Schokkende artikelen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:01

Op andere nieuws sites krijg ik er net zo goed een rotgevoel van. Maarzo hoog zit het me niet dat ik alles aan ga schrijven hoor, wees gerust ;-). Ik was alleen benieuwd of er meer mensen 'last' van hebben dat het op een forum wordt geplaatst dat ik toch meer aan 'gezelligheid en ontspanning' relateer. Ik denk dat ik een hoog inlevingsvermogen heb als ik een groot deel van de reacties lees.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:01

puma schreef:
Ohja dat soort dingen grijpen me ook zeker aan .. hieruit blijkt maar weer dat niet iedereen op dezelfde manier reageert op dit soort dingen. Ik krijg er een rotgevoel van en een ander leest er overheen en voelt er niets bij. Dat mag je overdreven vinden maar om dan maar te zeggen dat ik therapie moet overwegen lijkt mij weer wat overdreven. Dit laatste overigens naar Caira.

Even door de goede orde: ik voel er zeker wel iets bij, en ik denk ook niet dat er uberhaupt meer dan, zeg, 5 mensen zijn die het onberoerd laten. Het betreffende nieuwsbericht heb ik wel gezien, maar niet gelezen, omdat ik geen behoefte heb om details over de zaak te weten. Maar om het te censureren of te filteren vind ik iets te ver gaan. Niet in de laatste plaats omdat de vraag wat 'schokkend', 'erg', 'naar', 'vervelend' etc nogal relatief is. Om maar iets te noemen: verkoop van Totilas. Courtney King-Dye die van paard afvalt en in coma raakt. Voor de een is dit schokkend, voor de ander realiteit. Daarnaast wil je sommige dingen gewoon graag weten. Stel je voor dat er in je omgeving veel paarden door onbekenden toegetakeld worden. Dan wil je dat wel weten, zodat je preventieve maatregelen kunt nemen voor je eigen dieren.
Het lijkt me ook niet rendabel om zoveel tijd en moeite te steken in het filteren van 'schokkende' nieuwsberichten, ik vermoed dat maar een klein percentage daadwerkelijk dit toegepast zou willen hebben. Ook komen de echt schokkende berichten zoals deze weinig voor.

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:01

saskiakefie schreef:
Komop mensen de wereld is niet alleen maar rozewolkjes en tulpjes.
Als je al niet tegen zo'n titel kan zal je het nog zwaar te verduren krijgen in je leven waarschijnlijk.
Misschien wat direct, maar je zult er toch juist vaker naar moeten kijken om het niet zo diep te laten komen.

sommige mensen hebben echt moeite met zo'n onderwerp

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:04

puma schreef:
Op andere nieuws sites krijg ik er net zo goed een rotgevoel van. Maarzo hoog zit het me niet dat ik alles aan ga schrijven hoor, wees gerust ;-). Ik was alleen benieuwd of er meer mensen 'last' van hebben dat het op een forum wordt geplaatst dat ik toch meer aan 'gezelligheid en ontspanning' relateer. Ik denk dat ik een hoog inlevingsvermogen heb als ik een groot deel van de reacties lees.

Dus andere (bv de mensen die het wel kunnen lezen) mensen hebben dat niet?

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:06

easygoing schreef:
puma schreef:

Dus andere (bv de mensen die het wel kunnen lezen) mensen hebben dat niet?

Zo bedoel ik het niet maar misschien wel hoger inleving/beeldvorming/emo of hoe ik dat dan ook moet omschrijven. Ik heb er gewoon moeite mee om dit soort dingen te lezen en dan meteen weer om te schakelen naar iets anders, het blijft een tijdje hangen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:11

Dat er zo veel nare dingen op de voorpagina staan is omdat dat nou eenmaal de trieste waarheid is.

De wereld is nou eenmaal 75% slecht nieuws en 25% goed nieuws.

Wees blij zeg dat het slechte nieuws niet weggestopt wordt en zo dus iedereen in de waan word gelaten dat de wereld oh zo mooi is.

Er lopen nou eenmaal gekken rond in deze wereld en hoe meer mensen daarvan op de hoogte gesteld worden des te beter.
Dan kan er eindelijk eens iets aan gedaan worden want stel je toch eens voor dat het slechte nieuws nooit in het nieuws word gebracht en jij blijkt iemand te kennen die iets vreselijks op z'n naam heeft staan.
Jij zult het nooit weten en er dus niks aan kunnen doen want jij wil het niet weten.
Jij steekt liever je kop in het zand om de leuke berichten te lezen.

Veel plezier nog in deze boze wereld TS ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:14

Ik denk niet dat er sprake van is dat anderen een minder inlevingsvermogen oid hebben. Ik denk alleen dat het inderdaad op een of andere manier anders is.
Het is (iig bij mij) niet zo dat ik echt niets kan hebben/horen ofzo, ik heb in mn leven een berg meegemaakt, een berg gezien. Ik heb mensen en dieren zien sterven, en echt niet allemaal omdat het "de natuur" was. Maar dit soort expliciete titels kan ik gewoonweg niet van me af zetten. Ik zal het mensen die er minder/geen moeite mee hebben niet kwalijk nemen of ze bot vinden oid; en therapie heb ik er al helemaal niet voor nodig. Maar loslaten? :n Ik kan nog nachtmerries hebben over topics van jaren geleden...

nevadaladylu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:15

delerium schreef:
Ik denk niet dat er sprake van is dat anderen een minder inlevingsvermogen oid hebben. Ik denk alleen dat het inderdaad op een of andere manier anders is.
Het is (iig bij mij) niet zo dat ik echt niets kan hebben/horen ofzo, ik heb in mn leven een berg meegemaakt, een berg gezien. Ik heb mensen en dieren zien sterven, en echt niet allemaal omdat het "de natuur" was. Maar dit soort expliciete titels kan ik gewoonweg niet van me af zetten. Ik zal het mensen die er minder/geen moeite mee hebben niet kwalijk nemen of ze bot vinden oid; en therapie heb ik er al helemaal niet voor nodig. Maar loslaten? :n Ik kan nog nachtmerries hebben over topics van jaren geleden...

echt? maar nee de topics zijn niet zo fijn gelijk in beeld

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:17

sabine1985 schreef:
Er lopen nou eenmaal gekken rond in deze wereld en hoe meer mensen daarvan op de hoogte gesteld worden des te beter.
Dan kan er eindelijk eens iets aan gedaan worden want stel je toch eens voor dat het slechte nieuws nooit in het nieuws word gebracht en jij blijkt iemand te kennen die iets vreselijks op z'n naam heeft staan.
Jij zult het nooit weten en er dus niks aan kunnen doen want jij wil het niet weten.

Ik denk dat ik heel goed op de hoogte ben van wat er op de wereld gebeurt dus kleinerende opmerkingen zijn echt niet nodig. Het gaat mij om wrede artikelen in relatie tot Bokt voor zover dat niet duidelijk was.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:20

delerium schreef:

Het blijft ook in mijn hoofd rondspoken hoor. Vanaf het moment van lezen zit het in mn kop en zit er een knoop in mn maag. Alleen vind ik wel dat het belangrijk is om het te lezen hoe rot ik me erna ook voelt.
Het is goed om er bij stil te staan en te overdenken hoe de wereld in elkaar zit.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:23

puma schreef:
Ik denk dat ik heel goed op de hoogte ben van wat er op de wereld gebeurt dus kleinerende opmerkingen zijn echt niet nodig. Het gaat mij om wrede artikelen in relatie tot Bokt voor zover dat niet duidelijk was.

Het is zeer zeker niet kleinerend bedoeld maar realistisch!

De wereld is nou eenmaal vol met slecht nieuws en als je dat niet wilt weten dan wens ik je dus heel veel succes in deze wereld want je kan er gewoonweg niet omheen.

Edit; Ik kan er ook niet tegen en mijn maag draait er ook van om hoor maar ik draai me er niet van weg.
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 30-01-11 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:26

puma schreef:
sabine1985 schreef:

Paarden nieuws is paarden nieuws, hoe leuk of hoe gruwelijk het ook is. Ik zou het niet waarderen als dit soort berichten NIET meer op de FP staan.

delerium

Re: Schokkende artikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:28

Ik denk ook zeker dat ze vermeld moeten worden, alleen de titel zou van mij net even iets minder mogen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:29

_San87_ schreef:
Paarden nieuws is paarden nieuws, hoe leuk of hoe gruwelijk het ook is. Ik zou het niet waarderen als dit soort berichten NIET meer op de FP staan.

Inderdaad.

Zou wat zijn zeg als alleen de leuke dingen nog vermeld worden >;)

En de titel? Sorry hoor maar de titel zegt precies wat er aan de hand is dus nee de titel hoeft niet minder!
Dat is verdoezeling van onrecht en dát is pas slecht!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:34

delerium schreef:
Ik denk ook zeker dat ze vermeld moeten worden, alleen de titel zou van mij net even iets minder mogen.

Zodat je er vervolgens op klikt, geschokt raakt door de inhoud en er weer een dergelijk topic geopend kan worden omdat de inhoud nare beelden oplevert en de TT niet voldoende waarschuwend was?

Het is een rot TT, maar imo eentje die precies weergeeft waar het op staat, zodat mensen die het bericht niet willen lezen, het bericht ook daadwerkelijk niet gaan lezen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:37

:n Als er staat "veulen ernstig mishandeld" weet ik heel goed dat het niet voor mij is om te lezen, ik trek het me dan nog steeds aan, maar kan het loslaten. Bij een titel die ZO duidelijk is staan de gruwelijkheden meteen op mijn netvlies gebrand en raken daar ook gewoon niet meer af.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:38

_San87_ schreef:
delerium schreef:

Zodat je er vervolgens op klikt, geschokt raakt door de inhoud en er weer een dergelijk topic geopend kan worden omdat de inhoud nare beelden oplevert en de TT niet voldoende waarschuwend was?

Het is een rot TT, maar imo eentje die precies weergeeft waar het op staat, zodat mensen die het bericht niet willen lezen, het bericht ook daadwerkelijk niet gaan lezen.

Maar in dit geval dekt de titel de lading al en zou ik het fijn vinden als het niet bij ieder bezoek op de voorpagina te zien is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:44

Ik vind het goed dat er aandacht aan besteed word, aan al die zieke geesten, in de hoop dat er meer werk van gemaakt gaat worden.

Maar zelf heb ik het ook hoor, ik kan er de hele dag mee in mijn hoofd zitten. "Arm dier" "waarom bellen getuige in hemelsnaam pas als de daders weg zijn" "waarom doen mensen dat" "wat zal dat dier pijn gehad hebben.."

Helaas gebeuren deze dingen, zijn niet tof om te lezen & je blijft er mee in je hoofd hangen, maar zolang er zulke idioten rondlopen, zal het toch duidelijk gemaakt moeten worden, in mijn ogen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:52

Als de titel van het topic duidelijk is waar het over gaat kun je kiezen het niet te lezen.
Dat heb ik ook gedaan, ik heb het verhaal over het veulen ook niet gelezen, hoewel ik de titel steeds voorbij zag komen.
Omdat er zoveel gruwelijke dingen gebeuren, die je al in de krant leest.
Je weet hoe slecht mensen kunnen zijn, dat ik ongeveer al kan voorstellen hoe het verhaal van het veulen zal zijn.
En ik steek niet mijn kop in het zand want je leest/hoort dagelijks de vreselijkste praktijken.
Dus af en toe is het niet erg of raar als je eens zo'n artikel overslaat.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:55

Nee hoor is helemaal niet raar of erg om het eens over te slaan maar om het nou helemaal van Bokt te verbannen is niet oke.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:57

Nee dat hoeft ook niet. Als de titel duidelijk is waar het over gaat, hoef je het niet te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:59

Ik ben het volledig eens met de TS.
Zaken als dierenmishandeling plus gedetailleerde omschrijving dr bij en foto's zie ik liever niet op mijn scherm, kan er behoorlijk van streek van raken.
Als er een dergelijk topic geopend wordt op Beestenboel komt er zelfs meestal een slotje op, wordt het verwijderd of de linken en foto's weggehaald.
Dus waarom zou het wel toegestaan zijn in nieuws?

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 00:59

Joscaa, Mika.. fijne reacties :) . Je weet dat het gebeurt en tuurlijk moet er aandacht aan worden besteed maar via het reguliere nieuws hoor en lees je de hele dag al dit soort ellendige dingen. Ik kies er dan voor om op een site als Bokt niet weer met dit soort artikelen geconfronteerd te worden, soms is het wel even genoeg. Dat zegt helemaal niks over kop in het zand steken of rijp zijn voor een psychiater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:05

puma schreef:
Dat zegt helemaal niks over kop in het zand steken of rijp zijn voor een psychiater.

Dat soort opmerkingen maken deze discussie idd niet respectvoller, mijn oog viel hier ook op en vond die opmerking echt te ver gaan, bovendien is dat volledig offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:08

Ik vin het juist goed dat dit soort artikelen onder de aandacht gebracht worden. De foto's staan altijd in link-vorm, en de keuze is aan je zelf om de tekst wel of niet te lezen. Het is (paarden)nieuws, en nieuws op de tv is ook niet altijd even leuk met al die aanslagen en onthoofdingen en oorlogen, natuurrampen, duizenden doden.