Foxhunting in Engeland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:20

Melanie5 schreef:
jammer dat er in dit artikel niet gepraat wordt over die arme vossen die onder erbarmelijke omstandigheden worden gefokt en gehouden. Puur en alleen om door een stel gekken achterna gezeten te worden en levend verscheurden worden.

Heb je hier betrouwbare bronnen van :) ? Ik heb een hele tijd stage gelopen in Wales en ook met jachten meegereden. De mensen waar ik stage liep reden van kinds af aan al mee en zij hebben mij heel veel uitgelegd en vertelt over de jacht (in zijn oorspronkelijke vorm). De jacht op een levende vos is daar bij wet verboden en zij moesten dus altijd goed opletten. Ik heb nog nooit gehoord of gelezen over gevallen van vossenfok voor de jacht, wel van fazanten en konijnen. Vossen zijn trouwens helemaal geen makkelijke dieren om in gevangenschap te kweken, omdat ze enorm stress gevoelig zijn.

Rivendell

Re: Foxhunting in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:08

Het is verboden ja, maar dat betekend niet dat het niet gebeurd. Een tijd geleden was er op tv een docu over, met Lauren Verster. Daar zag je hoe het er aan toe ging en hoe aggressief de ruiters zijn.
De vossen die gebruikt worden, zijn of als jong uit het wild gehaald of gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 01:03

Ik heb die uitzending ook gezien. Was nogal gekleurd en uiteraard alleen benaderd vanuit het oogpunt/mening/belevingswereld van de dierenrechten organisaties. Zo dacht ik er jaren geleden ook over maar ben er toch anders naar gaan kijken. Ik heb wel alleen de jachten voor en door de boeren meegemaakt en dus niet de upperclass. Sinds het verbod heeft de UK een enorm vossenprobleem. Het lijkt mij gewoon sterk dat ze naast het overschot nog meer uit gaan zetten om te kunnen jagen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:15

Vossen gefokt voor de jacht?

Dat is voor mij volkomen nieuwe informatie en volgens mij zeker geen gangbare praktijk (vraag me zelfs af in hoeverre dat voorkomt). Ik heb inmiddels met 4 verschillende Hunts in Engeland meegereden en deze 4 hunten 'within the law', dat betekent: binnen de wetten van de Hunting-Act. En deze Hunting-act verbied het verscheuren van levende vossen door een pack Hounds (laat staan zoiets absurds als het fokken van vossen om ze dan uit te zetten :? ).

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:22

Maar hoe werkt dat dan Apple en Julliete86? Wordt er wel op levende vossen gejaagd, of waar gaan de honden achteraan? En hoe voorkomt men dan dat er vossen levend verscheurd worden door de hounds?

Het lijkt me wel goed om daar ook objectieve info over in het artikel op te nemen. Nu wordt daar eigenlijk niets over gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:11

Aurora3 schreef:
Maar hoe werkt dat dan Apple en Julliete86? Wordt er wel op levende vossen gejaagd, of waar gaan de honden achteraan? En hoe voorkomt men dan dat er vossen levend verscheurd worden door de hounds?

Het lijkt me wel goed om daar ook objectieve info over in het artikel op te nemen. Nu wordt daar eigenlijk niets over gezegd.

Waar ik zat werd inderdaad op levende vossen gejaagd. Met name om de vele schaapskuddes te berschermen tegen overschot. Kregen de honden hem als eerste te pakken dat had de vos inderdaad pech al kwam dit zelden voor. Meestal konden ze zich ergens verstoppen of schoten hun hol in. Dan werden er een paar jack-russels in gejaagd die de vos eruit joegen (daar zijn ze oorspronkelijk voor gefokt dus niets lieve schattige schoothondjes :+ ). Aan de andere kant stond dan een jager die de vos afschoot. In het verleden werd de vos aan de andere kant opgewacht door de meute honden maar dat gebeurde daar al vrij lang niet meer.

Sinds het verbod is er een behoorlijke plaag aan vossen ontstaan. En vossen zijn geen jagers maar opportunisten, ze pakken wat ze makkelijk pakken kunnen. Dat zijn dus de oudere schapen die langzaam worden opgegeten door vossen en raven. Daarnaast zijn ze brutaal zat om de wacht te houden bij bevallende schapen en de lammetjes te pakken als ze nog niet eens volledig geboren zijn. Dat tafereel heb ik helaas een paar keer gezien toen ik 's ochtends niets vermoedend uit mijn slaapkamerraam keek.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:04

Dat er een overschot aan vossen is, is inderdaad iets waaraan wat gedaan moet worden. Maar dat kan ook zonder dit soort klop jachten.
Daarnaast maken deze jacht ruiters behoorlijk veel schade aan de natuur. Ze raggen ook gewoon door land waar ze niet mogen komen. Er zullen best nette jacht clubs zijn, maar het merendeel is een groep snobistische kakkers, die nergens om geven.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:07

Melanie5 schreef:
Dat er een overschot aan vossen is, is inderdaad iets waaraan wat gedaan moet worden. Maar dat kan ook zonder dit soort klop jachten.
Daarnaast maken deze jacht ruiters behoorlijk veel schade aan de natuur. Ze raggen ook gewoon door land waar ze niet mogen komen. Er zullen best nette jacht clubs zijn, maar het merendeel is een groep snobistische kakkers, die nergens om geven.

Heb jij bij deze uitspraak ook gegevens/statjes oid. Lijkt me niet dat het waar is namelijk. Verder is het land van boeren. Deze geven toestemming om op hun land te rijden. Ze krijgen daar natuurlijk wel iets voor terug in de vorm van bijvoorbeeld natura. En iemand met geld hoeft echt geen snobistische kakker te zijn, dat kan ik je bij deze vertellen. Verder is het zo dat aan verschillende jachten mensen uit alle Engelse sociale klasses meedoen. Dat staat ook in het artikel dat Apple geschreven heeft. Het zijn dus zeker niet alleen mensen met geld. Dat is ook wat ik zelf heb ervaren toen ik op vakantie was in de UK. Daar werd ook een jachtje gereden en daar dezen ook gewoon boeren uit de omgeving aan mee.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:35

Melanie5, ik vrees dat je het dan niet hebt over de jachten in Engeland. In Engeland is het juist onderdeel van de gemeenschap. De Fieldmaster heeft goed contact met de locale boeren en weet dus precies waar je wel en niet mag rijden. Sommige landeigenaren laten bijvoorbeeld de jacht helemaal niet toe op hun land, anderen laten je alleen langs de randen van de velden rijden, bij weer anderen mogen de honden en de master of foxhounds wel over het land, maar het field niet.
Vantevoren wordt ook aangegeven waar de jacht zal zijn en zijn alle landeigenaren op de hoogte (of rijden zelf mee :+ ).

Maar goed, dat staat ook allemaal in het hoofdartikel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:51

Het meervoud van whipper-in is whippers-in, en niet whipper-ins. Dit is een veel gemaakte fout.
http://www.yourdictionary.com/whipper-in

Ik werkte in Engeland eind jaren 70 voor een stel dat fanatiek jaagde (met Arabische Volbloeds) en heb zelf ook een jacht meegereden.

De vos werd/wordt niet altijd gevonden, honden krijgen dan gewoon vlees.
Leden van de hunt doneren trouwens vaak hun gestorven (in het field geschoten paarden na beenbreuken bv) paarden voor de hounds.
Hounds worden als puppies in koppels onder leden verdeeld. In de kennels hebben ze alleen volwassen honden.

Helaas hebben tegenstanders over het algemeen hun "kennis" van anti sites en eigen conclusies en hebben geen idee hoe het er werkelijk aan toe gaat. Goed dat er een artikel is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:34

Yups klopt, dat gebeurd nu nog steeds. Niets Rendac oid, maar dode paarden/schapen whatever gaan naar de honden.