denken wat aan moeten passen. We zijn natuurlijk gewend dat EA in de forumstructuur gegoten is, maar dat is al vrij ongebruikelijk. Als je bijv. sites zoals Marktplaats ziet dan is daar helemaal geen mogelijkheid om in een advertentie vragen te stellen, en toch komen we er bijna allemaal en we vinden het ook heel gewoon. 't Is denk ik maar net wat je gewend bent.

Sieltjuh, de wijzigingen hebben meerdere redenen. We hebben onlangs nog een gebruikersenquete gehouden en daaruit bleek dat er best wat onvrede is over EA. Naar mijn mening ook terecht, want we weten allemaal wel dat het in de huidige vorm eigenlijk al tijden uit z'n jasje gegroeid is. Toen Bokt nog een Boktje was werkte het prima, maar de tijden zijn veranderd.
Er is o.a. onvrede over de reacties op EA ('mag ik de vraagprijs per PB?', 'Ik heb je een PB gestuurd' etc.), maar er is ook onvrede over de manier van modereren omdat die reacties vervolgens weggehaald worden en niemand meer kan zien wie er gereageerd heeft. Best lastig dus, want je probeert met de beperkte middelen die we op dit moment hebben iets in elkaar te breien waar iedereen (enigzins) vrede mee kan hebben.
Daarnaast is 'modkracht' inderdaad ook een probleem. We zitten met een flink aantal moderators op EA en het grootste deel van ons werk bestaat uit de dagelijkse gang van zaken te reguleren. We willen er graag heen dat we onze handen meer vrij gaan krijgen voor andere zaken. Dan moet je vooral denken aan bijv. bemiddelingszaken die de nodige tijd vragen en die ook erg belangrijk zijn, maar ook de aanloop naar het nieuwe EA gaat de nodige tijd kosten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:39

Ja, maar op sites als marktplaats kun je wel gewoon bieden op het voorwerp in het 'topic' zelf.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:43

Dat is inderdaad zo, en in het nieuwe systeem willen we dat ook heel graag in gaan voeren. Tijdens deze tussenstap gaat dat helaas niet lukken omdat de forumsoftware daar niet op berekend is.
Verder zou het straks eigenlijk ook zo moeten zijn dat een bod niet meer geheel vrijblijvend is, zoals nu het geval is. Op Marktplaats is dat ook zo, en het is maar de vraag hoeveel waarde je daaraan kunt hechten. Ik denk dat bijna iedereen de verhalen wel kent van vrienden/kennissen die vragen om even een bod te doen zodat er in elk geval een bodemprijs staat. Bij zo'n vrijblijvend bod heeft dat naar mijn idee ook weinig waarde.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:44

KarinvdM schreef:
Het 2e punt vind ik absoluut een achteruitgang, erg jammer.
Ik vind het juist handig dat het nu zo transparant is en dat je kan zien wat anderen geboden hebben,

Helemaal mee eens, vind dit erg jammer!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:45

Helaas ga ik EA niet meer gebruiken als dit in werking gaat.
Ik wil biedingen niet in mijn inbox hebben. En vind het risico van wanbetalers/niet opsturen van spullen te groot, aangezien hier dan niet meer op gemodereerd kan worden ivm privecommunicatie.

Helaas.
Je kunt niet iedereen tevreden stellen. :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:47

@wouterpaard; De adverteerder heeft er ook groot belang bij om de stand van eventuele biedingen actueel te houden in het topic. Als er niets gemeld wordt in het topic komen er dubbele biedingen binnen en je stimuleert het bieden ook niet bepaald.

De TS reacties laten verwijderen is iets dat in het huidige systeem behoorlijk lastig te maken is, daarnaast is het functionaliteit die we, binnen het forum, puur willen voorbehouden aan moderators om verwarring en onduidelijkheid te voorkomen. Hoe we dit in het nieuwe systeem gaan doen daar zijn we nog niet over uit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:47

Maar Oscar, is het niet zo - om even een vergelijking te maken - op marktplaats een bieder ook een bod kan verwijderen en een aanbieder net zo wel? Waarom dan deze functie op EA niet ook beschikbaar stellen?

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er op EA misbruik van die functie misbruik zou maken.

Bovendien, zoveel positieve reacties zijn er niet op optie 2. Als ik jullie was zou ik de 2de optie echt nog eens goed overwegen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:49

Jolliegirl, da's inderdaad zo, en dat beseffen we ook. We moeten nog even roeien met de riemen die we hebben en we weten ook dat de situatie niet ideaal is.

Overigens klopt je bewering over modereren op prive-informatie niet helemaal. Ik heb vanmiddag een stukje geschreven over hoe het werkt met bemiddeling op EA en daarin wordt privecommunicatie wel meegenomen. Dit gebeurt nu ook al, eigenlijk vanwege het simpele feit dat alleen een bieding in een topic nooit volledig is. Er is altijd nog meer correspondentie en die wegen we in geval van bemiddeling altijd mee.

Winged: ik zie dat Bart zich ook net gemeld heeft en al iets geschreven heeft over het verwijderen van reacties.