als verwaarlozing veel reactie losmaakt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:06

Citaat:
Moderatoropmerking:
Het slotje voor overleg is een definitief slotje geworden. Er is verschillende malen gevraagd om, hoezeer de emoties ook oplopen en te begrijpen zijn, om geen persoonlijke info over de eigenaren te plaatsen of wilde acties op te starten. Ondanks dat er duidelijk is uitgelegd dat dit in het belang van iedereen is, bleef er over de eigenaren worden gespeculeerd en opgeroepen tot acties.

Het is al definitief gesloten.. dat er geen prive info mag worden verstrekt m.b.t. faillisementen ok.. maar actie ondernemen waardoor 40 onschuldige dieren nog langer de dupe zijn van verwaarlozing vind ik nogal schokkend. Temeer omdat dit een paardgerelateerd forum is. Dus we juichen allemaal wel een anky met rollkur toe.. maar zieke en verzwakte dieren dat stoppen we weg?

Ik zei het al.. internethelden..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:16

In deze zaak lijkt het mij duidelijk dat mensen helemaal geen vertrouwen hebben in dierenbescherming, sectorraad paard LID of AID.
Zouden deze organisaties dan niet een keer met hun echte welzijnsplan kunnen komen? Verbod op prikkeldraad is te goedkoop en te makkelijk scoren.
Een diploma voor paardenhouders is een lachertje.
Als je 40 paarden hebt dan ben je niet het particuliertje maar bedrijfsmatig bezig.
Ik vind het absoluut triest voor deze paardenhouders die het boven hun hoofd is gegroeid, maar geef dan ook eens een wet in plaats van suf prikkeldraad verbieden, JKK uitfaseren, geef eens een wet waarin dierenwelzijn omschreven wordt en geef die wet dan ook handvaten om in te kunnen grijpen.
Beetje ouwehoeren over prikkeldraad heeft geen nut. Dat is goedkoop scoren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:29

Het team van Bokt begrijpt absoluut dat een onderwerp als dit erg veel emoties losmaakt. Middels mod-opmerkingen is geprobeerd het topic in goede banen te leiden, zodat het open kon blijven. De enige vraag daarbij was om geen heksenjacht te openen of op te roepen tot acties tegen de eigenaren. Zo is er verschillende malen geopperd om de paarden op eigen houtje weg te halen, is er gespeculeerd over de eigenaren en andere zaken die niet kunnen. Dat dit niet mag, heeft twee kanten: aan de ene kant hebben we ons allemaal aan de Bokt-regels te houden, hoe erg een onderwerp ons allen ook aangrijpt. Aan de andere kant is het ook nog zo dat allerlei wilde acties de pony's echt niet ten goede komen; een gestructureerde aanpak met of door bevoegde instanties is de beste weg. Wanneer instanties niet of niet tijdig genoeg naar ons gevoel reageren, kan er altijd aangifte worden gedaan. Er zijn dus tal van manieren om dit leed onder de aandacht te brengen. Daarbij wil ik ook opmerken dat Bokt.nl zeker ruimte heeft geboden aan het onder de aandacht brengen van dit leed, maar dat daarbij wel een aantal simpele regels niet kunnen en mogen worden overtreden, zoals info over de eigenaren. Het goed verlopen van een topic is in beginsel de verantwoordelijkheid van de gebruikers; er is verschillende malen geprobeerd bij te sturen en als dat niet kan, is er jammergenoeg geen andere optie dan een topic te sluiten.

Er wordt dit weekend overlegd of en hoe er updates kunnen worden geplaatst over dit verhaal waarbij zovelen zich betrokken voelen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:32

Neem me niet kwalijk, maar het is echt te belachelijk voor woorden dat dit topic definitief gesloten is!!! Eventuele namen die genoemd worden kunnen afgedekt worden of veranderd. Ik ga me hoe langer hoe meer ergeren aan dit forum eerlijk gezegd.. Onbenullige dingen mogen op het nieuwsforum, maar zoiets ernstigs als dit, PAARDENLEED, mag op een PAARDENforum niet meer besproken worden?

Bokt moet zich de ogen uit de kop schamen!!! Echt walgelijk!

chevax

Re: als verwaarlozing veel reactie losmaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:38

Emerald, paardenleed mag absoluut worden besproken, dat heb ik al meerdere malen aangegeven. Alleen heb ik daarbij ook meerdere malen aangegeven dat het speculeren over bijvoorbeeld de psychische of financiele toestand van de eigenaren niet mag. Ook heeft dat geen enkele meerwaarde. Als je de laatste zin uit mijn voorgaande post leest, zie je dat we druk bezig zijn om te kijken hoe dit het beste kan worden aangepakt.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:39

Ik zag pas na het plaatsen van mijn bericht het bericht van de moderator er boven..

Oh... Nou is alles goed..... |( Niet dus!!! Het probleem is dat dit al jaren aan de gang is en dat er door de zogeheten instanties niets wordt gedaan.
En dus wordt een zo groot mogelijke groep mensen aangesproken...dmv van het grootste paardenforum!

Ik kan echt helemaal niks met het antwoord hierboven. Waardeloos.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 23:48

chevax schreef:
Er wordt dit weekend overlegd of en hoe er updates kunnen worden geplaatst over dit verhaal waarbij zovelen zich betrokken voelen.

Ik kan het wel begrijpen dat er niet buiten de wet opgeroepen mag worden om paarden te stelen, ik denk ook zelfs dat dat de boel in stand houdt,
Het heeft ook geen zin om paarden heel goedkoop op te kopen dat houdt het ook in stand.
Dat is het Bokt punt.

Het punt van de boosheid bij mensen die boktgebruikers zijn is het punt dat het op slot gaat, ze zijn boos dat dit al jaren speelt.
Aangifte en instanties hebben hun nut niet bewezen, maar wie weet kan Bokt wel aangifte gaan doen als vertegenwoordiger van de gevoelens van al de verontwaardigde mensen? Dan heb je twee vliegen in een klap, je hebt de boktleden serieus genomen en wat aan de situatie geprobeerd te doen.
Ook kan een optie zijn, dat er een foto topic over deze en/of andere schrijnende situaties komt, die onder de aandacht brengen van de welzijnswet die in de maak is, maar dan wel met de naam van de fotograaf vermeld. ( locatie etc dat niet openbaar) Wat zegt de wet nu over deze situaties en hoe kan die wet aangepast worden en wat is nu welzijn. Open onbehandelde wonden lijken mij er buiten te vallen, een paard wat mager staat omdat het oud of ziek is kan weer anders zijn, een incognitodeken is dan vaak weer de oplossing om de dierenbescherming van je af te houden, Het is niet transparant.\
Bij moddervette paarden wordt weer niet gemeld.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:54

EstherHegt schreef:
chevax schreef:

Ik kan het wel begrijpen dat er niet buiten de wet opgeroepen mag worden om paarden te stelen, ik denk ook zelfs dat dat de boel in stand houdt,
Het heeft ook geen zin om paarden heel goedkoop op te kopen dat houdt het ook in stand.
Dat is het Bokt punt.

Het punt van de boosheid bij mensen die boktgebruikers zijn is het punt dat het op slot gaat, ze zijn boos dat dit al jaren speelt.
Aangifte en instanties hebben hun nut niet bewezen, maar wie weet kan Bokt wel aangifte gaan doen als vertegenwoordiger van de gevoelens van al de verontwaardigde mensen? Dan heb je twee vliegen in een klap, je hebt de boktleden serieus genomen en wat aan de situatie geprobeerd te doen.
Ook kan een optie zijn, dat er een foto topic over deze en/of andere schrijnende situaties komt, die onder de aandacht brengen van de welzijnswet die in de maak is, maar dan wel met de naam van de fotograaf vermeld. ( locatie etc dat niet openbaar) Wat zegt de wet nu over deze situaties en hoe kan die wet aangepast worden en wat is nu welzijn. Open onbehandelde wonden lijken mij er buiten te vallen, een paard wat mager staat omdat het oud of ziek is kan weer anders zijn, een incognitodeken is dan vaak weer de oplossing om de dierenbescherming van je af te houden, Het is niet transparant.\
Bij moddervette paarden wordt weer niet gemeld.

laat me maar raden de modjes gaan krijsen dat ze niet aangifte kunnen doen als forum site.Nou waar een wil is een weg!!!!! Dit forum kan als 1 op staan na hart van nederland toe bijvoorbeeld.Maar daar zijn ze te lui voor...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:58

@EstherHegt; ik snap wat je bedoelt en ook alle emoties die hierbij spelen, snap ik volkomen. Maar we zitten inderdaad ook nog met juridische aspecten aan zo'n verhaal. Dat mensen kwaad en teleurgesteld zijn doordat ze jarenlang niet zijn gehoord door instanties, is ook heel erg begrijpelijk, dat zal niemand tegenspreken. Maar los je die boosheid op door te speculeren over psyche of financien van de eigenaren? Nee. Je kunt er echter wel onbedoeld het tegenovergestelde mee bereiken. Stel je nu voor dat naam, adres en noem maar op hier op Bokt bekend worden gemaakt en er gaan veel mensen een kijkje nemen of het idee van paarden meenemen wordt door een bezorgd persoon omgezet in actie. Dan worden de rollen omgedraaid en doe je zelf iets waarvan onomstotelijk juridisch vast staat dat het niet mag. Waar blijf je dan met de andere acties? In hoeverre sta je nog stevig als de andere partij kan aantonen dat er onrechtmatig is gehandeld?
Soms zou je zo graag actie willen ondernemen op dingen die zo ontzettend fout zijn of lijken dat de gevolgen daarvan over het hoofd worden gezien.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:01

liesjecryos, het zou wel fijn zijn als we hier op een normale manier met elkaar kunnen praten. Ik probeer uit te leggen waarom er gehandeld is zoals is gedaan en geef ook aan begrip voor de standpunten te hebben. Ik denk dat het idee van tégen elkaar zijn hier moet worden losgelaten, want ook het team zoekt mogelijkheden om te kunnen blijven berichten over deze zaak.

Even los van deze kwestie vind ik het nu niet bepaald nodig dat je het team van Bokt verwijt lui te zijn, maar goed, dat is jouw mening.
liesjecryos schreef:
laat me maar raden de modjes gaan krijsen dat ze niet aangifte kunnen doen als forum site.Nou waar een wil is een weg!!!!! Dit forum kan als 1 op staan na hart van nederland toe bijvoorbeeld.Maar daar zijn ze te lui voor...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 00:04

liesjecryos schreef:

Ook Bokt is niet erg transparant het kan denk ik ook niet binnen de wet, deze topics gaan op slot maar een optie zou wel kunnen zijn ruimte geven voor foto topics, foto s liegen niet. Ze blijven dan zelf binnen de wet en geven ruimte aan de boosheid van bokkers en de ruimte voor de onmacht.
Wat het probleem is wat ik ook zie is dat door deze uitzonderingen alle paardenhouders ineens weer de banketstaaf zijn zoals de dierenbescherming suggereert, die beweren weer dat er zo'n 200.000 paarden in Nederland lopen te verpieteren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 00:52

Wat navraag heeft me het volgende opgeleverd.
Er zijn wel wat wegen in de wet, kijk naar gemeentelijke APV en milieudienst in die gemeente.
Ooggetuigen kunnen het beste een klachtenaangifte op laten maken bij de politie, welk bureau maakt niet echt uit, maar bij deze vorm moet de officier er naar kijken en bij alleen aangifte bepaalt de opsporingsambtenaar of vervolging zinvol genoeg is. Klachtenaangifte moeten ze verplicht opnemen.
Laat je dus niet wegjagen.
Op de foto's op Poetsplaats is ruim voldoende om overtreding in meervoud van de gezondheids en welzijnswet voor dieren in te stellen.

Foto s gemaakt vanaf publieke ruimte ..............is net zoals een foto van een molen, dat mag en die foto s zijn journalistiek.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 05-02-11 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:08

Belachelijk dat het topic op slot is, inmiddels staat het wel in een paar kranten, maar op bokt kan het niet geplaatst worden, door een aantal reacties, gum die reacties weg zou ik zeggen daar is bokt de laatste tijd toch al bijzonder goed in.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 01:12

@ Noudy als het in een krant staat is het nieuws, Mits het artikel niet zomaar in zijn geheel wordt gekopieerd zonder bronvermelding. Een quote naar het artikel is toegestaan, plus een werkende link naar de bron!
Aanmelden dus die link bij nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:26

Ik verbaas me al jaren over bokt. Dat opmerkingen zonder problemen weggehaald worden want ze zouden kwetsend zijn (ik heb ergens gesteld dat ik het een suïcide poging vond om 's nachts in de Merwede te gaan zwemmen... VERWIJDERD... want??? ) en in andere topics kom je 'dom wicht' tegen of 'ben je blond of zo' en de schuttingtaal vliegt je om de oren... of een slotje... omdat daar ooit al een topic over geweest is... laat me niet lachen.

Maar een nieuwspagina over 40 zwaarverwaarloosde paarden plaatsen... nee dat kan niet... nee... we gaan honderden fototopics plaatsen over 'setjes'... of '...@work' met de ene slechtzittende ruiter na de andere... maar de kans aan grijpen om 'goed' te doen... stel je voor...

Nee dat zou te ver gaan... voor BOKT. Veel te bang voor het eigen hachje of de claims... Ooit kreeg ik de reactie... dat ik geen foto's mocht plaatsen van 'andermans paarden'... in een topic over deze stal een paar jaar geleden.... gek genoeg hebben ze wel de foto's laten staan van evenementen... net of 200 ijslanders tijdens de megastrandritten van mij zijn... duh...

Op andere fora kun je de term "bokterige reacties" worden hier niet op prijs gesteld... doet dat Bokt doen denken????

En schande... dat jullie je verschuilen achter regeltjes in plaats van de boel te mobiliseren om te zorgen dat dit soort praktijken voorgoed verleden tijd zijn...

Met vriendelijke groet, [***] Peperkamp-Wijnalda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 02:09

chevax schreef:
@EstherHegt; ik snap wat je bedoelt en ook alle emoties die hierbij spelen, snap ik volkomen. Maar we zitten inderdaad ook nog met juridische aspecten aan zo'n verhaal.

Bokt.nl heeft hierin geen enkele rol of verantwoordelijkheid, juridisch gezien.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:46

Ik was eigenlijk van plan om in dit topic te gaan modden, maar op die laatste reactie moet ik toch maar gewoon reageren...

Een formubeheerder heeft wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid voor wat er op een topic geplaatst wordt en kan aansprakelijk worden gehouden wanneer hij willens en wetens gelegenheid biedt om onrechtmatige daad te plegen. En dat is naar, want een beheerder, in dit geval gedeeltelijk ook het modteam, moet met de beperkte middelen die het heeft dan uit zien te vogelen wat wel en niet mag blijven staan.

Wat je vervolgens in de praktijk ziet gebeuren is dat hee veel fora dan maar aan de allerveiligste kant gaan zitten, omdat een veroordeling dermate veel geld kost die je uit je privevermogen mag gaan betalen (verreweg de meeste fora zijn geen rechtspersoon), dat ook meteen het forum onderuit ligt.

Bokt heeft echter geen opsporingsbevoegdheid of -plicht. Het is heel moeilijk om hier vanaf de bank (ik woon er niet in de buurt) zonder verdere informatie dan de foto's te kunnen beoordelen wat hier gedaan zou moeten worden. Je zou zeggen dat dat aan de mensen is die er in de buurt wonen. De eerste post van dat topic was ook daadwerkelijk van iemand die er woont en haar frustratie uit over wat er allemaal kennelijk mogelijk is als het 'maar' om dieren gaat. Ik denk dat duidelijk is dat dat geen probleem oplevert.
Maar de speculaties en beschuldigingen die er daarna over Bokt zijn gevlogen kunnen wel (smaad, laster, belediging) grond zijn voor juridische narigheid.

En dan in praktische zin: stel je voor dat je de 'foute' reacties verwijdert en het topic weer opent. Hoe groot is dan de kans dat het topic toch weer ontspoort? Waarbij je weer de gelegenheid biedt om 'foute' reacties te plaatsen? Daar moet even over nagedacht worden. Helaas. Want - in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt: er is geen mod die graag een discussie over een dergelijk onderwerp de mond snoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:18

Toch wordt er hier een capitale denk (en handel) fout gemaakt. Of eigenlijk wel meer dan 1. Het laat echter wel goed zien een forum dat draait op dierenliefhebbers geen discussies toelaat over dierenleed terwijl het wel ruimschoots podium biedt voor oplichtingspraktijken en andere duistere zaken. In de echte wereld roept dat vraagtekens op omdat het duidt op een schimmig etisch benul.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:21

Lovely, zoals reeds vaker verteld, is het absoluut toegestaan om dierenleed te bespreken. De enige beperking daarin is dat er geen namen en/of persoonlijke info mag worden genoemd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:38

Hoe is dit nu opeens weer het probleem van Bokt, of zelfs bijna de schuld van Bokt geworden?

Ik denk dat het volkomen terecht is dat Bokt voorzichtig omgaat met dit soort zaken - als zij het verketteren van personen, een heksenjacht of zelfs plannen voor diefstal van paarden gaan tolereren op dit podium, dan kunnen ze wel degelijk juridisch aansprakelijk gesteld worden. Nu snap ik best dat je van de eerste de beste opgewonden bokker niet kunt verwachten dat ze juridische kennis in huis hebben, maar neem van mij maar aan dat de consequenties van deze opwinding wel degelijk op het bordje van het beheer terecht kunnen komen.

Natuurlijk staat Bokt toe om dit soort zaken aan de orde te stellen, maar als de bokkers nou 's hun verstand gebruiken dan zouden dit soort zaken ook veel beter aangepakt kunnen worden. Roepen dat het zo erg is, brengt helemaal niks. De Dierenbescherming, de AID en de LID doen er kennelijk ook niet veel aan, wellicht omdat ook zij gebonden zijn aan de regels van de wet.
In een eerder topic heb ik een andere strategie voorgesteld waar iedereen kennelijk in de emotionele opwinding overheen heeft gelezen. De AID en de LID vallen onder het Ministerie van Landbouw. De staatssecretaris is Henk Bleeker - zelf een paardenman en iemand die zich op dit moment bezig houdt met de regelingen voor paardenwelzijn. Als je de lagere regionen tot actie wil aanzetten, moet je hoger beginnen, dus bij de bazen van de AID en LID en dat is.. meneer Bleeker.
Is er dan niemand in staat om een keurige brief aan de staatssecretaris te schrijven om dit schrijnende geval te melden en te eisen dat er maatregelen genomen worden? Als er van bovenaf druk uitgeoefend wordt op de organisaties die zich met dit soort zaken bezig dienen te houden, dan heb je veel meer kans dat het voor de paarden goed opgelost wordt en dat er tussen de mazen van de wet een gat te vinden is.

Men zou ook nog kunnen bedenken dat er een petitie opgesteld wordt - als alle verontwaardigde bokkers daar nou 's hun handtekening onder zetten, kun je ook aandacht vragen. Er is een site waar je zo'n petitie kunt opzetten.

Mopperen op bokt helpt niks - gericht actie ondernemen en een goed plan maken om die dieren te helpen zoveel te meer.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:44

Jannepauli schreef:
Mopperen op bokt helpt niks - gericht actie ondernemen en een goed plan maken om die dieren te helpen zoveel te meer.

Volgens mij heb je wat gemist.... :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:57

.. aan jou dan om me te vertellen wat ik gemist heb?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:04

Ik vind het een bijzondere gang van zaken hoe het boktteam zich in deze zaak opsteld. Geen goed woord voor over.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:04

De AID is allang ingelicht en lijkt nu eindelijk wakker te worden.
Er zijn een aantal mensen met deze zaak bezig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:06

Als dat zo is, waarom wordt er dan verder nog gezeurd? Waarom willen mensen dan paarden gaan weghalen?